To ride or not to ride....

Niet helemaal ' nieuw ' Een veel gehoord geluid helaas.
Gelukkig zijn er plekken waar het beter gaat. In Adelaide en omgeving vielen de vele fietsers me al op. In Canberra is het vrijwel Europees met bikelanes op een hoop plekken e.d. Dus het kan wel...
 
Echt bedroevend ja :( heb toch fietsen mee en hoop echt dat we wel kunnen blijven fietsen, zou t ontzettend missen!
 
In Queensland mag je gelukkig op de voetpaden fietsen, dat scheelt enorm. Mijn man gaat elke dag met de fiets naar z'n werk en hij gaat alleen op de voetpaden, anders zou ik m'n hart echt vasthouden (niet dat ik dat nu al niet doe, helemaal na het lezen van zo'n artikel...).
 
Ondanks de heuvels wordt er hier best veel gefietst. Fietsen wordt ook gepromoot. Op school zijn de " bike-ed weeks" net achter de rug. Maar een groot deel van de kinderen rijdt op het trottoir (ikzelf ook weleens trouwens). Op de meeste wegen mogen auto's 60 en da's best hard als je op het fietspad rijdt. Door allr promotie worden mensen hier zich wel steeds meer bewust van fietsers, maar het blijft wel oppassen. Toch vind ik het heerlijk om op mijn Hollandse Gazelle heuvels op en af te ploeteren. Wat dat betreft is een country town een groot voordeel.

Ik hoop dat op een dag heel Australie fiets-vriendelijk genoemd kan worden en deze veelvuldige ongelukken voorkomen kunnen worden.
 
Is Australie ook al aan de e-bike?
Dub erover om er hier nog een te kopen (verder ontwikkeld dan in Oz?), maar dan zit je wellicht met problemen bij reparaties in Oz.
 
Is Australie ook al aan de e-bike?
Dub erover om er hier nog een te kopen (verder ontwikkeld dan in Oz?), maar dan zit je wellicht met problemen bij reparaties in Oz.

Ik weet toevallig dat ze in Castlemaine, VIC verkocht worden. Wel aardig aan de prijs, maar dat is in Nederland niet anders geloof ik.
Ik was verbaasd over het aantal fietsenwinkels die er hier in Bendigo en Castlemaine te vinden zijn. Een stuk of 5 in Bendigo, 2 of 3 in Castlemaine.
Een soort van stadsfiets was even zoeken, maar is zeker te krijgen als zien ze er wat anders uit dan onze Hollandse stadsfietsen. Wielrenfietsen en mountainbikes zijn er plenty.
Het ligt er misschien een beetje aan waar je heen gaat (ben ik even kwijt), maar met Google wordt je vast ook al wat wijzer. Succes!
 
In de stad Aidelaide kun je prima fietsen en dat wordt ook best veel gedaan, viel mij op toen we er vorig jaar waren. Er zijn zelfs fietspaden. Aan de oostkant liggen de Aidelaide hills en moet je toch zorgen dat je een paar goede versnellingen op je fietsje hebt.Of een e-bike, maar die heb ik daar niet gezien.
 
UIt ervaring kan ik zeggen, dat Adelaide er vanuit de bus een stuk vlakker uitziet en aanvoelt dan vanaf de fiets... :D

Maar ik heb er gefietst. Toegegeven: niet in het CBD. Dat was 1x: van de fietswinkel naar huis en dat was een eh, uitdaging... Heuveltje af ging ineens wel heel erg hard... en net in de spits...
Maar vond het buiten het CBD wel goed te doen (qua verkeer).
 
het is inderdaad ook goed te doen, en er liggen een paar goede fietspaden. Maar ook hier rijden fietsers 'gewoon' op een weg waar de rest van het verkeer 70 of 80 rijdt, en dan vind ik het wel eng worden hoor. En bij een aantal andere wegen lijkt het me handiger om de voetgangersoversteek te gebruiken.
 
het is inderdaad ook goed te doen, en er liggen een paar goede fietspaden. Maar ook hier rijden fietsers 'gewoon' op een weg waar de rest van het verkeer 70 of 80 rijdt, en dan vind ik het wel eng worden hoor. En bij een aantal andere wegen lijkt het me handiger om de voetgangersoversteek te gebruiken.

Dat laatste heb ik ook wel gedaan. Vind het nog steeds eng om op de fiets voor te moeten sorteren. Dus stap liever af en dan via het zebrapad oid oversteken. Waar ik nu woon is het een stuk rustiger, maar de Aussies zelf vinden het nog steeds gekkenwerk om op de doorgaande wegen te fietsen. Ook hier is het heel normaal om op het voetpad te fietsen.
 
Hier wordt ook op voetpaden gefiets, maar het verplaatst het gevaar naar de voetganger. Wat de auto is voor de fietser, is de fiets voor de voetganger: een groot verschil in snelheid. Heb er dagelijks mee te maken lopende van station naar werk and terug. Is niet echt een oplossing voor het probleem.

Vwb Sydney denk ik dat een groot deel van het probleem zit in de geografie. Door het terrein zijn er feitelijk maar een paar doorvoer-wegen waar zowel de auto als de fiets gebruik van moeten maken als ze ergens willen komen, dus ze worden gedwongen de zelfde weg te delen terwijl die er helemaal niet voor ontworpen is.

Maar daarnaast is er ook een mentaliteitsprobleem met Australiers. Als ze het een spelletje vinden om dingen naar je te gooien of om je te laten schrikken door dicht achter je hard te gaan schreeuwen of rakelings langs je heen te rijden dan is er toch iets mis met die Australiers....:mad:
 
En een (heel klein) stapje in de goede richting:

http://www.canberratimes.com.au/act...be-installed-on-act-roads-20140417-36u24.html

New separation measures will be installed and trialled on ACT roads in the next 12 months, as the government attempts to make cycling safer by keeping cars and bikes apart.

Minister for Territory and Municipal Services Shane Rattenbury announced the new trial measures, which will be installed at six different sites across Canberra, on Thursday.

The four new types of road separation will be kept in place until April 2015, as the government attempts to improve separation between on-road cyclists and cars.

The trials range from low-profile rubber kerbing to so-called "rumble strips" or vibralines.

Mr Rattenbury said the new devices would provide a subtle but important separation, to help outline where it was safe for cyclists to ride.

"We've certainly received a lot of representations from cyclists that they want greater separations. There's increasingly a preference for separated lanes," he said.



Read more: http://www.canberratimes.com.au/act...n-act-roads-20140417-36u24.html#ixzz2zDUGezy3


Het is een mini stapje. Maar als zo'n proef werkt geeft het hopelijk een impuls om dit op meer plekken/steden te doen!
 

Mr Rattenbury said the new devices would provide a subtle but important separation, to help outline where it was safe for cyclists to ride.

"We've certainly received a lot of representations from cyclists that they want greater separations. There's increasingly a preference for separated lanes," he said.


Read more: http://www.canberratimes.com.au/act...n-act-roads-20140417-36u24.html#ixzz2zDUGezy3


Het is een mini stapje. Maar als zo'n proef werkt geeft het hopelijk een impuls om dit op meer plekken/steden te doen!
Zo grappig dat er in Oz zo enorm omgekeerd gedacht wordt. "to help outline where it was safe for cyclists to ride" zou in Nederland heten "om automobilisten attent te maken van het feit dat ze op een fietsstrook komen met hun wielen".

Zoek de verschillen :)
 
En nog een stapje:


Drivers who endanger cyclists and other vulnerable road users in the ACT face tough new penalties including fines and up to two years in prison under new legislation.

The legislation introduced by Attorney-General Simon Corbell on Thursday creates offences of aggravated furious, reckless or dangerous driving.

Under the new rules, cyclists and motorcyclists would be recognised as vulnerable road users, along with riders of animals, riders of motorised scooters and Segways.


Read more: http://www.canberratimes.com.au/act...-road-users-20140515-zrdpb.html#ixzz31rFeqpV1


Kan veel zeggen over ACT, maar ze zijn wel fiets minded daar (vergeleken met andere steden) Iets wat ons ook gelijk al opviel toen we er waren. De enige stad waar we zelf ook gefietst hebben (zonder doodsangsten uit te staan)
 
Back
Top