TIPS GEZOCHT: Dutchies living in South Australia

TessavdA

Member
Hoi iedereen!🙋‍♀️🙋‍♂️

Wij zijn Tessa (30) en Benny (35) en gaan aankomend weekend ons visum indienen voor de 491. We zijn uitgenodigd door SA en willen ons daarom daar dus ook graag gaan vestigen. Daarom zijn wij nu druk bezig met het oriënteren naar een woon en werkplek waar wij in de toekomst willen gaan wonen.

Ik ben een hairstylist en zou dan ook graag in een vooruitstrevende salon willen werken. Mijn vriend zit op dit moment in de sales voor tweedehands auto onderdelen maar is bereid om andere uitdagingen aan te gaan. Hij heeft eerder ervaring opgedaan op het land dmv tractor rijden en genoot hier ontzettend van.

Wij zijn op zoek naar tips van Dutchies die in SA wonen die ons een beetje weg wijs kunnen maken naar een fijne regio met arbeidsgelegenheid en een (redelijk) goede woningmarkt (huur). We zijn bereid om buiten Adelaide te wonen maar houden wel van een beetje levendigheid in de buurt.

Ook zijn we benieuwd hoe mensen het hebben aangepakt. Zijn jullie van te voren al op zoek gegaan naar een baan en woning? Hebben jullie eerst een vakantie woning gehuurd? Of zijn jullie misschien eerst een paar weken overgekomen om de regio's te verkennen en woning en werk te zoeken?
Alle tips en ervaringen zijn super welkom!

Groetjes Tessa en Benny 🔆
 
Ook zijn we benieuwd hoe mensen het hebben aangepakt. Zijn jullie van te voren al op zoek gegaan naar een baan en woning? Hebben jullie eerst een vakantie woning gehuurd? Of zijn jullie misschien eerst een paar weken overgekomen om de regio's te verkennen en woning en werk te zoeken?
All of the above 😉

Onze visum validatie trip hebben we gebruikt om wijken te verkennen.
Eerst online wijken en huurhuizen in de juiste price range bekeken. Lijstje gemaakt en dan maar rondrijden alsof je al echt op zoek bent naar een woning.

Korter op de datum van vertrek weer gekeken naar huurhuizen nu wetende welke wijken we wel/niet leuk vonden.

Ook de banenmarkt in de gaten gehouden en al op wat dingen gereageerd. Waar in ons geval niets uitkwam. Maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.

Wij hadden voor de eerste maand een Airbnb gehuurd en de eerste twee weken een huur auto. Dat geeft je de tijd een eigen auto te vinden en een huis.

Andere specifiek SA vragen heb ik geen antwoord op.

Succes!
 
Ik weet weinig van SA maar heb wel een mening over het stukje aankomst en huisvesting.

Ikzelf en vele anderen hebben helaas ondervonden dat het op afstand soliciteren vanuit NL vaak niks oplevert, of je moet geluk hebben dat ze net zitten te springen om jouw skillset, wat met de algemenere beroepen zoals die van jullie denk ik geen hoge kans van slagen heeft. Werkgevers willen je face to face zien, met je praten om te kijken of je in het team past, hier is fitting in heel belangrijk, meer misschien nog dan productiviteit.

Niet veel dingen zijn trouwens vooruitstrevend in Oz, ik denk dat je gewoon de eerste de beste kappers job aan moet pakken om wat lokale ervaring (heel belangrijk) op te bouwen en vanuit daar verder solliciteren. Zonder lokale werkervaring is het vaak erg lastig. Wat ze hier erg waarderen is gewoon naar binnen lopen met je CV en jezelf op die manier verkopen. Ik ken een paar mensen die hier meteen succes mee hadden.

Verder ben ik het eens met wat @afterbang zegt, neem een huurauto en airBNB voor een paar weken, praat met locals welke wijken prima zijn en ga daar eens kijken of je iets kunt vinden wat in je budget past, zowel huur als koop. Neem gewoon lekker je tijd, als je het na een paar weken nog niet weet, neem dan nog een paar weken voordat je een duidelijk beeld hebt.

Wij hebben het ook rustig aan opgebouwd, van 1 met baan, eerst bij een vriend inwonen voor 3 maanden naar een klein huurflatje naar allebei met baan en koopwoning. Dit heeft ons ook een paar jaar gekost, maar uiteindelijk komt alles goed als je het geleidelijk aanpakt. Het heeft mij een jaar gekost om een passende baan te vinden.
 
Wij vertrekken in augustus naar Perth. Ik bekijk al wat langer de vacatures, om een idee te krijgen hoe de markt is. Ik ga pas echt solliciteren als ik daar ben, komt ook omdat ik nog tot aan de kerst blijf doorwerken voor mijn NL werkgever. Via via hebben we al een huisje kunnen regelen waar we in kunnen. Wel hopen we snel een ander huurhuis te vinden die meer in de buurt zit waar we willen gaan wonen (en omdat we in verwachting zijn van ons vierde kindje, dus willen toch een huisje wat beter past bij babyfase). Waar we precies gaan wonen hangt nog wat af van de cities, wijken en scholen. Die gaan we de eerste periode daar verkennen. Ook zullen we de eerste week een airBNB doen en auto huren. Zodat we rustig de tijd hebben ons huisje wat in te richten en auto te kopen.

Wij verwachten ook dat bepaalde zaken wat tijd nodig hebben. Huis en werk zal eerste 1 of 2 jaren vast anders zijn, moeten we weer opbouwen tot niveau die we gewend zijn.
 
Dit misschien voor wat orientatie vooraf wat er zoal beschikbaar is? Dan kun je eenmaal aangekomen wat meer geinformeerd solliciteren.

 
Wij vertrekken in augustus naar Perth. Ik bekijk al wat langer de vacatures, om een idee te krijgen hoe de markt is. Ik ga pas echt solliciteren als ik daar ben, komt ook omdat ik nog tot aan de kerst blijf doorwerken voor mijn NL werkgever. Via via hebben we al een huisje kunnen regelen waar we in kunnen. Wel hopen we snel een ander huurhuis te vinden die meer in de buurt zit waar we willen gaan wonen (en omdat we in verwachting zijn van ons vierde kindje, dus willen toch een huisje wat beter past bij babyfase). Waar we precies gaan wonen hangt nog wat af van de cities, wijken en scholen. Die gaan we de eerste periode daar verkennen. Ook zullen we de eerste week een airBNB doen en auto huren. Zodat we rustig de tijd hebben ons huisje wat in te richten en auto te kopen.

Wij verwachten ook dat bepaalde zaken wat tijd nodig hebben. Huis en werk zal eerste 1 of 2 jaren vast anders zijn, moeten we weer opbouwen tot niveau die we gewend zijn.
Hoi Bozzies, mooi avontuur. Wij zitten denk ik met dezelfde vragen. We willen in oktober/november vertrekken richting Perth en ook daar werk gaan zoeken. Fijn dat jullie ze alvast gesteld hebben. We zullen jullie goed volgen :) Groetjes
 
Back
Top