Uluru debate: to climb or not to climb?

Status
Not open for further replies.
Ach Jack. jij uit de NT zou beter moeten weten. In Alice Springs is er niet 1 blanke die VB drinkt, da's het enige biersoort waar de "brothers" geen hoofdpijn van krijgen zeggen ze, over de andere "bijwerkingen" zal ik het maar niet hebben, maar die zijn er genoeg.....

Fae, heb geen idee of er in jouw buurt enige duizenden van deze oorspronkelijk bewoners wonen maar ik nodig je uit om eens een kijkje te nemen in plaatsen als Ceduna, Port Augusta, Coober Pedy, Alice Springs om een goede indruk te krijgen hoe fantastisch deze oorspronkelijke bewoners met hun eigen land en soortgenoten (lotgenoten?) omgaan.

Ja en het is allemaal de schuld van de blanke...... get real. Dat volk heeft 40.000 jaar lang over dit continent gezworven en onder een boom gezeten en dat doen ze nog steeds. Nog nooit ijzer of ander edelmetaal ontdekt, nog nooit opaal gevonden etc.etc. Nu de blanke dat wel gedaan heeft, willen ze graag daar deel van. Het wellicht meest controversiele project van gaswinning wordt door vele milieu aktie groepen als zwaar belastend en vervuilend voor de natuur gevonden, de aboriginals verkopen het voor een paar miljard, wat heilige grond, gaat gewoon om poen, poen, poen.

Cheers

Willem

tja, ieder zijn eigen mening hierover zeker...

Ik word er er alleen :depressed: van als mensen zo eenzijdig denken...

Hi Willempie,

Miep niet zo.
Als je er niet tegen kunt hoe de meeste aboriginals omgaan met hun leven waarom ga je dan niet lekker terug naar NL.
Denk je nou dat je er iets aan kunt veranderen.
Hier in Darwin werken de aboriginals folks de hele dag hard en blazen ze in hun vrije uren op de didgeridoo en dansen gepaint in hun traditionele kleuren.................

Als je niet die rots meer mag beklimmen ...so what.
Als je die rots wel mag beklimmen , prima.
Schuif je naar benee op je bek dan lig ik in een deuk.
Ik doe het niet wel op de sydney harbour bridge.
Die klim is nog redelijk tot goed veilig.

Cheers,

Jack :evil:

Je blijft een zielig gefrustreerd persoon Jack om iedere keer weer iemand te denegreren of af te zeiken (althans te proberen). Ik ben Australier, net als die Aboriginals, heb dus evenveel rechten en plichten. Als ik op die rots wil klimmen heb ik daar dus evenveel recht op. Ben net terug van een bliksembezoek van 5 dagen aan Nederland en nee daar wil ik nooit meer wonen.

We kunnen  je beter Dr. Jekyll and Mr. Hyde noemen gezien je eerdere uitspraken over exact hetzelfde onderwerp. Zal ze ter algemeen vermaak nog even voor je "quoten".

Wat ik tijdens mijn werk zie is zeer droevig zeker als je die vrolijke lachende kinderen ziet die niet ''bang'' zijn om met je contact te maken.
Heb ook vaak zitten te denken in mezelf van wat moeten of kunnen we doen om deze mensen een beter leven te geven in deze tijd.
Ook wat moeten ze zelf doen ( als je ze als een poppetje aan een touwtje kon controleren) om uit hun dagelijks ritme te komen van verloren dagen van drank en drugs en vele onnodige ruzies.
Ik weet het niet, ze krijgen huizen van de overheid met slaapkamers keuken alles erop en eraan en ze maken er in enkele weken een ware viezigheid van, soms ga ik na elke beurt als ik a buiten ga mijn handen wassen.
In het droogseizoen gaan ze in de bush wonen en leven dag en nacht buiten en leven zoals aboriginals dat honderden jaren geleden deden en komen er alleen uit voor de drank en sigaretten.
In het wetseizoen ''sluipen'' ze bij familie en vrienden binnen totdat de ''eigenaars'' vertrekken naar andere familie en die ''insluipers'' alleen laten in een huis die niet van hun is.....totdat de overheid erachter komt omdat alles vernield is wat los en vast zit.
Respect hebben ze niet tegenover de whiteguy.
Stond met een aboriginal vrouw te praten want ze had vrienden uit Brisbane die Nederlands waren en het was zeer mooi hoe enthousiast die vrouw erover sprak ...totdat haar man thuiskwam en begon ruzie te maken tegen zijn vrouw omdat ze met mij aan het babbelen was.
Ik was een snake met een dubbele tong..bla bla bla in het aboriginees and fucking this and that in het Engels.

De meeste zijn tegen alles wat een whiteman heeft gemaakt en blijven ons de schuld geven van wat er lang geleden gebeurt is.
Kon ik ze maar overtreffen en duidelijk maken dat we het goed hebben voor ze en dat hun en hun prachtige smilende kinderen zo niet verder hoeven te leven maar dat het ook anders kan,  ...ach dat zijn dromen van vele mensen die het beter voorhebben met de aboriginals.
Je ziet de kinderen en op een bepaalde leeftijd gaat het helemaal de verkeerde kant op.....en zo gaat dat cirkeltje al jaren rond.
Zoals ik al zei, als je een familie weet in Darwin die ''normaal'' is vertel het me want ik ben er nog geen tegen gekomen.

Het is zwaar triest wat ze met hun eigen leven doen en vind het ook niet vreemd dat ze nergens met goed fatsoen terecht kunnen.
Toch worden ze de handen boven het hoofd gehouden en krijgen ze veel waar wij voor moeten werken.
Toch zijn er aboriginals die een goede job hebben of zelfs een eigen bedrijf runnen maar die zijn zeldzaam.

Mijn bovenstaand verhaaltje wat uit het leven is gegrepen is geen discussie naar andere,
Het is helaas wat ik dagelijks zie en of ik een angel uit mijn verhaal wil probeer te halen is mijn bedoeling niet en interesseert me ook geen re... niks.
Eerst wilde ik het niet accepteren maar ze zijn ergens blijven hangen waar wij verder ontwikkeld zijn.
Ze leven op hun manier en hebben geen respect voor wat whitepeople hun willen geven....

Jack

Wat ik tijdens mijn werk zie is zeer droevig zeker als je die vrolijke lachende kinderen ziet die niet ''bang'' zijn om met je contact te maken.
Heb ook vaak zitten te denken in mezelf van wat moeten of kunnen we doen om deze mensen een beter leven te geven in deze tijd.
Ook wat moeten ze zelf doen ( als je ze als een poppetje aan een touwtje kon controleren) om uit hun dagelijks ritme te komen van verloren dagen van drank en drugs en vele onnodige ruzies.
Ik weet het niet, ze krijgen huizen van de overheid met slaapkamers keuken alles erop en eraan en ze maken er in enkele weken een ware viezigheid van, soms ga ik na elke beurt als ik a buiten ga mijn handen wassen.
In het droogseizoen gaan ze in de bush wonen en leven dag en nacht buiten en leven zoals aboriginals dat honderden jaren geleden deden en komen er alleen uit voor de drank en sigaretten.
In het wetseizoen ''sluipen'' ze bij familie en vrienden binnen totdat de ''eigenaars'' vertrekken naar andere familie en die ''insluipers'' alleen laten in een huis die niet van hun is.....totdat de overheid erachter komt omdat alles vernield is wat los en vast zit.
Respect hebben ze niet tegenover de whiteguy.
Stond met een aboriginal vrouw te praten want ze had vrienden uit Brisbane die Nederlands waren en het was zeer mooi hoe enthousiast die vrouw erover sprak ...totdat haar man thuiskwam en begon ruzie te maken tegen zijn vrouw omdat ze met mij aan het babbelen was.
Ik was een snake met een dubbele tong..bla bla bla in het aboriginees and fucking this and that in het Engels.

De meeste zijn tegen alles wat een whiteman heeft gemaakt en blijven ons de schuld geven van wat er lang geleden gebeurt is.
Kon ik ze maar overtreffen en duidelijk maken dat we het goed hebben voor ze en dat hun en hun prachtige smilende kinderen zo niet verder hoeven te leven maar dat het ook anders kan,  ...ach dat zijn dromen van vele mensen die het beter voorhebben met de aboriginals.
Je ziet de kinderen en op een bepaalde leeftijd gaat het helemaal de verkeerde kant op.....en zo gaat dat cirkeltje al jaren rond.
Zoals ik al zei, als je een familie weet in Darwin die ''normaal'' is vertel het me want ik ben er nog geen tegen gekomen.

Het is zwaar triest wat ze met hun eigen leven doen en vind het ook niet vreemd dat ze nergens met goed fatsoen terecht kunnen.
Toch worden ze de handen boven het hoofd gehouden en krijgen ze veel waar wij voor moeten werken.
Toch zijn er aboriginals die een goede job hebben of zelfs een eigen bedrijf runnen maar die zijn zeldzaam.

Mijn bovenstaand verhaaltje wat uit het leven is gegrepen is geen discussie naar andere,
Het is helaas wat ik dagelijks zie en of ik een angel uit mijn verhaal wil probeer te halen is mijn bedoeling niet en interesseert me ook geen re... niks.
Eerst wilde ik het niet accepteren maar ze zijn ergens blijven hangen waar wij verder ontwikkeld zijn.
Ze leven op hun manier en hebben geen respect voor wat whitepeople hun willen geven....

Jack

Code:
529   Australie Algemeen / Nieuws & Actualiteiten / Re: Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru  Gepost op: 22 Jun 2008 15:24  
Wat je schrijft komt uit dat wereld boek van je.
Wat ik schrijf is wat ik meemaak.
[b]Helaas heb je nog nooit gezien en meegemaakt wat ik dagelijks tegenkom, je zult kotsend naar buiten gaan.[/b]Kijk ik naar ze neer...nee, vind ik het zwaar triest...yes.

En het boeit me zeker want zoiets wat ik zie leg je niet zomaar naast je neer.
In een woning waar het erg stonk stond een fornuis met 4 pitten.
Ik zei tegen me maat, wat ligt daar nu op.
Toen we dichter bij kwamen lag daar rottende resten van een kangaroo op.
Ze hadden alle 4 pitten hoog opgezet en die kangaroo erop gegooid.
Die kangaroo lag er al enkele weken.

Ik schrijf wat ik meemaak en er zijn altijd van die eikels die dan je woorden gaan verdraaien of het anders zien dan je schrijft.
Ik schrijf niet of het goed is of slecht of wat de reden mag zijn, het is uit het leven gegrepen en niet alles is roze geur en ....precies.
Lees mijn verhaaltjes nog een keer en deze keer goed en je zult zien dat ik geen oordeel geef alleen schrijf wat ik gezien heb.

Zwerver , discussies is eindeloos met zoiets daarom schrijf ik alleen wat ik tegenkom op het werk.
Kunnen we ze helpen???, willen ze geholpen worden??.....

Cheers,

Jack 

527  Australie Algemeen / Nieuws & Actualiteiten / Re: Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru  Gepost op: 23 Jun 2008 13:42 
Sta ik in de bank in de rij te wachten komt er een jongen van aboriginal afkomst binnen.
Eerst heel gewoon maar kon niet echt stil staan.
Dan begint hij tegen iedereen te roepen en wil iedereen een hand geven.
Hij komt naar mij toe en ook stevig alcohol lucht erbij.
Van mij krijgt hij geen hand , wie weet wat er op die hand zit, een trap onder zijn reet kan hij krijgen als hij vervelend doet.
Mijn missie zegt , '' kijk uit he''.
Of het een blanke een indiaan een hollander of een aboriginal is, is hij vervelend en valt hij mij lastig dan krijgt hij er een op zijn ster.
Dan word er geroepen dat je de hele familie op je afkrijgt, so be it maar van mijn familie blijf je af.

Vandaag weer een woning moeten opknappen.
Jimmy de Griek de schilder was er ook, Ik zei tegen Jimmy ,'' Jo Jimmy what's this stuff on the wall?''.
Jimmy komt kijken en zegt,'' the fucking bastards''. ......Ik begreep het onmiddelijk, ze klieken terwijl ze op hun matras liggen op hun eigen muren.....Nice.
Heb ooit eens op een vrijdag middag glas erin moeten zetten.
Ik was mooi op tijd klaar en de hele familie zat buiten op het gras onder een boom te lachen en te gieren.
natuurlijk hebben ze fun, ik moet werken en zij krijgen zonder iets te doen een nieuw raam.
Ik zei dat het in orde was en dat ze er zuinig mee moeten zijn.
Vraagt een jongeman (allemaal aboriginals) waar dat accent vandaan komt.
Ik zei uit Holland, Do you know?....
Aahh A Dutchy....
Hij vroeg of ik er bij kwam zitten en of ik een biertje wil.
Erbij zitten geen probleem had wel enkele minuutjes tijd.
Vele waren erg stil maar sommige zeiden alles wat ze wilde zeggen en hielden der eigen niet in.
Ik zei dat ik niet zo lang in australia was en vroeg wat het probleem is tussen jullie en the goverment of Australia.
Jullie krijgen huizen keukens , gratis bustickets, gratis vanalles en wij moeten betalen, was ik ook maar aboriginal zei ik met een lach.
Hij vertelde met een australisch accent dat ze zijn kont konden kussen.
We gebruiken alleen de dingen die we leuk vinden en kunnen gebruiken .....de rest maakte hij vuur van.
Ik zei dat heb ik gemerkt we hebben het druk met het herstellen van de woningen.
Begint er een aboriginal vrouw te lachen , leek bijna op ''zingen''.
Huizen waren alleen goed om uit de zon te kunnen en  die deuren waren onhandig want die moesten ze openmaken om door te kunnen gaan.
En dat raam boven , zei ik, hoe komt dat glas eigenlijk kapot.
Blijkbaar lag er 1 te roken op bed en wilde zijn peuk naar buiten gooien, dat mislukte omdat er glas inzat , heeft het glas er maar uitgeschopt en zo kon hij weer zijn peuk naar buiten gooien...!!
Ik zei ,'' alles what je krijgt van de overheid hoeft voor jouw niet''.
Wij hoeven ons niet aan te passen, jullie moeten je aanpassen, wij waren hier eerst.
Ik hoef niet te werken in mijn eigen land als ik dat niet wil, the white guys will work for us, it;s our countryEr begonnen een paar vrouwen mee te praten van yeah yeah....

daarna nog even over molens gepraat en wiet wat je kon krijgen in amsterdam....dat wisten ze wel.
Ik kon elke vrijdag ene pilsje komen drinken want ze zaten daar elke vrijdag bij elkaar

Zoals ik al zei leg je zoiets recht uit het leven niet langs je neer, aan de ene kant triest dat je zoiets meemaakt aan de andere kant trots dat je zoiets van zo dichtbij mag meemaken.
Wilje in NL een eerlijke mening , een mening van mensen die niet bang zijn om alles te zeggen wat ze ervaren dan moet je naar de bouwvakkers gaan, die houden hun mond niet.
Ik had hetzelfde gevoel met die aboriginals die vrolijk op het gras onder een boompje zaten.

Zoals ik al zei vertel ik wat ik meemaak tijdens mijn werk.
Is het goed is het fout, Mijn mening kun je hieronder lezen, beter had ik het niet kunnen zeggen.

Citaat van: Eerainuh op 23 Jun 2008 08:28

Niemand verplicht Aboriginal mensen in een huis te wonen, een uitkering of andere financiële steun te accepteren, hun kinderen worden zelfs niet gedwongen naar school te gaan. En als ze walkabouts willen gaan, dan kan dat, dat land hebben ze.

Het valt me altijd weer op de mensen die het hardst roepen dat er zoveel onrecht is aangedaan aan de Aborigines ook het meest betuttelend over hen praten, alsof het halve zolen zijn.

Ik heb me tijdens het lezen van dit draadje verbaasd over het goedpraten van child abuse, domestic violence en alcohol abuse 'omdat die mensen zoveel is aangedaan'. Ik vind dat eng, ik vind dat zelfs schokkend. Als iemand een kutjeugd heeft gehad is dat heel naar voor hem of haar en soms kunnen we ons daarom probleemgedrag ook nog wel begrijpen (ik heb het over alle mensen, alle culturen, rassen, kleuren en what more), maar ergens worden dingen strafbaar en dat is om mensen te beschermen.

Als een Nederlander nachtmerries heeft over de oorlog, of nachtmerries over de oorlog die zijn of haar ouders hebben meegemaakt, dan rechtvaardigt dat ook niet crimineel gedrag, of wel dan?

En Rixta, wat 'WIJ' gedaan hebben mag waar zijn, maar het heeft geen bal met kleur te maken, helemaal nada niets. Het is een soort omgekeerde zelfverheerlijking, over wat 'WIJ' allemaal gedaan hebben. Halve wereld uitgemoord.... What the?  Ik raad een paar weken 'History Channel' aan...  Maar goed, jouw uitspraken zijn de jouwe en je zegt alleen maar iets over jezelf. Ik moet het je nageven, je durft te zeggen dat je blanke mensen minderwaardig vindt in een topic waar shit hits the fan als we hetzelfde over Aborigines zouden zeggen.

Het is flauwekul om kleuren/rassen te vergelijken, ik dacht dat iedereen hier het daar wel over eens is.

(Overigens, Marijke, die dame die alcohol meenam naar een 'droog' gebied, is destijds uit het minesterie gewipt; het was en werd niet geaccepteerd. Misschien vind je dat prettig om te weten).

Cheers.

RIGHT CHEERS,

JACK

524  Australie Algemeen / Nieuws & Actualiteiten / Re: Aboriginals dreigen met sluiten rots Uluru  Gepost op: 24 Jun 2008 14:42 
Ik denk dat de discussie teneinde raak.... helaas
Ik zei in het begin tegen mijn mates, wat een rotzooi.
Wassen die nooit af, dweilen die nooit de vloer hebben die geen behoefte aan een bed, eten zij niet met een vork at least.
Kreeg van iedereen te horen this is the missing link mate.
Wat bedoel je daarmee, vroeg ik.
Iedereen heeft hetzelfde verhaal van timmerman naar schilder van schoonmaker tot inspecteurs van ''housing'' overheid die de huizen ''weggeeft'' aan aboriginals.
Toen iedereen nog op handen en voeten liep zijn we uiteindelijk op onze achterbenen gaan staan.
Iedereen heeft zich ergens in een bepaalde tijd ontwikkeld wat we nu noemen mens.
We weten wat een wc is en dat die ook schoongemaakt moet worden.
we weten wat glas en een deur is.... MARIJKE..... want die houd ruimtes gescheiden en zelfs op verdiepings vloeren ons veilig om naar beneden te donderen.
Glas moet je niet expres kapot maken want dan krijg je problemen van degene wie dat huis is ook een deur kun je openmaken met de deurknop en niet instampen of eruit stampen en een vuurtje van maken omdat je het savonds koud hebt....gebruik dan iets anders en dan bedoelen ze niet je houten vloer.
Toch zijn een erg groot deel van de aboriginals ergens blijven hangen , de meeste snappen het echt niet waar het allemaal voor dient.
Dom zijn ze niet want ze weten precies wanneer ze slim (lees zielig) moeten zijn tegenover de overheid die hun uitkering verzorgd.
Heb verscheidene keren samen met de overheids mensen sloten van de deuren moeten veranderen en de mensen werden terplekke eruit gezet.
Bleek dat ze er nog maar 2 maanden in woonden, ik zei je bedoelt 2 jaar, nee zei hij ....2 maanden.
Als je over de vloer loopt leek het zel of je op kiezels loopt, maar dat was het eten en alles wat vanwege de hitte aan het broeien en groeien was.
de kitchen die gebruikten ze als opslag ruimte van afvaleten , flesjes bier , kapotte dingen en the sink stonk niet te houden naar zeik.
De badkamer ga ik niet over beginnen want dan komt er een slotje.....
Ik heb het niet over 1 woning maar 49 van 50 die ik wekelijks zie.
Ik ga daar niet in werken , ik loop er een keer doorheen , kijk effe in alle kamers en al snel word het me teveel en ga ik naar buiten om te bellen dat deze dutchy een ander woning gaat opzoeken.
Nog nooit heb ik te horen gekregen dat ik die woning MOET doen want dan ga ik naar huis en zijn ze me voorgoed kwijt.
Wat voor ons zo normaal is is voor hun..... ze weten het gewoon niet.
Wat de normale beschaving mee heeft gekregen weten zij gewoon niet.
Aboriginals (de meeste dan) zijn the missing link, ze liggen niet achter op ons ze hebben het gewoon niet.Mijn hond schijt op en plek waar hij alleen komt om te schijten.
Zij schijten for god sake op hun eigen keukenvloer.
Als wij knoeien op de vloer dan ruimen we het op of er is altijd wel iemand in het huis die zegt, '' wat ligt daar nu op de vloer, ruim dat eens snel op voordat het gaat leven''.
Zij geven er gewoon geen ene rete om , het doet ze niks.

Wat ik gezien heb , stond ik van te kokhalzen, vele woningen zijn zo erg, zelf dieren doen dit niet in hun eigen kooi, hok, grot, omgeving  got 'm....good.
Dan komt er een miep die zegt,;
ok, dus die mensen wilden geen deur, de regering zet er een deur in. Die mensen willen geen raam, de regering zet er een raam in . Ik bedoel, luister toch naar ze, ze willen het niet, dwing ze dan niet een raam in hun huis te hebben, laat ze met rust".

Mijn buren wonen 350 meter verderop en ze hebben me horen lachen en tegelijkertijd denk ik.
Die miep heeft wat ik gezien heb nog nooit meegemaakt.
......geef ze dan toch geen deur.....geef ze dan toch geen raampie....... 
En het mooie is dat ze het zelf niet inziet.
Die mafkees die Howard aan de kant heeft gezet is niet achterlijk.
Een apologie......    Zeg toch dat het om geld gaat en veel geld.
Bush.... we gaan Saddam pakken    , zodra ze in het gebied waren gingen ze  rechtstreeks  naar de olie gebieden.
Heb je hem Mariekje, de australiers betalen tax en word elke week een bedragje afgehouden van je payslip, zo kunnen ze de aboriginals onderhouden en rustig houden.
Als het puntje bij paaltje komt hebben ze niks te zeggen, Nu willen ze ULURU sluiten want de aboriginals weten dat de overheid jaarlijks veel centjes van vangt, en dan bedoel ik veeel centjes.
Zal niet gebeuren want ze hebben niks te zeggen, ze zullen wel zwijgen en daar zijn ze niet zelf opgekomen.
Deze discussie is al vele keren aan het licht geweest en zal nooit verder geraken dan waar wij nu zijn gekomen , waarom, ze hebben het gewoon niet in zich.
We mogen trots zijn , Indianen die op bizons jagen en opaten zijn helaas weg.
Afrikanen die nog jagen op de oude manier zie je meestal gespeeld , voor de toeristen.
Tarzan was een sprookje maar.............
Wij Australia hebben nog de missing link....
Zijn zeer aardige mensen om mee te praten maar als je ze volgt in daden zoals ik heb ervaren van zeer dichtbij komen ze aardig wat te kort in omgang , onderhoud van hun eigen woonplek en hygiene.

Jack

Vindt het heel fijn voor je dat je tegenwoordig in vrede met ze leeft, veel succes. Vergeet niet de knijper op je neus en een aantal inentingen tegen een aantal gevaarlijke zeer besmettelijke ziektes. Je bent en blijft een lachertje Jekyll.

Cheers

Willem

In het begin geloof je niet wat je ziet.
Dan interesseert je het niet meer want je kunt het toch niet veranderen.
En als je genoeg gezien hebt zie je het gewoon niet meer.
Kun jij niet he ,  :grin:

Die namen en uitspraken van Willempie zegt genoeg over je niveau. :up:
Lezen kun je ook niet want het onderwerp ging over , to climb or not to climb en "Miepje" begon onderwerpen erbij te halen die helemaal niks hiermee te maken hebben.

Ik lig helemaal in een deuk en tegelijkertijd heb ik een beetje medelijden met jouw.  :lol1: :rotflmao: :rotflmao: :lol1: :lol1:

Misschien was die bliksembezoek  :grin: niet lang genoeg.
Ga lekker heen en terug naar NL , daar pas je beter.

:loldevil: :loldevil: :loldevil:

Jack :evil:

ps; kan niet wachten tot het volgende :grin: :grin:

To climb or not to climb? mmmm lastig... ik denk dat ikzelf voor not to climb zou kiezen uit respect voor diegenen die daar grote moeite mee hebben. Het maakt mij dan niet zoveel uit of diegenen nou wit of zwart zijn; er 400 jaar of 40,000 jaar wonen.

:x off topic: Dear moderators, kunnen willem-lenie en Jack hun eigen 'bergje' ergens op het forum krijgen?

ps; kan niet wachten tot het volgende  :grin:  :grin:

Daar komt ie dan!

Jack, je kunt het niet laten om maar te blijven proberen om mede forum leden belachelijk te maken op dit forum "willempie, miepje". Je eerdere reacties van een jaar geleden gingen over precies hetzelfde onderwerp, Sluiten van Uluru, wie kan er hier nu niet lezen?

Ik ben en blijf Australier, ik heb het prima naar mijn zin in Australie. Ik, mijn partner en mijn kinderen hebben een veel beter en veel rijker leven dan in Nederland, je hoeft met mij geen medelijden te hebben. Vakantie daar is leuk (voor de rest van de familie) maar daar weer wonen en leven, nooit meer. Ik kan dus helaas niet op je verzoek "Ga lekker heen en terug naar NL , daar pas je beter." ingaan. Je zult het maar "met me moeten doen"!

Ik ben (helaas) niet het enige forumlid dat je probeert te denegreren, af te zeiken en belachelijk te maken maar ach doet me niet zo veel, het "timmermans" niveau van jou inclusief de gramaticale fouten is nou eenmaal niet erg fraai te noemen Jack, ik hou het er maar op dat je niet beter weet.

Veel plezier in het Noorden van deze prachtige staat, trek lekker een blikje VB open en ga gezellig met je "nieuwe" vrienden in een kringetje verhalen uitwisselen. Kan je tenminste met mensen van je eigen niveau praten!

Cheers

Willem

Jammer dat er gelijk zo denigrerend wordt gedaan, vooral ook naar de aboriginal bevolking (ga maar met je nieuwe vrienden drinken, dat is in ieder geval jou niveau).

Er zijn inderdaad veel problemen met de aboriginal bevolking, waar ze voor een deel ook zeker zelf een verantwoordelijkheid in hebben. Echter heeft de blanke bevolking dezelfde verantwoordelijkheid naar de aboriginals toe. Ik kan me goed voorstellen dat als je verleden, heden en voor een gedeelte ook je toekomst, van je is afgenomen, het heel moeilijk is om je bestaan zin te geven. Achter het drinken van veel mensen uit de aboriginal cultuur (helaas wordt ook hierin weer iedereen over 1 kam geschoren, er zijn gelukkig ook aboriginal mensen die wel degelijk zin geven aan het leven en  mensen juist over hun cultuur leren) schuilt denk ik veel meer dan alleen de alcohol.
Er zijn heel veel vervelende dingen gebeurt in het verleden van de aboriginals (ze zijn ontkent, hun kinderen zijn gestolen en ze zijn verdreven) en dit is de schuld van de blanken geweest. Die hebben hierin zeker veel fouten gemaakt, waardoor er momenteel nog veel problemen zijn. Dit brengt veel psychische schade met zich mee wat, als het niet opgelost/ behandelt wordt, generatie op generatie doorgegeven kan worden. Hierin schuilt voor zowel de aboriginal bevolking een verantwoordelijkheid; zij moeten namelijk de verantwoordelijkheid nemen om hun leven weer zin te geven, als voor de blanke bevolking. Zij moeten beseffen wat voor een inpact hun vroegere keuzes hebben gehad voor deze bevolkingsgroep en dit ook uitdragen naar de aboriginal bevolking toe. Hierin is pas net een start gemaakt door de regering en er zal nog veel tijd nodig zijn voor oude wonden echt dicht zullen gaan.
Ondertussen blijft iedereen maar naar elkaar wijzen. De aboriginals blijven naar de schuld van de blanken wijzen en de blanken blijven naar de aboriginals wijzen, door te laten zien dat zij zichzelf alleen maar klem zuipen. Doordat er veel problemen zijn met de aboriginal bevolking, blijven veel mensen racistisch naar hen, waardoor er een negatieve spiraal ontstaat, waaruit ze zo nooit kunnen komen. Feit is nou eenmaal dat, momenteel, een aboriginal minder kansen heeft dan een andere Australier, simpelweg omdat er teveel onbegrip tussen beide staat. Belangrijk is om vooral te kijken naar hoe jezelf ervoor kan zorgen dat het beter wordt ipv simpelweg alleen maar naar de ander te wijzen, want de schuld compleet bij de ander neerleggen is wel het makkelijkste wat je kunt doen.
Aboriginals zijn niet dom, ondanks dat ze een hele andere manier van leven hebben. Als je je wat verdiept in hun cultuur kun je juist zien dat ze altijd heel slim met het land zijn omgegaan, daar zouden wij nog wat van kunnen leren; gecontroleerde branden, om grond vruchtbaar te maken, evenwicht tussen eten en laten leven, het doorgeven van oude verhalen, het overleven in een land waarin extreme weersomstandigheden centraal staan. Sommige mensen noemen dat "niks doen", ik denk dat de aboriginals jarenlang kei hard hebben gewerkt. Wellicht niet binnen de normen en waarden waarvan wij vinden dat de wereld moet draaien, maar binnen hun eigen normen en waarden. Hierin hebben ze jaren kunnen overleven en een gelukkig en dus zinvol bestaan kunnen leiden.
In een multiculturele samenlevening is het belangrijk om te leren van elkaars kennis en respect te hebben voor elkaars overtuiging en ik denk dat dit momenteel bij beide partijen, door verschillende omstandigheden ontbreekt. Hetzelfde geld voor de indeanen en de amerikanen.
Jammer dat het zo moet zijn. Kijk je naar de maori's en Nieuw Zeelanders hebben zij een veel betere harmonie kunnen ontwikkelen. Zij hebben geleerd naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren. Niet elkaars ideeen en culturen afkraken, maar ervan leren, van beide kanten en meenemen waar je iets mee kan en accepteren dat anderen (ondanks dat je het af en toe niet begrijpt) andere ideeen en opvattingen hebben! Hierdoor zijn er veel minder problemen ontstaan en hebben de maori's zich ook beter aan KUNNEN passen.

Om terug te komen op het onderwerp:
Ik ben nog steeds niet voor beklimming van de rots. Vergelijke met de harbour bridge of een andere berg vind ik lastig, aangezien deze dingen niet als helige objecten van een bepaalde stam worden beschouwt. Iedereen moet het uiteindelijk voor zichzelf weten, maar soms is het wel goed naar de andere kant van het verhaal te luisteren. Niet alles is zo zwart wit als het zich soms voordoet of als mensen soms denken. Er zijn ook vele tinten grijs. Daarnaast is het nog altijd zo; waar 2 vechten hebben 2 schuld, dit voorbeeld is daar echt geen uitzondering op. Als iedereen nou iets meer naar zijn/ haar aandeel kijkt ipv steeds naar de ander te wijzen kom je al een heel stuk verder.

[quote author=nesje link=topic=10200.msg144584#msg144584 date=1249318763]
@ catkin :
mooi gezegd, to the point en absoluut niks aan toe te geven  :up:
[/quote]

Dank je. Ik had me zo voorgenomen om niet te reageren in deze discussie, maar dat is me niet zolang gelukt. Ik kan alleen niet zo goed tegen deze discussies...

Voordat dit topic verder uit de hand loopt gaat er uit voorzorg een slotje op.

Status
Not open for further replies.
Back