Unieke kans

Corine van Asselt

New Member
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen;
Ik ben Corine, 44 jaar en getrouwd met Marco. We hebben 2 kinderen van 15 en 10.
Als het goed is verhuizen wij in januari voor 2.5 jaar naar een buitenwijk van Brisbane. Mijn man gaat als beroepsmilitair op Amberly afb werken. Op dit moment zijn wij vooral druk met voorbereiden van de reis voor de hond maar gaandeweg het proces lijkt het er op dat dat een erg kostbare zaak. Is er hier misschien iemand actief die ons duidelijkheid kan geven over de kosten die dit alles met zich mee brengt?
Alvast bedankt! Ga ik nog even verder lezen op dit fijne forum, informatie genoeg!

Welkom! Gaaf dat jullie als expats naar Australië kunnen :up:
Zijn jullie daar al eens geweest?

Ik.heb geen ervaring nog met huisdieren verhuizen. Maar prijzig is het inderdaad wel. Paar duizend euro:(

Wij hebben vorig jaar onze Schnautzer meegenomen en het inderdaad een lang en relatief duur traject.

In eerste instantie is er de dierenarts in Nederland die volgens een bepaalde procedure (opgesteld door Australia) een aantal vaccinaties en testen moet doen.
  • Als de hond een geldige rabies vaccinatie heeft, dan scheelt het. Reken op de kosten voor onderzoeken in Nederland op ongeveer 500 Euro.
  • Dan is er de transport krat, afhankelijk van de grootte van de hond. Wij waren hier 100 Euro voor kwijt.
  • Vervolgens is er de vlucht. Wij hebben alles geregeld via VCK Travel op Schiphol. Uitstekende begeleiding! Kosten ca. 900 Euro.
  • Ook moet een een import permit worden verstrekt door de autoriteiten, $500
  • Dan moet de hond in quarantaine in Australia. Dat kan alleen in Meckleham, nabij Melbourne. Minimaal 10 dagen met wat onderzoekjes. $1500
  • En dan het transport van Melbourne naar Brissie. Wij hebben het geregeld via jetpets.com.au. Melbourne-Sydney was ca $300
Ik raad je aan op met een organisatie als VCK travel in zee te gaan. Zij weten precies wat er wanneer moet gebeuren, ,zowel in Nederland als met betrekking tot het daadwerkelijk transport.

Welkom! Gaaf dat jullie als expats naar Australië kunnen :up:
Zijn jullie daar al eens geweest?

Ik.heb geen ervaring nog met huisdieren verhuizen. Maar prijzig is het inderdaad wel. Paar duizend euro:(
Dankjewel! Ja wij vinden het ook een geweldige kans! Helaas denkt onze puber daar anders over;)

Wij hebben vorig jaar onze Schnautzer meegenomen en het inderdaad een lang en relatief duur traject.

In eerste instantie is er de dierenarts in Nederland die volgens een bepaalde procedure (opgesteld door Australia) een aantal vaccinaties en testen moet doen.
  • Als de hond een geldige rabies vaccinatie heeft, dan scheelt het. Reken op de kosten voor onderzoeken in Nederland op ongeveer 500 Euro.
  • Dan is er de transport krat, afhankelijk van de grootte van de hond. Wij waren hier 100 Euro voor kwijt.
  • Vervolgens is er de vlucht. Wij hebben alles geregeld via VCK Travel op Schiphol. Uitstekende begeleiding! Kosten ca. 900 Euro.
  • Dan moet de hond in quarantaine in Australia. Dat kan alleen in Meckleham, nabij Melbourne. Minimaal 10 dagen met wat onderzoekjes. $1500
  • En dan het transport van Melbourne naar Brissie. Wij hebben het geregeld via jetpets.com.au. Melbourne-Sydney was ca $300
Ik raad je aan op met een organisatie als VCK travel in zee te gaan. Zij weten precies wat er wanneer moet gebeuren, ,zowel in Nederland als met betrekking tot het daadwerkelijk transport.
Wauw dankjewel voor al deze informatie! Wij gaan even uitzoeken wat "de baas" betaald en wat we zelf moeten betalen...... vind het nogal een bedrag namelijk.....

Yep, kan FritsC zijn bedragen wel ongeveer bevestigen. Qua planning van dierenarts. Die zou ik zelf doen met deze website: http://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides/category-3-step-by-step-guide-for-dogs

Hier zit een module in die terugrekent. Jij vult de gewenste arrival date in de pagina rekent uit wanneer wat moet gebeuren. Dat is ZO cruciaal dat moet je echt zelf doen. VCK is goed voor vervoer. In Australia JetPets. Die zijn nog net wat strakker georganiseerd
dan VCK is (mijn mening) Dat is dan ook gelijk je eerste en wellicht laatste keer dat een OZ bedrijf strakker regisseert dan een Nederlandse :p

En die puber, ach ja, daar is het een puber voor he ;) Ik zie hier op het forum meer allemaal enthousiaste kids. @Edireliro heeft hier wat pubers naar ontvoerd. Dat gaat goed!

Welkom Corine! Wat een heerlijk vooruitzicht! Zijn jullie al eens in Australië op vakantie geweest?
Wij hebben onze honden ook met VCK laten vervoeren omdat zij al onze vragen direct goed konden beantwoorden en dat veel vertrouwen wekte. Wat je voor het hondentransport betaalt ligt vooral ook aan de grootte (lees gewicht) van je hond. Wij waren voor 2 honden, eentje van 47 kg en eentje van 23 kg, alleen al voor het vliegen rond de 2500 euro kwijt. Het hele traject bij de dierenarts is goed zelf te doen, dus je hebt alleen een transporteur nodig. De wizard waar Afterbang naar verwijst is erg handig omdat er veel deadlines zijn en je weinig speelruimte hebt. Als jullie in januari gaan en woef moet direct mee, moet je nu al starten! Ik vond het 'hondentraject'. het meest stressvol van de hele emigratie, omdat er elk moment iets mis kan gaan, zoals een vlo of teek, en je terug moet in het traject. Maar het was zeker de moeite waard om de honden mee te nemen. Het gaf ons een gevoel van thuis, maar omdat je er ook mee uit moet, leer je snel de omgeving kennen en veel andere mensen met honden! Dus indien mogelijk en het levert geen problemen op voor de gezondheid van woef, zou ik het zeker overwegen!

Het hele traject bij de dierenarts is goed zelf te doen, dus je hebt alleen een transporteur nodig.
Dat is waar. Wij hebben zelf alle dierenarts bezoekjes en legalisaties in Utrecht gedaan. Desalniettemin was VCK ons erg behulpzaam in dit traject met advies ook al deden ze voor ons alleen het transport.

Als jullie in januari gaan en woef moet direct mee, moet je nu al starten!
De grootste tijdvreter is de tijd tussen een rabies vaccinatie en het nemen van een bloedtest voor het testen op antistoffen. Als de hond een recente vaccinatie heeft (laatste twee jaar), dan zijn er wellicht nog genoeg antistoffen en kan je gelijk de bloedproef doen. Indien dat niet het geval is, maak gelijk een afspraak voor een vaccinatie.

Het gaf ons een gevoel van thuis, maar omdat je er ook mee uit moet, leer je snel de omgeving kennen en veel andere mensen met honden!
Absoluut! Met een hond op pad is altijd een ijsbreker!

Absoluut! Met een hond op pad is altijd een ijsbreker!

Breaking the ice :D
dogs-in-hot-wether.jpg

Welkom op dit gezellige forum @Corine van Asselt ! Hopelijk geeft het antwoorden op die enorme berg vragen waar je nu mee geconfonteerd wordt en krijg je een beetje een indruk wat er zoal vooraf gaat voordat je van de prachtige natuur en de zon in Queensland kunt genieten.

Dankjewel! Ja wij vinden het ook een geweldige kans! Helaas denkt onze puber daar anders over;)

Ik weet hoe het is om met een puber te emigreren. Ik moet bekennen dat mijn kinderen het in het begin best moeilijk hebben gehad, met name mijn zoon die zijn vriendengroep in NL heel erg miste. Alles was stom hier in Australie, de TV met een 'parental guide' sign bij Masterchef (want er werd een keer gevloekt), de liedjes op de radio die een andere (gekuisde) versie hadden dan wat zij gewend waren, waar ze enorm om moesten lachen, de kinderen op school die zo kinderachtig waren enz. De kinderen op de scholen in Australie zijn over het algemeen veel socialer naar elkaar en veel beleefder naar volwassenen toe dan in Nederland. Dat zagen ze dan weer niet (ik wel). Beide kinderen zijn door de emigratie in korte tijd emotioneel zoveel gegroeid, mentaal zoveel sterker geworden en de familieband is ook veel hechter geworden. Inmiddels zijn ze hier helemaal gewend en spreken vloeiend Engels alsof ze tweetalig zijn opgevoed. Mijn zoon is nu Australier, want hij wilde in het leger, en heeft een echt Ozzie accent.

Last edited:
Wauw dankjewel voor al deze informatie! Wij gaan even uitzoeken wat "de baas" betaald en wat we zelf moeten betalen...... vind het nogal een bedrag namelijk.....
Als je toch met de baas bezig bent over onkostenvergoeding, probeer dan de schoolkosten ook mee te laten vergoeden. Voor de basis- en middelbare school betaal je als je geen permanent resident bent al gauw $5000 per jaar. Met twee kinderen wordt dat toch best een aardig bedrag. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet weet of dat in Queensland hetzelfde bedrag is, want mijn zoon ging in NSW naar school en het kan per staat verschillen.

Als je toch met de baas bezig bent over onkostenvergoeding, probeer dan de schoolkosten ook mee te laten vergoeden. Voor de basis- en middelbare school betaal je als je geen permanent resident bent al gauw $5000 per jaar. Met twee kinderen wordt dat toch best een aardig bedrag. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet weet of dat in Queensland hetzelfde bedrag is, want mijn zoon ging in NSW naar school en het kan per staat verschillen.
Gelukkig betaald " de baas" school wel

Welkom op dit gezellige forum @Corine van Asselt ! Hopelijk geeft het antwoorden op die enorme berg vragen waar je nu mee geconfonteerd wordt en krijg je een beetje een indruk wat er zoal vooraf gaat voordat je van de prachtige natuur en de zon in Queensland kunt genieten.

Ik weet hoe het is om met een puber te emigreren. Ik moet bekennen dat mijn kinderen het in het begin best moeilijk hebben gehad, met name mijn zoon die zijn vriendengroep in NL heel erg miste. Alles was stom hier in Australie, de TV met een 'parental guide' sign bij Masterchef (want er werd een keer gevloekt), de liedjes op de radio die een andere (gekuisde) versie hadden dan wat zij gewend waren, waar ze enorm om moesten lachen, de kinderen op school die zo kinderachtig waren enz. De kinderen op de scholen in Australie zijn over het algemeen veel socialer naar elkaar en veel beleefder naar volwassenen toe dan in Nederland. Dat zagen ze dan weer niet (ik wel). Beide kinderen zijn door de emigratie in korte tijd emotioneel zoveel gegroeid, mentaal zoveel sterker geworden en de familieband is ook veel hechter geworden. Inmiddels zijn ze hier helemaal gewend en spreken vloeiend Engels alsof ze tweetalig zijn opgevoed. Mijn zoon is nu Australier, want hij wilde in het leger, en heeft een echt Ozzie accent.
Dankjewel voor je openhartige verhaal! Ben heel blij met deze verhalen, ik ga niet werken dus ik heb alle tijd om de kinderen goed te kunnen begeleiden in het wenproces.

Welkom Corine! Wat een heerlijk vooruitzicht! Zijn jullie al eens in Australië op vakantie geweest?
Wij hebben onze honden ook met VCK laten vervoeren omdat zij al onze vragen direct goed konden beantwoorden en dat veel vertrouwen wekte. Wat je voor het hondentransport betaalt ligt vooral ook aan de grootte (lees gewicht) van je hond. Wij waren voor 2 honden, eentje van 47 kg en eentje van 23 kg, alleen al voor het vliegen rond de 2500 euro kwijt. Het hele traject bij de dierenarts is goed zelf te doen, dus je hebt alleen een transporteur nodig. De wizard waar Afterbang naar verwijst is erg handig omdat er veel deadlines zijn en je weinig speelruimte hebt. Als jullie in januari gaan en woef moet direct mee, moet je nu al starten! Ik vond het 'hondentraject'. het meest stressvol van de hele emigratie, omdat er elk moment iets mis kan gaan, zoals een vlo of teek, en je terug moet in het traject. Maar het was zeker de moeite waard om de honden mee te nemen. Het gaf ons een gevoel van thuis, maar omdat je er ook mee uit moet, leer je snel de omgeving kennen en veel andere mensen met honden! Dus indien mogelijk en het levert geen problemen op voor de gezondheid van woef, zou ik het zeker overwegen!
Dankjewel! Wij zijn al gestart, vorige week eerste rabiës enting. De dierenarts adviseerde om over ongeveer 2.5 week nogmaals te enten omdat na 1x het resultaat van de bloedtest niet goed kan zijn en je dan weer 4 weken moet wachten.... dus dat traject is gestart. Verder moeten we nog even heel goed uitzoeken hoe nu verder. Utrecht zouden we ook nog zelf kunnen doen. We wonen gelukkig redelijk centraal:)

Dankjewel voor deze uitgebreide info. Hoe gaat het met het transport? Ga je dan als baas met je hond mee? Want wij vliegen naar Brisbane, dat zou dan betekenen dat 1 van ons naar Melbourne moet met de hond mee.....

Dankjewel voor deze uitgebreide info. Hoe gaat het met het transport? Ga je dan als baas met je hond mee? Want wij vliegen naar Brisbane, dat zou dan betekenen dat 1 van ons naar Melbourne moet met de hond mee.....
De hond gaat gewoon in zijn eentje. VCK laat hem bij je thuis ophalen en brengt hem naar Schiphol. In Melbourne wordt hij weer opgehaald door iemand van JetPets die hem naar de quarantaine brengt. Na 10 dagen haalt JetPets hem weer op en zet hem op het vliegtuig naar Brisbane. Daar haal je hem zelf op.

(Zo hebben wij het gedaan. Al waren het dan 3 katten en Brisbane was Canberra)

Ongeveer dezelfde ervaring als @afterbang

Na de laatste checkup van de dierenarts hebben wij de hond zelf naar Schiphol gebracht (scheelde weer in de kosten en we woonden toch in de buurt). VCK zorgt voor de formaliteiten, en de hond vliegt richting Melbourne. In Singapore was er een stop over en is de hond verzorgd en wellicht ook even uitgelaten.

In Melbourne werd de hond door de quarantaine dienst van het vliegveld naar het quarantaine centrum in Meckleham gebracht. Je krijgt netjes een email update als de hond eenmaal gearriveerd is.
Na 10 dagen haalt Jetpets de hond op in Meckleham en verzorgt het transport naar de eindbestemming waar je dan eindelijk weer je viervoeter kan afhalen.

Bel anders eens met VCK travel voor een vrijblijvend gesprek en een offerte. En kijk dan wat 'de extra's zijn' die ze kunnen verzorgen.
Wij hebben de volgende zaken zelf verzorgt om de kosten wat te drukken:
- vaccinatie traject
- legalisatie van de documenten bij het VWA in Utrecht
- ophalen van de hond op het huisadres
- het laten uitvoeren van de laatste check op de dag van vertyrek
- import vergunning via de Aus-website aangevraagd
- quarantaine reservering
- aansluitend transport binnen Australia hebben we zelf zonder problemen kunnen regelen.

https://www.vcklogistics.com/airfreight/industrieen/live-animal-logistics
http://www.jetpets.com.au

Overigens wel een tip: zorg ervoor dat je een dierenarts vindt die bekend is met het Australische traject. Voor onze eigen dierenarts in Leiden was het de eerste keer. Omdat het een heel precies traject is hebben wij ervoor gekozen om een dierenarts in Hoofddorp te nemen (op advies van VCK) die hierin zeer ervaren is. Scheelde een hoop zorgen :)

Overigens hebben wij de transport krat (die goedgekeurd moet zijn voor air-transport) lang van te voren gekocht (in het magazijn van VCK travel) en hebben de mand/kussen vervangen door de transport krat. Zo kon de hond wennen en werd het haar plek.

Mocht je de kans krijgen, boek dan een korte Europa vlucht en neen de hond mee zodat het ervaring kan opdoen. Wij hebben haar naar Oslo meegenomen en dat kostte slechts 70 Euro enkele reis. Vooraf bij de boeking hebben we gemeld dat we een hond meenamen, en vervolgens konden we krat en hond gewoon op Schiphol inchecken. Hiervoor was dus geen VCK travel nodig en was het Europees dierenpaspoort genoeg.

Last edited:
Zelfde wat hierboven gezegd wordt. Wij hadden twee katten, maar wonen in Melbourne dus konden ze zelf ophalen. Je mag je dieren niet zien tijdens de quarantaine, dus eigenlijk stop je ze in een krat en hoop je een kleine twee weken later dat je ze weer heelhuids terugkrijgt.

Los van de dierenarts heeft het ons bij elkaar zo'n 1500 euro per kat gekost geloof ik. Honden zijn doorgaans een stukje duurder. De Rabies test moet gelegaliseerd worden door de overheid. Tussen deze legalisatie en landen in Australie moet 180 dagen zitten. Houd er dus rekening mee dat het soms best even kan duren. Wij hebben onze katten daarom na laten sturen.

Back