Tips: alles afhandelen in NL voordat je naar Oz emigreert

AJ

XPdite Sponsor
Hey hallo,

Misschien een leuke topic voor tips, trucs, ervaringen, do's and don'ts over hoe je alle zaakjes in NL kunt afhandelen voordat je definitief verkast naar Oz. Ik zit daar nu een beetje mee.

Bijvoorbeeld, hoe ga je om met rekeningen die binnenkomen nadat je al vertrokken bent? De telefoonrekening komt bijvoorbeeld achteraf en normaliter wil je de telefoonaansluiting wel tot het laatste moment bewaren. En hoe ga je om met de energierekening en dat soort dingen.

Het laatste wat je wilt is dat er nog problemen opduiken terwijl je al lang en breed Down Under bent.

Alle tips zijn welkom!

:teacher:
 
Hoi AJ

ff algemeen: alles ruim vantevoren opzeggen en gewoon de instanties bellen en je situatie uitleggen. Zo heb ik de laatste rekeningen/correspondentie naar m'n ouders laten sturen en m'n ouders gemachtigd om zaken van mijn bankrekening te laten betalen.

Ik vond het geregel allemaal reuze meevallen; stuk of 10 telefoontjes, wat brieven en klaar

Good luck!
Jan
 
Hoi allemaal,
Ik ben nu ruim anderhalf jaar in Australië, en gelukkig zijn alle 'nagekomen' zaken eindelijk afgerond  :roll:

Ik had het zo geregeld: Alle post die na mijn vertrek nog op mijn oude adreskomt, stuurt de nieuwe bewoner door naar mijn broer. Mijn broer opent de post en scant brieven en rekeningen en mailt die dan naar mij. En met postbank internetbankieren of email regel ik dan wat er te regelen valt. Geen probleem! Maar dan moet je wel net zo'n lieve broer hebben als ik die dat dan voor je wilt doen. En eens in de zoveel maanden stopt ie alles in een envelop en stuurt het op naar hier, zodat mijn 'administratie' weer compleet is.

Succes!
Ak
 
Wat grappig AJ...gisteravond liep ik met de honden en dacht erover een zelfde soort post te openen.

Ik ben zelf al bezig om bedrijven af te schrijven (anwb, wanadoo, vitens, kpn etc.) Sommige dingen laat ik al stoppen op 1 jan. en anderen op 1 feb.

Post ga ik ook door laten sturen naar mijn ouders en die machtigen voor de bank zodat ze eventueel de laatste dingen kunnen betalen. Onzin post (bijv. wehkamp, reclame met naam etc.) fax of stuur ik nu allemaal al terug met "uit bestand halen ivm emigratie". Ik hoop dat de nieuwe bewoners dan niet jaren lang nog post krijgen voor ons. Wij hebben dit zelf toen wel gehad en ik vond het super irritant.

Ik denk dat het voor ons nu nog erg als een hoge berg ziet die laatste tijd maar als je er doorheen gaat dat alles wel op zijn plaats zal vallen. Wij moeten zelf nog het nodige doen voor de dieren en heb me hier vorige week best druk om gemaakt maar .. dat zal ook wel goed gaan komen.
 
Alle standaard zaken kun je van te voren stop zetten.
En met internet bankieren kun je alle bankzaken op een afstand regelen. En bellen als er een probleem is is ook zo gebeurd.
 
Thanks voor de reacties.  :up:

Als iemand nog briljante tips heeft dan gooi het maar in de groep.

:surfer:
 
[quote author=AJ link=topic=6129.msg76588#msg76588 date=1165517624]
Thanks voor de reacties.  :up:

Als iemand nog briljante tips heeft dan gooi het maar in de groep.

:surfer:
[/quote]

Om inderdaad al je abonnementen op tijd op te zeggen :? Ik heb van Canal Plus en Orange al een brief terug gekregen dat ze eerst het bewijs van uitschrijving bij de gemeente willen zien omdat de contracten pas halverwege het jaar aflopen. De brief naar de gemeente was al weg. Ik heb ze gebeld en ja..wij krijgen een copie als we echt zijn uitgeschreven dus al weg zijn uit NL. Dat is dus te laat omdat ik dan die bedrijven niet kan opzeggen. Nu gaan ze op het gemeentehuis een brief in elkaar flansen dat we dus gaan emigreren en dat we op 2-2 worden uitgeschreven. Super! Maar ben dus blij dat ik daar nu al achter kom en niet in de laatste week.
 
Wat een goed gemeentehuis. Bij ons willen ze de uitschrijving niet eens opsturen moet maar iemand machtigen die het komt ophalen.
Dus goede tip ga nog maar weer eens langs, niks is vervelender dan iemand anders met jouw dingen op te zadelen.
Thanks

Groet Erna
 
Wij hebben inderdaad een super gemeentehuis. (de mensen die daar werken tenminste) Maar... wij wonen dan ook in Friesland en ze zijn hier sowieso stukken vriendelijker/gemoedelijker dan waar wij vandaan kwamen in NH. Ben alleen benieuwd of ze mijn aavraag al echtgaan behandelen. Moest er namelijk ook mijn vluchtgegevens bij doen en ik heb alleen nog maar een vlucht in optie staan dus heb die mail maar toegestuurd. ( en het woord "optie" verwijderd :oops:)


[Lost: Quote verwijderd]
 
Ja, net als alle anderen kan ik zeggen dat je alle abonnementen moet opzeggen en ruim van te voren. Verder kan ik je aanraden om, als ze niks laten horen, er achteraan te bellen om te vragen of het goed is gekomen.
Waar je natuurlijk vooral op moet letten zijn de instanties die automatisch geld van je rekening afschrijven. Degenen die dat niet doen? Ja, een brief sturen dat je het op wilt zeggen. Als ze dan toch nog rekeningen sturen, aanmaningen en tot slot incasso bureau's of deurwaarders op je af sturen? Ja, dan zit je natuurlijk toch al in Australie :evil: dus dan maakt het toch even wat minder uit.

Maar goed, beter om alles op te zeggen, te checken dan dat je misschien nog probleempjes kan krijgen.
 
Weet iemand hoe het uitschrijven bij de gemeente gaat? Ik bedoel, is dat een kwestie van binnenlopen en jezelf uitschrijven, of is daar meer voor nodig? Ik kan me voorstellen dat de gemeente die je uitschrijft iets van bewijs wil zien. En moet je bijvoorbeeld mensen aanwijzen die in Nederland bij eventuele calamiteiten (bijvoorbeeld, in de toekomst nog te betalen gemeentelijke belastingen en dergelijke) gerechtigd zijn deze zaken voor je af te handelen?

Alle ervaringen zijn welkom!

:up:
 
Hallo

In Amsterdam kan je gewoon binnenhobbelen en zeggen ik wil mij uitschrijven per dan en dan. Je moet wel je paspoort meenemen. Verder na veel gedoe wilden ze het bewijs naar mijn ouders toe sturen, gezien wij al weg zijn als je uit schrijving is. Dit hebben wij gedaan zodat we nog een 20 dagen medisch verzekerd zijn in Nederland.
En voor sommige zaken die je afhandeld heb je een bewijs van uitschrijving nodig. Die brieven heb ik al geschreven en zo hoeven mijn ouders er alleen nog een copy van bij te voegen.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet Erna
 
Ik heb het gemeentehuis laatste gebeld en gezegd dat we per 2 feb. weggaan. Ze stuurden een formulier toe wat we moesten in vullen met copie paspoort en vluchtgegevens. (heb de optie email toegevoegd). later belde ik om een bewijs omdat sommige bedrijven dat dus willen en ze hebben ons een prachtig briefje gestuurd wat geaccepteerd wordt ook. :up:
 
Hele goede topic...maarre zijn er nog meer topics die dit hebben aangehaald.

Ik hoor de "linken" graag.
Intussen tijd ben ik druk aan het surfe... searching.

:up: :up:

Jack :evil:
 
Bedankt voor de tips, beste mensen. :up:

Heb ik zelf ook nog een kleine tip:
Als je bepaalde rekeningen achteraf krijgt dan kun je dit wellicht beter omzetten naar automatische incasso. Dan worden de laatste (af)rekeningen automatisch verwerkt wanneer je al in Australië bent en dan heb je dus geen onbetaalde rekeningen om je nek hangen.

Klein beetje offtopic maar ik vind deze lijst van jufrebekka erg sterk: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1052

:teacher:
 
Lijkt mij geen goede zet om automatische incasso's voor bepaalde rekeningen te doen. Ik heb juist ruim voordat we weggingen alle automatische incasso's laten stopzetten. Ondanks dat je bedrijven aanschrijft dat je per data geen lid meer wilt zijn worden die gegevens niet ingevoerd ( per ongeluk of bewust!!) en wordt er dus doodleuk van alles afgeschreven van je rekening. Mij niet gezien.

Ik heb iedereen een brief geschreven dat we per ... gingen emigreren en dat we graag wilde opzeggen cq een eindafrekening wilden. Eerst wilde een aantal dat mijn familie dat zou doen maar dat wilde ik niet, een ander opzadelen met mijn afrekeningen. Ik heb ze toen verteld dat ze de eindafrekeningen naar Australie konden sturen, zo niet dikke pech want ik ben er niet meer. Gas/water/licht zijn dus (bij gebrek aan alternatief!!!) naar Australie gestuurd, van 1 kreeg ik zelfs nog geld terug, de rest per internetbankieren betaald.

Willem
 
Heb je helemaal gelijk in Willem, ik doe dit dan ook alleen maar bij KPN.
De telefoonrekening krijg je achteraf en KPN vertrouw ik wel.

Maar inderdaad, laat het maar een zorg zijn voor die instanties dat je vertrekt en niet een zorg voor jezelf.

:up:
 
En als er een bedrijf is die toch nog geld van je rekening afschrijft? Dan kan je dat bedrag altijd nog laten storneren. Regelmatig even kijken op je rekening via internetbankieren en het bankkantoor opbellen (via Skype voor zo'n 2,5 dollarcent per minuut, lokaal tarief dus).
Ik heb zelf mijn paslezer en bankpas van de fortis bank meegenomen. Ook heb ik het telefoonnr van mijn bankkantoor gevraagd en meegenomen.
 
yep...hier dus iemand die er net achterkomt ook de automatische incassos is vergeten stop te zetten. Zag net via telebankieren dat Orange nog doodleuk geld afhaalt dus heb de ABN maar even een mailtje gestuurd. En ook of ze meteen alle autmatische dingen willen stopzetten. Hoop dat het lukt.
 
[quote author=Inge link=topic=6129.msg80872#msg80872 date=1171006947]
yep...hier dus iemand die er net achterkomt ook de automatische incassos is vergeten stop te zetten. Zag net via telebankieren dat Orange nog doodleuk geld afhaalt dus heb de ABN maar even een mailtje gestuurd. En ook of ze meteen alle autmatische dingen willen stopzetten. Hoop dat het lukt.
[/quote]

Dat hoop ik ook voor je.
ABN is een prima bank maar voor veel acties moet je in persoon naar de bank komen. :|
 
Back
Top