to buy or not to buy a house now...

haits

Member
hi, wij zitten een beetje met een dilemma; visa aangevraagd maar op geen enkele lijst dus dat wordt wachten.. het probleem is alleen dat wij nog maar 'net' terug zijn gekomen uit australia, dus geen eigen huis hebben (we dachten dat zingen we wel even uit bij familie totdat we mogen gaan).
het wordt nu echt tijd om iets voor onszelf te zoeken, in nederland dus, maar waar we willen wonen daar is eigenlijk geen huur (of onbetaalbaar).. dus denken we aan kopen. maar ik twijfel heel erg, want stel we krijgen over 1,5 of 2jr te horen dat we mogen gaan, zitten we dan vast aan een huis dat we net gekocht hebben?? of zal het zeker nog 3 jaar duren?? of mss krijgen we een nee, als het lang slecht blijft gaan?
ik weet dat niemand hier de antwoorden op heeft, maar ik hoor toch graag advies.. wat zouden jullie doen want we moeten de tijd dat we hier zitten wel een beetje aangenaam maken. we hebben wel allebei een vast contract momenteel, dus financieel kan het wel.

alvast enorm bedankt voor jullie tips/adviezen!!

groetjes haits
 
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, niet doen.

reis voor mijn part ietsjes verder voor je werk en huuuuuuuuuuuuuuuuuuuur!!!

Wij gaan vd zomer naar Oz en zijn vorig jaar al begonnen met de verkoop van ons huis en nog niet verkocht .

en dat ligt echt niet aan het huis, de prijs, maar aan de tijd waar we in leven.

het geeft een stress!!!!!

Komt nog bij, het is niet alleen het huis wat je koopt, denk aan alle neven uitgaves, je wilt het niet weten.

nee als je als doel hebt om te gaan down under, bereid je dan nu al op de meest comfortabele manier voor.

Ga huren, en sparen, want er komen een heleboel kosten bij waar je niet aan denkt.

(voorbeeld wij doen deze maand de medicals voor visum, bijna 1000 euro en krijg je echt niet vergoed)

Een visum aanvragen kost veel centjes als je het zelf doet, ik raad je aan om geen buysse emigratie dienst te nemen, trouwens, er is een andere veel betere eentje waar je wel op kunt bouwen, ik hoor over byusse ervaringsverhalen die niet prettig zijn.

dus ik stem nee, niet kopen.
 
Beste Haits,

Ik ga er vanuit dat jullie familie hebben in Australië die borg voor jullie staat (i.v.m. de vermelde 176 in de handtekening). In dat geval hoef je dit jaar en waarschijnlijk volgend jaar nog geen toekenning van een visum te verwachten. Australië reageert direct op de financiële situatie doormiddel van het aanpassen van het emigratiebeleid. Dit heeft op dit moment als resultaat dat alleen personen worden binnen gelaten die werk hebben of zo goed als zeker werk kunnen vinden. Daarnaast zullen het aantal uitgegeven visa vanaf juli naar beneden bijgesteld worden.

Gezien het feit dat het nog een jaar of 2 a 3 zal duren voordat jullie een visum hebben zou ik adviseren een huis te kopen. Er is niets frustrerender dan 2 a 3 jaar geen concrete beslissingen te nemen en te wachten op een visum.
Ook financieel gezien is het een goede keuze om nu een huis te kopen omdat het nu een kopersmarkt is. Daarnaast is de verwachting dat als de economie weer gaat aantrekken de huizenprijzen behoorlijk zullen gaan stijgen omdat er op dit moment te weinig nieuwbouw gepleegd wordt.

Bedenk ook dat als jullie een visum krijgen jullie dan nog 5 jaar hebben om naar Australië te gaan.

Veel succes met het maken van jullie keuze.

Groeten,
Gerard
 
Zal het zeker niet doen met die crisis, gaan verderop wonen en reis wat verder. Wat Lizzy al zei.
Dat geeft je ook meer vrijheid, je weet ook niet wat het over drie jaar doet (de huizenprijzen) als je wel mag gaan naar Ozzie.
 
Hoi Haits

Tja, lijkt me moeilijk. Je weet niet wat de toekomst gaat doen he.
Zo wel op gebied van huizenmarkt maar ook op het gebied van de visum's. Nu gaat het moeilijk worden met een visum als je niet op de lijsten staat, maar dit heeft te maken met de economische crisis. Als het weer wat aantrekt zullen er weer meer visa's uitgegeven worden. Maar de grote vraag is wanneer!?

Maar voor de huizenmarkt geldt ook, wanneer gaan de prijzen weer stijgen en wanneer kun je weer makkelijker een huis verkopen?

Het is koffiedik kijken.

Wij hebben zelf ook een heel moeilijk verkoopbaar huis gehad, en ik zou er niet aan moeten denken nogmaals de stress van dit mee te moeten maken. ( zoals Lizzy ook al zei )
Je zit echt vast als je je huis niet kunt verkopen! De 5 jaar die GeJe noemt..... weet wel dat je IN die 5 jaar er 3 jaar in Australie moet hebben gewoond!! (dus je hebt na activeren van je visum in Oz nog 2 jaar die je in NL kunt doorbrengen.)

Ikzelf zou de onzekerheid van een huis kopen niet aan durven. Ook al is het nu een goede tijd om te kopen, daar ben ik het mee eens, dan nog is de vraag, is het over 1,5 / 2/ 3 jaar een goede tijd om te verkopen??  :|

Succes, niet overhaast beslissen hoor. Groetjes Ingrid
 
bedankt voor jullie reacties!! ik ben wel blij dat ik mn dilemma gepost heb, want het is toch anders om de mening van mensen te horen die in hetzelfde bootje zitten dan familie en vrienden om je heen... we gaan er nog even over nadenken, maar ik denk idd dat huur toch slimmer is.. denk ik :)
met kopen is er alleen meer keuze, dus mochten we een 'nee' krijgen dan zitten we al meteen ergens fijns. en wat geje zegt: Er is niets frustrerender dan 2 a 3 jaar geen concrete beslissingen te nemen en te wachten op een visum. helemaal waar, dat is mijn beweegreden om evt te kopen. maarja, at the end of the day, wachten moet je toch..

en lizzyhas bedankt voor je tip over buysse, maar we hebben de aanvraag zelf al gedaan dus daar hoef ik me niet meer druk over te maken :)

het blijft gokken, maar ik denk ook op basis van de reacties dat huren een veiligere gok is...
thanks again!
 
succes, je komt er wel, one way or the other!!!

Houdt altijd focus met wat je werkelijk wilt en pas je daarop aan.

ik zou dan dus ook gaan huren.
Niks mis met huren hoor.
 
Tijd is goed om te kopen en jullie visum zal nog even duren.

Maar het up to you te decide!
 
Hihi volgens mij helpen al deze tegenstrijdige berichten niet echt  :grin:
Succes met de beslissing!!
 
Ik kan je ook niet helpen.. beide opties hebben zo z'n voor- en nadelen. Succes met kiezen!!
 
een huis moet je nooit voor een kortere termijn kopen, al helemaal niet in deze tijd,

koperstijd is het dat wel, maar dan wel kopen langere termijn , die 0,5 procent dat het gezakt is raak je echt niet van boven jan op een termijn van 5 jaar.
 
Je hebt het over een periode van 1,5 à 2 jaar, aan de ene kant zeg je kan het zijn dat je
een visum krijgt (YES!!! dat zou fijn zijn) en aan de andere kant zeg je, misschien krijgen
we nee te horen (gaan we niet vanuit natuurlijk hè een mens blijft positief). En dat wil
je afzetten tegen een huis kopen. Waarom denk je niet zo, we huren 1,5 à 2 jaar en gaan
ervan uit dat we naar Australië gaan (geen rompslomp met verkopen, want denk eraan dit
kan duren van 1 dag tot héél lang, bij ons ca. 15 maanden voor het verkocht was).

En ....in het geval (waar je niet vanuit gaat) dat je een NEE te horen krijgt, nou dan neem
je dan de beslissing om te kopen, heb je ook weer iets om naar uit te kijken!

Veel succes met je beslissing he.

groetjes Miranda
 
[quote author=haits link=topic=9931.msg136420#msg136420 date=1239274127]
en wat geje zegt: Er is niets frustrerender dan 2 a 3 jaar geen concrete beslissingen te nemen en te wachten op een visum. helemaal waar, dat is mijn beweegreden om evt te kopen. maarja, at the end of the day, wachten moet je toch..
[/quote]

Deze snap ik niet helemaal. Wanneer je nu beslist een huis te huren maak je toch een concrete beslissing? Je gaat er vanuit dat het je lukt een visum te verkrijgen en je leeft hier naar toe (sparen, veel lezen, dromen etc.). Wanneer je koopt, maak je dan wel een concrete beslissing?

Ben het met de meeste posters eens: Niet kopen nu. Stel je voor dat je over twee jaar weg kunt en je eerst nog en huis moet verkopen, moet er niet aan denken. En idd, wat Ingrid zegt: in die 5 jaar moet je 3 jaar in Australie hebben gewoond, dus zo ruim de tijd als eerder geschetst wordt heb je niet (of ik heb een wijziging in de regels gemist). En ik neem aan dat je geen verlies wilt draaien op je huis zoals Lizzy al zei.

[quote author=lizzyhas link=topic=9931.msg136401#msg136401 date=1239261026]
(voorbeeld wij doen deze maand de medicals voor visum, bijna 1000 euro en krijg je echt niet vergoed)

Een visum aanvragen kost veel centjes als je het zelf doet, ik raad je aan om geen buysse emigratie dienst te nemen, trouwens, er is een andere veel betere eentje waar je wel op kunt bouwen, ik hoor over byusse ervaringsverhalen die niet prettig zijn.
[/quote]

Zo, duur grapje zeg die medicals, poeh. DIt was toch voor 4 personen als ik het goed heb he? Op zich overigens erg logisch dat je het niet vergoed krijgt, zou niet weten onder welke verzekering dat dan zou moeten zijn. Misschien een binnen de ZVW super de luxe aanvulling oid.

Waarom zou een visum aanvragen duurder zijn wanneer je het zelf doet? Dan zou iedereen toch een bureau in handen nemen en iedereen zich de moeite besparen. Het heeft ons een hoop geld gekost, maar een hoop vrije tijd opgeleverd (om over de stress die we nu veel minder hebben gehad maar niet te spreken  :up:)
 
[quote author=Dijnnas link=topic=9931.msg136492#msg136492 date=1239344808]
[quote author=haits link=topic=9931.msg136420#msg136420 date=1239274127]
en wat geje zegt: Er is niets frustrerender dan 2 a 3 jaar geen concrete beslissingen te nemen en te wachten op een visum. helemaal waar, dat is mijn beweegreden om evt te kopen. maarja, at the end of the day, wachten moet je toch..
[/quote]

Deze snap ik niet helemaal. Wanneer je nu beslist een huis te huren maak je toch een concrete beslissing? Je gaat er vanuit dat het je lukt een visum te verkrijgen en je leeft hier naar toe (sparen, veel lezen, dromen etc.). Wanneer je koopt, maak je dan wel een concrete beslissing?

Ben het met de meeste posters eens: Niet kopen nu. Stel je voor dat je over twee jaar weg kunt en je eerst nog en huis moet verkopen, moet er niet aan denken. En idd, wat Ingrid zegt: in die 5 jaar moet je 3 jaar in Australie hebben gewoond, dus zo ruim de tijd als eerder geschetst wordt heb je niet (of ik heb een wijziging in de regels gemist). En ik neem aan dat je geen verlies wilt draaien op je huis zoals Lizzy al zei.

[quote author=lizzyhas link=topic=9931.msg136401#msg136401 date=1239261026]
(voorbeeld wij doen deze maand de medicals voor visum, bijna 1000 euro en krijg je echt niet vergoed)

Een visum aanvragen kost veel centjes als je het zelf doet, ik raad je aan om geen buysse emigratie dienst te nemen, trouwens, er is een andere veel betere eentje waar je wel op kunt bouwen, ik hoor over byusse ervaringsverhalen die niet prettig zijn.
[/quote]

Zo, duur grapje zeg die medicals, poeh. DIt was toch voor 4 personen als ik het goed heb he? Op zich overigens erg logisch dat je het niet vergoed krijgt, zou niet weten onder welke verzekering dat dan zou moeten zijn. Misschien een binnen de ZVW super de luxe aanvulling oid.

Waarom zou een visum aanvragen duurder zijn wanneer je het zelf doet
? Dan zou iedereen toch een bureau in handen nemen en iedereen zich de moeite besparen. Het heeft ons een hoop geld gekost, maar een hoop vrije tijd opgeleverd (om over de stress die we nu veel minder hebben gehad maar niet te spreken  :up:)


[/quote]

nee dat bedoelde ik niet hoor, ik bedoelde dat een visum aanvragen sowieso duur is, best veel extra onverwachtte kosten, maar die onverwachtte kosten heb je waarschijnlijk niet als je via een bureau gaat??????
dan betaal je x bedrag incl de medicals?????

Dat is dan waarschijnlijk de reden dat je er zo weingi mensen over hoort dan omdat de meeste via een bureau gaan.

bij ons wordt de 457 door de bank gedaan, maar medicals moeten we dus zelf betalen, vandaar dat ik erop kwam.

er is toch zo een bureau wat heel goed werkt , ene Rob, even de zoekfunctie gebruiken TO
 
Ah, okee. We betalen voor de bemiddeling, niet voor de extra's als vertalingen, notaris, medicals etc. Die kosten komen er voor ons ook nog gewoon bij.
 
Hoi

Wij hebben nog een huis in Nederland, ben wel bereid dat te verhuren en eventueel na twee jaar te verkopen.

Groetjes Kees
 
NIet kopen. Als je zeker weet dat je binnen een x aantal jaar verkoopt, moet je dus een winst halen om twee keer al die kosten eruit te krijgen.
Zooooo gunstig is de markt nu ook niet.
 
oke, niet kopen dus :smile: het enige is.. waar wij willen wonen daar is eigenlijk alleen maar koop. en als je koopt zijn er veel meer mooie woningen, met huren niet en daarom voelt het als 'wachten op/ geen concrete beslissing nemen/niet kunnen doorgaan met je leven'.. maar dat ligt echt aan de locatie dus. wij wonen in omg brabant en willen niet in de stad wonen, dan is het gewoon heel moeilijk om een leuk, betaalbaar huurwoning te vinden.

maar ik ben erg blij met jullie adviezen en ik zie ook wel in dat kopen voor 2 jaar (of hoelang het mag duren) niet slim is. want zodra we horen dat we mogen gaan, dan willen we weg zijn (al zolang moeten wachten) ;-)

groetjes haits
 
:up:echt verstandig,
iemand in brabant die hier ook schrijft heeft een visum maar zijn huis in Brabant raakt ook maar niet verkocht en het is een super super super huis.Wil graag weg en kan niet, super frustrerend, veel vervelender dan een paar jaar huren, zo en nu hou ik erover op!!!!!

echt die stress wil je echt niet.
 
Back
Top