Dag Bregje (en anderen natuurlijk),
De eerste vraag die je je moet stellen is: wat wil je verzekerd hebben? Lijkt logisch, maar toch.
Daarna is het goed te kijken wat je aanvullende verzekering dekt (mocht je die hebben). Het zou zonde zijn als je je ging verzekeren via een reisverzekering voor zaken die de ziektekostenverzekeraar ook al dekt.
Verder nog wat saaie informatie:
Wanneer je wat overkomt (wat we natuurlijk niet hopen) wat zowel door je zorgverzekering gedekt is als je reisverzekering (overlap zal er altijd zijn) was het vroeger zo dat de verzekerde in nood problemen kon ondervinden door de 'na u' clausule. Bij kleine vergoedingen als bezoekje aan de huisarts, of een receptje was dat geen probleem, maar bij grote bedragen als ziekenhuisopnames etc. wel. Deze clausule hebben bijna alle verzekeraars opgenomen en geeft aan dat wanneer er dubbele aanspraak gemaakt kan worden op twee verzekeringen (in dit geval ziektekosten en reis), de ander zou moeten betalen. Wanneer beide maatschappijen de clausule hebben opgenomen, zou in het verleden de langstlopende moeten betalen. Laat duidelijk zijn dat wanneer je in nood zit en onmiddellijke zorg nodig had, dit geen prettige situatie is.
Inmiddels is het zo dat de maatschappij waar het eerst wordt gemeld, ook zal betalen. Dat scheelt een heen en weer gepraat en dus tijd.
Is handig om te weten wanneer je van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Let wel op het volgende: Bij je zorgverzekering heb je een standaard eigen risico van 150 euro, los van je daarnaast zelf gekozen eigen risico, die niet verplicht is. Wanneer je de alarmdienst laat bellen met je zorgverzekeraar (en dus daarop claimt), zal de 150 euro ook voor jou rekening komen. Dit kan achteraf wel weer geclaimd worden op je reisverzekering, maar daar zal je dan wel achteraan moeten.
Ik snap dat wanneer je in een situatie zit dat je onmiddelijk geopereerd moet worden die 150 euro je een worst zal zijn, maar voor evt doktersbezoek etc. zou ik dit in het achterhoofd houden.
Ik hoop dat je niet in slaap bent gevallen door dit verzekeringstechnisch geneuzel. Veel succes met alles.
Dijnnas