Uitschrijven, opzeggen verzekeringen

jewen

Member
Hallo allemaal,

In het topic "Uitschrijven, opzeggen verzekeringen" vond ik een belangrijke vraag, maar voor mijn gevoel is ie nog niet genoeg uitgediept. Daarom deze nieuwe:

Ik en mijn vriendin willen 13 augustus 2008 vertrekken naar Adelaide. We hebben allebei nog voldoende vakantiedagen om tot eind augustus in dienst te blijven van onze beide werkgevers, dus onze arbeidscontracten worden beëindigd per 1 september 2008. Het liefst willen we het zo spelen dat onze ziektekosten- en reisverzekering ook doorlopen t/m 31 augustus 2008, zodat we de eerste weken in Adelaide nog gewoon in Nederland verzekerd zijn en dat we op ons gemak op zoek kunnen naar Australische verzekeringen die dan dus moeten ingaan per 1 september 2008. Van onze gemeente heb ik al vernomen dat je 1 maand voor vertrek al kunt aangeven dat je aan het eind van die maand uitgeschreven wilt worden, dus dat kunnen we nog mooi doen zolang we in Nederland zijn. Kort gezegd willen we het dus zo spelen dat we de periode van 13 t/m 31 augustus 2008 zien als vakantie en dat we dus ook in die periode woonachtig, werkzaam en belastingplichtig zijn in Nederland.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand zeggen of dit wel of niet gaat lukken? Of nog beter; heeft iemand een beter idee?

Veel dank voor de moeite.

Big Cheers,
Jeroen
 
Hai Jeroen,
Een quote uit het genoemde topic:
[quote author=Dijnnas link=topic=8004.msg105225#msg105225 date=1198083614]
Maar jullie gaan toch voor goed naar Australie, dus niet voor een reis van een paar maanden?
Zoals gezegd moet je om onder de zorgverzekeringswet te vallen in Nl wonen, of in NL werken en loonbelasting betalen. [/quote]

In de periode die jij noemt woon je officieel nog in Nederland (je bent niet uitgeschreven) en draag je loonbelasting af in Nederland. Voor de Zorgverzekeringswet ben je verzekeringsplichtig en dus geen probleem.

Succes, Dijnnas
 
hendig, heel hendig zoals we dat in Brabant zeggen  :p. Wij gaan 16 juni maar gaan dan eerst 'echt' op vakantie in Queensland en komen pas op 13 juli in Adelaide aan. Dus die truc gaat voor ons niet op... :roll:
 
Hoe bedoel je dat het voor jullie niet op gaat GreenBrown? Jullie gaan op 16 juni op vakantie en gaan jullie vestigen op 16 juli? Als je dat doet terwijl je vakantiedagen van je werk opneemt of nog legaal in NL ingeschreven staat, is dat geen probleem.
 
Dat klinkt goed, Dijnnas!

Ik ging er al een beetje vanuit, maar het is toch fijn om een bevestiging van een lotgenoot  :lol: te krijgen!

Tx mate
 
[quote author=Dijnnas link=topic=8106.msg106142#msg106142 date=1199035801]
Hoe bedoel je dat het voor jullie niet op gaat GreenBrown? Jullie gaan op 16 juni op vakantie en gaan jullie vestigen op 16 juli? Als je dat doet terwijl je vakantiedagen van je werk opneemt of nog legaal in NL ingeschreven staat, is dat geen probleem.
[/quote]

16 juni - 16 juli = 1 maand. D'oh !  :oops:
 
De periode doe er niet toe. Als jij 2 maanden aan vakantiedagen hebt en gewoon in NL blijft ingeschreven is het geen probleem. Het zelfde geldt voor 1 maand, voor 3 maanden. Of begrijp ik je nog niet helemaal goed?

@ Jewen: No worries!
 
[quote author=Dijnnas link=topic=8106.msg106145#msg106145 date=1199036840]
De periode doe er niet toe. Als jij 2 maanden aan vakantiedagen hebt en gewoon in NL blijft ingeschreven is het geen probleem. Het zelfde geldt voor 1 maand, voor 3 maanden. Of begrijp ik je nog niet helemaal goed?

@ Jewen: No worries!
[/quote]

Ik ben 'self employed' dus heb zoveel vakantiedagen als ik wil  :lol: Voor mij heeft deze constructie niet zoveel zin omdat er geen werkgever is die meedokt aan mijn ziektekostenverzekering.

Toch bedenk nog een ander nadeel; stel er gebeurt wat en je komt in het ziekenhuis met een gebroken poot. De verzekering zegt dat dan na een tijdje: kom maar naar NL voor de verdere behandeling. Dan is het lastig uitleggen dat je helemaal niet terug wil terwijl je nog wel in NL bent ingeschreven.

Zo ie zo moet ik nog een goede particuliere verzekering vinden omdat ik op een SIR visum ga  (evenals jewen). En nu ga ik voetbal kijken!
 
Ahaaaaa, okee. Ik denk dat voor jouw situatie nog wel een oplossing te vinden is, ik probeer og wel wat voor je uit te zoeken.
Dat nadeel wat je noemt is niet van toepassing. Wanneer je nog verzekeringsplichtig bent in NL en je op vakantie bent, hoef je je niet in NL aan je geboken poot te laten behandelen, dat kan in Australie. Er is een verdrag tussen NL en Australie die er toe leidt dat je recht hebt op spoedeisende medische zorg. De vraag is of een gebroken been spoedeisend is. Je kunt de dekking uitbreiden met een reisverzekering. Kijk wel goed naar de dekking voordat je hem afsluit.

Ik kom er nog even op terug.
 
Ik vertrek ws rond februari/maart en heb net vernomen dat je je maximaal 5 dagen voor vertrek kunt uitschrijven bij het GBA. Misschien geldt dat alleen voor Amsterdam. Of het nog uitmaakt voor doorlopend dienstverband en daaraan gekoppelde zorgverzekering weet ik niet...

Groet, Fae
 
Heb nog wat dingen nagezocht en nagevraagd.

Uitschrijven uit het bevolkingsregister

- Indien je langer dan 2/3 van een jaar (acht maanden) in het buitenland verblijft, hoor je je officieel uit te schrijven uit de Gemeentelijke  Basis Administratie (GBA, voorheen bevolkingsregister);
- Dit kan gewoonlijk uiterlijk 5 dagen voor vertrek naar het buitenland, maar vraag het voor de zekerheid even na bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Gemeentes hebben namelijk de gewoonte er soms een “eigen” beleid op na te houden. Je kunt je afmelden bij de afdeling burgerzaken van de gemeente. Daar staan de persoonsgegevens van alle Nederlandse staatsburgers in de Gemeentelijke Basisadministratie;
- Afmelden kan schriftelijk of persoonlijk. Een formulier invullen met een kopie van je paspoort is voldoende. Let op: niet alle afdelingen van de verschillende gemeentes zijn even up to date!
- De controle op de verplichte uitschrijving is minimaal. In praktijk zijn vele mensen voor lange periodes in het buitenland, terwijl ze in Nederland staan ingeschreven. Wel kan het voorkomen dat een gemeente, via bijvoorbeeld de belastingdienst, wordt getipt dat je lang in het buitenland verblijft. In een dergelijk geval zal je worden verzocht je te melden. Mocht je nog belang hebben bij je inschrijving (bijv. je staat op een wachtlijst voor een huurwoning) dan dien je dus ‘even’ over te vliegen
- De gemeente stelt ook de belastingdienst op de hoogte van je nieuwe adres in het buitenland. De belastingdienst stuurt je dan een formulier 'Opgaaf informatie over verhuizing naar het buitenland'. Hierin kan je ook het adres van je zaakwaarnemer opgeven en machtiging voor belastingdienst regelen. Je kan dit formulier ook bij de belastingdienst opvragen en opsturen zodra je vertrekt. Als je je bij de gemeente uitschrijft, wordt het vaak nogmaals opgestuurd
- Net als bij het aanvragen van een visum moet je vaak een (nieuw) adres opgeven terwijl je dat nog niet hebt, je kan een adres opgeven van de plek waar je als eerst heen wilt, zorg dan wel dat je dat kan overleggen / vermelden.

Ik denk dat een aantal zaken die hier vermeld zijn wel van benlag kunnen zijn.

Succes!
 
Hoi Jeroen.

Wij hadden hetzelfde gedaan, vakantiedagen opgespaard. Het enige wat je wel moet beseffen is dat je nog wel een woning moet hebben. Wij hebben daarom de huur een maand langer doorbetaald, maar waarschijnlijk wist je dit zelf ook wel.

Succes :up:
 
Als ik eerlijk ben zou ik geen risico nemen en toch een verzekering nemen via bijvoorbeeld Oom verzekeringen. Wij hebben toen bij oom én de ziektekosten én een reisverzekering afgesloten. Wel zo makkelijk en veilig. Het was bij ons geloof ik ook voor een maandje. Echt geen rib uit ons lijf.
 
Ik snap hem niet helemaal.  :? Je gaat toch emigreren..  :sleep: Je neemt gewoon OOM verzekeringen voor de eerste 2 weken. Na die 2 weken heb je wel je medicare geregeld.

Wat voor nut heeft je Nederlandse ziektekosten verzekering eigenlijk in het buitenland. Normaal gesproken moet je toch ook een aparte reisverzekering nemen voor het geval dat?
Staat er niet in elke polis iets over emigreren. Zodra je verhuis naar een ander land met de intentie om voor langere tijd te blijven. Ben je gewoon niet verzekert meer. of je nou wel of niet bent ingeschreven maakt dan niks uit. De laatste 7 weken in Nederland hebben wij in een caravanpark gewoond zonder ook maar ergens ingeschreven te staan. Ziekte kosten verzekering heb ik het adres gegeven van mijn ouders. Nooit problemen mee gehad. Wij zijn zelfs nog naar de doktor geweest en de tandarts.
 
[quote author=Bear link=topic=8106.msg106437#msg106437 date=1199262166]

Wat voor nut heeft je Nederlandse ziektekosten verzekering eigenlijk in het buitenland. Normaal gesproken moet je toch ook een aparte reisverzekering nemen voor het geval dat?
Staat er niet in elke polis iets over emigreren. Zodra je verhuis naar een ander land met de intentie om voor langere tijd te blijven. Ben je gewoon niet verzekert meer. of je nou wel of niet bent ingeschreven maakt dan niks uit. De laatste 7 weken in Nederland hebben wij in een caravanpark gewoond zonder ook maar ergens ingeschreven te staan. Ziekte kosten verzekering heb ik het adres gegeven van mijn ouders. Nooit problemen mee gehad. Wij zijn zelfs nog naar de doktor geweest en de tandarts.

[/quote]

Klopt niet helemaal Bear. De vraag in eerste instantie was of het mogelijk was een overbruggingsperiode te creeeren en dat is mogelijk. Je bent nog loonbelastinglpichtig in de periode van vakantie (want je krijgt loon betaald) en bent dus verplicht verzekerd voor ziektekosten in NL. Die mogelijkheid is er dus.
In Australie heb je zoals gezegd recht op spoedeisende medische zorg, dus alleen als het spoedeisend is. Hier vergissen mensen zich nog wel eens in. Wanneer je een betere dekking wilt hebben in de te overbruggen periode zal je er een reisverzekering bij moeten sluiten.

Met deze constructie neem je absoluut geen risico, is wettelijk in NL zo geregeld.

De vraag is wat je er mee op schiet, maar dat was niet de vraag van Jeroen.
 
Ah ok dat is duidelijk Dijnnas :up:

Gewoon zo snel mogelijk Medicare regelen en het hoofdstuk Nederland afsluiten, dat is altijd het makkelijkste toch?.  :grin: Voor veel mensen is dat vaak makkelijker gezegt dan gedaan vooral voor het type emigrant die in eerste instantie maar voor een paar jaar naar Oz verhuist.... Wat overigens niets verkeerd mee is natuurlijk.. :up:

anyway jeroen heeft het op de eerste plaats al helemaal perfect gedaan door te kieze voor Adelaide  :up: :lol: :grin:
:cheer: SA :cheer: SA :cheer: SA :cheer: sa .......
 
Wij zijn van plan om, op de dag van vertrek, onze verzekeringen hier stop te laten zetten en dan in Oz zo snel mogelijk medicare te regelen. Dan zijn we dus een paar dagen niet verzekerd.....
Meer mensen die het zo hebben gedaan?
 
Oei Annemiek, tricky hoor! Onverzekerd rondlopen is niet aan te raden! Ook al is het maar voor een paar daagjes, je weet het maar nooit! Wat is er mis mee om zoals Bear al zei bv. via Oom verzekeringen een tijdelijke verzekering af te sluiten? Jullie gaan toch ook reizen of heb ik het nou mis? Het gaat dan niet alleen om medicare, maar ook om je reisverzekering. Wij hebben ook bij Oom een reis en ziektekosten verzekering afgesloten. Overigens is het zo dat Nederland en Australie een overeenkomst hebben, dat wanneer je in Nederland verzekert bent je ook in Australische zonder kosten medische hulp kunt krijgen (wij zijn tijdens onze reis 2x met de kids bij het ziekenhuis (emergency) geweest en beide keren hoefden we niks te betalen.

Nu we onze permanent visa hebben, krijgen we medicare en het enige wat ik hoef te doen is Oom laten weten dat we vanaf die en die datum niet meer van de verzekering gebruik willen maken en we krijgen dan de rest van het geld weer terug...

Ik zou er nog even over nadenken om onverzekerd rond te lopen/vliegen, maar dat is natuurlijk mijn gevoel...

Groetjes,
Lela
 
@ Annemiek, ik sluit me bij Lela aan , je weet het nooit.
Het is misschien wel Nederlands om je overal voor te verzekeren......

Groetjes Jolanda  :up:
 
Heb het er in de pauze nog eens met Mark over gehad en waarschijnlijk gaan we toch wel bij Oom een verzekering voor een maand ongeveer afsluiten. Dan hebben we tijd genoeg om in Australie medicare te regelen.
 
Back
Top