527 Australie Algemeen / Nieuws & Actualiteiten / Re: Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru Gepost op: 23 Jun 2008 13:42
Sta ik in de bank in de rij te wachten komt er een jongen van aboriginal afkomst binnen.
Eerst heel gewoon maar kon niet echt stil staan.
Dan begint hij tegen iedereen te roepen en wil iedereen een hand geven.
Hij komt naar mij toe en ook stevig alcohol lucht erbij.
Van mij krijgt hij geen hand , wie weet wat er op die hand zit, een trap onder zijn reet kan hij krijgen als hij vervelend doet.
Mijn missie zegt , '' kijk uit he''.
Of het een blanke een indiaan een hollander of een aboriginal is, is hij vervelend en valt hij mij lastig dan krijgt hij er een op zijn ster.
Dan word er geroepen dat je de hele familie op je afkrijgt, so be it maar van mijn familie blijf je af.
Vandaag weer een woning moeten opknappen.
Jimmy de Griek de schilder was er ook, Ik zei tegen Jimmy ,'' Jo Jimmy what's this stuff on the wall?''.
Jimmy komt kijken en zegt,'' the fucking bastards''. ......Ik begreep het onmiddelijk, ze klieken terwijl ze op hun matras liggen op hun eigen muren.....Nice.
Heb ooit eens op een vrijdag middag glas erin moeten zetten.
Ik was mooi op tijd klaar en de hele familie zat buiten op het gras onder een boom te lachen en te gieren.
natuurlijk hebben ze fun, ik moet werken en zij krijgen zonder iets te doen een nieuw raam.
Ik zei dat het in orde was en dat ze er zuinig mee moeten zijn.
Vraagt een jongeman (allemaal aboriginals) waar dat accent vandaan komt.
Ik zei uit Holland, Do you know?....
Aahh A Dutchy....
Hij vroeg of ik er bij kwam zitten en of ik een biertje wil.
Erbij zitten geen probleem had wel enkele minuutjes tijd.
Vele waren erg stil maar sommige zeiden alles wat ze wilde zeggen en hielden der eigen niet in.
Ik zei dat ik niet zo lang in australia was en vroeg wat het probleem is tussen jullie en the goverment of Australia.
Jullie krijgen huizen keukens , gratis bustickets, gratis vanalles en wij moeten betalen, was ik ook maar aboriginal zei ik met een lach.
Hij vertelde met een australisch accent dat ze zijn kont konden kussen.
We gebruiken alleen de dingen die we leuk vinden en kunnen gebruiken .....de rest maakte hij vuur van.
Ik zei dat heb ik gemerkt we hebben het druk met het herstellen van de woningen.
Begint er een aboriginal vrouw te lachen , leek bijna op ''zingen''.
Huizen waren alleen goed om uit de zon te kunnen en die deuren waren onhandig want die moesten ze openmaken om door te kunnen gaan.
En dat raam boven , zei ik, hoe komt dat glas eigenlijk kapot.
Blijkbaar lag er 1 te roken op bed en wilde zijn peuk naar buiten gooien, dat mislukte omdat er glas inzat , heeft het glas er maar uitgeschopt en zo kon hij weer zijn peuk naar buiten gooien...!!
Ik zei ,'' alles what je krijgt van de overheid hoeft voor jouw niet''.
Wij hoeven ons niet aan te passen, jullie moeten je aanpassen, wij waren hier eerst.
Ik hoef niet te werken in mijn eigen land als ik dat niet wil, the white guys will work for us, it;s our countryEr begonnen een paar vrouwen mee te praten van yeah yeah....
daarna nog even over molens gepraat en wiet wat je kon krijgen in amsterdam....dat wisten ze wel.
Ik kon elke vrijdag ene pilsje komen drinken want ze zaten daar elke vrijdag bij elkaar
Zoals ik al zei leg je zoiets recht uit het leven niet langs je neer, aan de ene kant triest dat je zoiets meemaakt aan de andere kant trots dat je zoiets van zo dichtbij mag meemaken.
Wilje in NL een eerlijke mening , een mening van mensen die niet bang zijn om alles te zeggen wat ze ervaren dan moet je naar de bouwvakkers gaan, die houden hun mond niet.
Ik had hetzelfde gevoel met die aboriginals die vrolijk op het gras onder een boompje zaten.
Zoals ik al zei vertel ik wat ik meemaak tijdens mijn werk.
Is het goed is het fout, Mijn mening kun je hieronder lezen, beter had ik het niet kunnen zeggen.
Citaat van: Eerainuh op 23 Jun 2008 08:28
Niemand verplicht Aboriginal mensen in een huis te wonen, een uitkering of andere financiële steun te accepteren, hun kinderen worden zelfs niet gedwongen naar school te gaan. En als ze walkabouts willen gaan, dan kan dat, dat land hebben ze.
Het valt me altijd weer op de mensen die het hardst roepen dat er zoveel onrecht is aangedaan aan de Aborigines ook het meest betuttelend over hen praten, alsof het halve zolen zijn.
Ik heb me tijdens het lezen van dit draadje verbaasd over het goedpraten van child abuse, domestic violence en alcohol abuse 'omdat die mensen zoveel is aangedaan'. Ik vind dat eng, ik vind dat zelfs schokkend. Als iemand een kutjeugd heeft gehad is dat heel naar voor hem of haar en soms kunnen we ons daarom probleemgedrag ook nog wel begrijpen (ik heb het over alle mensen, alle culturen, rassen, kleuren en what more), maar ergens worden dingen strafbaar en dat is om mensen te beschermen.
Als een Nederlander nachtmerries heeft over de oorlog, of nachtmerries over de oorlog die zijn of haar ouders hebben meegemaakt, dan rechtvaardigt dat ook niet crimineel gedrag, of wel dan?
En Rixta, wat 'WIJ' gedaan hebben mag waar zijn, maar het heeft geen bal met kleur te maken, helemaal nada niets. Het is een soort omgekeerde zelfverheerlijking, over wat 'WIJ' allemaal gedaan hebben. Halve wereld uitgemoord.... What the? Ik raad een paar weken 'History Channel' aan... Maar goed, jouw uitspraken zijn de jouwe en je zegt alleen maar iets over jezelf. Ik moet het je nageven, je durft te zeggen dat je blanke mensen minderwaardig vindt in een topic waar shit hits the fan als we hetzelfde over Aborigines zouden zeggen.
Het is flauwekul om kleuren/rassen te vergelijken, ik dacht dat iedereen hier het daar wel over eens is.
(Overigens, Marijke, die dame die alcohol meenam naar een 'droog' gebied, is destijds uit het minesterie gewipt; het was en werd niet geaccepteerd. Misschien vind je dat prettig om te weten).
Cheers.
RIGHT CHEERS,
JACK