Tradities

Lamarck

Well-Known Member
hoi

wat ik me afvraag
Vandaag is het valentijnsdag, met natuurlijk weer de discussie of dat dat een commerciele hype is of een leuke traditie. Wat ik me nou afvroeg is: wat zijn er in Australië eigenlijk voor tradities? In Nederland heb je naast valentijnsdag natuurlijk sinterklaas maar ook moederdag en vaderdag en koninginnedag, en afhankelijk van waar je woont carnaval, sint maarten en/of halloween, en op tweede paasdag gaat de helft van nederland naar de meubelboulevard of de dierentuin.

Wat zijn nou in Australië de feestdagen/tradities?

January 26_____Australia Day (To honour all things Australian)
April 25_______ANZAC Day (To honour Australian en NZ Diggers)

Feel free om aan te vullen.....

Bart

Australische traditie: bij elke gelegenheid een sausage sizzle. :lol: Je ontkomt gewoonweg niet aan die worsten!

groetjes,
Rixta

Met nog jonge kinderen op school, ondervinden wij de volgende tradities:
- moederdag (net als in NL 2e zondag in mei)
- vaderdag (1e zondag in september)
Op school een hele toestand: de ouderraad zorgt voor een "moederdag stal" of een "vaderdagstal" en de kinderen brengen geld mee naar school om daar iets van te kopen. Leuk voor pap en mam, en het helpt de school (beruchte fundraisen)
- Pasen is altijd een item: maar veel gaat over chocola, veel chocolade. Het feest zelf, zoals je zzelf wilt.
- Haloween: meningen verdeeld. Sommigen vinden het maar een belachelijke Amerikaanse traditie die door media en commercie gevoed wordt. Voor kinderen lekker verkleden en een dag ongegeneerd snoepen, beleefd dank je wel zeggen en de buurt leren kennen! (Mensen schrijven briefjes bij ons in de straat van "het is haloween. Als je het leuk vindt, hang een ballon bij je voordeur en de kinderen komen aanbellen. Hangt er geen ballon of andere versieringen, dan laten we je met rust"
- Koninginnedag stelt hier niets voor. (Jammerrrrrr, daarom dit jaar maar naar NL om het weer eens ouderwets goed te vieren)
- Melbourne Cup Day: te zot voor woorden. "The race that stops the nation" wordt het wel genoemd. Ergens op een dinsdag in september geloof ik. Een uit de hand gelopen paardenrace (en gok!!!!) dag. Victoria heeft een officiele vrije dag. Andere staten niet, maar na 1 uur sterft veel uit en hangt alles in de TAB / kroeg.
- Kerst: ja, maar dan anders. Voor kinderen is kerst wat Sinterklaas is voor NL. Voor kids (en hun ouders) een drama, want de tension duurt maanden....In sept beginnen de versieringen al, vanaf half november begint de man zich te vertonen, met name in de winkelcentra, waar iedere echte Australier 'de kerstfoto's laat nemen' van hun kinderen. Ik ken ouders die met kerst kadootjes van Santa geven als ook van "papa en mama" en van familieleden. Het eerste jaar voelde ik me zwaar schuldig: onze kinderen kregen vanuit allerlei voor mij onverwachte kanten, kerstkadootjes.
- en zoals iemand al eerder zei: om alles en niets gaan we naar het park/strand met onze tassen vol met sausages.Je ziet dan ook overal openbare (gas) barbecues. Gewoon even op je beurt wachten en .... bakken maar.
gr. Patries

Australische traditie: bij elke gelegenheid een sausage sizzle. :lol: Je ontkomt gewoonweg niet aan die worsten!
Iedere zaterdag bij de Bunnings (fundraising voor de scouts, geloof ik). Maar ik vind dat sneetje witbrood wel zielig, geef mij maar een echte braadwurst...

Zal nog even op de Kersttraditie in gaan: Hier geen kerstdiner, maar een kerstlunch. Het liefst met de hele familie! Veel eten, veel pakjes, veel lol, veel drank en als het even kan bij iemand die een zwembad heeft, want ook dat hoort er helemaal bij! Daarna vaak een borrel met vrienden met "left-overs" nog een duik in het zwembad en nog wat meer drank :)

Wat je hier dus ook veel ziet is "Christmas in July" omdat het in die tijd van het jaar donkerder is, kouder en dus meer als "europese kerst" aanvoelt. Vaak zijn er dan ook familieleden uit Europa op bezoek en is dat een mooi excuus om de boom en ballen weer tevoorschijn te halen!

- Melbourne Cup Day: te zot voor woorden. "The race that stops the nation" wordt het wel genoemd. Ergens op een dinsdag in september geloof ik.

Toohhhh, laten die Aussies dat maar niet horen....

Melbourne Cup races zijn ALTIJD de eerste dinsdag in november en DE RACE is om 3pm Melbourne tijd.

In de andere staten een goed excuus voor een Melbourne Cup Lunch bij veel bedrijven of met een groepje vrienden die niet hoeven te werken!!!

Back