verschil Sol schedule 1 en 2

jeroen240

Member
Net weer even het eea proberen uit te vogelen op het net maar vraag me af wat nu precies het verschil is tussen Sol schedule 1 en twee en hoe ik kan checken of een beroep nominated is. Beroep staat nl wel in schedule 2 maar niet 1.

Iemand die ons verder kan helpen?
 
General Skilled Migration Skilled Occupation Lists (SOL)
Applicants must have a nominated occupation which is on the SOL applicable to their circumstances at the time they apply:

  • the current SOL (schedule 1) – applies to all new GSM applications, including applicants eligible for transitional arrangements if they prefer to use it.
    See: Skilled Occupation List (SOL) – Schedule 1 ( 86KB PDF file)
  • the State and Territory SOL (schedule 1 and 2) – relevant only for GSM applicants who are nominated by a State or Territory government agency under a State Migration Plan.
    See: Skilled Occupation List (SOL) – Schedule 1 and 2 (201KB PDF file)
Ik denk dat jullie dus een sponsorship nodig hebben om in aanmerking te kunnen komen voor een visum, maar ik zit de laatste tijd iets minder in de materie. :grin:
 
Dat je op de SOL 2 staat wil overigens niet zeggen dat je door een staat gesponsored wordt, want die hebben allemaal hun eigen lijsten, waar je misschien niet op staat of niet aan de eisen (zoals werkervaring) voldoet.
 
General Skilled Migration
To be eligible for General Skilled Migration (GSM) you must have a nominated occupation which is on the Skilled Occupation List (SOL) at the time you apply.


Employer Nomination Scheme
To be eligible for the Employer Nomination Scheme (ENS) you must be nominated to work in an occupation listed on the Employer Nomination Scheme Occupation List (ENSOL).


If you have a skilled occupation outlined in one of the Skilled Occupation Lists(formerly known as Form 1121i), select 'Yes'.




Bovenstaand kom ik tegen als we de visa wizard invullen. Hier wordt naar mijn idee geen onderscheid gemaakt tussen schedule 1 of 2.

Misschien maar even een mailtje richting oz. doen.

 
Ben je er al iets wijzer door geworden? Zit met hetzelfde probleem: wel op schedule 2, niet op schedule 1. Bovendien is mijn occupation enkel opgenomen in het State Migration Plan van ACT, wat ons minder interessant lijkt...
 
Dag Truus,

nee helaas nog niet veel verder maar het begint wel wat duidelijker te worden allemaal. Voor zover wij het nu begrijpen (en eerdere posters al aangeven) is aanvraag alleen mogelijk als je beroep door een staat gesponsord wordt indien je beroep alleen op sol2 staat.

We hebben inmiddels een mail ontvangen van de immigratiedienst als je deze wilt lezen (twee lezen misschien meer dan één) kunnen we je deze wel doorsturen. Geef dan even je mailadres door via PB en hij komt eraan (beetje lang om online te zetten). Mocht je hierin natuurlijk dingen lezen welke wij over het hoofd gezien hebben horen we dit natuurlijk erg graag
rolleyes.gif
rolleyes.gif
 
Denk dat je er al achter bent, maar SOL1 is inderdaad de algemene lijst en als jouw beroep daarop staat kun je de visumaanvraag doen. Per staat kun je via de immigratie website welke beroepen er nog gevraagd worden per staat (SOL1 + SOL2). En dan kom je alleen in aanmerking voor een gesponsord visum als het beroep nog "vrij" is. Dat wil zeggen dat het maximaal aantal openstaande posities per beroep nog niet is gevuld.

Hoop dat dat eea nog iets extra duidelijker maakt... :smile:
 
Back
Top