Verbeteren forum, irritaties door vragen die constant langskomen

tinusv

XPdite Hero
Waarschuwing: het volgende klinkt misschien niet altijd even vriendelijk, maar het is goed bedoeld (ik ben ook maar een botte Delftenaar :-D). Ik hoop dat we XPdite zo nog beter kunnen maken :up:.

Naar aanleiding van onder andere dit topic, wil ik graag een discussie starten over hoe we het forum beter kunnen maken. Dan vooral over het voorkomen van dubbele vragen en topics. In deze maand augustus zijn er veel nieuwe mensen bij gekomen die (nog) niet weten dat er al heel veel informatie te vinden is op XPdite. Ze stellen dan een vraag die misschien al (meerdere keren) voorbij is gekomen. Dit kan soms irritatie wekken bij mensen die al langer op het forum ronddwalen.
Ik kan mij voorstellen dat het als "nieuweling" niet altijd makkelijk is om informatie die "verstopt" is in oudere topics, terug te vinden. Daarnaast is het bij nieuwe mensen niet altijd bekend dat je best eerst zelf mag zoeken (hier op XPdite of bijvoorbeeld via Google) voordat je je vraag stelt. Vragen als: "Ik wil naar Australië, welk visum heb ik nodig?" nodigen niet echt uit om op te reageren (althans niet bij mij).
Ten eerste is de vraag niet specifiek genoeg, dus het is überhaupt al niet mogelijk de vraag te beantwoorden zonder alle verschillende visa erbij te halen.
Daarnaast getuigt het niet echt van inzet om zo plompverloren een vraag als deze te posten. Men moet zich realiseren dat het behoorlijk wat doorzettingsvermogen vereist om alles te regelen. Ik vind dat dat best terug mag komen in dit forum. Je kunt hier prima geholpen worden, maar je moet het uiteindelijk toch zelf doen.

Ton had een goed idee om het wat leefbaarder te maken:
[quote author=Ton en Ineke link=topic=2351.msg24685#msg24685 date=1124556649]
Ik betrap mij er ook wel eens op dat ik denk "daar is al veel over geschreven" , maar mensen die hier nieuw zijn komen zich vaak voorstellen en gelijk een vraag stellen. Niet wetend dat die al vaak gesteld is.
Het forum is inmiddels zo hard gegroeid dat we eigenlijk een FAQ knop zouden moeten hebben. het wachten is alleen op een slachtoffer die hem wil maken. :computer::whistle:
Toen ik hier net begon te lezen had ik ook geen erg in de SEARCH knop, dus als alternatief zouden we ook alvast die knop een stuk groter kunnen maken :loldevil:
[/quote]

Ik ben zelf (ooit) al begonnen met een FAQ over studentenvisa. Ik moet deze echter nog steeds afmaken :oops:. Ik weet dat het veel werk is om FAQs te maken, maar als iedereen een klein beetje doet, moet het toch te doen zijn.

Ook heb ik al met Roel gemaild over een checklist om voor vertrek te controleren of je alles hebt gedaan:
Het is denk ik een goed idee om een afvinklijst te maken. Ik heb op internet nog ergens een lijst gevonden met dingen die je moet regelen voordat je naar het buitenland vertrekt. Wellicht kan ik e.e.a. samenvoegen in één lijst.
Maar zoals je al zei: eerst onze eigen zaken regelen, de rest

Ik hoop dat we hier een constructieve discussie kunnen houden over hoe het nog beter kan (er vanuit gaande dat er iets te verbeteren valt). Ik zal proberen niet zo bot over te komen. Mocht ik wel zo overkomen, dan is het niet zo bedoeld :wink:.
Mocht iemand zich geroepen voelen ergens een FAQ over te maken (bijv over verschepen van spullen, TV of internet, vliegtuigmaatschappijen of vliegen in het algemeen, enzovoorts) dan kan hij of zij zich hier melden :up:.

Ok, ik ben een superleek op het gebied van websites, en heb helemaal geen sjoege van hoe je een website in elkaar zet, :? but here she goes.... :|

Is het misschien mogelijk dat nieuwe leden eerst een lijst van "spelregels" voorgeschoteld krijgen (uiteraard in een manier die ook daadwerkelijk uitnodigd om te lezen  :)).  Voordat men op "accept klikt en toegang krijgt tot forum kan in deze "spelregels" ook verwezen worden naar een apart gedeelte van het forum waarin alleen lees voer te vinden is zoals FAQ's?

En dan kan er misschien een knopje "spelregels" en/of "FAQ"  bijkomen in het rijtje "home, help, search, etc." waarnaar wij kunnen verwijzen ? Helemaal fool proof zal het toch niet worden en ik lees af en toe ook wel eens een vraag waarvan ik denk "Hm" maar goed dan heb je de keuze: Niet reageren of netjes verwijzen naar een van die knopjes?

:-D hoop dat het een beetje duidelijk was, zo niet dan hoor ik het wel :)
Syl

We kunnen het werk dat Simone al heeft gedaan gebruiken als begin
Al was er maar een FAQ knop naar haar lijst dat zou het
voor veel mensen al duidelijker maken.
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=219.0
http://au.geocities.com/discoveraustralia/immigratiefaq/

Gr. Ton.

met dank aan Simone voor al haar werk  :up:

hallo mensen,

Ik weet ik heb dat al gevraagd en is toen niet met open armen ontvangen.
Ik ben het met jullie eens dat je het best zelf alles uit kunt zoeken, maar dat is voor sommige mensen die niet op zijn of haar werk niet met comuters werken moeilijk om alles uit te zoeken in hun vrijetijd omdat ze net als iedereen ook nog een eigen sociaal leven hebben met sport etc.
Als ik naar mij kijk, ik ben bouwvakker en heb geen comuter op het werk en s,avonds heb ik het redelijk druk met sport en overwerk (als ik het zo mag noemen)
Dus als ik iets mag voorstellen is een lijst opstellen over de verschillende formulieren je nodig hebt voor een assessment en/of visum aanvraag.
Weet niet hoe jullie er over denken? :|

groeten marcel

P.S. goed om te zien dat jullie van XPdite steeds aan het denken zijn hoe het nog beter kan.

Tinus, ik vindt het een heel goed idee  :up: En zal zeker even mee gaan denken over wat ik denk dat verbeterd kan worden!

Groetjes Lin

[quote author=marc-el link=topic=2359.msg24728#msg24728 date=1124608286]
hallo mensen,

Ik weet ik heb dat al gevraagd en is toen niet met open armen ontvangen.
Ik ben het met jullie eens dat je het best zelf alles uit kunt zoeken, maar dat is voor sommige mensen die niet op zijn of haar werk niet met comuters werken moeilijk om alles uit te zoeken in hun vrijetijd omdat ze net als iedereen ook nog een eigen sociaal leven hebben met sport etc.
Als ik naar mij kijk, ik ben boewvakker en heb geen comuter op het werk en s,avonds heb ik het redelijk druk met sport en overwerk (als ik het zo mag noemen)
Dus als ik iets mag voorstellen is een lijst opstellen over de verschillende formulieren je nodig hebt voor een assessment en/of visum aanvraag.
Weet niet hoe jullie er over denken? :|

groeten marcel

P.S. goed om te zien dat jullie van XPdite steeds aan het denken zijn hoe het nog beter kan.
[/quote]

Hallo Marcel
Ik heb er begrip voor dat je niet veel tijd hebt, maar als je wilt emigreren en geen tijd wilt investeren
met zoeken, moet je een agent nemen.
Als je het zelf wil doen moet je ook zoeken, (het belangrijkste moet eerst)  ik geef de link waar het meeste staat en toch stel je
de vraag waar je de papieren kunt vinden, dan weet ik niet wat ik meer moet geven om het te kunnen vinden.

Gr. Ton 

[quote author=tinusv link=topic=2359.msg24721#msg24721 date=1124582219]
Waarschuwing: het volgende klinkt misschien niet altijd even vriendelijk, maar het is goed bedoeld (ik ben ook maar een botte Delftenaar :-D). Ik hoop dat we XPdite zo nog beter kunnen maken :up:.

Ik zal proberen niet zo bot over te komen. Mocht ik wel zo overkomen, dan is het niet zo bedoeld :wink:.
[/quote]

:-D Botte Delftenaar, dat valt toch wel mee. 't Is gewoon prettig als er duidelijkheid is.

Ik ben zelf ook (nog) niet into het maken van FAQ's, maar als ik een idee heb, dan meld ik me wel :).
En inderdaad, ga eerst eens zelf opzoek naar wat voor soort visum, etc je moet hebben of in iedergeval
wees specifiek(er) en stel adh hiervan vragen (is voor mij ook nog wel eens moeilijk, hoor :oops:).
Bovendien is het toch een uitdaging om het één en ander uit te zoeken en zo van alles te weten te komen.

In iedergeval heel veel succes. En als iedereen gewoon open en eerlijk is, komt het helemaal goed :up:.

Ik denk dat het idd zo is dat als alles  voorgekauwd staat binnen één topic, er idd heel veel vragen niet meer terecht komen in de verkeerde topic's of steeds in herhaling vallen. Ik zelf heb hier overigens geen moeite mee. Maar het lijkt me een goed idee om dingen overzichtelijker te maken.

Groetjes Sander :up:

Ik geloof dat deze discussie al eens in een zeer vroeg stadium is gehouden en het is zeker niet verkeerd om het weer op te starten  :up:

Ik kan mij vinden in de stelling, maar een FAQ vergt in eerste instantie veel tijd en uitzoekwerk om het te maken (denk maar eens aan alle soorten visa). Ten tweede moet de FAQ up to date blijven en eerlijk gezegd wil ik mijn vingers daar niet aan branden.

Persoonlijk heb ik er geen moeite meer mee dat nieuwe leden dezelfde vragen opnieuw stellen omdat de regeltjes regelmatig worden gewijzigd en op deze manier blijven de mensen actief zoeken naar de juiste informatie binnen en buiten dit forum en wordt het aangevuld. Je kunt niet van nieuwe leden verwachten dat ze eerst een boekwerk gaan lezen en pas daarna vragen mogen stellen; daar is dit forum niet voor bedoeld. Het staat iedereen vrij om ervaringen uit te wisselen of op te vragen. Als je geen zin hebt om die vragen te beantwoorden, doe je het niet (K.I.S.S.).
Dit forum is ervoor om vragen te stellen mbt emigratie naar Oz, dat de vragen meerdere malen gesteld worden c'est ca, niet iedereen kan goed overweg met zoekfuncties, computers, forums en internet; dat leert vanzelf wel.

Neemt niet weg dat ik begrip heb voor de mensen die zich eraan storen.
Een overweging zou kunnen zijn is een nieuw forum opzetten onder XPdite.net waar bijvoorbeeld de laatste stand van zaken naar toe gezet zou kunnen worden of de kletsdoos.

Ik ben het er ook wel mee eens dat sommige erg algemene vragen niet uitnodigen tot reageren en dit doe ik dan ook niet meer zo snel net als in het begin. Maar, aan de andere kant denk ik al, zo ben ik ook begonnen. En het leuke van het forum vond ik juist de reacties van mensen, hoe summier ook en het feit dat je 'met mensen praat'. Ben je niet bang dat door het opstellen van 'regeltjes' - hoe uitnodigend ook - er voor sommige mensen een barriere wordt opgeworpen? Denk maar aan mensen met telefoonvrees  :call: (hellup ik moet naar een instantie bellen). Het forum is juist op deze wijze uitnodigend voor iedereen (hoe hoog of laag opgeleid ze dan ook wel of niet zijn). Het opstellen van een FAQ pagina is een goed idee, maar dan niet te detaillistisch denk ik maar met verwijzingen naar andere websites of zo en een korte omschrijving wat je daar kan vinden. 

Jaaaaaa daar komt ie weer, ik probeer me altijd vast te houden aan de regel 'erger je niet aan het voorspelbare' en dat werkt toch vaak wel. Neemt niet weg dat er inderdaad ook mensen bij zijn die uit gemakzucht algemene vragen stellen, maar daar kom je vanzelf wel achter als iemand langer op het forum is.

Nou ja, dit waren in ieder geval mijn gedachtenspinsels.

Miranda  :)

[quote author=tinusv link=topic=2359.msg24721#msg24721 date=1124582219]
Ook heb ik al met Roel gemaild over een checklist om voor vertrek te controleren of je alles hebt gedaan:
Het is denk ik een goed idee om een afvinklijst te maken. Ik heb op internet nog ergens een lijst gevonden met dingen die je moet regelen voordat je naar het buitenland vertrekt. Wellicht kan ik e.e.a. samenvoegen in één lijst.
Maar zoals je al zei: eerst onze eigen zaken regelen, de rest
[/quote]

Wij zijn al druk bezig met deze "checklist". Ik denk dat dit een handig hulpmiddel zal worden voor mensen die hun visum al binnen hebben.
Jullie horen het wel als ie klaar is, nog even geduld...

[quote author=Ton en Ineke link=topic=2359.msg24724#msg24724 date=1124600969]
We kunnen het werk dat Simone al heeft gedaan gebruiken als begin
Al was er maar een FAQ knop naar haar lijst dat zou het
voor veel mensen al duidelijker maken.
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=219.0
http://au.geocities.com/discoveraustralia/immigratiefaq/

Gr. Ton.

met dank aan Simone voor al haar werk  :up:
[/quote]

geen dank, toen had ik er zin in  :lol:

Maar nu is het niet meer up to date....

Iemand ging er wat mee doen, ik weet niet meer wie.

Ja, een goeie faq zal wel helpen, maar toch zul je elke keer weer dezelfde vragen krijgen, helaas zal dat gewoon blijven gebeuren, en is ook wel logisch soms...
British expats forum bestaat al jaren, maar daar krijg je ook elke keer dezelfde vragen. Op een gegeven moment worden de oudere leden het zat(ik nu wel een  beetje), maar dan nemen nieuwere leden het weer over.

Ik ben het er ook wel mee eens dat als men wilt emigreren, dat je wel zelf wat meer mag meedenken en zelf dingen opzoeken, maar ja, iedereen is anders. Idd, die mensen moeten eigenlijke een agent nemen, maar weet je wat, ook al heb je een agent, dan vind ik dat je het zelf ook wel moet snappen, want je moet evengoed nog een hoop zelf doen!!  :roll:

ja, dus wie heeft er zin om aan een betere faq te beginnen. Jullie kunnen gewoon die van 'mij' over kopieren en aan passen. En dan verschillende delen ervan maken.
Bijvoorbeeld een aparte faq voor spouse visa's.

En dan haal ik die van 'mij' van de www af, want die heeft niet zo veel zin meer, vast veel broken links enz. en er zijn zelfs visa's bijgekomen!!!  :evil:

p.s. als er faq of checklists zijn, kunnen we die boven aan een subforum prikken, dan blijft ie bovenaan.

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die verbetering ziet.
Wat mij trouwens opviel is dat de afgelopen twee weken veel mensen zich hebben geregisteerd, maar dat het aantal posts (op mijn gevoel afgaand) redelijk laag is. Dit komt wellicht door de zomervakantie daar op het noordelijk halfrond, maar misschien heeft het ook met "beginnersvragen" (NOFI) te maken.

[quote author=Jeroen link=topic=2359.msg24737#msg24737 date=1124611073]
Ik kan mij vinden in de stelling, maar een FAQ vergt in eerste instantie veel tijd en uitzoekwerk om het te maken (denk maar eens aan alle soorten visa). Ten tweede moet de FAQ up to date blijven en eerlijk gezegd wil ik mijn vingers daar niet aan branden.

Persoonlijk heb ik er geen moeite meer mee dat nieuwe leden dezelfde vragen opnieuw stellen omdat de regeltjes regelmatig worden gewijzigd en op deze manier blijven de mensen actief zoeken naar de juiste informatie binnen en buiten dit forum en wordt het aangevuld. Je kunt niet van nieuwe leden verwachten dat ze eerst een boekwerk gaan lezen en pas daarna vragen mogen stellen; daar is dit forum niet voor bedoeld. Het staat iedereen vrij om ervaringen uit te wisselen of op te vragen. Als je geen zin hebt om die vragen te beantwoorden, doe je het niet (K.I.S.S.).
Dit forum is ervoor om vragen te stellen mbt emigratie naar Oz, dat de vragen meerdere malen gesteld worden c'est ca, niet iedereen kan goed overweg met zoekfuncties, computers, forums en internet; dat leert vanzelf wel.
[/quote]

Ik deel je "zorgen" over het up-to-date houden van FAQs, zeker als het over verschillende visa gaat. Deze dingen zijn aan veel veranderingen onderhevig. Ik (persoonlijk) zie het dan niet zitten om hier een FAQ voor te maken. Dit zijn echter niet de vragen waar ik mij aan "stoor", mits ze een beetje specifiek zijn (aan de vraag: "Ik wil naar Australië, welk visum heb ik nodig?" stoor ik mij dus wel, al zal ik dan geen antwoord posten).

Wat betekend K.I.S.S. trouwens? Deze staat namelijk nog niet in de afkortingenlijst in dit topic

[quote author=Ton en Ineke link=topic=2359.msg24731#msg24731 date=1124609457]
[quote author=marc-el link=topic=2359.msg24728#msg24728 date=1124608286]
...
[/quote]
Ik heb er begrip voor dat je niet veel tijd hebt, maar als je wilt emigreren en geen tijd wilt investeren met zoeken, moet je een agent nemen.
Als je het zelf wil doen moet je ook zoeken, (het belangrijkste moet eerst)  ik geef de link waar het meeste staat en toch stel je de vraag waar je de papieren kunt vinden, dan weet ik niet wat ik meer moet geven om het te kunnen vinden.
[/quote]
Ik ben het volledig met Ton eens. Ik kan mij voorstellen dat je geen tijd hebt, maar een emigratie voorbereiden kost nu eenmaal tijd, al kan een agent veel doen. Maar zelfs dan zul je er zelf achteraan moeten zitten en een hoop papierwerk aanleveren.

Ik verwacht dat mensen die serieus plannen hebben te emigreren, zich erin verdiepen. Dat betekend dat ik dus wel verwacht dat die mensen een boekwerk lezen of wat zoekwerk verrichten. Als ze tijdens of na het lezen vragen hebben, mogen ze die best stellen. Uiteindelijk zul je (als je geen agent neemt) toch booklet 6 moeten lezen (correct me if I am wrong).

[quote author=tum link=topic=2359.msg24745#msg24745 date=1124612392]
Ik ben het er ook wel mee eens dat sommige erg algemene vragen niet uitnodigen tot reageren en dit doe ik dan ook niet meer zo snel net als in het begin. Maar, aan de andere kant denk ik al, zo ben ik ook begonnen. En het leuke van het forum vond ik juist de reacties van mensen, hoe summier ook en het feit dat je 'met mensen praat'. Ben je niet bang dat door het opstellen van 'regeltjes' - hoe uitnodigend ook - er voor sommige mensen een barriere wordt opgeworpen? Denk maar aan mensen met telefoonvrees  :call: (hellup ik moet naar een instantie bellen). Het forum is juist op deze wijze uitnodigend voor iedereen (hoe hoog of laag opgeleid ze dan ook wel of niet zijn). Het opstellen van een FAQ pagina is een goed idee, maar dan niet te detaillistisch denk ik maar met verwijzingen naar andere websites of zo en een korte omschrijving wat je daar kan vinden. 
[/quote]

Op verschillende fora waar ik rondzwerf heb ik juist in het begin veel gelezen en niets gepost om zo de sfeer een beetje te proeven. Ik snap dat niet iedereen zo is en dat hoeft ook niet. Het is zeker leuk de reacties van mensen te lezen.
Ik wil ook niet een forum waarbij elke keer op regeltjes wordt gewezen. Ik ken een forum waar dat constant gebeurd en dat is niet leuk :x.

Ik zie wel FAQs over de volgende onderwerpen (vragen over deze dingen komen namelijk regelmatig terug en oude informatie is soms moeilijk terug te vinden):

- Verhuizing (verschillende bedrijven, wat moet je regelen en dat soort dingen)
- Vliegtuigmaatschappijen (kosten van tickets, kwaliteit, anti-jetlag tips)
- Internet / telefoon /TV (of Media in het algemeen)
- Kosten levensonderhoud en andere dingen in NL vs AU (al weet ik ook wel dat het bijna ondoenlijk is dit te vergelijken, veel mensen willen het toch weten)

Om het goed voorbeeld te geven zal ik proberen een FAQ over internet/tv en telefoon te maken. Dit zal dat een lijst met links naar betreffende topics op XPdite worden, aangevuld met externe links en wie weet zelfs wat persoonlijke ervaringen. Dit zal echter pas volgende week worden, aangezien ik donderdag een presentatie moet geven.

Wat ook een ideetje is om een aantal tips die gegeven zijn in allerlei verschillende topics in een nieuw topic te zetten en vast te zetten. Net als met die punten topic. Ik weet dat dat veel werk is, maar soms staat waardevolle informatie zo ver in topics dat het haast onvindbaar is. Zelfs om terug te vinden.

Zelf heb ik al wat informatie achter elkaar gezet over pensioen en vakantiedagen en ziekte dagen. Misschien is dat wat?

Grtz Tanne

[quote author=Cajendra link=topic=2359.msg24765#msg24765 date=1124616820]
Wat ook een ideetje is om een aantal tips die gegeven zijn in allerlei verschillende topics in een nieuw topic te zetten en vast te zetten. Net als met die punten topic. Ik weet dat dat veel werk is, maar soms staat waardevolle informatie zo ver in topics dat het haast onvindbaar is. Zelfs om terug te vinden.

Zelf heb ik al wat informatie achter elkaar gezet over pensioen en vakantiedagen en ziekte dagen. Misschien is dat wat?
[/quote]

Dat is zeker een goed idee. Ik weet dat ik zelfs posts van mijzelf niet meer terug kon vinden. Dus zo'n overzicht over pensioen en vakantiedagen lijkt mij zeker nuttig.
Nu alleen nog een goed subforum vinden waar we al deze nuttige informatie kwijt gaan kunnen. Misschien een idee om een speciaal "Begin hier: tips, handige links en FAQs" subforum te maken.

Hoi,

met veel belangstelling deze topic gelezen en ben het er helemaal mee eens.

Om nog eens f iets te noemen: ik heb bijvoorbeel voor mezelf checklisten gemaakt welke documenten ik voor mijn skill assessment nodig had. Probleem is echter dat verschillende instanties verchillende eisen hebben, dus is niet echt algemeen.

Daarnaast heb ik een lijst bijgehouden van de kosten voor skill assessment en visum aanvraag. Dit is eigenlijk checklist en basiskosten ineen.

Als er belangstelling is wil ik deze best ter beschikking stellen om te kijken of we er iets mee kunnen in algemene zin. Laat maar horen zou ik zeggen.....! :wink:

Gr. Sab

Oh en nog iets:

Kun je niet met een grote knop of dergelijke in de status iets maken: hoe te beginnen....?

Veel vragen en antwoorden komen steeds terug.

Dus:
- lees eerst boeklet 6 voor welk visum je in aanmerking zou kunnen komen
- in ff voorstellen dus alleen voorstellen, geef info over jezelf maar geen vragen stellen
- als je een specifiek  vraag hebt ga dan meteen naar het onderdeel (skilled visa, algemeen etc)
- voordat je een vraag stelt probeer dan eerst via de zoekfunctie te kijken wat er al over geschreven is

Zoiets staat nu wel als vaste topic als eerste bericht, maar het valt zo niet echt op.......

Maar heb geen verstand van programmeren, wellicht dat onze administrators hier een oplossing voor hebben zodat het wat meer in het oog springt?

Gr.

Zoals jullie misschien hebben gemerkt is Lost, de administrator. al een tijdje niet op het forum geweest. Ik hoop/denk dat hij die baan van laatst heeft gekregen en daar nu druk mee is....! :up:

Verder kunnen wij als moderators wat minder(heb bijvoorbeeld gister per ongeluk iets gedelete, maar kan het nu niet terug zetten(kan Lost wel!)  :? )

Uiteindelijk zul je (als je geen agent neemt) toch booklet 6 moeten lezen (correct me if I am wrong).

Helaas dit klopt niet, het is nl afhankelijk van het soort visum dat je nodig hebt, dit kan bv net zo goed booklet 1 zijn.

Verders nog een tip voor de moderators. Het is mischien handig om soms sneller in te grijpen als er te veel of topic wordt geklets. Een kleinigheid hier of daar geen enkel probleem, maar anders zijn sommige belangrijke zaken soms niet meer terug te vinden omdat ze onder een heel andere topic staan dan je zou verwachten.

Back