van droom naar...

hannahthess

New Member
Hoi!

Ik heb een vraag, ik weet het, ik denk heel erg vooruit maar ik wil het erg graag weten:

Ik ben 16 jaar nu, ik zit nog op school. maar na mijn school wil ik naar australië om daar te werken op een ranch.
Dit is mijn droom en ik ga alles op alles zetten om hem waar te maken.

Nu heb ik uitgezocht dat ik eerst het beste een WHV aan kan vragen, om voor een jaar te werken in Aus. maar
nu vroeg ik mij dus af of het makkelijk is om zo'n visum te krijgen.. ik bedoel: ik ben dan18, ik heb geen verdere relaties
met het land, kan ik dan wel zo'n visum krijgen? of is die kans erg klein?

verder is mijn vraag, stel, ik werk daar bijna een jaar en ik ben er zeker van dat ik daar wil blijven, dat ik een vast
visum aan wil vragen. en ik heb dan nog geen relatie of iets dergelijks. Wat kan ik dan heb beste doen? is de kans
dat ik een vast visum krijg dan groot? Of juist helemaal niet? Moet ik een sponsor zoeken (want daar lees ik over op
verschillende forums, maar eignelijk weet ik niet precies wat daar mee bedoelt word en hoe je daar aan kunt komen)
kortom, hoe krijg ik een werk visum, en hoe kan ik van een whv naar een vast visum gaan?

Ik weet dat ik heel erg vooruit denk, maar ik wil het heel erg graag weten. daarbij wilt mijn mentor graag dat ik precies
uitzoek wat ik wil, met betrekking tot wat ik na school ga doen.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Thess

p.s. sorry voor de slechte spelling, dyslexie ;-).

Hoi thess!
Je bent helemaal niet vroeg hoor. Ik weet ook al vanaf mijn 15e dat ik naar australie wil, en ik ben nu 18.
Als ik het goed begrijp wil je na je middelbare school naar australie voor een jaar??
Dat werk/holiday visum kun je zonder problemen krijgen. Deze kun je ook gewoon online aanvragen.
De kans dat je na je jaar een vast visum zult krijgen is daarentegen erg klein. Of tenminste.. Je moet wel een goede opleiding hebben die op de lijst staat om aan het aantal punten te komen. http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf
Het zit namelijk zo: Als je een vast visum wilt moet je 120 punten halen. Deze punten zijn te behalen door allerlei zaken zoals je leeftijd, je opleiding, je engels, familie, werkervaring etc. Als jij dus geen opleiding hebt, dan heb je automatisch ook geen werkervaring en dan zul je nooit aan de 120 punten kunnen komen.
http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/
Het sponsoren waar je over gelezen hebt weet ik ook niet bijster veel vanaf, maar dat gaat er in ieder geval over dat een bedrijf jouw dan in wil hebben en jouw 'sponsored'. Dit visum is echter voor 4 jaar als ik het allemaal goed begrepen heb, maar de kans dat je daarna een permanent visum krijgt is wel aardig groot.
http://www.immi.gov.au/skilled/skilled-workers/

Dus ik ben benieuwd wat je na dat jaar wilt doen.. Geen opleiding?? Anders is het natuurlijk ook altijd nog een mogelijkheid om gewoon een opleiding te doen in Nederland, en dan een jaar in australie gaat studeren of een half jaar stage lopen, en dan na je opleiding voor een permanent visum gaan. Ik ga zelf in februari 2010 voor een half jaar voor stage, waarschijnlijk in Adelaide.

Weet je al waar je naar toe wilt?? En ben je eigenlijk al een keer in Australie geweest? Ik zelf niet, en toch weet ik dat ik daar naar toe wil  :roll: En hoe vinden je ouders je plannen eigenlijk?

En als laatste ben ik nog nieuwsgierig waar je woont  :grin:

Groetjes!

hoi Thess,

wat leuk dat je al op die leeftijd bezig bent om je droom waar te maken.
ik heb die weg ongeveer afgelegd, zoals jij het wilt doen. eerst een WHV en dan een ander werkvisum om er uiteindelijk te blijven.
lees mijn posts maar eens door, dan krijg je een beetje een beeld.
ik heb al een jaar in Australie gewoond op een WHV, maar mij lukte het niet om een ander werkvisum erna te vinden.
althans nog niet. ik ben nu hard bezig uit te vinden, hoe ik weer zo snel mogelijk terug kan. en dat gaat me wel lukken...haha

maar even jouw situatie:

je bent nu 16. je kunt gewoon een WHV aanvragen, vanaf je 18de. die krijgt zo goed als iedereen.
mits je verder gezond bent. WEL moet je dan wel 3200 euro op je rekening hebben, dus begin alvast maar met sparen.
even vanuit gaande dat je 1e WHV wel lukt, ga je daarmee naar Aussie. je jaartje avontuur begint!
in dat jaar zorg je dat je 3 maanden "farm work" (maar jij wilt sowieso al op een ranch werken) doet of tegenwoordig geloof ik al gewoon werken in een "rural area" (afgelegen gebied) is ook al voldoende. dan kan je namelijk je 2e WHV aanvragen, waardoor je dus gewoon NOG 1 jaar in Aussie kan blijven.

daarna wordt het wat moeilijker. dan zal je inderdaad al een sponsor moeten vinden of je beroep moet al "gewild" zijn daar.
maar aangezien je nog geen beroep heb gehad, wordt dat dus lastig.
wel kan je ondertussen in die 2 jaar al een baas hebben gevonden, die je wilt sponsoren.
dat wil zeggen, dat zij zeg maar garant staan voor jou en dat ze werk voor je hebben.
hoe en wat leer je vanzelf wel in die 2 jaar Aussie. maar dus mogelijkheden genoeg voor jou en zeker met zo'n jonge leeftijd.
hoop je al wat op weg te hebben geholpen met dit. voor het te veel info wordt, laat ik het hier bij.
als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel!

cheers no worries Werner

Hey Tess,
Super hoor! Je WHV (zoals hierboven al staat geschreven) is heel makkelijk aan te vragen. Om vervolgens een tweede visum te krijgen moet je 3 maanden (88 fulltime dagen) in de landbouw werken. Kijk goed naar deze criteria. Tegenwoordig valt er idd meer onder (omdat het in bepaalde 'rural areas' zo moeilijk is om mensen de krijgen dat ook andere dingen hieronder vallen), maar je moet van te voren goed weten wat wel/niet mag om dit 2e visum aan te vragen. Dan ben je al 2 jaar in Australie.. verder zou je evt. kunnen WOOFFen op een toeristen visum (werken voor kost en inwoning). Dit mag nm op een toeristen visum.
Ik ken een aantal backpackers die een sponsorship hebben aangeboden. Vaak, helaas!, aan de backpackers die eigenlijk niet langer dan een jaar willen blijven. Ik ken er genoeg die dolgraag een sponsorship willen hebben en 'm gewoon niet kunnen krijgen. Niet alleen moet een bedrijf de 'meerwaarde' van jou inzien, maar het moet ook nog eens kunnen aantonen dat ze geen australier voor het werk kunnen krijgen.
Nu weet ik niet in hoeverre werk op een ranch (station) voor het oprapen ligt (dus of ze makkelijk aan personen kunnen komen of niet..) je weet het niet. Het zou zomaar kunnen!
Wel zou je misschien ook om je heen kunnen kijken naar welke opleiding je evt. zou willen doen. Het is altijd handig om iets achter de hand te hebben...
Just a question out of curiosity: ben je wel eens in Australie geweest? En ben je wel eens langere tijd van huis geweest? Ik vind het heel goed van je dat je nu al om je heen aan het kijken bent van hoe je PR in Australie zou kunnen krijgen (wish I had done that..). Maar ik wil je ook graag wijzen op de andere kant van het verhaal.. en dat verhaal is heimwee naar Nederland en familie en vrienden. Ik werk veel met uitwisselingsstudenten (die dus op hun 16/17/18e NL voor een jaar verlaten om dan in een ander land bij een gezin uit dat land te wonen) en ben zelf ook weggeweest en ik heb dus een behoorlijk aantal zien terug keren vanwege diverse redenen (hele sterke heimwee, totaal andere verwachtingen e.d.). Wees je ook bewust van deze kant. Natuurlijk doorzettingsvermogen speelt hierbij ook een rol, maar een plan B kan nooit geen kwaad ;)
Succes ermee!

Hoi!

Super bedankt voor jullie snelle reacties! Echt goede informatie!

Ja, ik wil dolgraag farm work gaan doen, ik hou van paarden, buiten zijn, dieren..
De tip om nog een visum aan te vragen voor een tweede jaar, is erg handig! Dan heb ik meer tijd om alles uit te zoeken, haha.

maar, ik vroeg me af he.. over die punten: wat betreft mijn familie, wat bedoel je daar precies mee? of je familie hebt in australie
of iets dergelijks? en je engels, moet je daar een toets voor doen of iets dergelijks? en mijn leeftijd... tussen de 18 en 30?
En wat ik zat te denken... als je eerst een opleiding doet in Nederland, en dan naar Australië gaat, telt die opleiding die je in nederland
hebt gedaan dan mee? voor die punten? of moet je die opleiding in Australië hebben gedaan? en wat betreft werkervaring, moet dat zijn
met de opleiding die je hebt gedaan? of moet je gewoon werk hebben gedaan? maakt het dan ook nog uit wat voor werk?
Haha, ik zit dus zechmaar te denken dat ik ook eerst een opleiding kan doen in nederland, en dan naar australië, dan heb ik die opleiding
alvast ;)

Ik heb al een hoop dingen uitgezocht. bijvoorbeeld deze 11 daagse cursus: http://www.australiesite.nl/australie/cowboy.htm
Ik ben nog nooit in Australië geweest, maar al vanaf toen ik 11 was wil ik er naar toe. Mijn ouders vinden het natuurlijk niet
geweldig super onwijs gaaf dat ik naar de andere kant van de wereld wil, maar ze vinden het wel goed dat ik plannen heb en ze willen
mijn droom niet in de weg staan. Over heimwee en dergelijke.. ja, ik ben een keer twee maanden weg geweest van mijn ouders, ik miste
ze toen wel maar echt hele erge heimwee had ik niet. ik was toen 13 en ik zal zien hoe het loopt als alles door gaat. misschien heb ik
wel zo'n heimwee dat ik na een half jaar al weer terug wil, maar wie niet waagt wie niet wint. als ik het niet doe weet ik zeker dat ik er
heel erge spijt van ga krijgen. Ook wat betreft verwachtingen, sinds een paar maanden ben ik verslaafd aan de serie mcleods daughters.
heerlijk wegzwijmelen bij mijn droom. maar natuurlijk weet ik dat dat heel erg geromantiseerd is. ik hou er rekening mee dat ik alles aan het
plannen ben en dat het dan om de een of ander reden niet door kan gaan, of dat ik daar aankom en dat ik het helemaal niks vind.. maar, haha,
wat ik net ook al zei, wie niet waagt wie niet wint, niet geschoten, altijd mis. haha, ik ga er gewoon voor, ik kan altijd nog terug;).

ik woon trouwens in de buurt van Amsterdam, mijn preciese plaats geef ik liever niet;)

Liefs Thess

Haha dat snap ik Thess dat je je precieze plaats niet wilt geven. Ik vroeg me af of je misschien bij mij in de buurt woonde maar dat is niet zo.. Ik woon namelijk in Tilburg.
Zoals ik al zei: ik ben ook nog nooit in australie geweest en toch weet ik dat australie gewoon mijn land is. Dat gevoel zal jij ook wel hebben. Mijn ouders staan gelukkig 100% achter mij. Niet dat ze me het huis uit willen hebben, en ik ga hun natuurlijk super missen, maar je moet inderdaad gewoon je dromen volgen!
Niet geschoten is inderdaad altijd mis!

Familie is inderdaad familie in australie. Broers/zussen, ouders, of de kinderen van je broer of zus geloof ik. Je leeftijd is inderdaad tussen de 18 en 30. Daar krijg je dus het hoogste aantal punten voor.
De opleiding kun je gewoon in Nederland doen. Het aantal punten wat je krijgt hangt af van de opleiding. Dat kun je opzoeken in de link die ik in mijn eerste bericht erbij had gezet. De werkervaring moet perse in het gebied van je opleiding zijn. Ik studeer maatschappelijk werk.. dan moet ik dus perse zoveel jaar als maatschappelijk werker gewerkt hebben om aan de punten te komen.
Ik weet niet wat voor opleiding je wilt gaan doen, maar als dat ook iets is in de landbouw/met dieren, dan kun je natuurlijk ook stage lopen in australie. Dan kun je op een occupunctional trainee visa gaan, en kun je je work/holiday visa bewaren voor na je studie.
Weet je zelf al welke opleiding je wilt doen?

Groetjes!

Hoi Thess,

Welkom op het forum!

Over McLeods Daughters: Een geweldige serie, maar het enige echt realistische is het landschap en de kleuren in de lucht. Het leven op een cattle range is hard, zwaar en eentonig, hou dit vooral in je achterhoofd wanneer je bezig bent met je prachtige plannen!

Probeer je plannen in elk geval waar je maken, want zelfs al besluit je na een jaar toch weer terug te gaan, is het wel een ervaring die je leven verrijkt. Zelf heb ik er enorm spijt van dat ik in mijn examen jaar al direct ben gaan samenwonen en dus met allerlei financiele verplichtingen zat. Mijn man heeft gelukkig dezelfde mening en we gaan nu alsnog onze droom waar maken die we 19 jaar geleden hebben laten schieten. Wij zullen onze kinderen echter enorm stimuleren om later eerst de wereld in te trekken en te genieten voor ze zich vast leggen.

Veel plezier,

Sacha

[quote author=Sacha link=topic=9608.msg130179#msg130179 date=1231447460]
Wij zullen onze kinderen echter enorm stimuleren om later eerst de wereld in te trekken en te genieten voor ze zich vast leggen.
[/quote]

Mooi geschreven!!

Ik zou ook zeker gaan en zien hoe het loopt! Ik wou er alleen zeker van zijn dat je ook de andere kant van het verhaal kende. Maar die ken je. Een beginpunt voor je avontuur zou misschien Perth kunnen zijn. Hier heb je een uitzendbureau 'aussiejobs' (volgens mij is het dan anders gespeld) en zij regelen vaak werk op afgelegen plekken, waaronder 'stations' (het aussie woord voor ranch).

Over de punten: Je hoeft geen familie in australie te hebben om een visum te kunnen krijgen (maar mocht je broer/zus e.d. in oz wonen kun je op een ander visum binnen komen). Voor een skilled visum heb je 120 punten nog. Nu krijg je de meeste punten met het soort werk dat je doet (wat voor diploma's je hebt). Als je niet een beroep hebt dat op 'australia's most wanted list' voorkomt dan kun je niet op een skilled visum binnen komen. Daarnaast krijg je punten voor leeftijd, IELTS toets en werkervaring. Je werkervaring heb je weer nodig om weer aan te tonen dat je beroep wel degelijk onder deze 'lijst' valt.

Maar als je geen skilled kunt krijgen zijn er nog andere mogelijkheden zoals state sponsorships etc. maar vraag me niet hoe dit allemaal in elkaar zit.. ik ben nog bezig skilled uit te vogelen.. je kunt altijd besluiten een emigratie bureau in te schakelen (of met een aussie guy te trouwen ;))
Je NL papieren moet je dus laten beoordelen door een aussie instantie en zij zeggen dus aan wat voor australisch diploma het gelijk staat. Dit is dus belangrijk. Je zou je hele opleiding in Australie kunnen doen, maar als 'buitenlander' betaal je echt ontzettend veel collegegeld (volgens mij iets van 13.000 dollar/euro?) en dan weet ik niet of dat per jaar of per semester is. Maar je zou altijd nog kunnen proberen om stage te lopen in Australie.
Succes!

Back