Van Korea naar Adelaide

Stefan de Jong

New Member
Hallo iedereen,

In Mei zal ik samen met mijn vrouw en 2 jarige dochtertje naar Australie emigreren. Ontzettend spannend en we hebben er ook erg veel zin in.

Mijn vrouw is Koreaanse en ik ben haar tegen gekomen in 2003 toen ik met een rugzak een jaartje door Australie ben getrokken. Samen zijn we 8 maanden door Australie gereisd en we hebben een prachtige tijd beleefd. In 2005 had ik besloten om haar op te zoeken in Korea....en ik woon er nu nog steeds. Afgezien dat ik in Korea een zeer comfortabel leven lijdt, wil ik toch niet de rest van mijn leven in Korea blijven wonen. Het was voor mij lastig om te kiezen tussen Nederland en Australie. Enerzijds mis ik mijn familie en vrienden, anderzijds trekt het land Australie en het avontuur aan me. In 2009 hebben we besloten om een visa aanvraag voor Australie te doen. We hadden alles geregeld, testen gehaald, papieren allemaal geregeld, VOG opgestuurd en we zaten eigenlijk te wachten tot ons visa zou worden opgestuurd. Bleek dat in 2010 vlak voordat we het visa zouden krijgen de lijst met beroepen danig werd ingekort en wij weer achteraan de lijst terecht zouden komen. U begrijpt dat we daar een tijdje goed ziek van zijn geweest.
Afgelopen December kregen we opeens bericht dat we het visa alsnog zouden krijgen. Dat was weer even omschakelen. Voor eind Mei moeten we naar Australie emigreren en we zullen in Adelaide gaan wonen.

Ikzelf ben nooit in Adelaide geweest en zou graag meer informatie willen hebben van mensen die in Adelaide woonachtig zijn. Ik zou graag in contact komen met Nederlanders die me een beetje wegwijs kunnen brengen. Welke buurten goed zijn om te wonen, werkgelegenheid, leven in Adelaide in het algemeen. Alle tips en suggesties zijn welkom.

Met vriendelijke groeten

Stefan

Hoi Stefan, Welkom!

Korea is op dit moment zeker niet 'the place to be'.
Hier op het forum zitten veel mensen die in en rond Adelaide wonen. Lees op je gemak de verhalen maar door, leuk en leerzaam.
Succes ermee!

Hoi Hardcore!

Ondanks de opgelopen spanningen tussen beide Korea's, gaat het dagelijks leven in Korea gewoon door. Ik denk dat de mensen hier wel gewend zijn aan de spierballen taal van noord. Hoewel het wel even schrikken was toen noord een raketaanval op een zuid koreaans eiland uitvoerde.

Dit forum is inderdaad erg leuk om te lezen. Informatief en motiverend.

Hoi Gwen!

Ik heb inderdaad veel goede dingen over Adelaide gehoord en gelezen.
Ben je zelf in Adelaide geweest? Ik had gelezen dat buurten in het noorden wat minder veilig zijn om te wonen (Gawler, Salisbury). Enig idee?

Er zijn mindere en betere buurten. Maar ik vond Gawler niet schokkend overkomen eigenlijk. Maar er zitten aardig wat echte Adeladeans hier dus die weten het beter dan ik!

http://xpdite.net/forum/threads/and...n-sa-buiten-adelaide.12070/page-2#post-189597

:)

Je hebt voldoende goede plekken in het noorden. Alleen in verhouding misschien meer slechte buurten. Maar slechte buurten heb je overal.

Grote voordeel van wat verder noord is dat je een nieuwbouw woning met 3 slaapkamers, walk in robe, 2 badkamers en redelijke tuin voor minder dan 300 p/w kan vinden (wij betalen 265...)

Nadeel is wel dat na 21:00 de treinen om het uur gaan en volgens mij na 0100 niet meer. Maar goed er schijnt ook een nachtbus te zijn...

Bedankt voor de info afterbang en Tommy,
de huizen zien er mooi en betaalbaar uit.
Hoeveel ben je per maand ongeveer kwijt voor gas, water en licht?

Wat ik me trouwens ook afvraag is wat mensen verstaan onder een slechte buurt. Ik heb dan een plaatje in mijn hoofd van een verloederde buurt met drugsverslaafden en graffiti op de muur.

Zelf heb ik in mijn studententijd in Duindorp, Den Haag gewoont, waar de lokale jeugd iedere avond een vreugdevuur voor mijn deur maakte en de brandweer moest uitrukken, omdat de politie een brommer in beslag had genomen.

Ikzelf ben op zoek naar een buurt met jonge gezinnen, waar mijn kleine lekker mee buiten kan ravotten. Dat zou ideaal wezen.

Die buurten met grafitti heb je hier ook wel, maar ik denk dat zolang je in de nieuwbouw zit dat het wel prima is. Slechte buurt voor mij zijn toch wel de buurten waar huizen er slecht uitzien, schuttingen schots en scheef staan, meerdere auto's midden in de tuin en natuurlijk een grote bank in de voortuin...

Ik dacht dat Andrews Farm onlangs in de lokale krant stond als wijk met de meeste gezinnen.

Gas/electra ligt eraan hoeveel je verbruikt. Er zijn mensen die over de 200 per maand zitten, maar wij zitten voor gas en electra samen op 90 per maand. Wij zijn dan wel maar met zijn tweeen en doen de was in de lokale laundry. Airco gaat eigenlijk alleen aan bij 38+ en dan nog niet de hele dag. We zijn wel benieuwd of we straks in de winter de airco aan moeten om het warmer te maken. (Airco is ook gelijk verwarming).

Water zitten wij op 35 per maand, maar bij sommige huurhuizen zit het water bij de huur in.

Hoi Tommy bedankt voor de info!

Ik heb ook even je weblog bekeken. Je huis ziet er erg mooi uit! Ben je al een beetje gesetteled Munno Parra?

wij wonen ook in Adelaide maar veel verder naar het zuiden. Mocht je daar iets over willen weten dan hoor ik het, maar over het noorden kan ik je helaas weinig vertellen. :)

Buiten dat is Adelaide echt geen verkeerde plek om neer te strijken hoor!

Hoi Lamarck!

Bedankt voor je reactie! Ik had vernomen dat de huurprijs in het zuiden over het algemeen duurder is dan in het noorden. Zelf heb ik nog geen idee waar ik ga wonen en het zal ook afhangen van waar ik werk vind. Desalnietemin hoor ik graag van je wat jou ervaringen zijn van wonen in het zuiden. Plus en minpunten, vervoer naar het centrum, kindvriendelijkheid. Ik ben ook wel erg blij te horen dat de meeste mensen het erg naar hun zin hebben in Adelaide. Dat is toch wel een geruststellende gedachte en een hart onder de riem.

Ik heb ook het idee dat er wel veel nederlanders in Adelaide wonen. Wat ik op zich wel prettig vind. Niet dat ik specifiek op zoek ben naar nederlanders, maar het lijkt me wel leuk om op z'n tijd met iemand in het nederlands te communiceren. Ter vergelijking, hier in Korea wonen zo'n 200 nederlanders verspreid over het hele land, dus die zie ik alleen met koninginnedag.

Ik vertrek zelf aanstaande donderdag op een one way ticket naar Adelaide. Ons stekkie bevindt zich ten westen van CBD in de wijk Torrensville. Ik heb het huis alleen nog maar op foto's gezien dus ik kan nog niet zo veel zeggen over de buurt. Het huis is in ieder geval leuk (mijn vriend is gaan kijken en heeft me een stuk of 100 foto's toegestuurd).

Of een wijk goed of slecht is hangt ook wel een beetje af van hoe je er naar kijkt. In Rotterdam woonden mijn vriend en ik in het Oude Noorden. In zijn ogen een soort van ghetto terwijl ik het een gezellige multi culti wijk vindt met leuke winkeltjes en restaurantjes waar ik altijd enorm prettig heb gewoond.

Misschien kun je na aankomst tijdelijk iets huren zodat je wat tijd hebt om de stad te verkennen en een definitieve keuze te maken?

Hoi Tommy bedankt voor de info!

Ik heb ook even je weblog bekeken. Je huis ziet er erg mooi uit! Ben je al een beetje gesetteled Munno Parra?

Munno Para bevalt ons prima. Huis is nu wel ingericht en we zitten nu ook wel meer in een dageliijks ritme. Ik ben nu net een maandje aan het werk en dat bevalt goed. Ook de treinreis valt me erg mee.

Er wonen denk ik inderdaad wel redelijk veel Nederlanders, maar ook veel mensen uit andere landen. Alleen op mijn afdeling al zijn er denk ik mensen uit 5 a 6 verschillende landen. (op een afdeling met 12 man). Al is het wel grappig dat bijna iedereen die je spreekt wel een Nederlander kent of een andere 'relatie' met Nederland heeft.

Hoi Kikker!

Spannend dat je donderdag gaat. Succes met de afscheidsfeestjes. De lokatie van je woning ziet er goed uit. Niet te ver van de stad en het strand.
Of een wijk goed of slecht is hangt ook wel een beetje af van hoe je er naar kijkt.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb zelf ook een tijd met veel plezier in transvaal gewoond. Ik zal ook je advies opvolgen en tijdelijk iets huren. Dat lijkt me inderdaad wel het verstandigste.

Alleen op mijn afdeling al zijn er denk ik mensen uit 5 a 6 verschillende landen. (op een afdeling met 12 man)
Wat grappig. Dus Adelaide is ook aardig multiculti. Was het makkelijk voor je om werk te vinden?

Ik vertrek zelf aanstaande donderdag op een one way ticket naar Adelaide.
Ik ga donderdag ook naar Adl! Helaas maar voor een week. Jij zal de eerste week vast druk bezig zijn met verhuizen of niet?

Back