tourist visum-->spouse visum--> geluk!!!

coco_oz

New Member
Ik wil alleen maar mijn verhaal delen...wie weet dat iemand mijn verhaal gebruiken als informatie...

Mijn man (toen mijn toemalig vriendje, hij is Australier) and Ik hebben long distance relatie gehad voor ongeveer zes jaar. Al die tijd hadden we meerdere plannen om samen te zijn in australie, dus trouwen. Maar er gebeurde dingen dat wij die plannen steeds opstelde. En daarnaast de Australische Ambassade in Den Haag stopte met alle visum zaken, die verhuisde naar Berlijn. Daardoor had ik echt geen zim om dingen te regelen. En wilde ik ook zsm naar Australie.

Kortom, vorige jaar 2006, wij hebben besloten om samen te zijn, nu of nooit. In October 2006 ging mijn man (in Darwin, NT) naar DIMIA om informatie te vragen; wat is de beste en snelste manier voor spouse visum aanvragen.

- Natuurlijk de eerste antwoord was: fiancee visum regelen daarna naar australie; trouwen binnen negen maanden; temporary spouse visa aanvragen; twee jaar later resident visa aanvragen.

- Toen mijn man ook vroeg aan immigration officer; of kunnen hij en ik (met behouden van toerist visum) trouwen in Australie en daarna spouse visa aanvragen in Australie?? De antwoord was: yes it can be done however its not encourage by the Australian. Gov.

Dus, ik en mijn man besloten om de snelste manier te doen met een risico dat het niet lukken zou zijn.

In November 2006 heb ik geregeld:

1. VOG (de VOG formulier invulde, stuurde naar Australische Ambassade in Den Haag voor hun in te vullen en stempelen, een week later kreeg ik de formulier terug. Met de formulier ging ik naar Gemeente Amsterdam en op dezelfde moment kreeg ik mijn VOG.

2. Nieuw passport aangevraagd (omdat mijn oude passport nog alleen maar een jaar geldig).

3. In het Nederlands vertaalde Geboorte akte (ik ben in Indonesie geboren)

4. Retour ticket Amsterdam - Darwin - Amsterdam

Laat November 2006 heb ik mijn spullen verstuurd naar Darwin via post (52 euros=max. 20kg, de dozen zo groot als verhuzing dozen). In februari heb ik mijn 12 dozen ontvangen in Darwin. Dus het duurt ongeveer 10-12 weken.

Op 15 December 2007 vertrok ik naar Australie, met bagage vol met veel spullen vooral dokumenten plus papieren.

Op 17 December 2006  heel vroeg s'ochtend kwam ik aan Darwin Airport. ik was hier veel keer geweest dat ik voelde meteen thuis. Die gevoel was meteen weg toen de douane officer mij vragen stelde. Ik zei dat ik op vakantie was en ook mijn vriend ging bezoeken. Zij vroeg mij over mijn leven in Amsterdam, werk en mijn relatie met mijn vriend en hoelang ezv. Van mijn vorige bezoeken in Darwin was ik gewend met al die vragen. Natuurlijk zei ik niet over mijn plannen om te trouwen met mijn vriend en daarna spouse visa aanvragen. Dus dacht ik toen, er geen probleem was. De Douane vroeg me om te eventjes te wachten toen kwam ze terug. Zij zei dat mijn bezoek naar Australie niet genuine was; Ik zei tegen haar dat ik nooit problemen had in het verleden (in vijf jaar van mijn bezoek in Australie gaf ik altijd dezelfde aantwoorden wat betreft mijn bedoeling in Australie). Maar zij zei: Tourist visa is alleen maar voor vakantie als je jou vriend/in will bezoeken moet je met andere visum komen. Ze zei dat ze mijn spullen/bagage ging checken.  Die mevrouw was echt een krengetje. Ik was zo bang. Ze zou zien alle papieren en dokumenten in mijn bagage (toen dacht ik oh God ze zou mij meteen deporteren en ik mag niet meer naar Australie binnen komen). Toen liepen wij naar baggage kamer en stuurde mij naar een meneer. Alle passagiers waren al weg vanuit de baggage kamer behalve ik en douane officers. Hij keek grondig in mijn hand tasje en hand baggage en stelde me vragen over alle papieren die hij vond uit mijn hand tasje en hand baggage . Gelukkig had ik daar in geen belangrijke dokumenten.  En had ik zo geluk dat die meeneer mijn koffers niet liet open en uit keek. Dus ze vonden geen bewijs dat ik andere bedoelingen had dan in Australie voor vakantie. Ik mocht in Australie binnen komen zonder voorwaarden.

Begin maart 2007 wij gingen trouwen. Een week later wij hebben spouse visum aangevraagd bij DIMIA.Het kostte bijna 2000 AUD. Op 15 April 2007 wij hadden interview in DIMIA kantoor. Het duurde alleen maar ongeveer 10 minuten (ik en mijn man samen). En de volgende dag heb ik mijn temporary spouse visa gekregen en op dezelfde heb ik mijn medicare geregeld en ook gekregen.

Had ik geluk??? Ik denk het wel.

Met dit verhaal wil ik alleen maar zeggen:
Als je jou Australisch  vriendje/vriendinetje gaat bezoeken in Australie met behoud van tourist visum  ZEGGEN DAT NOOIT tegen de douane bij jou aankomst in Australie.

Als je van plan bent om spouse visum aanvragen met behoud van tourist visum, OPSTUREN  alle dokumenten met de post. Je weet maar nooit wat de douane zouden doen bij je aankomst in Australie.

wat ga je ook doet,  Success!
:up:

Gefeliciteerd!
Herkenbaar verhaal, het is alsof die douane beamten er een neus voor hebben! Ik werd bij aankomst in Sydney met mijn working-holiday visum (met als doel bij mijn vriendin te verblijven) ook uit de rij gehaald voor een kruisverhoor en een scan van mijn bagage ver verwijderd van de rest van de passagiers. Wat ik hier kwam doen, waar ik naar toe wilde, waarom ik slechts 5 euro contant bij me had, wat doe je als niemand je op komt halen, etc. Ik vermoed dat ze opzoek waren naar drugs, want na de scan was het: have a nice stay!

Hi Coco, gefeliciteerd en n heel fijne toekomst toegewenst.  :up:
Ikzelf ben bezig met een fianceevisa. Duurt 1-6 mnd. De trouwdatum is doorgegeven dus denk ik dat ik begin januari wel in australie zit. Je shcreef iets over versturen met de post. Kun je mij hierover informatie verstrekken? Ik heb TNT al enige tijd geleden om info gevraagd maar nog geen reactie ontvangen.

Bedankt alvast groetjes Ellie

Hi Coco

Ik heb je al een berichtje gesuurd . Ik wildegraag wat info over de post.
Ik hebiets van het ostkantoor meegnomen om goederen ovezee te sturen mar kom daar niet goeduit.

Wilde jou wedem vragen of je mij kt vertellen wat ik moet  om spullen via dest op de sturen.

Bij voorbaar dank

Ellie

nne veel geluk in Australie

wat een verhaal zeg. wij zijn ook op deze manier hier, ik kwam binnen op mijn paspoort en mijn vriend op WHV. totaal geen problemen gehad.
We zijn nu bezig met de aanvraag. weet iemand ook hoe het met de betaling gaat, wanneer moet je betalen voor je visum en hoe land duurt het ongeveer?

groet Mary

Back