Verhuiskosten

CJS

New Member
Hey iedereen!

Wij willen juli/augustus gaan emigreren naar Brisbane.
Nu is de overweging of het het waard is om inboedel te verschepen.

Eigenlijk geven we het meest om ons kingsize bed (die uit 2 delen bestaat, dus praktisch qua ruimte wat zou innemen in een ruimte) en onze 2 mountainbikes.
Iemand enig idee hoe dit goedkoopst kan verschepen?

Ik zie overal prijzen voor hele containers of echt veel meer aan minimumruimte dan wat wij zoeken.

Afijn, als niet waard is laten we het ook wel achter...maar ik hoopte hier wat meer adviezen te vinden.

Dank!
Groetjes Chantal
 
Als dat alles is wat je mee wilt nemen zou ik fietsen meenemen op je vlucht en hier een fijn nieuw bed kopen. Wij hebben wel onze hele inboedel meegesleept en vonden dat Het geld waard. Gaf ons een thuisgevoel maar dat ligt ook aan je omstandigheden, wat je hier wilt gaan doen en voor hoe lang en de staat van je inboedel.
 
Bij ons begon het ook met (meerdere) fietsen en snowboards. Maar dat nam eigenlijk zoveel ruimte in dat een hele container niet heel veel duurder was en dan heb je alles. (fietsen en snowboards passen niet makkelijk op een pallet en zijn dus relatief duur om als pakketje op te sturen)

Niet dat ik enorm gehecht was aan onze meubels maar het maakte het gewoon makkelijk en goedkoper dan alles hier opnieuw kopen. Zeker omdat je financiële situatie niet altijd even sterk is als je hier komt en toch al veel moet kopen hier (auto, tuinstel, bbq enz. :) )

Maar ken genoeg mensen die met een doosje of wat hier aankwamen. (kijk even in Thijsvr zijn topic anders. Die kwam met wat doosjes (geen fietsen)
 
Hangt af van je budget, waar je aan gehecht bent/onmisbaar is, en hoe je in elkaar steekt qua comfortbehoefte, smaak, behoefte aan NL thuisgevoel, dat soort dingen. Ik heb erover gedacht om mijn fiets te verschepen, die heeft alle hoeken van Europa gezien. Maar het kreng versturen was het tienvoudige van wat ze nog waard was na 30 jaar trouwe dienst, dus nee. Ik ben hier aangekomen met niets. Alleen de kleren die ik aanhad, en een rugzak met boeken, foto's, alle belangrijke documenten die niet online staan, een bankpas, rijbewijs en paspoort. Geen ruimbagage. Ik heb nooit iets gemist. Ik had wel het geluk dat ik bij mijn Australische partner kon intrekken waar alles al gesettled was. En dan blijkt dat smaak niet echt de issue is, zolang het maar functioneel is. Als ik jullie was (en dat ben ik niet), zou ik iets gemeubileerds huren for the time being en alle junk thuislaten. Kost je een godsvermogen om te verschepen en het is allemaal veel goedkoper te vervangen in Oz. Opnieuw beginnen is ook wel leuk. En een stuk minder stressvol. Meeste spullen weggegeven via een kijkdag, en de rest op ebay/marktplaats gepleurd.
 
Container vol spullen? Doen!
Anders is hier keuze genoeg. Als je niet veel eisen stelt aan spullen, dan heb je hier genoeg mogelijkheden om voor niks of bijna niks, tweedehands dingen aan te komen.
Voor de rest gaat het in de papieren lopen als je alles opnieuw moet aanschaffen. Dus wat is het je waard?
 
Net wat het je allemaal waard is. Ik neem helemaal niks mee: 2 dozen via DHL and that's it.

Nu moet ik ook zeggen dat veel spullen al aan vervanging toe zijn, zoals ons bed, bank en wasmachine e.d. Spullen die goed verkoopbaar zijn ga ik allemaal wegklappen via marktplaats en heb al een deel verkocht aan vrienden en familie. Ik vindt het alemaal veel te veel gedoe om veel spullen mee te nemen, we kopen het daar allemaal wel weer nieuw. Is ook prijzig maar je hoeft niet alles in 1x te kopen.

Ik heb nog wat spulletjes zoals wat kleding e.d. wat mijn ouders meenemen als ze op bezoek komen in Januari.
 
Voor een 5000 euro heb je spullen van NL in AU. Onze mountainbikes waren dat al waard.
Maar zelfs een bank, bedden (kids of visite), dressoir, een TV en keukenspullen zetten je hier eenzelfde bedrag terug. Ondanks dat we eerst dachten het zonder container te doen bleek het economisch ontzettend veel interessanter te zijn om een container te nemen. En als die container er eenmaal is kun je ook andere dingen meenemen (in ons geval gereedschap, snowboards, kleding, schoenen, motorkleding, helm, schilderijen/foto’s enz.)

Het is verder niet meer of minder gedoe dan alles verkopen (wat ook een gedoe is) De verhuizers komen in de ochtend, pakken alles in en 1 of 2 dagen later gaat de container weg. Je hoeft weinig meer te doen dan zeggen (of van te voren markeren) wat wel en niet mee gaat. En koffie zetten voor ze. Dat is het wel ;)

Ieder voor zich natuurlijk. Maar voor onze situatie was het zeker zinvol!
 
Last edited:
Wij hebben enkel 4 (grote ;) ) dozen verstuurd met boeken, bakspullen, wat extra kleren en herinneringen. In België hadden wij ook enkel IKEA meubels, dus die uit elkaar halen om hier terug in elkaar te steken leek ons ook niet de moeite ;) Ik heb bij mijn moeder nog een 6-tal kleinere dozen staan met herinneringen (foto's, spulletjes uit kindertijd etc), deze zal zij opsturen als we hier echt gesettled zijn binnen een aantal jaar.
We hebben uiteindelijk toch langer dan verwacht gezocht naar een appartement (ongeveer 3 maanden), en hebben veel geluk gehad met de timing, onze dozen kwamen toe in de eerste week dat we hier woonden! Ze gingen eigenlijk al 3 weken eerder hier zijn, dus dan was het even vervelend geweest! Ook iets om rekening mee te houden als je een container laat over komen :)
(Ik moet er bij zeggen dat 99% van wat er in de dozen zat van mij was, enkel een paar boeken van mijn vriend. Hij is dus basically overgekomen met enkel zijn valies!)

Aha en wij hebben onze dozen laten verschepen met Seven Seas! Een Engelse firma maar voor ons was het de beste optie, en SUPER tevreden van hun werk, zowel in Be als hier!
 
Ik zou het laten verhuizen, die 5000 Euro's heb je snel terug verdiend omdat je niet alles hoeft aan te schaffen in Australia.
 
Wij hebben enkel 4 (grote ;) ) dozen verstuurd met boeken, bakspullen, wat extra kleren en herinneringen. In België hadden wij ook enkel IKEA meubels, dus die uit elkaar halen om hier terug in elkaar te steken leek ons ook niet de moeite ;) Ik heb bij mijn moeder nog een 6-tal kleinere dozen staan met herinneringen (foto's, spulletjes uit kindertijd etc), deze zal zij opsturen als we hier echt gesettled zijn binnen een aantal jaar.
We hebben uiteindelijk toch langer dan verwacht gezocht naar een appartement (ongeveer 3 maanden), en hebben veel geluk gehad met de timing, onze dozen kwamen toe in de eerste week dat we hier woonden! Ze gingen eigenlijk al 3 weken eerder hier zijn, dus dan was het even vervelend geweest! Ook iets om rekening mee te houden als je een container laat over komen :)
(Ik moet er bij zeggen dat 99% van wat er in de dozen zat van mij was, enkel een paar boeken van mijn vriend. Hij is dus basically overgekomen met enkel zijn valies!)

Aha en wij hebben onze dozen laten verschepen met Seven Seas! Een Engelse firma maar voor ons was het de beste optie, en SUPER tevreden van hun werk, zowel in Be als hier!

Mag ik vragen wat het kostte om alleen die dozen te verschepen? Om een beetje een idee te krijgen.


Gr.Chantal
 
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat sommige mensen/stellen een container hebben gedeeld, of een stuk ervan verhuurd aan een ander. Als je niet veel hebt, en het aankomstpunt is dezelfde stad, zou dat wel eens geld kunnen schelen.
 
  • Like
Reactions: CJS
Mag ik vragen wat het kostte om alleen die dozen te verschepen? Om een beetje een idee te krijgen.


Gr.Chantal

Hi Chantal,

Wij hebben 450 EUR + 142 AUD (quarantaine kosten) betaald voor 4 dozen van 61x51x41 cm (max 30 kg per doos).
Grappig genoeg was een groot deel van de kosten de kost voor het verplaatsen van de dozen naar Engeland, maar toch kwam deze quote goedkoper uit dan veel Belgische/Nederlandse bedrijven! We waren vooral ook heel tevreden over de service, het is een bedrijf dat duidelijk heel veel ervaring heeft! En alles was nog heel op het einde ;)

Oh en nog even bij vermelden dat zij de dozen, tape en een pak bubblefolie gelverd hebben! We hadden gerekend op max 9 dozen, dus zij raden dan ook aan van dat aantal te bestellen, en de rest houdt je gewoon bij of geef je terug mee!
 
Zit je ook weer met het probleem dat je NL bankstel of meubelen weer niet passen bij de afmetingen of indeling van je woning in OZ.

DHL stuur ik de pakketten naar OZ via mijn zakelijke account, kost me nog niet eens 80 euro per doos.

Misschien is het gewoon ook iets psychologisch, wil geen zooi meer zien uit mijn oude leven. gewoon helemaal op 0 beginnen, heerlijk vooruitzicht! A clean sleeve!
 
Ook om te lachen. Als je hier lakens en hoezen wil kopen, dan is het niet handig om een Nederlands bed te hebben :). Ollanders zijn gemiddeld 15 centimeter langer en we hebben niet de bedmaten king's en queen's size in Holland. Ik ben maar heel klein (1.63) en wat ze hier verstaan onder een tweepersoonsbed is kort en enorm gezellig, want krapper kun je het niet hebben :).
 
Zit je ook weer met het probleem dat je NL bankstel of meubelen weer niet passen bij de afmetingen of indeling van je woning in OZ


Australische huizen zijn in principe ook rechthoekig hoor. Net als in de rest van de wereld. Denk dat je in de war bent met Nieuw Zeeland. Daar woont iedereen in Hobbit huisjes. :p

(Just kidding. Iedereen moet doen wat tie fijn vindt. Voor ons was het een economische No-brainer)
 
Australische huizen zijn in principe ook rechthoekig hoor. Net als in de rest van de wereld. Denk dat je in de war bent met Nieuw Zeeland. Daar woont iedereen in Hobbit huisjes. :p

(Just kidding. Iedereen moet doen wat tie fijn vindt. Voor ons was het een economische No-brainer)

Klopt, maar als je een mega hoekbank hier in NL hebt en je een klein 2 kamer appartement in OZ dan kan het handig zijn dit lekker thuis te laten :p

Wat je in je vorige post zei is ook zo, vooral de randzaken zoals gereedschap e.d. kan aardig oplopen en dan kan een container toch erg snel van pas komen. Ik ben er tot mijn eigen verbazing achter gekomen dat ik zeer weinig spullen bezit. Elk jaar breng ik weer een deel naar de stort of kringloopwinkel, ik ben totaal geen hoarder en koop ook niet om het kopen. Bottomline: zelfs al zou ik het willen krijg ik nog niet eens een halve container vol .
 
maar een mega hoekbank zie je hier wel veel hoor, en daarvoor een gapend gat en dan een MEGA grote tv :rolleyes:

Wat me wel aanspreekt is dat veel huizen een entertainment room hebben. Mancave! Yoohoo!! Mijn vriendin grapte ook al dat onze 55 inch tv die we hier hebben toch echt te klein is voor in OZ. Dan gaan we voor een fijne 4k beamer :)
 
Wij hebben zoveel mogelijk in grote container verscheept maar dat was een no-brainer omdat werkgever dit grapje betaalde (10.000€!; hometohome was dan nog goedkoopste; natuurlijk is er nog container maat kleiner).
En wij waren superblij omdat we dan er dan idd niet moesten over nadenken, onze kinderen eigen spulletjes terugzien en wij idd ook gehecht waren aan foto’s, maquettes, gekregen spulletjes en eigen bed (rugklachten). En een verhuisdoos via Post NL is ook algauw 400€. En zoals afterbang zegt: als je aankomt heb je al genoeg geld te verdoen aan spullen die je niet kan verschepen (auto, borg huis,...) en je NL spullen verkopen is gedoe en levert niet echt die waarde op waarvoor je het hier kan terugkopen. Maar geen grote container = 10.000€ wat mogelijk dat verschil bijpast?

Maar eerlijk is eerlijk: uiteindelijk duurde overtocht van container zolang (3 maand, mede door kerst-nieuw ertussen, slecht weer hier en belabberde AUS communicatie) dat we toch spullen zijn te kopen nadat we voor weken belabberd hebben gewoond wachtend op...(EJ hadden gekozen voor zolang mogelijk eigen spullen in NL en dus late verscheping omdat we in AUS enkele weken in gemeubeld appartement konden)
En bedmaten hier verschillen dus als er iets aan je bed is of je zoekt bijpassende spullen....

Mochten wij het opnieuw dien én we moesten het zelf betalen:
- absoluut enkel meest dierbare spullen bijhouden
- rest verkopen en geld opzij houden voor hier. Het is hier best een ontwikkeld land met vooral eigen producten zodat mogelijke vervanging van je Europese spullen bij reparatie toch problemen geeft (fietsonderdelen...)
- zorgen dat dat minimum aan vracht op paletten kan of in kleine container
- goed timen dat je in AUS wel tijd hebt om huis te vinden maar eenmaal gevonden niet moet wachten op spullen.
 
Last edited:
Hey iedereen!

Wij willen juli/augustus gaan emigreren naar Brisbane.
Nu is de overweging of het het waard is om inboedel te verschepen.

Eigenlijk geven we het meest om ons kingsize bed (die uit 2 delen bestaat, dus praktisch qua ruimte wat zou innemen in een ruimte) en onze 2 mountainbikes.
Iemand enig idee hoe dit goedkoopst kan verschepen?

Ik zie overal prijzen voor hele containers of echt veel meer aan minimumruimte dan wat wij zoeken.

Afijn, als niet waard is laten we het ook wel achter...maar ik hoopte hier wat meer adviezen te vinden.

Dank!
Groetjes Chantal
Hoi, wij verhuizen (als alles meewerkt) in de zomer van Curacao naar Sydney. Omdat dat zoveel geld kost hebben we besloten de hele inboedel te verkopen en ter plekke nieuwe spullen te kopen. De overtocht is zo'n 7k euro en veel spullen zijn toch net aan vervanging toe. Dat wordt een drukke eerste week bij Ikea maar het is wel zo gemakkelijk :)
 


OFX
Back
Top