tinusv
XPdite Hero
Waarschuwing: het volgende klinkt misschien niet altijd even vriendelijk, maar het is goed bedoeld (ik ben ook maar een botte Delftenaar :-D). Ik hoop dat we XPdite zo nog beter kunnen maken .
Naar aanleiding van onder andere dit topic, wil ik graag een discussie starten over hoe we het forum beter kunnen maken. Dan vooral over het voorkomen van dubbele vragen en topics. In deze maand augustus zijn er veel nieuwe mensen bij gekomen die (nog) niet weten dat er al heel veel informatie te vinden is op XPdite. Ze stellen dan een vraag die misschien al (meerdere keren) voorbij is gekomen. Dit kan soms irritatie wekken bij mensen die al langer op het forum ronddwalen.
Ik kan mij voorstellen dat het als "nieuweling" niet altijd makkelijk is om informatie die "verstopt" is in oudere topics, terug te vinden. Daarnaast is het bij nieuwe mensen niet altijd bekend dat je best eerst zelf mag zoeken (hier op XPdite of bijvoorbeeld via Google) voordat je je vraag stelt. Vragen als: "Ik wil naar Australië, welk visum heb ik nodig?" nodigen niet echt uit om op te reageren (althans niet bij mij).
Ten eerste is de vraag niet specifiek genoeg, dus het is überhaupt al niet mogelijk de vraag te beantwoorden zonder alle verschillende visa erbij te halen.
Daarnaast getuigt het niet echt van inzet om zo plompverloren een vraag als deze te posten. Men moet zich realiseren dat het behoorlijk wat doorzettingsvermogen vereist om alles te regelen. Ik vind dat dat best terug mag komen in dit forum. Je kunt hier prima geholpen worden, maar je moet het uiteindelijk toch zelf doen.
Ton had een goed idee om het wat leefbaarder te maken:
[quote author=Ton en Ineke link=topic=2351.msg24685#msg24685 date=1124556649]
Ik betrap mij er ook wel eens op dat ik denk "daar is al veel over geschreven" , maar mensen die hier nieuw zijn komen zich vaak voorstellen en gelijk een vraag stellen. Niet wetend dat die al vaak gesteld is.
Het forum is inmiddels zo hard gegroeid dat we eigenlijk een FAQ knop zouden moeten hebben. het wachten is alleen op een slachtoffer die hem wil maken. :computer::whistle:
Toen ik hier net begon te lezen had ik ook geen erg in de SEARCH knop, dus als alternatief zouden we ook alvast die knop een stuk groter kunnen maken :loldevil:
[/quote]
Ik ben zelf (ooit) al begonnen met een FAQ over studentenvisa. Ik moet deze echter nog steeds afmaken . Ik weet dat het veel werk is om FAQs te maken, maar als iedereen een klein beetje doet, moet het toch te doen zijn.
Ook heb ik al met Roel gemaild over een checklist om voor vertrek te controleren of je alles hebt gedaan:
Ik hoop dat we hier een constructieve discussie kunnen houden over hoe het nog beter kan (er vanuit gaande dat er iets te verbeteren valt). Ik zal proberen niet zo bot over te komen. Mocht ik wel zo overkomen, dan is het niet zo bedoeld :wink:.
Mocht iemand zich geroepen voelen ergens een FAQ over te maken (bijv over verschepen van spullen, TV of internet, vliegtuigmaatschappijen of vliegen in het algemeen, enzovoorts) dan kan hij of zij zich hier melden .
Naar aanleiding van onder andere dit topic, wil ik graag een discussie starten over hoe we het forum beter kunnen maken. Dan vooral over het voorkomen van dubbele vragen en topics. In deze maand augustus zijn er veel nieuwe mensen bij gekomen die (nog) niet weten dat er al heel veel informatie te vinden is op XPdite. Ze stellen dan een vraag die misschien al (meerdere keren) voorbij is gekomen. Dit kan soms irritatie wekken bij mensen die al langer op het forum ronddwalen.
Ik kan mij voorstellen dat het als "nieuweling" niet altijd makkelijk is om informatie die "verstopt" is in oudere topics, terug te vinden. Daarnaast is het bij nieuwe mensen niet altijd bekend dat je best eerst zelf mag zoeken (hier op XPdite of bijvoorbeeld via Google) voordat je je vraag stelt. Vragen als: "Ik wil naar Australië, welk visum heb ik nodig?" nodigen niet echt uit om op te reageren (althans niet bij mij).
Ten eerste is de vraag niet specifiek genoeg, dus het is überhaupt al niet mogelijk de vraag te beantwoorden zonder alle verschillende visa erbij te halen.
Daarnaast getuigt het niet echt van inzet om zo plompverloren een vraag als deze te posten. Men moet zich realiseren dat het behoorlijk wat doorzettingsvermogen vereist om alles te regelen. Ik vind dat dat best terug mag komen in dit forum. Je kunt hier prima geholpen worden, maar je moet het uiteindelijk toch zelf doen.
Ton had een goed idee om het wat leefbaarder te maken:
[quote author=Ton en Ineke link=topic=2351.msg24685#msg24685 date=1124556649]
Ik betrap mij er ook wel eens op dat ik denk "daar is al veel over geschreven" , maar mensen die hier nieuw zijn komen zich vaak voorstellen en gelijk een vraag stellen. Niet wetend dat die al vaak gesteld is.
Het forum is inmiddels zo hard gegroeid dat we eigenlijk een FAQ knop zouden moeten hebben. het wachten is alleen op een slachtoffer die hem wil maken. :computer::whistle:
Toen ik hier net begon te lezen had ik ook geen erg in de SEARCH knop, dus als alternatief zouden we ook alvast die knop een stuk groter kunnen maken :loldevil:
[/quote]
Ik ben zelf (ooit) al begonnen met een FAQ over studentenvisa. Ik moet deze echter nog steeds afmaken . Ik weet dat het veel werk is om FAQs te maken, maar als iedereen een klein beetje doet, moet het toch te doen zijn.
Ook heb ik al met Roel gemaild over een checklist om voor vertrek te controleren of je alles hebt gedaan:
Het is denk ik een goed idee om een afvinklijst te maken. Ik heb op internet nog ergens een lijst gevonden met dingen die je moet regelen voordat je naar het buitenland vertrekt. Wellicht kan ik e.e.a. samenvoegen in één lijst.
Maar zoals je al zei: eerst onze eigen zaken regelen, de rest
Ik hoop dat we hier een constructieve discussie kunnen houden over hoe het nog beter kan (er vanuit gaande dat er iets te verbeteren valt). Ik zal proberen niet zo bot over te komen. Mocht ik wel zo overkomen, dan is het niet zo bedoeld :wink:.
Mocht iemand zich geroepen voelen ergens een FAQ over te maken (bijv over verschepen van spullen, TV of internet, vliegtuigmaatschappijen of vliegen in het algemeen, enzovoorts) dan kan hij of zij zich hier melden .