Tips mbt locatie, huurhuis en aankoop meubels / auto

Wij hebben een vraag over huizen huren. Overal zien we huurprijzen per week gegeven. Maar het lijkt ons sterk dat die huizen steeds per week verhuurd worden. Als ik verhuurder was zou ik een huis voor minstens een jaar willen verhuren maar dan hoef je niet te adverteren met de weekprijs.
Dus de vraag: Als je zo'n huis voor meerdere jaren wilt huren, heb je dan de mogelijkheid iets van die weekprijs af te dingen?
Meerdere jaren is niet niet de standaard, half, 1 of 2 jaar is meestal wel een beetje.
Hier een voorbeeld huur contract:
Regels kunnen per staat een beetje verschillen.
 
Wij hebben een vraag over huizen huren. Overal zien we huurprijzen per week gegeven. Maar het lijkt ons sterk dat die huizen steeds per week verhuurd worden. Als ik verhuurder was zou ik een huis voor minstens een jaar willen verhuren maar dan hoef je niet te adverteren met de weekprijs.
Dus de vraag: Als je zo'n huis voor meerdere jaren wilt huren, heb je dan de mogelijkheid iets van die weekprijs af te dingen?
Over het algemeen duurt een huurcontract 6 maanden of nog vaker een jaar. Je kunt er meestal langer blijven wonen, maar elk jaar wordt het contract verlengd. Verhuurders willen vaak geen langer contract om de huur marktconform bij te kunnen stellen (lees:verhogen). Bij ons werd het contract om die reden met 6 maanden verlengd ipv een jaar, terwijl we er al 2 jaar woonden. We zijn ook gelijk op zoek gegaan naar een andere woning/huurbaas. Het huren van een huis is markt gerelateerd en op dit moment is de vraag groter dan het aanbod. Dus er is weinig onderhandelingsruimte, aangezien er vaak nog andere kandidaten zijn die misschien wel meer willen bieden. Zorg eerst maar dat je een huis vindt in een buurt waar je je wil settelen. Na een jaar, als je je hebt bewezen als goede huurder, zou je alsnog kunnen kijken of er wat te onderhandelen valt.
 
Last edited:
Over die huren per week prijs: in NL worden de huurprijzen vaak per maand geadverteerd, hier per week. Dit komt toch exact op hetzelfde neer? In Nederland betekend dit toch ook niet dat de woningen alleen per maand verhuurd worden? Zoals hierboven al aangegeven: half jaar of jaar is meest gangbaar. Onderhandelen kwa prijs is er echt niet bij, er is een schreeuwend tekort aan huurwoningen. Een huurwoning krijgen zonder Australische referenties zal al een uitdaging op zich worden.
 
in onze ervaring (4 jaar huur; cairns) zijn contracten 6 maand of 1 jaar
wij hebben op bepaald moment bij contractverlenging wel gevraagd (en gekregen) dat huur iets minder omhoog ging bij het gaan voor een nieuw jaar contract. Dat was wel voor het tekort aan huurwoningen (en na 2 jaar huren op zelfde adres)
 
Last edited:
Wij hebben een vraag over huizen huren. Overal zien we huurprijzen per week gegeven. Maar het lijkt ons sterk dat die huizen steeds per week verhuurd worden. Als ik verhuurder was zou ik een huis voor minstens een jaar willen verhuren maar dan hoef je niet te adverteren met de weekprijs.
Dus de vraag: Als je zo'n huis voor meerdere jaren wilt huren, heb je dan de mogelijkheid iets van die weekprijs af te dingen?
Op dit moment is er meer vraag dan aanbod. Wij hebben 2* een huis gehuurd. 1* in NSW en 1* in WA. Beide was een jaarcontract. Bij beide werd het automatisch verlengd als je geen actie ondernam.

Een huurwoning krijgen zonder Australische referenties zal al een uitdaging op zich worden.
Het is heel belangrijk om huur referenties te hebben, wij hadden geen Australisch maar wel een compleet dossier dat wij altijd alles netjes op tijd betaalde. Voor WA hadden wij de huurreferentie van NSW. Zorg dat je bewijs hebt dat je de huur kunt betalen of stel voor dat je 6 maanden vooruit wilt betalen.

Het is op dit moment lastig om snel een huurwoning te krijgen, dat was in augustus 2021 al zo. Wat wij toen gedaan hebben is aangeven dat wij 50 dollar per week meer wilde betalen en toen hadden wij ineens 2 huurhuizen tot onze beschikking. Dus als je in die financiële gelegenheid zit, zou ik dat zeker doen, om je meer kans van slagen te geven.
 
Wij hebben indertijd onze hypotheek historie gebruikt, aangezien we geen huur historie hadden. Laten zien dat je elke maand netjes je mortgage betaalde (in NL) en nooit achterstand had.
 
Over die huren per week prijs: in NL worden de huurprijzen vaak per maand geadverteerd, hier per week. Dit komt toch exact op hetzelfde neer? In Nederland betekend dit toch ook niet dat de woningen alleen per maand verhuurd worden? Zoals hierboven al aangegeven: half jaar of jaar is meest gangbaar. Onderhandelen kwa prijs is er echt niet bij, er is een schreeuwend tekort aan huurwoningen. Een huurwoning krijgen zonder Australische referenties zal al een uitdaging op zich worden.
Als je de Nederlandse manier gewend bent, dan lijken huurprijzen per week in eerste instantie een beetje raar.

@Hans&Els , je wordt hier ook per twee weken betaald, ipv maandelijks. Wat ik persoonlijk na een tijdje zonder werk gezeten te hebben, wel erg fijn vond :)

En, een jaarcontract houdt niet in dat de huur niet verhoogd kan worden in die tijd. Dat kan nl. zes maanden na aanvang van het contract en ze moeten je drie maanden 'notice' geven en dan betaal je die laatste drie maanden van het contract dus alsnog meer.

Wat anderen ook al zeggen: er is een krapte op de markt, dus het kan knap lastig worden om iets geschiks te vinden, laat staan dat je over de prijs zou kunnen onderhandelen om deze omlaag te krijgen.
 
Bedankt voor alle antwoorden, ik heb weer veel bijgeleerd. Gelukkig krijgen we van het bedrijf een "verkenningstrip" aangeboden voordat we verhuizen zodat we de markt alvast kunnen verkennen. Wordt vervolgd.
 
Back
Top