Hallo Jacoba!
Ik ben iemand die twee dagen geleden het heugelijk nieuws kreeg dat haar Prospective Marriage Visa via Berlijn is goedgekeurd, dus ik kan je misschien helpen met je vraag.
Mijn verloofde en ik hebben 9 maanden samengewoond in Australië (we zijn anderhalf jaar samen). We zijn beiden nooit eerder gehuwd, geen kinderen, gezond als een vis, hebben gestudeerd, blablabla, om maar even te wijzen op het feit dat we dus geen "risicogeval" waren (het kan blijkbaar langer duren indien je dat wel bent).
Ik heb mijn aanvraag ingediend begin september en kreeg op 17/09/2010 bevestiging dat alles was ontvangen.
Mijn aanvraag was goed in orde, waarmee ik bedoel dat niet alleen alle papieren waren ingevuld, maar we hadden ook heel veel bewijzen van onze relatie en van onze toewijding (dat gaat van foto's over statutory declarations tot bewijzen van een gezamelijke rekening). De medische testen heb ik eveneens begin september gedaan en laten opsturen (die werden de week na de 17de ontvangen door Berlijn). Ondanks alle goede voorbereiding duurde het verwerken toch 5 maanden: mijn visum is namelijk goedgekeurd op 17/02/2011. Het heeft dus een hele poos geduurd (ik ben zelfs 6 weken geleden nog een maand naar Australië gegaan omdat het zo lang duurde!). Ik heb tot eind januari moeten wachten vooraleer ze aan mijn applicatie zijn begonnen, maar daarna is het dus zeer snel gegaan (waarschijnlijk omdat ik in orde was met alles?).
In mijn ervaring is het dus best om je medische testen al te doen en niet te wachten tot ze ernaar vragen. Ze gaan daar sowieso om vragen, net als om je police check. (als je Belgisch bent, zorg dan dat je een Uittreksel uit het Strafregister aanvraagt via BRUSSEL, dus niet via de gemeente. Er is wel degelijk een verschil!! Meer info:
http://www.just.fgov..._htm/faq/06.htm) Beter dat je dus in orde bent met zulke dingen vooraleer ze jouw dossier in handen nemen.
Ik heb geen telefonisch interview gehad, ik heb eigenlijk bitter weinig contact gehad met Berlijn.
Ze vragen ook expliciet om enkel in hoogdringendheid contact op te nemen.
Ik hoop dat dit je vragen beantwoordt. Ik weet hoe vreselijk het is om aan die wachttijd te beginnen. Wie weet, met een beetje geluk gaat het voor jou wat sneller!