Verklaringen vrienden/familie

lammetje

New Member
Ik bezig met een voorbeeld te schrijven voor verklaringen van mijn (Nederlandse) ouders en zus over onze relatie.

Formulier 888 is alleen bedoeld voor Australische inwoners, dit formulier gebruikt mijn partner voor haar familieleden/vrienden in Australie.
Ik heb nu zelf maar een A4-tje getypt die mijn familieleden kunnen gebruiken.

Deze verklaringen wil ik laten certificeren. Ik heb begrepen dat dit bij een notaris of gemeente ambtenaar kan.
Mijn vraag is: kunnen mijn familieleden hun verklaring schrijven en ondertekenen en dat ik daarna de verklaringen in één keer laat certificeren? Of moet het ondertekenen in bijzijn van de notaris/gemeente ambtenaar geschieden?

En moeten daar dan ook gecertificeerde kopieën van hun paspoort bij?
 
lammetje said:
Deze verklaringen wil ik laten certificeren. Ik heb begrepen dat dit bij een notaris of gemeente ambtenaar kan.
Mijn vraag is: kunnen mijn familieleden hun verklaring schrijven en ondertekenen en dat ik daarna de verklaringen in één keer laat certificeren? Of moet het ondertekenen in bijzijn van de notaris/gemeente ambtenaar geschieden?

En moeten daar dan ook gecertificeerde kopieën van hun paspoort bij?

Ik weet niet zeker of het bij de gemeente kan, een notaris in elk geval wel. Volgens mij moet je het in bijzijn van een notaris laten ondertekenen. Daar gaat het denk ik nu juist om, anders zou je de handtekening kunnen vervalsen of zoiets.
Voor zover ik weet moeten daar geen gecertificeerde paspoort kopieën bij (maar kan nooit kwaad natuurlijk), dit hoeft alleen voor de verklaringen van de Aus. citizens. Officieel heb je geloof ik ook alleen 2 verklaringen van Aus. citizen nodig en de rest is extra.
 
Dit is een onderwerp waar ik ook tegen aan liep. Mijn (australische) man heeft hier 4 jaar gewoond. We woonden bij mijn ouders in. Het contact met mijn schoonfamilie verliep grotendeels via de telefoon. Ik heb zijn ouders een aantal keren ontmoet, zijn halfbroer 1x en halfzus ook 1x.

Inmiddels is het contact met mijn schoonmoeder verbroken, mijn schoonvader overleden, zijn halfzus zien we nooit. Ik wist dus niet hoe we die 2 papieren ingevuld moesten krijgen. Ik ben een aantal weken geleden op vakantie gegaan naar australie om een stiefbroer te ontmoeten die wel wil helpen. Zijn halfbroer vult dat andere formulier in.

Ik vind het jammer dat het perse door aussies moet, omdat ik in Nederland tig mensen ken die bereid zijn die papieren in te vullen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het verstandig om bijvoorbeeld mijn ouders ook een verklaring te laten afleggen. Moet het dan perse in bijzijn van notaris? Hier hebben we ook wel eens een document laten tekenen in bijzijn van bijv. burgemeester (stuk goedkoper)..
 
Back
Top