Van 457 (primary) naar ENS (secondary)

aumelle

Member
Mijn partner en ik zijn al ruim 3 jaar in Australie. Ik word gesponsored door m'n werkgever (457 visa) en mijn partner werkt ook (secondary applicant). Nu bestaat de kans dat mijn contract binnenkort beeindigd wordt ivm een reorganisatie. Gelukkig is mijn partner's werkgever bereid haar/ons van een ENS sponsorship (856 visa) te voorzien, waarbij ik de secondary applicant word. Ik begreep dat er momenteel een grote achterstand is bij het verwerken van ENS aanvragen, en dat de huidige wachttijd geen 6-8 weken meer is maar 5-7 maanden. Wat gebeurt er nu als wij volgende week onze aanvraag indienen en mijn contract, voordat we uitsluitsel hebben van DIAC omtrent de ENS aanvraag, ontbonden wordt? Een dame bij de informatiebalie van DIAC gaf aan dat ik dan 'gewoon' een bridging visa bij m'n case officer zou kunnen aanvragen, maar zelfs het toegewezen van een CO kan tegenwoordig maanden duren dus ik vraag me of in hoeverre haar antwoord klopt. Ik ben op dit moment aan het rondkijken voor een nieuwe baan (ik wil niet passief afwachten wat er met m'n huidige werk gebeurt), maar kan ik potentiele werkgevers aangeven dat ik gelijk een bridging visa krijg zodra we de ENS indienen en daarmee 'employable' ben (full working rights)?
Ik heb deze vraag ook al 3 dagen geleden naar een Centre of Excellence gemaild, ik heb echter nog geen reactie gekregen.
 
Beste Aumelle,


Het toekennen van een bridging visum is niet afhankelijk van het al dan niet hebben van een CO, maar geschiedt automatisch.

Een eventuele werkgever kan werkrechten nagaan via Visa Entitlement Verification Online (VEVO).

Ik hoop hiermee jouw onzekerheid te hebben weggenomen.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Dank Rob, ik hoopte al dat jij op mijn vraag zou reageren! Zou je mij iets meer over het proces kunnen vertellen?
1) Krijgen mijn partner en ik direct een bridging visa op het moment dat de ENS is ingediend (gaan daar nog wat dagen overheen voordat de ENS aanvraag in DIAC's systeem staat)?
2) Betekent dat ook dat mijn 457 visum op dat moment komt te vervallen, en dat potentiele werkgevers via VEVO direct kunnen zien dat ik 'employable' ben?
3 We gaan volgende maand voor een paar weken naar Nederland, als de ENS voor die tijd wordt ingediend, moeten we dan een bridging visa B aanvragen om het land weer in te komen (ons 457 visa is nog tot einde jaar geldig)?

Bij voorbaat hartelijk dank!
 
Back
Top