Uluru debate: to climb or not to climb?

Status
Not open for further replies.

alieNL

Well-Known Member
[size=12pt]Uluru debate: to climb or not to climb?[/size]
[size=9pt]Wednesday July 8 4:01 PM[/size]

A proposed ban on climbing Uluru in Central Australia has sparked debate between tourists, traditional owners and political leaders.

A draft management plan for the Uluru-Kata Tjuta National Park was released today, recommending a ban for cultural and environmental reasons.

The plan could come into effect within 18 months, but must first go through a consultation process and be signed off by Federal Environment Minister Peter Garrett.

The Northern Territory's Tourism Minister, Chris Burns, says the Territory Government does not back the proposal.

"We have never supported the full closure of the climb at Uluru and that remains our position," he said.

But a traditional owner of Uluru is relieved a ban on climbing the iconic rock is one step closer to becoming a reality.

Vince Forrester from Mutitjulu says the rock is sacred to the local Aboriginal people and traditional owners have wanted the climb closed since the park was handed back to them in 1985.

"You can't go climb on top of the Vatican, you can't go climb on top of the Buddhist temples and so on and so forth," he said.

"Obviously you have to respect our religious attachment to the land too, so we're saying please do not climb Uluru - we've said it in all languages."

Mr Forrester says tourism operators should not be concerned about the closure.

"The visitors will get more information by walking around the base of Uluru and getting told the stories which Aboriginal people are available to do," he said.

Mixed response

The 346-metre high rock is visited by about 350,000 people a year, about half of whom are from overseas. More than 100,000 people climb the rock against the wishes of the traditional owners.

More than 35 deaths have been recorded on the climb, which can be steep, slippery and extremely hot.

The draft management plan, which is open to public comment for the next two months, notes that recent surveys show 98 per cent of people would not be put off visiting the area if they were not allowed to climb the rock.

But members of the public writing to ABC News Online have had a mixed reaction to the proposed climbing ban.

"This is a secular country. Dictating access to a popular tourist destination based on religious beliefs is unacceptable," wrote one, called Jim.

"By all means close the rock to climbers in adverse weather conditions, but to permanently close it would a denial of the rights of all Australians," wrote Saint Mike.

"The decision to climb or not to climb should remain with the individual, not the park management (white or black)."

"I understand the opposition to people climbing it. But at this point, it is a pilgrimage to travel to Uluru and climb it. I suggest that it is as important to Australia in general as it is to the traditional owners, and that should be considered," said another, Si.

"It is not as if anyone built it. It was always there. Climb on it if you want. It is like saying you can't swim in Sydney harbour or walk around the Grand Canyon," wrote Ron Rat.

But others were more supportive of the ban.

"About time. We would be horrified if people were allowed to climb all over our churches or sacred sites," wrote Lilly.

"I think a ban would be great. We should all respect others' cultural and sacred areas," agreed Jenny.

"I have climbed the rock, but would never attempt it again out of respect for the owners," said one person, going by the nickname The Owl.

"When I view it now, it is similar, in a spiritual sense, to a church or mosque. Walking around the base is the most respectful method of experiencing the monolith.

"Land rights is not about legal ownership, it's a link with Mother Earth and our appreciation of the land. We can all enjoy it now, without possible desecration."

Tourists

Most of those who had already visited the rock said they had not climbed it, or if they had, they said they would not do so again.

"I have just visited this magnificent region - both Kata Tjuta and Uluru. I loved it! I did not climb Uluru nor did I wish to - it is far more beautiful and mystical from a distance," wrote Anne-Marie.

"I've been there, and the walk around the rock is rewarding, probably just as rewarding as the climb up," agreed another.

"Our family has recently visited Uluru and gained an appreciation of this wonderful icon," wrote John.

"We were delighted to take the walk around the rock and gain some understanding as to why 'the rock' would have such cultural significance to the traditional owners.

"Uluru is far more impressive than I ever imagined. It is an experience every Australian should have and not climbing the rock is part of the experience."

But some who were planning to visit the national park said they would not be deterred from climbing the rock.

"I am a student in a rural area and I am expecting to go to Uluru next year - I want to be able to experience what other people have been allowed to! Nature is beautiful, let us see its beauty!" wrote a student.

"I would love to climb this spectacular part of our country. I would like my children to see the view from the top," wrote Barrie.

Two people said if the ban was imposed, they would not visit the national park.

Wij willen er volgend jaar naar toe.
En uiteraard niet klimmen.
Een beetje respect voor de ander mag wel denk ik zo.

De pracht van Uluru is juist om hem met je voeten op de grond te bekijken en er omheen te lopen. Als je er op staat dan is al zijn magie verloren want je ziet niks.

Niet klimmen!!!!
Respecteer de aboriginals!
Wij zijn er geweest en hebben er rond gewandeld,  prachtige wandeling.  Heb je veel meer aan dan erboven te klimmen, ben ik zeker van.

greetz
nesje

Toen ik daar heenging, hadden we een tourguide die het adviseerde wel te beklimmen. meer dan de helft van de groep heeft dat toen ook gedaan, terwijl ik met een aantal andere mensen er toen omheen hebben gelopen. Ik vind ook niet dat je hem moet gaan beklimmen!

Voor mij is hier geen discussie mogelijk, je beklimt deze monoliet niet.
Jij bent 'op bezoek' in het land van de Aboriginals, en dus ga je niet Uluru beklimmen als de inwoners dat liever niet hebben. Om wat voor een reden dan ook.

Zelf ben ik er ook omheen gelopen, dan merk je pas hoe groots het ding is. Genoeg om te zien vanaf de grond.

hoi Culuna.
beetje gelijk heb je wel ,alleen wat veel mensen niet weten dat het hele gebied in handen is van een Aboriginals organisatie [[lees comercieel bedrijf]  dus ook de overnachtingen  enz enz, er komt behoorlijk veel geld binnen ,[waar niets mis mee is .
groet
Jaap

Ik zou Uluru niet beklimmen. We hadden in de planning liggen om erheen te gaan tijdens onze rondreis, maar hadden van te voren al besloten om niet te klimmen, maar er omheen te lopen. Uiteindelijk zijn we er niet meer heen gegaan, maar wie weet komt dat nog. Ik zou me er niet goed bij voelen om met m'n grote wandelschoenen ergens overheen te lopen wat vor iemand anders hielig is.

Als je in Azië ergens een tempel gaat bezoeken of een moskee in het midden oosten en ze willen dat je je schoenen uit doet, dan doe je dat ook. Dat respecteer je en zo ben ik van mening dat je het verzoek van dit aboriginal volk ook moet respecteren.

Mensen gaan ook niet naar Mt Everest om er omheen te lopen, wel??

Ik heb het beklommen in 1996, en erom heen gelopen in 2003, en beide was een onvergetelijke ervaring!!

Terug in 1996 maakten ze zich er niet zo druk over of mensen het nou wel of niet zouden klimmen, toen was all hun interesse nog beperkt tot het ticket office at the entrance...

Ah well, Ik hoop dat mensen voor zichzelf mogen beslissen wat ze willen doen.

HUGO

Iedereen moet het ook voor zichzelf beslissen, alleen mag iedereen daar wel zijn eigen mening over hebben, net als jij. Het verschil met bijv. de Mt Everest is dat deze (naar mijn weten) geen heilige berg is, waarvan door de oorspronkelijke bewoners wordt gezegd dat zij liever niet hebben dat deze beklommen wordt.

Daarnaast verdienen de Aboriginals evenveel aan de touristen die hem niet beklimmen als wel en kan me voorstellen, gezien het leven in deze tijd, dat ze de inkomsten ook nodig hebben. Dat is dus niet zo vreemd.

Nogmaals iedereen moet zelf beslissen wat hij/ zij doet. Ik persoonlijk vind niet dat je hem moet gaan beklimmen en zou het iedereen ook afraden.

OCEANIË • AUSTRALIË • ARNHEMLAND
Einde in zicht klim Uluru
Gepubliceerd op 08 juli 2009, 10:52 uur • 2 reacties

De Australische top trekpleister Uluru sluit hoogstwaarschijnlijk haar populaire klim. Om veiligheids-, milieu- en cultuurredenen lijkt het erop dat het plan, dat al tien jaar in de ijskast ligt, nu toch doorgevoerd gaat worden.

Door Marleen HummePrint • Reageer

De reusachtige rode rotsformatie in hartje Australië trekt jaarlijks meer dan 650.000 bezoekers van over de hele wereld. Dagelijks beklimmen honderden toeristen de steile monoliet. Na de klim geniet men op 348 meter hoogte van een adembenemend uitzicht over de uitgestrekte semi-woestijn van Central Australia. Een fantastische ervaring voor menig reiziger. De roemruchte klim brengt echter ook enkele nadelen met zich mee.

Veiligheid
Het bestijgen van Uluru, ook wel Ayers Rock genoemd, is niet geheel zonder gevaren. Tussen 1975 en 2000 zijn 35 mensen aan de klim overleden. Na verscheidene voorzorgsmaatregelen is dit gelukkig niet meer voorgekomen. Desalniettemin is de klim zwaar en gevaarlijk, met name in de zomerse hitte. Kinderen, ouderen en iedereen in een minder goede conditie wordt het daarom afgeraden aan de klim te beginnen.

Milieu
Ayers Rock lijdt zelf ook. In weer en wind verslechtert het rode zandsteen door erosie. Als bezoekers dan ook nog hun afval achterlaten, gaat het snel met de teloorgang van de Australische trots. Eerder dit jaar hebben zelfs enkele vandalen de Aboriginal art op de rode wanden van de rots beklad met graffiti.

Cultuur
Sinds 1985 is Uluru weer in het bezit van de Aboriginalstam Mutitjulu. Zij zijn de traditionele eigenaren en beschouwen de rots als heilig grondgebied. De Mutitjulu zijn daarom niet blij met de enorme toeristenstroom en vragen bezoekers geregeld om de monoliet niet te betreden. Dit verzoek wordt door de meeste toeristen klaarblijkelijk niet gehoord.
De klim van Uluru zal op zijn vroegst vanaf 1 oktober 2011 gesloten zijn.

Hoi Gwen

vandaag in het Parool?????????

Schijnheilig gedoe Uluru
Die grote rotsin de Australische outback
heet al sinds 1983 Uluru en niet meer Ayers Rock [het Parool van Donderdag] [ schijnbaar heeft er toen een stukje over Ayers Rock in ge staan?]
enfin de man gaat verder. Uluru is in handen van  de Aborigins die er goud aan verdienen. ze rekenen een hoge toegangsprijs en de hotels zijn veel te duur voor wat ze bieden.
Ook het enige national park in de Northern Territory dat toegang [heft]
Alleen de Aborigines maken uit of de rosts beklommen mag worden en zij zijnbang voor verlies aan inkomsten,vandaar het schijnheilige bordje dat verzoekt de rots niet op te gaan
het is trouwens helemaal niet gemakkelijk en ook niet echt veilig om die rots te beklimmen
H.Bax, Uden
aldus het berichtje
groet
Jaap

Nee ik ben niet aan het "Trollen" ik geef gewoon mijn mening, wellicht wat later door afwezigheid door vakantie naar Thailand, is dat ook uit de wereld.

Wat een gelul allemaal over Uluru. Heilige rots? Die rots is niet in 40.000 jaar door de Aboriginals gemaakt, dat ding staat er al (bijna?) zolang als de aarde bestaat. Die rots is niet van de Aboriginals maar van ALLE Australiers (en andere bewoners van deze planeet). Aboriginals hebben in 40.000 jaar nog helemaal niets! gepresteerd, geen gewas gezaaid, geen dier voor vlees of melk etc gehouden, nog geen huis of grafmonument gebouwd, behalve een paar tekeningen (waarvan men niet eens weet OF die wel door de Aboriginals gemaakt zijn) is er niets.

Nu is die rots ineens van hun en mogen wij er niet meer op. Een boom die op instorten staat en die dus gevaarlijk is, maar toevallig net over de schutting naast het resort op de sacred site "Caterpillar Dreaming" staat mag niet omgehakt worden, die boom is ook "sacred", krijgen die lui het 's avonds koud dan mogen ze dat ding wel omhakken om die heilige boom gezellig onder het genot van een drankje op te stoken. Wat een onzin allemaal!

In Nederland staan hunnebedden, door onze voorouders daar heen gesleept met veel pijn en moeite en die ik als kind gewoon beklom, wie niet. Dat zijn nota bene grafkelders! Heiligschennis? Ik heb daar nog nooit een Nederlander over gehoord. Nu die Aboriginals dat ding "heilig" verklaren mogen wij daar dus niet meer op. Ik wordt doodziek van die lui die alle andere bewoners van dit land maar meer en meer beperkingen willen en kunnen opleggen ( kan in Alice voor 2 uur geen drank kopen, alle alcohol vanaf 15% en "bulk" wijn pas na 6 uur 's avonds alleen onder overlegging van een ID en om 9 uur 's avonds mag het helemaal niet meer, op zondagen maar zeer beperkt). Hoeveel mensen hebben wel niet de Notre Dame in Parijs beklommen, het beklimmen van een monument wil nog niet zeggen dat je er geen respect voor hebt. Ja in een Moskee doe je ook je schoenen uit, maar dan mag je er nog wel in!

Er zijn wat risico's verbonden aan het beklimmen van deze monoliet, maar dat kan ik zelf wel beslissen of ik dat risico wil nemen of niet. Op Uluru wordt geen vuil achtergelaten, de Aboriginals zelf laten meer vuil achter in natuurgebieden en "sacred sites" dan wie dan ook. VB cans in de Todd River in Alice worden spottend "Green Tinny Fish" genoemd door de blanken, de towncamps hier in Alice lijken meer op een vuilstortplaats dan de Council Tip zelf!

AboriginalDrinkingSession.jpg

Ja ze houden het zelf lekker schoon! lekker veel respect​

In Alice net als in andere andere steden is ook Graffitti, vervelend maar dat gebeurd nu eenmaal, het beklimmen van de rots heeft daar niets mee te maken.

Leuk al die opmerkingen over hoe zielig dat volk wel niet is. Ik raad een ieder aan er net als ik er een een jaar of 3,5 tussen te wonen en dan verder te praten over deze fantastische cultuur met hun  "sacred sites". Wellicht kunnen wij als blanken Centrelink en de rest van die uitkerings organisaties heilig verklaren, krijgen zij er niets meer van!

Het uitzicht vanaf de rots is adembenemend, schitterend en ik raadt iedereen aan van dat uitzicht te genieten. Uit respect kan je altijd nog je schoenen uitdoen voor de beklimming  :smile:

Cheers

Willem

Ah Willem, veel frustratie, tot op zekere hoogte begrijpelijk als je alleen maar met de keerzijde van de maatschappij geconfronteerd wordt of vooral daar je aandacht op richt.
Toch... voor diegenen die er anders overdenken, je kunt je aanmelden voor de facebook cause Stop Climbing Uluru (hoop dat deze link werkt) http://apps.facebook.com/causes/273973?m=91e6b129

Groet, Fae

hey willem,

mss jezelf even verdiepen in hoe het zover is komen met de aboriginals....

[quote author=willem-lenie link=topic=10200.msg144469#msg144469 date=1249142476]
VB cans in de Todd River in Alice worden spottend "Green Tinny Fish" genoemd door de blanken, de towncamps hier in Alice lijken meer op een vuilstortplaats dan de Council Tip zelf!

AboriginalDrinkingSession.jpg

Ja ze houden het zelf lekker schoon! lekker veel respect​

Willem[/quote]

ZE zul je mee bedoelen ook de blanken want die 2de en derde van rechts op de foto zijn toch duidelijk blanken die mee zitten te zuipen en er een vuilstortplaats van maken.
Volgende keer een betere foto uitkiezen met alleen aboriginals.
Dit komt niet erg overtuigend over :smile:

Ook nog een goed weekend.

Jack :evil:

Status
Not open for further replies.
Back