Uitschrijven gemeente

Roels

New Member
#1
Hoi allemaal,

Zoals jullie misschien wel hebben meegekregen verhuizen @Jagermeester en ik in september naar Australië. Als we dat doen zullen we ons ook uitschrijven uit het GBA bij de gemeente. Volgens de website van de overheid kan dit maximaal 5 dagen van tevoren. Stel dat wij dit vijf dagen voor vertrek doen dan zijn we dus op de dag van vertrek uitgeschreven bij de gemeente, en dan houdt ook op die datum de zorgverzekering op. Wij reizen echter niet in een keer, maar nemen een tussenstop van een paar dagen in Taiwan. Pas als we in Australië aankomen vallen we onder Medicare. Dan zijn we dus een paar dagen (tijdens de reis) onverzekerd voor gezondheidszorg, wat we liever niet hebben.

Hopelijk hebben mensen hier ervaring mee en kunnen jullie aangeven of dit bovenstaande klopt en hoe we dit zouden kunnen oplossen. Ik dacht eerst dat het misschien handig was om ons te laten uitschrijven per de datum dat we aankomen in Australië, maar dan wordt het wel heel kort voor vertrek, wanneer we al genoeg moeten regelen. Anders dacht ik nog eraan om de reisverzekering wat langer door te laten lopen, maar dit mag volgens mij niet als je niet meer in Nederland woonachtig bent. Kortom ik kom er niet helemaal uit.

Graag hoor ik hoe anderen dit aangepakt hebben.
 

Emulate

Well-Known Member
#2
Roels! Been there, done that.

Wat van belang is:

1. Ja, je mag je pas uitschrijven bij de Gemeente vanaf 5 dagen voor vertrek, en je doet er verstandig aan om je nieuwe adres in Oz door te geven aan de GBA. Je wordt dan meteen opgenomen in de RNI, de Registratie Niet-Ingezetenen in NL, zodat ze je landelijk kunnen vinden (Belastingdienst heeft volgend jaar een appeltje met jullie te schillen dat je niet ontwijken wil). Er zijn een stuk of 7, 8 gemeenten in NL die die registratie bijhouden, verspreid over het land, maar het maakt geen donder uit welke gemeente daarvan je raadplaagt als je papieren nodig hebt. In Eindhoven weten ze dat je uit Arnhem komt (of zoiets, is maar voorbeeld).
2. Ja, na 8 maanden in het buitenland hebben zorgverzekeraars het recht om je de zorgverzekering uit te flikkeren. Niet elke verzekeraar doet dat, maar na 1 jaar is het wel bekeken. Om recht te hebben op Medicare moet je een bewijs mee uit Nederland nemen dat je ziektekostenverzekerd bent (geweest) in NL. Oz heeft met NL een reciprocal health care overeenkomst waardoor je recht hebt op het gratis Medicare. Dat bewijs kan zijn a, je zorgverzekeringspasje, of b. een in het Engels gestelde brief van je verzekeraar dat je bij hun verzekerd was/bent. Die brief zijn ze verplicht aan jou aan te leveren. Eenmaal in Oz kun je Medicare aanvragen met meeneming van visum, paspoort en die brief/pasje MITS je wel een vast woonadres hebt. Dat doe je gewoon fysiek op je dichtstbijzijnde Medicare Office. Private bijverzekeren kun je veel later rustig beoordelen en al dan niet bijverzekeren.
3. Overbrugtijd van uitschrijving uit ziektekostenverzekering tot aan inschrijving Medicare: sluit een verzekering af bij OOM of Allianz. Dat zijn speciale expatverzekeringen die ziektekosten en reisverzekering gebundeld hebben. Dan is dus ook je gezondheidszorg en repatriering gedekt. Wel duur, dus doe het alleen als overbrugging van de dag van vertrek tot inschrijving bij Medicare. Bij Medicare ben je op de seconde van inschrijving verzekerd, je krijgt een voorlopg briefje met verzekeringsnummer en een week later je zorgpas in de bus.

Shoot als je meer wil weten.
 
Last edited:

Tim911

Well-Known Member
#3
Ik heb me uitgeschreven 3 dagen voor vertrek, en in de overbruggende periode heb ik gebruik gemaakt van de doorlopende reisverzekering die ik overigens nog steeds heb.
 

SteveSW

Active Member
#4
wij hebben toen aan de gemeente dit probleem gemeld en gevraagd of de officiële datum van uitschrijving kon gezet worden op onze aankomst in Australië. Aangezien wij voor onze 457 verplicht waren om ook een private Health insurance af te sluiten welke ook kon ingaan op dag van aankomst was er geen probleem.
Nevertheless lijkt me een overbruggingsverzekering zoals emulate voorstelde geen overbodige luxe aangezien het ons toch nog enkele dagen koste om de basis Medicare echt op papier in orde te krijgen.
Ivm de belastingdienst: reken er niet op dat als je je uitschrijft de belastingdienst dan automatisch op de hoogte is of er op zijn minst naar handelt. Ook geef je vaak bij de gemeente een voorlopig adres op in Australië tot je een echte rental hebt gevonden. In dat geval zal de belastingdienst natuurlijk alle post die richting op sturen. Onze NL accountant adviseerde ons om de belastingdienst per brief apart op de hoogte te brengen van je definitieve adres. Wij hebben echte problemen gehad met de NL belasting die ondanks deze brief rekeningen (gevolgd door aanmaningen) naar het oude AUS adres bleven sturen met geblokkeerde en leeggehaalde rekeningen tot gevolg. Dankzij de brief konden we bewijzen dat we er zelf alles aan gedaan hadden en kwam alles in orde. Leuker kunnen ze het niet maken.....
 

Tim911

Well-Known Member
#5
wij hebben toen aan de gemeente dit probleem gemeld en gevraagd of de officiële datum van uitschrijving kon gezet worden op onze aankomst in Australië. Aangezien wij voor onze 457 verplicht waren om ook een private Health insurance af te sluiten welke ook kon ingaan op dag van aankomst was er geen probleem.
Nevertheless lijkt me een overbruggingsverzekering zoals emulate voorstelde geen overbodige luxe aangezien het ons toch nog enkele dagen koste om de basis Medicare echt op papier in orde te krijgen.
Ivm de belastingdienst: reken er niet op dat als je je uitschrijft de belastingdienst dan automatisch op de hoogte is of er op zijn minst naar handelt. Ook geef je vaak bij de gemeente een voorlopig adres op in Australië tot je een echte rental hebt gevonden. In dat geval zal de belastingdienst natuurlijk alle post die richting op sturen. Onze NL accountant adviseerde ons om de belastingdienst per brief apart op de hoogte te brengen van je definitieve adres. Wij hebben echte problemen gehad met de NL belasting die ondanks deze brief rekeningen (gevolgd door aanmaningen) naar het oude AUS adres bleven sturen met geblokkeerde en leeggehaalde rekeningen tot gevolg. Dankzij de brief konden we bewijzen dat we er zelf alles aan gedaan hadden en kwam alles in orde. Leuker kunnen ze het niet maken.....
Over de belastingdienst, hier is exact hetzelfde aan de hand incl de geblokkeerde rekening. Ondanks dat wij keurig het nieuwe adres doorgegeven hebben. Het zijn een stel prutsers daar.

Edit, bij ons was het trouwens nog erger. Want hadden bij uitgeschrijving gemeente ons tijdelijke adres in Oz doorgegeven, maar post is zelfs nog naar onze oude NL adres gestuurd....
 

Emulate

Well-Known Member
#6
@Tim911 doorlopende reisverzekering zit daar alles in? Het werd mij afgeraden omdat de situatie niet hetzelfde is als dat je normaal op vakantie gaat. Normaal heb je een ziektenkostenverzekering in NL EN een reiskostenverzekering voor je vakantie. OOM en Allianz (en er zijn er meer) combineren die twee verzekeringen in 1 expatverzekering zodat er geen gaten vallen.

@SteveSW ja, je hebt gelijk. Ik heb daarom destijds al mijn nieuwe gegevens ook bij MijnBelastingdienst en MijnOverheid gewijzigd. Belastingdienst maakt niet alleen gebruik van de RNI maar ook van die twee andere websites. Je krijgt daarop een bericht dat ze je correcties ontvangen hebben.
 

Roels

New Member
#7
Bedankt voor alle informatie! Is een stuk duidelijker nu.

Na dit gelezen te hebben gaan we voor een paar dagen een verzekering afsluiten bij OOM. Voor ons samen kost dit maar ongeveer €20 dus dat valt te overzien.

Uit eerdere ervaring van in het buitenland wonen weet ik dat het handig is als de belastingdienst je juiste adres heeft. Ik heb destijds mijn correspondentieadres bij hen veranderd in het adres van m'n ouders. Dat werkte toen prima. Nu zullen ze denk ik minder hun best doen omdat ik nog geld van ze terug ga krijgen 😊
 

Emulate

Well-Known Member
#8
@Roels :), hier nog een, ze lopen veel minder hard met terugbetalen :rolleyes:. Het is oerbelangrijk om te checken of de Belastingdienst inderdaad je nieuwe adres heeft, omdat je over het jaar van emigratie (2019) in 2020 een gedeelde Australisch-Nederlandse belastingaangifte zult moeten doen. Ook wel genoemd M-Formulier of Aangifte Wereldinkomen. Als ze je niet kunnen vinden en je doet geen aangifte daardoor, dan ben JIJ verantwoordelijk. Gevolgen zijn niet leuk, zoals dat je wordt vastgehouden bij de douane en ter plekke een eventuele belastingschuld (door de BD geschat, waarvan jij niks weet) moet betalen als je via Schiphol Nederland weer inreist. Wijzig dus je adres in MijnBelastingdienst en MijnOverheid en controleer daarin goed of je een daadwerkelijke ontvangstbevestiging van je adreswijziging gemeld krijgt. Dat betekent dat je niet langer aansprakelijk bent voor slechte communicatie met overheidsdiensten en dus ook geen boetes hoeft te accepteren.

De belastingaangifte M-Formulier of Wereldinkomen die je volgend jaar krijgt is knap ingewikkeld en risicovol voor leken. Er zit hier in Oz een gespecialiseerd Nederlands-Australisch taxation consultants/accountantsbureau met 25 jaar ervaring, ze werken Australiabreed en verdienen zichzelf voor een prikkie riant terug.
 
Last edited:

Roels

New Member
#9
Dank voor de waarschuwing. Dat wordt geen probleem. M formulier wil ik graag invullen omdat ik over 2019 geld terugkrijg. Heb het onlangs nog van een collega gezien en is redelijk simpel als geen eigen huis, bedrijf of lastige pensioenconstructies hebt.
 

Tim911

Well-Known Member
#10
@Roels

De belastingaangifte M-Formulier of Wereldinkomen die je volgend jaar krijgt is knap ingewikkeld en risicovol voor leken. Er zit hier in Oz een gespecialiseerd Nederlands-Australisch taxation consultants/accountantsbureau met 25 jaar ervaring, ze werken Australiabreed en verdienen zichzelf voor een prikkie riant terug.
Ik heb contact met deze club en zij gaan dit voor mij regelen, kan ze nu al aanraden.

Over de reisverzekering: Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit bij stil heb gestaan, heb ook geen huiswerk gedaan vooraf en gewoon de verzekering aangehouden die ik al had. Dus zou me zeker even inlezen.
 

Emulate

Well-Known Member
#11
@Tim911 herken ik, ik heb bij mijn inreis ook alleen een reisverzekeringetje bij de ANWB afgesloten voor 7 euri, en had geen benul dat ik dus helemaal niet meer ziektekostenverzekerd was. Ik heb in de week van mijn aankomst al Medicare kunnen regelen, maar dit had dus faliekant verkeerd kunnen aflopen. Achteraf bezien had ik niet moeten gokken en ongeinformeerd zijn. En ja, jouw en mijn tax consultant is top of the bill :up:. Ik ben nog altijd verbaasd dat ze het voor elkaar kregen om een vele-duizenden veelvoud van mijn aangifte terug te krijgen voor de lullige fee van 150 dollar :cool:.

@Roels Medicare is lekker gratis tot een bepaald inkomen, maar het dekt niet alles. Het lijkt een beetje op ons ouwe ziekenfonds uit de jaren '60. Je zult waarschijnlijk op termijn wel iets private moeten bijverzekeren. Tandarts en ambulance zijn bijvoorbeeld niet gedekt en dat laatste is wel radicaal belangrijk (ik had er niet op gerekend maar ik had de mazzel dat we net bijverzekerd waren toen ik een ongeluk op straat had waarmee ik niet zelfstandig in het ziekenhuis kon komen). Maar je hebt alle tijd om dat hier rustig bij te verzekeren zodra je weet wat je wilt en nodig hebt.
 
Last edited:
#13
Ik ben ook ontzettend blij met alle mensen hier. Zat toch wel even in de paniek, omdat ik niet wist hoe we dit moesten oplossen en binnen no time heb je reactie van mensen die precies hetzelfde hebben meegemaakt en weten wat je moet doen.
 


OFX
Top