Vaste Lasten + Brisbane

STW

New Member
Ondanks dat er meerdere draadjes zijn geschreven over vaste lasten, wil ik hem toch nog een keer stellen.

Zijn er leden die al in Brisbane wonen? Zo ja, zouden jullie eens een indicatie kunnen geven wat jullie aan vaste lasten kwijt zijn o.a. wonen, gas/electra, verzekering, water, boodschappen etc.
 
Wij willen er gaan wonen, goed topic! want ik ben er ook nieuwsgierig naar. verder benzine, wegenbelasting, 1 glas bier, rekenen ik zelf wel om naar een rondje! sportclub(rugby)
 
Inderdaad wel meer over geschreven maar hier even een rijtje:
ectriciteit + gas: $80/maand (verhouding ligt er maar net aan of je hot water met gas of electriciteit opgewarmd wordt en of je gas of elektrisch kookt)
Water zit in de huur, met koop weet ik zo niet. Volgens mij is een standaard aantal kuub een bedrag X en dan elke kuup meer een (relatief) hoger bedrag Y
Boodschappen: je kunt voor $100/week met z'n 2-en leven maar reken snel op $200/week; voor families zal dit oplopen uiteraard
Benzine: op moment rond de $1,15/liter maar fluctueert nogal. 2 weken geleden tankte ik met korting nog voor $0,94
Wegenbelasting kennen ze niet. Je betaalt iets van $600/jaar registration en $400/jaar verzekering + $90/jaar RACQ/ANWR (= wegenwacht)
Inboedelverzekering (content): $30-40/maand
Bier: $4,50/pint
 
En niet te vergeten huur van een huis... is redelijk prijzig tegenwoordig hier. (300 dollar per week heb je niet iets heel bijzonders voor, tenzij in de verdere buitenwijken)

Internet, heb een ads2+ abo met 18 gb limit voor $ 49 per maand

Telefoon, goedkoopste abo van Telstra $ 20 per maand (zonder 'cap' dus alles wat je belt is betalen maar bellen proberen we zoveel mogelijk via de computer te doen, da's (bijna) gratis via voipbuster naar vaste telefoons en skype naar andere comp's)

Mobiele telefoon; koop een 'cap' plan, dan betaal je bv 30 dollar en kan je voor 120 dollar bellen (optus). Even zoeken loont ! Wij hadden dat de eerste weken niet en dat was gewoon 50 dollar betalen, voor 50 dollar bellen... ging een beetje snel want het is ca. 70 $cent per minuut...

Auto's zijn goedkoop als ze nieuw of relatief nieuw zijn (tot een jaar of 5) daarna niet echt goedkoper. Grote sloepen zijn overigens wel goekoop als ze ouder zijn. Relatief nieuwe autos kosten in dollars wat ze in NL in euro's kosten (dus 20.000 dollar hier, 20.000 euro in NL)

Tanken moet je op maandag of dinsdag doen, scheelt meestal een cent of 10

Groet,

Redmer
 
He Redmer: van dat tanken ging altijd op maar ik heb de laatste weken gehad dat het juist op zaterdag goedkoper was... Afgelopen zaterdag: $1,10, dinsdag: $1,15... :?
Wij hebben zo'n sloep en dat is wel goedkoop in aanschaf maar ze zijn niet echt zuinig (understatement) dus een beetje letten op de fuel prijs loont wel
 
[quote author=Jan Katers link=topic=6685.msg83564#msg83564 date=1173305823]
Wegenbelasting kennen ze niet. Je betaalt iets van $600/jaar registration en $400/jaar verzekering + $90/jaar RACQ/ANWR (= wegenwacht)
[/quote]

Ik ben in de war :unsure:
Ik dacht dat registration hetzelfde is als wegenbelasting?
Irene
 
"sloep" was ik nog niet eerder tegen komen - komt dat uit Oz of is dat het nederlandse alternatief voor een 4WD met "dikke motor" - althans zo iets begrijp ik er uit. (hoe heet dat ook al weer op een andere manier ..."PC Hooft Tractor" of zo  :smile: )

QLD is wat goedkoper dan NSW in doorsnee (al zag ik laatst dat jullie petrol zelfs een paar cent duurder was dan hier.....  :p )
Registratie (voor ieder jaar opniew) en wegenbelasting is in een bedrag..... stukje voordeliger dan in NL. Net als de doorsnee autoverzekering  - ook daar gaat de regel op: AU$ = Euro.
 
Sloep is gewoon Nederlands voor een grote bak (Yank Tank noemde een Australische collega van mij dat laatst :) )

En inderdaad, dat van maandag en dinsdag goedkoper is er een beetje uit, 't is nu de hele week de hogere prijs :( Al is het in vergelijking met NL nog steed spotgoedkoop.

Overigens proberen de dealers hier flink te verdienen op service, schrijven elke 10.000 km en beurt voor onder de garantie periode, beetje overdreven... En nog zo iets...rotating tyres... dat doen ze al vanzelf zei ik :) Willen ze iedere beurt de wielen van positie wisselen.... heb ik in NL nog nooit gedaan en daar deed ik heel veel kilometers met een set banden. Laat maar zitten hoor !
 
Een beetje rondrijden helpt soms ook wel om goedkopere benzine te krijgen (niet te veel natuurlijk ;))
Een paar weken geleden reed ik (op een zondag) van mijn huis in het zuidoosten van Brisbane langs de lokale Mobil: $0.99 en BP: $1.03, naar St Lucia in het zuidwesten, alwaar de BP en Shell allebei $1.12 waren. Scheelt nogal een beetje... Drie dagen later was de Mobil ineens $1.15, terwijl de BP 3km verderop nog steeds $1.03 was. Hallo!
 
Wat een beetje misleidend is... ze adverteren vaak de prijzen MET kortig, normale prijs is dan 4 of meer cent hoger......... even opletten als je gaat tanken !! Korting krijg je met binnen van de Coles, Woolies e.d. maar bij een goedkope pomp tanken is volgens mij goedkoper.
 
Wat een beetje misleidend is... ze adverteren vaak de prijzen MET korting, normale prijs is dan 4 of meer cent hoger.........
Dat staat redelijk duidelijk aangegeven, vind ik. Woolies is gekoppeld aan Caltex pompen (lang niet alle) en Coles aan de Shell. Op de borden waar je binnen rijdt staat duidelijk de "normale" prijs en de prijs met 4 cent korting.

Woolies heeft tegenwoordig ook bonnen met meer dan 4 cent, afhankelijk van hoeveel je besteed hebt (tot max 10 cent korting). En  Liquorland bottleshops geven soms bij wijn bonnen uit waar je tot 20 cent korting mee kunt krijgen. Mijn Toyota Prado kan tot 135 l per keer tanken dus dan wacht ik altijd tot ie helemaal leeg is  :smile: Op TV (Channel 9) is 's morgens  altijd een overzicht waar je voor het minste geld kunt tanken (in de capital cities - dus ook Brisbane).

Off topic: dat wisselen van de banden is helemaal zo gek niet - deed mijn NL garage indertijd ook al - en maakt dat ze veel gelijkmatiger slijten en daardoor langer mee gaan.

Weer on topic: auto's gaan ook in het algemeen langer mee, misschien wel omdat de wegen 's winters niet gepekeld worden...?? Je ziet hier nog heel veel oude auto's die in NL al tot de "antieken" behoren.
 
Henk wat dacht je van de strenge keuringen in NL? een auto ouder dan 10jr word op zoveel punten afgekeurd dat een andere kopen vaak goedkoper is dan laten maken. Pekkelen is een aanslag op je hele auto bovendien regend het hier 365 dagen per jaar en bij jullie? En de banden omwisselen klinkt bij gewoon in de oren, als de voorwielen slechter worden en de achter wielen zijn nog goed omdraaien die handel, toch?
 
Back
Top