Visum altijd valideren?

Renate

Member
Al een aantal keer heb ik hier gelezen dat bij goedkeuring/krijgen van het visum het binnen een (korte?) bepaalde termijn gevalideerd moet worden in Australië. Is dit altijd zo?

Wij willen namelijk in januari naar Adelaide gaan om een soort 'vooronderzoek' te gaan doen daar. Als ons visum wordt goedgekeurd weten we dan al een beetje in welke wijken/plaatsen we zouden willen wonen.

Echter onze aanvraag is net gestart en als deze zou worden goedgekeurd en we moeten dan sowieso valideren in oz, is het wellicht financieel handiger dit vooronderzoek dan te gaan doen.

Iemand die dit weet?
 
Voor zover ik weet krijg je, na de visa grant, een entry date. Voor die datum moet je dan een keer in OZ geweest zijn om je visum te valideren. Maar wat ik had begrepen is dit best een redelijke tijd na de grant, dus geen 30 dagen ofzo, eerder 6-12 maanden, maar dat kan ook weer van het soort visum afhangen.

Ik denk dat het doen van een onderzoek tripje afhangt van wanneer jullie zouden willen gaan als het visum er is. Als jullie pas over een paar jaar zouden willen gaan, dan zou ik idd de validatietrip als onderzoek trip gebruiken, maar als jullie zo snel mogelijk na het krijgen van het visum willen gaan, dan kun je net zo goed al in januari gaan. Dit laatste ook zeker als het visum "redelijk zeker" is. Staan jullie nog voor een onzeker traject, zou ik ook even afwachten of er schot in zit de komende maanden, anders plan je misschien zo'n trip en gaat het visum niet door. Alhoewel je dan natuurlijk wel een mooie reis hebt gemaakt, dat dan wel :)
 
Je moet binnen een jaar nadat je je medicals of vog hebt gedaan (welke je eerder had) in Australie door de douane gaan (of in Au zijn). De exacte datum krijg je bij je grant te zien, maar dat is dus ongeveer 12 maanden later.

Je hoeft niet eerst te valideren. Wij zijn 3 maanden na onze grant met een one way ticket gegaan.

Veel mensen kunnen echter nog niet binnen 12 maanden emigreren vanwege diverse redenen zoals het eerst willen verkopen van hun huis. Als je binnen een jaar gaat, dan is je visum "gevalideerd". Dan heb je daarna nog eens 4 jaar om daadwerkelijk te emogreren naar Australie. Daar moet je vervolgens 2 jaar blijven om zonder problemen het land uit te gaan en weer terug te kunnen.

Dat is het zo ongeveer.
 
Last edited:
Het verschilt per visum en het zal in de loop der tijd ook veranderd zijn. In mijn geval kreeg ik in 2008 het 475 visum en moest ik binnen 6 maanden valideren. In mijn geval was dat ook een enkele reis Adelaide.
 
Back
Top