Lamarck
Well-Known Member
Nou, de onderwijsvorm is zeker een belangrijk punt. Onze eerste redenen zijn ruimte, klimaat, natuur, easygoing mentaliteit ;-), dat was al voor de kinderen er waren. Maar we zijn ook wel een beetje klaar met het nederlandse schoolsysteem. Alles is prima zolang de kinderen binnen de bekende nederlandse kaders zitten, maar als ze enigszins afwijken word je als ouder op het matje geroepen. De juffen zijn allemaal juffen (er is 1 meester bij onze school en dat is meteen de directeur) en de kaders die zij stellen zijn niet per definitie goed voor alle kinderen. Ook de enorme focus op meetbare prestaties ('de kinderen van groep 3 moeten voor januari kunnen lezen') heeft niet mijn voorkeur. Nee, dan heb ik liever dat ze 10 weken bezig zijn met insecten en energiestromen. Dat is het leven waar je in staat. Of een kind nou goed kan lezen in januari of april zal me echt worst wezen. Maar als hij begrijpt dat water niet zomaar uit de kraan komt is dat een les die m.i. veel meer bepaalt hoe hij zichzelf ziet in zijn eigen omgeving.
ok, ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar je begrijpt vast wat ik bedoel
Het was in elk geval een belangrijke factor in het besluit (na 19 jaar) om er nu toch echt werk van te gaan maken.
ok, ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar je begrijpt vast wat ik bedoel
Het was in elk geval een belangrijke factor in het besluit (na 19 jaar) om er nu toch echt werk van te gaan maken.