verdieping van Australie

freckles

New Member
Hi guys,
wij zijn net terug van onze rondreis van twee maanden. Van Darwin door het red centre naar Adelaide, rechtsaf naar Broken Hill, via het Riverland en de Great Ocean Road naar Melbourne, en toen naar Tasmanie. De laatste week zijn we nog bij vrienden in Healesville gaan logeren. Ik moet zeggen dat het reizen heel erg anders is als je gaat rondkijken ter voorbereiding van de echte emigratie. We kijken nu met hele andere ogen naar het land, de economie, de mensen, de natuur. Wat altijd een paradijselijk land was voor mij, is nu een realiteit met ook veel mindere kanten geworden. De 'obese''kinderen, het slechte onderwijssysteem, het kappen van old growth forsests, de bizarre politiek.... Dat was toch even schrikken. Maar wat het meest blijft hangen zijn ook meteen de hoofdredenen van de migratie: de vriendelijkheid en openheid van mensen, de natuur, de lieve kleine dorpjes, het avontuur, de relatieve veiligheid... Maar waar te gaan wonen, dat weten we nog steeds niet. Dat blijft toch een beetje een luxe probleem. willen we zon/zee/strand, bergen, woestijn, regenwoud? Onze conclusie is eigenlijk dat we nog niet klaar zijn met rondkijken. We emigreren eind volgend jaar, reizen nog een tijdje rond en plussen en minnen nog een tijdje door. De strijd gaat voornamelijk tussen Tassie, NSW en WA. Suggesties anyone?
We plaatsen zeer binnenkort de foto's op www.australiannotes.com.
Sonja en Eric
 
Ha Sonja en Eric!

Net als aan ieder ander land zitten er aan Australië niet alleen voordelen, maar ook nadelen. Ik denk dat het goed is dat je daar van te voren van bewust bent, anders kon het wel eens tegen vallen. Dus ik denk dat je rondreis zeer nuttig was!

M.b.t. het onderwijs: ben benieuwd hoe je tot die conclusie bent gekomen. Ik dacht dat het wel meeviel nml. Als je kijkt naar het laatste OECD report liggen Australië en Nederland niet zover uit elkaar op onderwijs gebied. Beide niet fantastisch, maar allebei wel behorende tot de 'betere'.

Zie:
http://www.oecd.org/document/28/0,2340,en_2649_201185_34010524_1_1_1_1,00.html

Sander
 
Hoi Sander,
als leerkracht basisonderwijs ben ik natuurlijk erg geinteresseerd in het nivo van onderwijs, en praat ik er ook veel over met mensen in Australie. Wat het meeste ter sprake kwam was het verschil tussen de staten. Iedere staat heeft een eigen curriculum, een soort verplichte kost. Die curriculums sluiten over het algemeen niet, of heel slecht op elkaar aan. Dat hoorde ik van mensen die op jonge leeftijd verhuisden van de ene naar de andere staat, en toen in enorme problemen kwamen. En er is ook heel veel verschil tussen private en public scholen, zowel in het basis als voortgezet onderwijs. In wezen kan de principal van een school bepalen wat er gebeurd in de school, en heeft de staat daar zeer weinig zicht op. Er zijn geen tests zoals wij die hebben, Cito e.d. Pas op latere leeftijd worden kinderen getest en komen er allerlei problemen aan het licht. Een vriend van mij werd vroeger op zijn school 'retarded'en 'very slow' genoemd, en werkt nu als nummer 1 werknemer voor Cisco systems in Melbourne. Dat vind ik toch wel erg stuitend. Vandaar mijn conclusie. Wat denk jij?
 
Tsja, ik heb er niet zoveel over gesproken als jij denk ik. Ik weet niet hoe het zit met de verschillen tussen de staten e.d. Wat betreft het verschil tussen private en state schools werd mij verteld dat het wel meevalt. De private schools hebben betere faciliteiten, maar het niveau is niet wezenlijk anders.
De Cito toets staat hier in NL ter discussie. En terecht denk ik. Natuurlijk is het een nuttig meet-instrument, maar tegelijkertijd is het ook slechts een moment-opname. Ik denk dat het veel belangrijker is om naar de hele school-carriere te kijken en dat er in sommige gevallen teveel waarde wordt gehecht aan de Cito-toets. Naar mijn weten is de Cito-toets ook niet bedoeld om potentiële problemen aan het licht te brengen?
Ook hier zijn er voorbeelden te vinden van kinderen die op school niet vooruit te branden waren en waarvan men dacht dat ze langzaam waren en niet al te snugger, terwijl later dan blijkt dat ze hoog begaafd zijn o.i.d. Dat is denk ik een algemeen probleem.
 
Ik weet niet of ik het helemaal met de opmerking van niveau tussen private en state schools eens ben. Natuurlijk het ligt inderdaad heel veel aan de school (en dus ook eigenlijk waar de school ligt) Maar over het algemeen genomen is het onderwijs op de private schools met name voor de middelbare school beter dan voor state schools (en een stuk duurder)

jan


Sander said:
Tsja, ik heb er niet zoveel over gesproken als jij denk ik. Ik weet niet hoe het zit met de verschillen tussen de staten e.d. Wat betreft het verschil tussen private en state schools werd mij verteld dat het wel meevalt. De private schools hebben betere faciliteiten, maar het niveau is niet wezenlijk anders.
De Cito toets staat hier in NL ter discussie. En terecht denk ik. Natuurlijk is het een nuttig meet-instrument, maar tegelijkertijd is het ook slechts een moment-opname. Ik denk dat het veel belangrijker is om naar de hele school-carriere te kijken en dat er in sommige gevallen teveel waarde wordt gehecht aan de Cito-toets. Naar mijn weten is de Cito-toets ook niet bedoeld om potentiële problemen aan het licht te brengen?
Ook hier zijn er voorbeelden te vinden van kinderen die op school niet vooruit te branden waren en waarvan men dacht dat ze langzaam waren en niet al te snugger, terwijl later dan blijkt dat ze hoog begaafd zijn o.i.d. Dat is denk ik een algemeen probleem.
 
Heel relevant onderwerp hier thuis op het moment. Ons dochtertje (5) gaat vanaf Januari voor het eerst naar "de Grote School". Ik heb het echt met Jan en Alleman gehad over de pro's & con's van zowel Prive als Public schools. Waar het aan het eind van de dag toch op neerkomt is de leerkracht die voor de klas staat EN "the peers" waar je kind mee omgaat. Als ik verhalen over Nederlandse scholen hoor, met name in de randstad, dan gaan de haren in je nek toch ook echt af en toe recht overeind staan.

Anyway, wij hebben gekozen voor de public school die hier 5 minuten vandaan is (en waar wij na een paar bezoekjes een heel "goed" gevoel over hebben) time will tell!

Zelf werk ik bij een van de TAFE's, een overheids (opleidingen) instituut. Hier kunnen zowel jongeren als adults verder studeren. Met name goed voor personen die bijvoorbeeld niet naar een University kunnen, of vroeger nooit een formal qualification hebben gehaald. Hier wordt ook het Leerlingstelsel (zo heette dat vroeger geloof ik in Nederland?) oftewel Apprenticeships heel erg gepushed. Er is een vrij groot te kort aan "blue collar workers" zoals timmermannen, Airconditioning engineers etc.
Werken en studeren tegelijk is dus helemaal gewilt op het moment. En ik vind dat dat soort zaken hier toch wel goed geregeld zijn.

Maar Sonja & Eric heel veel plezier trouwens met het uitzoeken van een nieuwe woonplek! Heerlijk toch?

Groetjes
Syl
 
Back
Top