urgente vraag: visumaanvraag en onslag nemen.

Noa1

XPdite Sponsor
Ik heb een vraag. Mijn vriend heeft de skilled assesment gedaan en die was positief. De positieve uitslag was gebaseerd op zijn jarenlange werkervaring in de ITC. Daarop heeft hij de visumaanvraag (subclass 136) in augustus dit jaar verstuurd. Wij denken dat het al met al zeker een jaar zal duren, op z'n vroegst dus zomer 2008 of wij horen of we het visum krijgen.
Nu is het zo dat hij zijn baan in Nederland helemaal zat is en het liefst ontslag zou nemen. Wij zouden dan voor 3 maanden op reis gaan, misschien zelfs langer. Nu vragen wij ons af of dat problemen zou veroorzaken v.w.b. de visumaanvraag.
Is er hier iemand op het forum die hierop een antwoord heeft?
- is het noodzakelijk om nog werkzaam te zijn bij dezelfde werkgever als die op het moment van de    visumaanvraag?
- kun je zolang de aanvraag loopt op reis gaan voor minstens 3 maanden?
- als je bij terugkomst evt. voor een andere werkgever gaat werken, moet je ze daar dan meteen van op de hoogte stellen?

Ik hoop dat iemand hier snel een antwoord op heeft. Alvast hartelijk bedankt!
 
Hoi Noa1,

Op het moement dat je van DIAC het verzoek om de medicals krijgt, krijg je ook de mogelijkheid/verzoek om een zgn.
'change of circumstances' door te geven. En ik meen me te herinneren dat wijziging van werkgever (sinds het indienen van de visum-aanvraag) ook zo'n ' change'  is waarvan je DIAC op de hoogte moet stellen....maar of dit nu concreet consequenties heeft voor je aanvraag weet ik niet.

T.a.v. je overige vragen moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven, misschien iemand anders?

Succes met jullie keuze in elk geval!

gr. Tampet
 
Goh Noa,

Ik zou toch serieus overwegen om gewoon even vol te houden, en de 3 maanden (die je kennelijk financieel kunt veroorloven) 'vrij' te reserveren voor je 1e 3 maanden in Australie... Kun je zelfs plannen om eerst 3 maanden rond te reizen voor je je defintief verstigt of zo .. OF je weet al wel waar je heen wilt, vind bijna meteen werk, en kunt de extra financien geod gebruiken voor de aankoop van ... (auto, huis, ....)

Ik herken het wel hoor, wij hadden ons visum in October in ons paspoort, maar toen was het huis (nog steeds) niet verkocht. Rond kerst was het verkocht maar dat ketste weer af, uitendelijk in January dan wel verkocht met oplevering op 1 mei. Al die maanden leefden we in een sfeer van 'nog even volhouden' terwijl we in ons hoofd al vertrokken waren.. Niet leuk. Wel heel fijn om hier aan te komen en dan een flinke periode te hebben waarin je niet perse snel een baan hoeft te hebben ... Anyway, ik denk dat je het wel snapt.

En natuurlijk, helemaal jullie eigen besluit. Veel succes daarmee....
 
Perpethe, ik begrijp wat je bedoelt en het is niet om dan 3 maanden naar Australie te gaan, maar voor een andere reis. Het is ook niet zo dat we daardoor minder lang kunnen reizen in Australie in het begin of daar meteen aan de slag moeten daar. Het is allemaal weloverwogen (financieel gezien in ieder geval), dus dat is het probleem niet. Het probleem is of er moeilijk over gedaan kan worden wanneer mijn vriend een andere of geen baan heeft terwijl de aanvraag nog loopt.
 
[quote author=Noa1 link=topic=8062.msg105234#msg105234 date=1198094183]
Nu is het zo dat hij zijn baan in Nederland helemaal zat is en het liefst ontslag zou nemen. Wij zouden dan voor 3 maanden op reis gaan, misschien zelfs langer. Nu vragen wij ons af of dat problemen zou veroorzaken v.w.b. de visumaanvraag.
[/quote]Geen probleem, DIAC is geinteresseerd in je situatie zoals die is op het moment dat zij je aanvraag ontvangen. Die datum is bepalend voor wat betreft de voorwaarden aan werkervaring etc., wat daarna gebeurt is over 't algemeen niet belangrijk voor DIAC. (Althans, zo was het toen ik mijn aanvraag deed en da's alweer bijna 5 jaar geleden, maar ik denk niet dat er veel veranderd is wat dit betreft.)
[quote author=Noa1 link=topic=8062.msg105234#msg105234 date=1198094183]- is het noodzakelijk om nog werkzaam te zijn bij dezelfde werkgever als die op het moment van de visumaanvraag?[/quote]Nee
[quote author=Noa1 link=topic=8062.msg105234#msg105234 date=1198094183]- kun je zolang de aanvraag loopt op reis gaan voor minstens 3 maanden?[/quote]Ja, maar het is verstandig je case officer op de hoogte te brengen van je reisplannen, en zeker als je o.a. van plan bent naar Australie te reizen. En verzoek om alle communicatie via email te laten lopen zodat je, ook al ben je op reis, het gelijk weet zodra je aanvraag goedgekeurd is, of dat ze nog extra info nodig hebben of zo.
[quote author=Noa1 link=topic=8062.msg105234#msg105234 date=1198094183]- als je bij terugkomst evt. voor een andere werkgever gaat werken, moet je ze daar dan meteen van op de hoogte stellen?[/quote]Geen idee, maar als je op de DIAC site zoekt naar het al eerder genoemde "Change of circumstances form", moet je in de bijbehorende info wel kunnen vinden in welke gevallen je zo'n formulier moet invullen en opsturen.
 
hoi hoi,

ik weet niet hoe het zit bij een skilled migrant visa, maar bij verschillende visa moet je toch in afwachting van de goedkeuring in hetzelfde land zijn als waar je deze aangevraagd hebt?
(weet het niet zeker hoor, maar dat dacht ik in elk geval bij een spouse visa gezien te hebben)...

Weet dus niet zeker of het klopt, en misschien zit ik je nu wel zonder reden ongerust te maken, maar ja kunt het beter zeker weten dan er achteraf achterkomen toch?

Groetjes Bregje
 
Nee, je hoeft niet perse in het land te zijn waar je deze aangevraagd hebt....

Wat wel MOET is, indien je het visum OFFSHORE (buiten Australie) hebt aangevraagd, dat je dan ook buiten Australie moet zijn indien het visum wordt TOEGEKEND.

Als je het visum ONSHORE hebt aangevraagd (binnen Australie) dan MOET je volgens mij IN Australie zijn op het moment dat het visum wordt TOEGEKEND.

Maar...je mag dus op vakantie naar Australie, bij een OFFSHORE (ik zou DIAC dit wel even laten weten)....en dan zorgen zij er voor dat zij je vooraf contacteren dat ze je de grant-letter willen gaan toekennen, maar dat je dan op die datum niet in Australie mag zijn. Dus je krijgt van hun bericht wanneer je je niet in Australie mag bevinden.

Met al die capitals wil ik niet schreeuwerig overkomen, heb alleen van de belangrijke woorden hoofdletters gemaakt. Ben niet zo'n knopjesklikker om bold en cursief enzo aan te geven :)
 
Hi Noa,

Wij doen precies hetzelfde ;-) en vele zijn ons voorgegaan.
Wij zijn trouwens ook van de Augustus aanvragen.
Mijn vriend was ook geslaagd voor de skills assesement (ook IT) en onze visum aanvraag is 9 Augustus door ASPC ontvangen.
Zijn beroep staat op de MODL, dus wij gaan uit van 9 maanden wachten in totaal (dus visum begin Mei) maar hopen op 8 maanden (wat bij de laatste MODL-ers meer het geval was).
Wij hebben wel voor alle zekerheid onze IELTS uitslag, VOG's en Medicals ge-frontload.

Wij gaan 8 Januari naar Australie om 3 a 4 maanden rond te reizen in afwachting van het visum (we gaan het land binnen op een 6 mnd toeristen visum).

Op het moment dat je Skills approved zijn maakt het allemaal niet meer uit qua werk. Je hebt de approval op basis van je werkervaring tot op die dag. Het DIAC kijkt hier niet meer naar.
Inderdaad wel even laten weten aan het DIAC (je case-officer) als je eenmaal in het land bent en dat je van plan bent t land uit te gaan om je visum op te halen, dan is het allemaal geen probleem.

Fijne reis  :up:

Groetjes,
Maaike
 
Hartstikke bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden.
Het klinkt misschien raar, maar we willen dan niet naar Australie op reis, maar naar Zuid-Amerika.
Ik kan makkelijk onbetaald verlof krijgen en goedkoop vliegen, dus we willen nu die kans nog nemen. Mochten we een visum voor Australie krijgen dan doen we dat niet meer zo snel en makkelijk als nu, vandaar. Ik ben echt enorm opgelucht nu ik beter op de hoogte ben door jullie. Nogmaals bedankt.

En wij wensen jullie alvast fijne feestdagen.
 
[quote author=Luuk link=topic=8062.msg105413#msg105413 date=1198237939]
Ik ben blij dat ik een huur huis heb..
[/quote]

Ik ben zoooo blij dat ik een koopappartement had. Dit heeft me een dikke overwaarde opgeleverd en dat kan ik zo weer lekker investeren in Australië. Als we de overwaarde niet hadden gehad, waren we met heel wat minder geld naar Australië gegaan....

[quote author=Noa1 link=topic=8062.msg105403#msg105403 date=1198234569]
Het klinkt misschien raar, maar we willen dan niet naar Australie op reis, maar naar Zuid-Amerika.
[/quote]

Ik vind het juist helemaal niet raar klinken. Je bent bezig met een visum voor Oz. dus je kunt, eenmaal het visum in bezit hebbende nog lang genoeg genieten van Australië. En nu dus lekker naar Zuid-Amerika!! Ik zou zeggen: TOP-geregeld :)
 
Back
Top