verhuren van je huis in nederland

Vandaag las ik nog een uitspraak van de Hoge Raad in een casus waarbij iemand werd uitgezonden voor in totaal 3 jaar naar het buitenland daar een huis huurde en waarbij de 3/4 regeling voor zijn Nederlandse woning niet werd geaccepteerd.

In hoever deze situatie met jouw situatie is te vergelijken weet ik niet. Maar wat ik in jouw verhaal lees zet ik nog steeds vraagtekens bij het advies van jouw fiscalist. 

Zal het zeker nog een keer dubbelchecken... Lijkt me inderdaad niet prettig om achteraf met dit soort zaken te worden geconfronteerd. Dank voor de tip.  :up:

Goed topic, goede posts!

Twee aspecten lijken nog onderbelicht te zijn:

1) Fee die je betaalt aan de verhuurder
2) Onderhoud van je woning

Er gaan altijd dingen stuk, en als er huurders inzitten gebeurt dat waarschijnlijk nog sneller (of ze klagen iig sneller). Er zijn verhuurders die ook als beheerder optreden en het onderhoud regelen (de factuur wordt dan natuurlijk wel doorberekent), maar daar betaal je dan weer extra voor.

Ik heb eerder wel eens uitgezocht dat je voor een fee van 7% van de huurprijs van je woning het verhuur + beheer kan uitbesteden. Ik kan zo snel de links niet vinden, zodra ik ze heb post ik ze na.

@Bits: je gebruik het wordt "verhuurder" m.i. in de zin van degene die bij de verhuur bemiddelt tussen de eigenaar en de huurder. Begrijp ik dat goed?

Meestal hebben de grotere makelaars kantoren een "beheer" sectie. Het is inderdaad de moeite waard om te shoppen want de provisie kan van 5 - 15% lopen. Bovendien is de ene makelaar veel sneller geneigd om toe te geven aan reparatie verlangens van de huurder dan de andere.....

In de situatie van verhuur van een prive woning zou ik de voorkeur geven aan een vertrouwd familielid of vriend die het voor "een fles jenever en een klapzoen" wil doen.

Ik laat de financiele kant maar over aan de experts, maar je zou toch moeten overwegen of het niet beter is gewoon het huis te verkopen en een gedeelte van je spullen die je niet meeneemt elders op te slaan, of op een vrije zolder bij familie of gewoon professioneel.
Het verhuren van ons huis in Spijkenisse destijds was wel een catastrofe, in die 5 jaar verschillende huurders gehad, er was steeds wat , ging dit kapot, dan dat, dus je hebt ook een familielid/vriend nodig die in de buurt woont en daarop let anders kan het een wanboel worden.
Je moet echt geluk hebben met goede huurders die ten eerste de termijn uitzitten en ook zeker maandelijks betalen.
Als je het via de makelaar doet, dan komen er wel kosten bij en het garandeert nog niets.
Ik heb na zoveel ellende het huis verkocht toen bleek dat we niet meer terug gingen naar NL, maar ik had het eigenlijk meteen moeten verkopen.
Dit is dan alleen maar een negatieve ervaring van mij, maar er zullen best mensen zijn die het positief hebben ervaren, dwz die terug gekomen zijn in hun eigen oude huis.
Jan

[@Bits: je gebruik het wordt "verhuurder" m.i. in de zin van degene die bij de verhuur bemiddelt tussen de eigenaar en de huurder. Begrijp ik dat goed?
/quote]

Is inderdaad niet zo'n gelukkige woordkeus.

Om de verhuur over te laten aan familie/vriend is een mogelijkheid maar wat als bijvoorbeeld de huurder niet betaalt of gaat niet uit de woning? Hoe regel je dat?

[quote author=bits link=topic=7211.msg94455#msg94455 date=1183621617]
[@Bits: je gebruik het wordt "verhuurder" m.i. in de zin van degene die bij de verhuur bemiddelt tussen de eigenaar en de huurder. Begrijp ik dat goed?

Is inderdaad niet zo'n gelukkige woordkeus.

Om de verhuur over te laten aan familie/vriend is een mogelijkheid maar wat als bijvoorbeeld de huurder niet betaalt of gaat niet uit de woning? Hoe regel je dat?
[/quote]

In zo'n geval zul je een rechtskundig adviseur of deurwaarder moeten inschakelen. Die weten wel hoe je dat soort akkefietjes oplost. Dat is niet anders dan dat je zelf een beleggingspandje hebt wat je verhuurt.....

Bedankt voor al jullie reacties. Na lang wikken en wegen hebben we toch besloten de knoop door te hakken. We gaan het huis toch verkopen.

Teneerste geeft het veel minder rompslomp. Als het goed is, hebben we ook flink wat overwaarde op het huis. dat geld kunnen we mooi gebruiken in australie.

wel bedankt voor al jullie tips.

lisette

Succes met de verkoop.

Wij hebben het huis ook verkocht om de overwaarde voor de nieuwe start in Australie te gebruiken. Hoef je je over het huis geen zorgen te maken als je hier bent.

Groetjes jojo. :up:

Houdt bij het verkopen wel rekening met de aftrekbaarheid van de rente. Ik ga er vanuit dat jullie lang (voor altijd?) in Australie willen blijven en dan is het geen issue, maar als jullie binnen 5 jaar opnieuw een huis in Nederland willen kopen, dan kan je op een bedrag gelijk aan de overwaarde geen renteaftrek krijgen.

Het lijkt me geen doorslaggevende reden, maar het is natuurlijk wel iets dat je moet weten.

Dat soort financiele dingen dat regelt mijn man allemaal. onze planning is dat we voor minimaal 2 jaar naar australie gaan en als het bevalt wel blijven.

lisette

Back