Vicky & Chris' lange weg naar Australië

Vicky&Chris

Member
Hallo iedereen,

Na een lange tijd niet meer op dit forum actief te zijn geweest (enkel af en toe eens komen piepen en bijlezen) dacht ik dat het misschien wel eens tijd werd om mijn verhaal hier te delen. Waar ik een dik jaar geleden nog met vele vragen zat, en twijfels of emigreren uberhaupt wel mogelijk kon zijn, is er nu echt sprake van een proces waar we middenin zitten, zij het wel dat alles nog heel onzeker is.

Het is ondertussen al bijna 2 jaar geleden dat Christof en ik hebben beslist te willen emigreren, en na ontdekt te hebben dat mijn (nooit gebruikte) diploma psychologie voor een ticket kon zorgen, is een lange zoektocht gestart, en een weg vol ups en downs. Migratiebureau's werden gecontacteerd voor advies, en lange tijd heb ik gedacht dat het enkel maar zou lukken als ik eerst 2 jaar werkervaring als 'community worker' zou opdoen. Die job vond ik maar niet, en de moed begon ons in de schoenen te zinken. Tot ik in september ineens ontdekte (vraag me niet meer hoe) dat je voor een skills assessment als social worker géén werkervaring nodig hebt... en ik dit diploma kan behalen in slechts 1,5 jaar tijd, in verkorte leerroute dankzij mijn vorig diploma. Daar heb ik trouwens nog wel wat over geschreven hier op het forum. Ik heb de AASW gecontacteerd en zij konden me verzekeren dat mijn beide diploma's dan in rekening zouden worden genomen, maar uitsluitsel is er natuurlijk niet. Ze vragen normaal immers een 4 jarige opleiding, terwijl die van mij maar 2 jaar duurt (maar alle vakken dit jaar en enkel stage volgend jaar, dan kan ik mijn diploma al in januari halen) maar mijn psychologie was wel 3 jaar natuurlijk. Ook nog vereisten qua aantal uren stage etc. Dat wordt dus heel spannend als ik ooit alles indien, om te zien of ze genoeg waarde hechten aan mijn studies!

En ja, het is zwaar want ik volg ook nog een bachelor toerisme, daar was ik al 2 jaar mee bezig, beide in afstandsonderwijs dus... en ondertussen fulltime werken, al is dat nu even gestopt omdat ze op mijn nieuwe job na 4 maand hadden ontdekt dat ik stage moet gaan doen en me dus maar meteen hebben buitengesmeten. Momenteel zie ik het ook niet zitten om terug fulltime te werken, met nog een stuk of 15 papers (plus examens) die ik dit semester moet af hebben, ja zeg maar tegen tweede zit... Maar we moeten ook flink sparen dus de druk is groot.

Het sparen zien we anders wel goed zitten, we zijn vorige maand verhuisd uit Brugge naar een huisje in de polders, waar we 250 euro minder huur betalen, en we wonen hier super graag, heel rustig middenin de velden :)

Onze plannen zorgen dus voor behoorlijk wat stress, inspanningen en opofferingen, maar we weten waarvoor we het doen! Alleen jammer dat er nooit zekerheid zal zijn... Als alles volgens plan gaat, dien ik in februari 2015 mijn aanvraag voor skills assessment in, en dan... Misschien binnen 2 jaar weg!

Ik heb dit topic ook aangemaakt omdat ik in de komende tijd nog heel wat papierwerk, bewijzen etc. moet regelen voor de skills assessment, en deze dan hier kan stellen. Het blijft in ieder geval een hele steun om hier de vele positieve verhalen te lezen, en ik hoop dat het mijne er ook ooit zo één wordt!

vele groetjes

Hey wat leuk! Toch weer terug :up:

Goed om te horen dat er ergens nog wat ramen en deuren op een kier staan om wellicht doorheen te piepen :)

Keep us posted zou ik zeggen!

Hallo Vicky,

Ik wens jullie heel veel sterkte in deze vrij zware tijd. Maar zie het zo: eigenlijk is zo'n periode toch het meest geweldige in het leven: dat je hard aan het werk bent om dingen te verbeteren! Elke dag je opstaat ben je springlevend en aktief, in plaats van de mensen die met 21 al weten dat ze voor eeuwig onde de eigen kerktoren willen blijven wonen! Dus in die zin: geniet van deze tijd!

Wat zijn voor jullie redenen om Belgie te willen verlaten en naar Australie te gaan?

Welja bobbak, ondanks dat het hard werken is, en ik er natuurlijk nog niet ben, geeft het wel veel voldoening om met iets ontzettend nuttigs bezig te zijn! Dit geldt ook wel voor mijn studie toerisme (waar ik uiteindelijk in wil gaan werken) omdat het erg leerrijk is, maar ook het sociaal werk is interessant en ik sluit niet uit om er ooit in te werken... Dat gevoel had ik niet na mijn psychologie, dat was een beetje een 'vergissing' destijds...

De redenen om hier weg te willen? Tja een beetje dezelfde als voor iedereen hier zeker? :) Op zoek naar een betere leefomgeving; beter klimaat, prachtige natuur, goede economische omstandigheden (toch zeker vergeleken met België) en hopelijk ook vriendelijke mensen, minder stress, ... Er is weinig dat ons bindt met België, buiten onze familie en wat vrienden, en we hebben altijd al min of meer geweten dat we hier ooit weg zouden willen...

Alvast al eens een vraagje, kwestie van er op tijd mee te beginnen...
Ik weet dat hier heel wat sociaal werkers hun assessment hebben laten doen bij de AASW, maar misschien kunnen anderen hier ook op antwoorden?

Als ik mijn programmagids, vakinhouden e.d. zou laten vertalen (ben ik toch van plan ipv het zelf te vertalen), moet je dan daarna deze vertalingen laten ondertekenen (certificeren) bij de school zelf? Ik kan me inbeelden dat ze er niet happig op zijn om deze vertalingen zelf na te lezen... Moet je dan ook zowel de originele studiegids als de vertaling in je dossier invoegen?
Het wordt een hele klus want mijn eerste studie dateert al van jaren geleden, en ik hoop dat ik alles hier nog heb liggen, indien niet wordt het lastig omdat het curriculum daarna veranderd is... Van mijn huidige opleiding staan niet eens alle ECTS-fiches online o_O

Alvast al eens een vraagje, kwestie van er op tijd mee te beginnen...
Ik weet dat hier heel wat sociaal werkers hun assessment hebben laten doen bij de AASW, maar misschien kunnen anderen hier ook op antwoorden?

Als ik mijn programmagids, vakinhouden e.d. zou laten vertalen (ben ik toch van plan ipv het zelf te vertalen), moet je dan daarna deze vertalingen laten ondertekenen (certificeren) bij de school zelf? Ik kan me inbeelden dat ze er niet happig op zijn om deze vertalingen zelf na te lezen... Moet je dan ook zowel de originele studiegids als de vertaling in je dossier invoegen?
Het wordt een hele klus want mijn eerste studie dateert al van jaren geleden, en ik hoop dat ik alles hier nog heb liggen, indien niet wordt het lastig omdat het curriculum daarna veranderd is... Van mijn huidige opleiding staan niet eens alle ECTS-fiches online o_O

Ja, opleiding moet ondertekenen. Ik heb gevraagd om afdrukken op briefpapier van school en zoveel mogelijk stempels en handtekeningen. Gewoon een beetje vriendelijk stalken.
Nee, originele studiegids is niet nodig, kunnen ze toch niet lezen. Succes!

Ik ga daar alvast eens mee beginnen en hoop dat het vlot gaat, heb ondertussen nog wat terug gevonden hier van wat jij en Sjar en nog iemand dacht ik? hebben meegemaakt ivm weigeringen van school om te tekenen... Heb ook in mijn mail terug gevonden dat ik een jaar geleden al eens de programmagidsen heb toegestuurd gekregen :up: Maar moet dat dan echt de hele rimram zijn, dat zijn vaak 3 pagina's per vak, doelstellingen, competenties, evaluatiemethode etc. ?? Of gewoon de beschrijving van het vak is voldoende?

Moeilijk te zeggen.
Ik heb zelf uit mijn readers per vak de titel, korte omschrijving, doelstelling beschreven. Aantal studiepunten en behaald cijfer erbij. Alles bij elkaar 7 - 12 regels per vak, Maaaaarrrrr.... Mijn opleiding was zo lang geleden, en heb al vele jaren werkervaring, mogelijk heeft dat elkaar gecompenseerd. Zaken zijn verder ingediend door emigratiebureau, details van de beoordeling weet ik dus niet. Enkel bericht gehad dat zaken in orde waren en erkenning erdoor was.
Heb ook stageverklaringen moeten overleggen. Alles bij elkaar een hele toer om voor elkaar te krijgen, het lastigste uit het hele emigratieproces. Een echte bottleneck.

Het moet inderdaad op school papier en door school ondertekend worden. Bij de AASW moet het eigenlijk ook door school geschreven zijn. Maar daar heeft geen enkele opleiding uiteraard tijd voor, maar zorg dus dat je het zo opstelt alsof het door school geschreven is.
Ik ben nu bezig met alles vertalen (wat verdomd veel werk is!!!) en ik doe mijn cijferlijs met vaknaam, cijfer en ECT en dan per vak een korte beschrijving en de competenties waar ik aan gewerkt heb in dat vak. Je moet bij de AASW op hun formulier namelijk invullen hoe je elke genoemde competentie behaald hebt. Je kunt dan makkelijk per competentie verwijzen naar de vakken waarin je aan die competentie gewerkt hebt. Dus probeer ook hun competenties te linken aan de Nederlandse competenties, zodat je eigenlijk hun competenties gebruikt in je vakomschrijving al (als dit logisch klinkt, haha).

Ik heb het destijds ook allemaal zelf vertaald en geschreven. Ik heb school gevraagd om zoveel mogelijk nederlandstalige handleidingen van vakken, maar veel vakken waren inmiddels wel verandert. Dus toen ben ik zelf gaan kijken naar de vakken, welke tentamens hadden we en welk cijfer. Na wat heen en weer mailen met school, heb ik iemand bereid gevonden het op briefpapier van school te laten afdrukken en ondertekenen. Volgens mij hebben ze toen bij mij ook een exemplaar bewaard, zodat school deze zelf nu ook had.
Het is even wat werk, maar goed voor het oefenen van je Engels en het voordeel van zelf schrijven is dat je inderdaad wat creatiever met de vakken om kunt gaan (binnen bepaalde marges, mocht je opleiding het echt goed nalezen) ;-)

Lijkt me duidelijk dat ik er goed aan doe om hier, een jaar op voorhand, al geleidelijk aan mee bezig te zijn.
Christof wil trouwens dat ik alles laat vertalen, "om zeker te zijn dat het goed is", maar ik spaar liever die 200 euro (?) uit en idd, je leert er nog wat van, hoewel het ook een klus is waar ik tegenop zie. Heel veel van die begrippen die eigen zijn aan het werkveld, heb ik geen idee van hoe te vertalen. In ieder geval heb ik er zelf al de hand in om zelf selectief te zijn in wat er juist vertaald moet worden (omschrijvingen etc) en dat lijkt me in mijn geval zeker nodig om zo goed mogelijk aan hun vereisten te voldoen. Ik mag dan wel de verkorte leerroute volgen omdat ik al een diploma heb, maar als ik mijn vakken vergelijk met de studenten van de dagopleiding, is er toch wel veel waar ik niks van weet :confused:

Alvast al eens gevraagd aan de opleidingscoördinator sociaal werk waarom niet alle fiches online staan en zijn antwoord was "dat alle docenten die aan het begin van het jaar zelf moeten ingeven. Je gaat hen dus eens persoonlijk moeten aanspreken als je meer info over de vakken wil"... Duidelijk dat men er echt geen idee van heeft wat het betekent als je zegt "ik heb die studiefiches nodig om een visum aan te vragen" ....

Oh en afstandsonderwijs is soms echt wel volledig aan je lot overgelaten worden, zoveel dingen die slecht geregeld zijn, bij mijn beide opleidingen! Maar toch blijf ik enorm blij voor deze kansen. Wordt nu enkel nog bang afwachten of ik een werkloosheidsuitkering kan blijven krijgen als ik stage volg, heb vandaag een aanvraag binnen gedaan. Anders lijkt het diploma halen mij gewoon onhaalbaar, 3 maand (laat staan 6) zonder inkomen....

@Gwen: jij ook heel veel succes met het vertalen en samenstellen! En iedereen bedankt voor de tips!

Het moet inderdaad op school papier en door school ondertekend worden. Bij de AASW moet het eigenlijk ook door school geschreven zijn. Maar daar heeft geen enkele opleiding uiteraard tijd voor, maar zorg dus dat je het zo opstelt alsof het door school geschreven is.
Ik ben nu bezig met alles vertalen (wat verdomd veel werk is!!!) en ik doe mijn cijferlijs met vaknaam, cijfer en ECT en dan per vak een korte beschrijving en de competenties waar ik aan gewerkt heb in dat vak. Je moet bij de AASW op hun formulier namelijk invullen hoe je elke genoemde competentie behaald hebt. Je kunt dan makkelijk per competentie verwijzen naar de vakken waarin je aan die competentie gewerkt hebt. Dus probeer ook hun competenties te linken aan de Nederlandse competenties, zodat je eigenlijk hun competenties gebruikt in je vakomschrijving al (als dit logisch klinkt, haha).

Oh nu lees ik dit nog eens opnieuw (zie mijn nieuwe post onder skilled visa)... Dus jij bent van plan van die Course information form zelf in te vullen? School zal dit dan toch zien aangezien zij moeten tekenen? En ben jij eigenlijk van plan om een bureau in te schakelen? Vind dit toch wel moeilijk hoor, nu niet om het zelf te gaan zitten invullen, maar de twijfel over hoe het zou moeten ... :confused:
(en voel me toch ook wel beetje dwaas dat ik alles nog niet goed bekeken had voor ik er hier over kwam zagen......)

Oh nu lees ik dit nog eens opnieuw (zie mijn nieuwe post onder skilled visa)... Dus jij bent van plan van die Course information form zelf in te vullen? School zal dit dan toch zien aangezien zij moeten tekenen? En ben jij eigenlijk van plan om een bureau in te schakelen? Vind dit toch wel moeilijk hoor, nu niet om het zelf te gaan zitten invullen, maar de twijfel over hoe het zou moeten ... :confused:
(en voel me toch ook wel beetje dwaas dat ik alles nog niet goed bekeken had voor ik er hier over kwam zagen......)
Ik maak zelf het overzicht van mijn cijferlijst en korte omschrijving van alle vakken met bijbehorende competenties in het Engels. Officieel moet dit door school gedaan worden, maar school heeft hier uiteraard geen tijd voor. Dus ik schrijf het alsof het door school getekend word en dit word dan door school nagekeken, geprint en getekend.
Ik wil geen bureau inschakelen omdat mijn visum aanvraag (mits Social Work op de lijst blijft!!!) redelijk standaard is. Geen rare dingen, dus ik denk dat ik dat zelf wel moet kunnen. En daarnaast zou ik een bureau ook niet kunnen betalen.

ja dat is natuurlijk te hopen dat social work op de SOL blijft!! Wanneer denk jij je aanvraag in te dienen? Heb je ook al werkervaring? (sorry dat ik het niet even ga opzoeken, heb je lastavaza wel al gelezen maar dat is alweer even geleden :rolleyes: )

Ik heb 2 jaar NL werkervaring dus niet genoeg om punten mee te scoren helaas.
Ik wil mijn visum rond Jan 2015 indienen. Maar in het geval dat ik in 1x mn IELTS gehaald heb (8'en) ga ik toch nog eens even overleggen of ik niet bij familie het geld kan lenen voor n half jaar en mn aanvraag voor 1 juli doen.. Ben zo zenuwachtig voor die nieuwe lijst!!!

2 jaar ervaring is nog altijd beter dan niks ;) Neem je die eigenlijk op in je skills assessment of is dat niet nodig aangezien je aan alle vereisten zal voldoen?
Ik zit vaak te denken, als ik eens wat meer pessimistisch ben, waarom zou ik nu een positieve assessment, laat staan een visum, krijgen met mijn 2 diploma's zonder ervaring terwijl er zovelen hier zijn die jaren ervaring hebben maar er toch naast grepen! ....

Heb genoeg om me zenuwachtig over te maken mbt diploma's en studies dat ik momenteel niet zo wakker lig van die lijst. Ik zie social work eigenlijk niet meteen van de SOL én de CSOL verdwijnen. En wellicht duurt het bij mij nog tot juli volgend jaar eer ik een visum zou aanvragen, en dan komt er toch ook weer een nieuwe lijst... Ik heb nog 2,5 jaar tot ik 33 word (dus minder punten) dus in principe heb ik nog zo lang de tijd. Snap wel dat het voor jou anders ligt, maar een een (half) jaartje wachten zou anders toch ook geen ramp zijn gezien je leeftijd toch? Geen extra punten binnenkort? (weet niet hoe je juist bent maar heel wat jonger dan ik toch :D edit: oh ja kan het zien in je profiel) En ja wat is het verdomd duur he!!

Nee ik laat mijn 2jaar niet meenemen. Daar heb ik echt niks aan. Kost alleen meer werk en geld :p Voor zowel mn assessment als mn visum maakt het geen verschil :)

Back