Visa gekregen, maar.....

[quote author=Hans de Visser link=topic=2263.msg23671#msg23671 date=1123760968]
[quote author=Ineke link=topic=2263.msg23637#msg23637 date=1123740603]
Als je eenmaal je visa hebt en het is geactiveerd, is het geldig voor 5 jaar,
maar van de 5 jaar moet je 2 jaar van de 5 jaar in Aus wonen.
Anders kan je er niet meer in.[/quote]In principe hoef je niet die 2 jaar binnen de eerste 5 jaar te passen, je zou ook 4 jaar en 364 dagen kunnen wachten met emigreren, maar dan moet je 2 jaar lang in Australie blijven -dus zelfs geen vakantietje in Nieuw Zeeland- voordat je in aanmerking komt voor het RRV en dus weer 'gewoon' het land in en uit kunt. 't Is een mogelijkheid, maar niet aan te raden...
[/quote]

Begrijp niet wat je bedoeld   :blond: Misschien even een beetje meer uit legen.

Alles hangt af van subclass spouse visa die je toegewezen krijgt.Als ik het goed heb kun je in aanmerking komen voor een spouse visa van 2 of 5 jaar.Hangt van je situatie af.

Ik zit nu even in mijn paspoort te kijken en op mijn visa staat hetvolgende:
Visa subclass 100
Initial entry by 30 march 2006
Granted 19 may 2005
Must not arrive after 19 may 2010

Op een bijbehorend document staat vervolgens:
The visa allows you to enter Australia before 30 march 2006.
The visa also allows you to enter and leave Australia as many times as you like until 19 May 2010.
After this date you must obtain a Resident Return Visa ( RRA ) if you travel overseas and want to return to Australia as a permanent resident.

Misschien ook nog belangrijk:
Now that your visa has been granted, your initial entry date cannot be changed under any circumstances.

Grt
Rob

Oke Robby, duidelijke taal, bedankt. Dan zal het een korte "vakantie" worden óf een "hals over kop" emigratie... nu nog een keuze maken. Ik heb een provisional spouse visa, deze zal waarschijnlijk 2 jaar zijn.

Oke Robby, duidelijke taal, bedankt. Dan zal het een korte "vakantie" worden óf een "hals over kop" emigratie... nu nog een keuze maken. Ik heb een provisional spouse visa, deze zal waarschijnlijk 2 jaar zijn.

Als je net als ik nog het een en ander moet regelen en in tijdnood komt dan is idd een korte vakantie misschien verstandig.Je kan dan bepaalde zaken persoonlijk regelen/informeren.Hals over kop emigratie is niet verstandig denk ik,maar ja wie ben ik.
Sterkte en hou ons op de hoogte.

Grt
Rob

P.S Wat is een provisional spouse visa.Als het voor 2jaar is staat dat op je visum.

Een spouse visa is voor 2 of voor 5 jaar.
provisional spouse visa = voorlopig / tijdelijk spouse visa

In most cases, permanent residence cannot be granted until 2 years after you lodge your application. However, you may be granted a permanent visa without having to fulfil the usual 2 year waiting period if:

at the time you apply you have been in a spouse relationship with your partner for 5 years or more, or 2 years or more where there are dependent children of the relationship

Gr. Ton  :up:

[quote author=Robby link=topic=2263.msg23684#msg23684 date=1123765665]
Alles hangt af van subclass spouse visa die je toegewezen krijgt.Als ik het goed heb kun je in aanmerking komen voor een spouse visa van 2 of 5 jaar.Hangt van je situatie af.

Ik zit nu even in mijn paspoort te kijken en op mijn visa staat hetvolgende:
Visa subclass 100
Initial entry by 30 march 2006
Granted 19 may 2005
Must not arrive after 19 may 2010

Op een bijbehorend document staat vervolgens:
The visa allows you to enter Australia before 30 march 2006.
The visa also allows you to enter and leave Australia as many times as you like until 19 May 2010.
After this date you must obtain a Resident Return Visa ( RRA ) if you travel overseas and want to return to Australia as a permanent resident.

Misschien ook nog belangrijk:
Now that your visa has been granted, your initial entry date cannot be changed under any circumstances.

Grt
Rob

[/quote]

Rob, ik heb even op mijn begelijdende brief gekeken, ik heb een subclass 309 visa, en ben een provisional resident. Nu weet ik dus niet of die gevens betreking hebben op mij omdat dat niet in mijn bijbehorend document staat,  lekker duidelijk allemaal... NOT
En onze case officer belt ook niet terug...

Uhhh ik wil niet brutaal over komen.... :? en ik mag me er eigelijk ook helemaal niet mee bemoeien. Maaaaar.... :roll: :roll:
Wat moet je dan nog zo onwijs gaan regelen dat het niet te doen is in 2 maanden. Toch nog best wel lang 2 maanden of zie ik het nou verkeerd. O.k. huis verkopen is wat moeilijk binnen dat tijds bestek. Maar toch wel te regelen vanuit Australië??
Ge eerst eventjes een paar dagen rustig zitten en denken over wat er allemaal nog moet gebeuren. Maak daar een mooi lijstje van en hou dat lijstje in de buurt zodat je elk "O ja.. dat" moment gelijk kan noteren en ga dan als een gek werken omdat lijstje klaar te krijgen. Misschien met behulp van familie en vrienden.
Je kan natuurlijk gaan discusere en uitzoeken of je misschien toevallig ergens een uitzondering op de entry date kan krijgen (zonde tijd toch...) 
Of je kan nu alles met beide handen aan pakken en dan zal je zien dat je straks met een goed gevoel richting Oz gaat :up: :up:
Vat het aub niet verkeerd op, probeer alleen maar te helpen :wink: :wink:
succes en groetjes Barry

[quote author=Biermans link=topic=2263.msg23702#msg23702 date=1123780160]

[/quote]

Rob, ik heb even op mijn begelijdende brief gekeken, ik heb een subclass 309 visa, en ben een provisional resident. Nu weet ik dus niet of die gevens betreking hebben op mij omdat dat niet in mijn bijbehorend document staat,  lekker duidelijk allemaal... NOT
En onze case officer belt ook niet terug...

Het slaat niet op je vrouw, die heeft een Aus pp.
Subclass 309 provisional spouse visa, is een visa aanvraag BUITEN Aus gedaan
met een Aus partner en een relatie ten tijde van de aanvraag van tenminste 12 mnd
geldig 2 jaar daarna kan je een aanvraag doen voor een permanent  visa.
Als binnen die twee jaar je relatie totaal 5 jaar duurt kan je op dat moment
al een aanvraag doen voor een permanent visa.

Gr. Ton 

[quote author=Bear link=topic=2263.msg23703#msg23703 date=1123782672]

Een heel verhaal  :up:

[/quote]

Barry, tuurlijk kom je niet brutaal over, iedere hulp/reactie is welkom en dat waardeer ik, daarom is het een forum!

Huis verkopen hoeft ook zelfs niet, we wonen gehuurd en is binnen 1 maand afgezegd.
Maar ik heb toch besloten dat ik er kort heen ga om het te valideren, den maar even een korte vakantie meepakken.

Bedankt voor jullie reacties en steun allemaal!! Ik heb er veel aan gehad.

[quote author=Ineke link=topic=2263.msg23675#msg23675 date=1123761820]
[quote author=Hans de Visser link=topic=2263.msg23671#msg23671 date=1123760968]
[quote author=Ineke link=topic=2263.msg23637#msg23637 date=1123740603]
Als je eenmaal je visa hebt en het is geactiveerd, is het geldig voor 5 jaar,
maar van de 5 jaar moet je 2 jaar van de 5 jaar in Aus wonen.
Anders kan je er niet meer in.[/quote]In principe hoef je niet die 2 jaar binnen de eerste 5 jaar te passen, je zou ook 4 jaar en 364 dagen kunnen wachten met emigreren, maar dan moet je 2 jaar lang in Australie blijven -dus zelfs geen vakantietje in Nieuw Zeeland- voordat je in aanmerking komt voor het RRV en dus weer 'gewoon' het land in en uit kunt. 't Is een mogelijkheid, maar niet aan te raden...
[/quote]

Begrijp niet wat je bedoeld   :blond: Misschien even een beetje meer uit legen.
[/quote]Sorry, was misschien wat onduidelijk. Wat ik bedoelde is dat je niet per se van die eerste 5 jaar 2 jaar in Aus moet hebben gewoond, je kunt ook pas vlak voor het verlopen van je visum (dus uiterlijk 4 jaar en 364 dagen na de 'visa granted' datum) naar Aus emigreren, maar dan moet je 2 jaar lang in het land blijven om in aanmerking te komen voor een RRV, wat je nodig hebt om bij terugkomst na een reis overzee Aus weer binnen te komen. Voorbeeld:

Stel je visum is 'granted' op 1/1/2006.
Ergens in 2006 -vóór de 'first entry date'- zul je Aus binnen moeten komen om je visum te activeren, maar daarna kun je gewoon weer terug naar NL.
Op 1/1/2011 verloopt je visum, het is aan te raden voor die tijd al tenminste 2 jaar in Aus te hebben gewoond, zodat je op die datum in aamerking komt voor een RRV.
Maar, je kunt er ook voor kiezen pas op 31/12/2010 naar Aus te emigreren. Het nadeel is dan echter dat je dus 2 jaar lang in het land moet blijven voordat je in aanmerking komt voor een RRV. Dus als je dan voor 31/12/2012 Aus verlaat ook al is het maar voor 1 dag, kom je er niet meer in en moet je eerst opnieuw een visum gaan regelen.

Klopt, dat was ook de reden dat Ineke Australische is geworden
VOORDAT ze bij mij kwam wonen.
Een permanent visa en een RRV is 5 jaar geldig.
Om na afloop van je permanent een RRV te kunnen aanvragen
MOET je minimaal  in totaal 24 maanden van die 5 jaar  in Aus verblijven.
Dit is ook als je een RRV wil verlengen.
Om dus hier een paar jaar te kunnen blijven zonder problemen
bij terugkeer heeft zij nu dus een Aus pp.

Maakt het voor mij nu een stuk makkelijker om daarheen te kunnen.  :-D
Dat wisten wij toen ook nog niet.

Gr. Ton

Back