Visa voor eigen onderneming

TiGe88

New Member
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik hoop dat ik mijn bericht in de juiste thread post, anders bij deze alvast mijn excuses en vraag om vergeving :)

Mijn situatie (en vraag) is als volgt:
Op dit moment reis ik op een working holiday visa door Australie met einddoel om een eigen bouwkundig ontwerp/engineeringbureau in Building Information Modelling (BIM) op te zetten. BIM wordt vanuit de overheid gestimuleerd en kan - kort door de bocht - als een vernieuwende werkwijze gezien worden die kostenbesparend is. Zover ik kan beoordelen een redelijk onontgonnen markt hier in Australie, dus leuke kansen in het verschiet.

Ik heb enig onderzoek al ondernomen, en ik kom eigenlijk uit op twee mogelijke visa's (met hun nadeel benoemd). Daarnaast voldoe ik aan twee 'occupations' op de MLTSSL lijst.

Business visa (Nadeel: Dit visa vereist een investering van 1.5 mln. Hoe hard is deze eis?)

Temporary Skills Shortage Visa 482 (vervanger van de 457). In het verleden werd de 457 visa gebruikt (en misbruikt lijkt het) om visa self sponsorship een Permanent residence te bemachtigen, echter lijkt met de nieuwe 482 hier een stokje voor wordt gestoken. Nadeel is daarnaast ook dat het recent vervangen is, en daarmee ervaringen er nog niet echt zijn. behalve dat de aanvraag met tienduizenden stuks verminderd zijn.

Dan de brandende vraag:
Zijn deze twee visa's de enige weg die naar Rome leiden, of zijn er op dit forum ook mensen die een visa op een andere manier hebben weten te bemachtigen om een eigen business te starten? Gevoelsmatig zou ik willen aannemen dat er meerdere wegen zijn..

Ik hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt.
 
Vergeet even dat je een eigen business wilt starten.
Doel 1 is: hier binnen komen (permanent)
Daarna kun je of een krantenwijk nemen, hamburgers flippen of je eigen business starten. Wat jij leuk vindt ;)

Dus wellicht handig om te kijken welke visa’s je voor in aanmerking komt. 189/190 zijn het fijnst.

Laat maar even weten of dat die passen (of niet)
 
Vergeet even dat je een eigen business wilt starten.
Doel 1 is: hier binnen komen (permanent)
Daarna kun je of een krantenwijk nemen, hamburgers flippen of je eigen business starten. Wat jij leuk vindt ;)

Dus wellicht handig om te kijken welke visa’s je voor in aanmerking komt. 189/190 zijn het fijnst.

Laat maar even weten of dat die passen (of niet)

Dat is bij een business visa anders. Daar gaat het starten van een bedrijf/investering in een bedrijf gepaard met het verkrijgen van het visum.

Tige88; Geen ervaring mee, maar ik denk dat je wel aan moet kunnen tonen dat je een serieuze kandidaat was om tot dat resultaat te komen als het al geen harde eis is. Ik heb wel eens gezien dat bedrijven via bedrijfsmakelaars (business brokers) werden verkocht voor minder dan 2 ton en waarbij al gezegd werd dat het tot een visum kan leiden. Leuk voor rijke chinezen die het bedrijf kopen, investeren, visum afronden en het bedrijf laten klappen omdat dat geld ze geen reet scheelt.

als een vernieuwende werkwijze gezien worden die kostenbesparend is. Zover ik kan beoordelen een redelijk onontgonnen markt hier in Australie, dus leuke kansen in het verschiet.
Advocaat van de duivel; Ze lopen hier achter, dat is niet alleen een kans, maar ook een probleem. Je kan ook tever voor lopen waardoor de tijd nog niet rijp is. Weet je zeker dat de markt er klaar voor is? (en dan bedoel ik geen mondelinge ja, want dat zeggen ze hier nogal makkelijk.
 
@FOL, ik snap dat dit bij een business visa anders is ;) Ik bedoel te zeggen: is een ander normaal visum geen (betere) optie. De poster is duidelijk niet erg gelukkig met de 1.5 miljoen instap fee.
 
Vergeet even dat je een eigen business wilt starten.
Doel 1 is: hier binnen komen (permanent)
Daarna kun je of een krantenwijk nemen, hamburgers flippen of je eigen business starten. Wat jij leuk vindt ;)

Dus wellicht handig om te kijken welke visa’s je voor in aanmerking komt. 189/190 zijn het fijnst.

Laat maar even weten of dat die passen (of niet)


Thanks Afterbang voor je snelle reactie!

Ik heb beide visa's even gecheckt en kom net wel/niet aan de 65 punten eis, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Echter als je genomineerd wordt (190 visa) krijg je 5 punten extra en dan komt dit wel goed. Beide bieden perspectief..

Ik heb nog wel een vraag aan je, hopelijk weet je hier het antwoord op:
Beide visa's geven aan 'This visa allows you ... live and work in Australia as a permanent resident' Begrijp ik goed, zoals je hierboven benoemd, dat onder 'work' niet enkel loondienst maar ook ondernemerschap verstaan wordt? Maw: Het is niet zo dat ik uitgesloten ben van het oprichten vaan eigen bedrijf wanneer ik de visa heb verworven?

Onder de working holiday visa wordt in 'work' geen onderscheid gemaakt, en kan ik dus mijn eigen bedrijf opstarten. Dat is dus ook wat ik op korte termijn ga doen.

Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite.
 
Tige88; Geen ervaring mee, maar ik denk dat je wel aan moet kunnen tonen dat je een serieuze kandidaat was om tot dat resultaat te komen als het al geen harde eis is. Ik heb wel eens gezien dat bedrijven via bedrijfsmakelaars (business brokers) werden verkocht voor minder dan 2 ton en waarbij al gezegd werd dat het tot een visum kan leiden. Leuk voor rijke chinezen die het bedrijf kopen, investeren, visum afronden en het bedrijf laten klappen omdat dat geld ze geen reet scheelt.

Het lijkt mij, in een steeds meer globaliserende wereld, bijzonder als dit de enige weg is die de mogelijkheid biedt een eigen bedrijf op te starten als buitenlander. Daarnaast is mijn business een service business. Ik zou simpelweg niet weten waar ik 1.5 mln in 'moet' investeren. Vandaar mijn vermoeden dat er ook een andere oplossing moet zijn.

Advocaat van de duivel; Ze lopen hier achter, dat is niet alleen een kans, maar ook een probleem. Je kan ook tever voor lopen waardoor de tijd nog niet rijp is. Weet je zeker dat de markt er klaar voor is? (en dan bedoel ik geen mondelinge ja, want dat zeggen ze hier nogal makkelijk.

Het blijft een gok natuurlijk, zoals elk startend bedrijf dat in zekere zin is. Echter heb ik naast een laptop en licentie geen verdere investeringen nodig heb en even makkelijk kan stoppen als ik dat wil. Dat ze hier achter lopen is mij al wel duidelijk geworden als je alleen al kijkt naar openbare wifi, wat soms lachwekkend is. Toch is mijn speelveld een wereldwijd veranderende trend plus dat meer overheden aanbestedingen verplichten langs deze weg en tot slot dat het kostenbesparend is. En dat laatste is altijd interessant. Ik zie het positief in.

Thanks!
 
Als je een 189 hebt dan kun je doen wat je wilt. Werken, niet werken, eigen bedrijf starten. Wat jij wilt. Je bent vrij man

Als je een 190 hebt, alles als hierboven. Alleen dien je de eerste 2 jaar in de staat te wonen die je genomineerd heeft te wonen.

Wij hebben een 190. Mijn partner heeft het eerste jaar vanuit hier haar eigen bedrijf in NL verder gerund. Om maar even een heel gekke constructie te noemen. Ligt niemand wakker van

Ik heb een zzp-er schap (zeg maar) en werk als contractor voor een Global company met HQ in NL.

Dus die wat je wil, zolang het maar niet crimineel is ;)
 
Als je een 189 hebt dan kun je doen wat je wilt. Werken, niet werken, eigen bedrijf starten. Wat jij wilt. Je bent vrij man

Als je een 190 hebt, alles als hierboven. Alleen dien je de eerste 2 jaar in de staat te wonen die je genomineerd heeft te wonen.

Wij hebben een 190. Mijn partner heeft het eerste jaar vanuit hier haar eigen bedrijf in NL verder gerund. Om maar even een heel gekke constructie te noemen. Ligt niemand wakker van

Ik heb een zzp-er schap (zeg maar) en werk als contractor voor een Global company met HQ in NL.

Dus die wat je wil, zolang het maar niet crimineel is ;)


Thanks, helder. Dit was het antwoord dat ik zocht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe het proces bij jou is verlopen. Mag ik je hierover wat vragen (evt in een privé bericht) stellen?

Alvast bedankt
 
Thanks, helder. Dit was het antwoord dat ik zocht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe het proces bij jou is verlopen. Mag ik je hierover wat vragen (evt in een privé bericht) stellen?

Alvast bedankt

Vraag maar raak! Als het te prive wordt PM ik je wel.
 
Vijf jaar later (of 3, tis maar hoe je het bekijkt ;)) heb ik nog steeds veel NL klanten vanuit AU. Ik heb een Australische rekening waar AU klanten kunnen betalen en onze oude NL raborekening waar Europese klanten op betalen. Ik stuur simpelweg een factuurtje zonder BTW (hier heet dat GST) en klaar. Als ik kosten in NL maken, ontvang ik een factuur in Euro's zonder BTW. Met een boekhoudprogramma als Xero.com kan je eenvoudig omgaan met diverse currencies.

Meteen dit draadje doorlezen om steeds geld uit de EU naar AU over te maken:
https://xpdite.net/forum/threads/australische-bankrekening-vermogen-overmaken.14602/unread

Anyway ik ken je markt verder niet, maar cruciaal mijns inziens als immigrant ondernemer is om als een idioot te netwerken. Je hebt ingangen nodig, in NL heb je die jarenlang opgebouwd, maar hier begin je op nul.
 
Last edited:
Vraag maar raak! Als het te prive wordt PM ik je wel.

Thanks! Excuses voor mijn ietwat late reactie.

Vragen die ik heb:
- Hoelang heeft het gehele traject voor jou geduurd?
- Hoe ben je uberhaupt hier terecht gekomen?
- Klopt het dat je pas betaalt nadat je genomineerd bent?
- En, hoeveel tijd zat er tussen Expression of interest en nominatie?
- Als je je werkervaring moet aantonen, hoe gaat dat in zijn werk?
- Hoe heb je de IELTS test ervaren?

Ik hoor graag. Bedankt!!
 
Thanks! Excuses voor mijn ietwat late reactie.

Vragen die ik heb:
- Hoelang heeft het gehele traject voor jou geduurd?
- Hoe ben je uberhaupt hier terecht gekomen?
- Klopt het dat je pas betaalt nadat je genomineerd bent?
- En, hoeveel tijd zat er tussen Expression of interest en nominatie?
- Als je je werkervaring moet aantonen, hoe gaat dat in zijn werk?
- Hoe heb je de IELTS test ervaren?

Ik hoor graag. Bedankt!!

Ah, dat zijn redelijk algemene vragen ;)
En sommige kan ik niet zo goed beantwoorden omdat wij een visa oude stijl hebben. Expression of Interest bestond toen nog niet. Je verzamelde alles, betaalde alles en dan ‘op hoop van zegen’...

Dus ik zal ze beantwoorden maar het is niet echt van toepassing voor je, sorry.

We hebben een 176 visa (nieuwe versie is 190) Van start tot Grant duurde dat 14 maanden.

Hoe ben je hier terecht gekomen? Met het vliegtuig bedoel je? ;) Of waarom? Die laatste: paar keer op vakantie geweest en de sprong gewaagd. Lees anders mijn (nogal lange) LaStaVaZa MerryGoRound naar OZ.

Betalen, Nominatie, weet ik niet zoals gezegd. In onze tijd moest je gewoon alles betalen en dan lang wachten en hopen. Andere weten vast hoe dat nu werkt.

Note: Mijn vriendin is de visa aanvrager, dus zij heeft het zware werk gedaan zoals:

Werk ervaring aantonen, Yep. Dat is een hele klus. Je CV, brieven van (vorige) werkgevers die bevestigen dat je werk uitgevoerd hebt wat klopt met de vereisten voor je visa, overzicht en inhoud van de vakken van je opleiding enz.

IELTS, ik hoefde maar 4x 4.5 te halen. Dus dat was makkelijk. Mijn vriendin 4x 7. Dat ging ook in 1x. Maar het is een vermoeiende dag. Writing is het wellicht het moeilijkst al gaat dat op General nog wel. Op Academic is het een hele klus...

Lees mijn of andermans LaStaVaZa maar eens door dat geeft je een beeld van verschillende mensen en verschillende trajecten.

Succes!
 


OFX
Back
Top