Visum gekregen en nu?

Ym1

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb 1 augustus mijn visum gekregen:D Ik vertrek begin volgende maand. Maar welke zaken moet ik in Nederland nog regelen? Ik heb echt geen idee.
Heb ik nog een zorgverzekering hier nodig tot ik mijn citizenship aanvraag in Australië?
Hoe zit dat met pensioen?
Bedankt alvast!

Gefeli! Maaaaar.... vertel eens wat leuks over jezelf (behalve dat je je visum hebt ;) )

Waarom OZ, waar naar toe, wat ga je doen enz.

Kom op met die smeuige details!

:D

Je kan bij Medicare een Medicare kaart aanvragen met je visa grant. Dan heb je die in Nederland niet meer nodig (tenminste, ik neem aan dat je permanent naar Australië verhuist ;)). Voor de periode dat je je temporary visa hebt krijg je een Interim Medicare card, zodra je je permanent visa hebt kun je die weer omruilen voor de normale Medicare card. Ze dekken overigens wel hetzelfde.

Ik kreeg mijn pensioen uitbetaald op een gegeven moment, maar ik had ook nog niet bijzonder veel opgebouwd. Ik heb ze destijds wel laten weten dat ik ging emigreren.

Bij de Belastingdienst kun je een M-Biljet aanvragen, gewoon even bellen en dan sturen ze dat op. Is best easy peasy om in te vullen vond ik zelf.

By the way, welkom op het forum natuurlijk! :up:

Ik las in een ander topic dat je aan de Gold Coast gaat wonen, wij wonen daar een half uurtje vandaan. Welkom aan de GC alvast!

Bedankt voor de reacties! Kooka, bedankt voor de info:) Het fijn om met mensen te praten die in het zelfde schuitje zitten. Bij deze zal ikme even voorstellen. Ik ben 24, einde van de maand zijn ik en mijn vriend 3 jaar samen. We heben elkaar leren kennen 100 km uit Broome op een Eco resort. Daarna zijn we een maand door de Kimberley getrokken (btw echt het allermooiste deel van Oz). Verder hebben we overal en nergens gewoond en toen een jaar in Nederland. Afgelopen maandag is mijn vriend weer terug gevlogen en begin volgende maand ga ik er eindelijk heen!
Ik heb al twee jaar in Australie 'gewoond' op een whv en toen ik daarna terug kwam in Nederland wilde ik meteen weer terug. Wat is het toch mooidaar! Ik kan niet wachten maar familie en vrienden vinden het erg moeilijk. Ik ook wel, maar minder.Hoe vaak zien jullie familie/vrienden nog?
x

Oh en nog een vraag. Valt dit onder emigreren als je nog geen citizenship hebt? Ben niet van plan terug te komen.

Oh en nog een vraag. Valt dit onder emigreren als je nog geen citizenship hebt? Ben niet van plan terug te komen.
Ja hoor, lijkt me wel :)

Je Nederlandse zorgverzekering kan je opzeggen als je je in Nederland uitschrijft.

En welkom op het forum natuurlijk!

Bedankt voor de reacties! Kooka, bedankt voor de info:) Het fijn om met mensen te praten die in het zelfde schuitje zitten. Bij deze zal ikme even voorstellen. Ik ben 24, einde van de maand zijn ik en mijn vriend 3 jaar samen. We heben elkaar leren kennen 100 km uit Broome op een Eco resort. Daarna zijn we een maand door de Kimberley getrokken (btw echt het allermooiste deel van Oz). Verder hebben we overal en nergens gewoond en toen een jaar in Nederland. Afgelopen maandag is mijn vriend weer terug gevlogen en begin volgende maand ga ik er eindelijk heen!
Ik heb al twee jaar in Australie 'gewoond' op een whv en toen ik daarna terug kwam in Nederland wilde ik meteen weer terug. Wat is het toch mooidaar! Ik kan niet wachten maar familie en vrienden vinden het erg moeilijk. Ik ook wel, maar minder.Hoe vaak zien jullie familie/vrienden nog?
x

Wij zien familie gemiddeld 1x per anderhalf jaar. Ik woon hier sinds maart 2010 en ben 1x naar Nederland op vakantie geweest, toevallig gaan we over 4 weken weer voor een maandje die kant op. En momenteel zijn mijn broertje en zijn vriendin bij ons, het is hun eerste keer Australië. Mijn ouders zijn 2x geweest, bij de bruiloft en vorig jaar augustus. En die zitten te popelen om hun volgende tickets te boeken, zal wel rond augustus 2014 worden :) En natuurlijk spreken we ze vaak via telefoon en Skype. Misschien wel een handige tip: wij hebben internettelefoon waarmee je met een normaal (wel compatible) toestel belt via een internetservice. Dat kost $0.20 per gesprek, supergoedkoop! Mijn ouders krijgen het regelmatig voor elkaar om Skype te laten crashen en zo kunnen we dan toch heel goedkoop bellen.

Jij ziet ze nog regelmatig, voor zover dat kan aan de andere kant van de wereld. Skype is er gelukkig ook. Ik wil graag meer weten over die internettelefoon.
Mijn familie en vrienden hebben het er heel erg moeilijk mee. Ik vind het zelf ook wel moeilijk, maar kan ook niet wachten tot ik er eindelijk weer ben. Ik ben hier al zo lang mee bezig die laatste drie weken duren me echt te lang. Mijn ticket heb ik in ieder geval al!

Ik zal eens aan m'n man vragen hoe die internettelefoon werkt :)

Mijn familie heeft zich heel sterk gehouden toen ik ging emigreren. Pas de laatste tijd zijn ze daar veel opener over, en ik zit hier toch alweer ruim 3 jaar. Ik ben heel blij dat ik ze inderdaad nog regelmatig zie. Over 3,5 week weer, dan gaan we naar Nederland op vakantie, kan niet wachten!

Bedankt voor het vragen alvast:) Wauw drie jaar al. Dan is het wel tijd voor een vakantie naar Nederland. Heel veel plezier alvast.

De website is clickncallnow. Je betaalt dan $0.20 per gesprek naar Nederland (dus niet per minuut). Als je mobiel wilt bellen naar Nederland betaal je $0.20 per minuut dus dat is wel vrij prijzig. M'n man zei dat je een standaard telefoon kunt gebruiken, maar je moet er wel een speciaal modem voor hebben. Hij heeft dat destijds bij een IT zaak gekocht, maar ik neem aan dat JB Hifi of Harvey Norman dat ook wel heeft. Het heet een VOIP modem.

We zijn anderhalf jaar geleden ook naar Nederland geweest en vorige week was mijn broertje hier met z'n vriendin, dus gelukkig zie ik m'n familie wel 'regelmatig'. Maar ja, het blijft toch anders dan dat je even langs kunt op de koffie... Such is life!

Ga je aan de noord- of zuidkant van de Gold Coast wonen? It's a big place! Wij zitten net ten noorden van de GC. Blijkbaar hoorde ons dorp een jaar of 10 geleden ook nog bij de GC, maar nu is het Logan.

De website is clickncallnow. Je betaalt dan $0.20 per gesprek naar Nederland (dus niet per minuut). Als je mobiel wilt bellen naar Nederland betaal je $0.20 per minuut dus dat is wel vrij prijzig. M'n man zei dat je een standaard telefoon kunt gebruiken, maar je moet er wel een speciaal modem voor hebben. Hij heeft dat destijds bij een IT zaak gekocht, maar ik neem aan dat JB Hifi of Harvey Norman dat ook wel heeft. Het heet een VOIP modem.
]
Voor bellen kan je beter eens naar Voipbuster kijken. Daar bel ik al jaren (sinds 2005) mee.
Eerst alleen via de computer of laptop. Daarna kon je via de laptop eerst je huistelefoon laten bellen en daarna doorverbonden worden met de andere aansluiting.
Tegenwoordig heb ik de app op mijn mobile, nog makkelijker.
Voor de (zeer goedkope) prijzen, moet je maar even op hun site kijken; www.voipbuster.com

Bart

• Like
Reactions: Ym1
Voipbuster, dat klinkt bekend, volgens mij hadden we die eerst. Ik weet niet waarom we naar clickncallnow zijn overgestapt, m'n man heeft meer verstand van die dingen dus die regelt het normaal gesproken ;)

Ik vind Google Hangouts erg fijn. Kan op windows computer, Mac's, Iphone en Android telefoons (Windows telefoon vast ook wel, maar weet ik niet zeker). Skype werkte niet zo super op mijn computer en telefoon, dus ben Hangouts aan proberen en vind het super fijn! Kunt ook gratis met meerdere mensen tegelijk beeldbellen (in een groep zeg maar) terwijl je daar bij Skype voortaan een betaald account voor moet hebben.

• Like
Reactions: Ym1
Wat een goede info allemaal! Hier zullen mijn ouders ook heel blij mee zijn. Ik ga het eens onderzoeken.
Ik ga aan de zuidkant van de GC wonen. Coolangatta ook wel ' the gateway to the Gold Coast'. Kan niet wachten tot ik weer dichtbij het strand woon!

Zoek ook even een Lebara/Lyca simkaarten op, kan je vaak zeer goedkoop mee naar NL bellen. Een van mijn beste vriendinnen woont in Sydney en belt met Lebara, en die kan nu 'gratis' naar Nederland bellen. (betaalt ze per maand dan geloof ik 30 dollar/maand voor, is tegoed wat je elke maand weer moet kopen dus geen vast abonnement) Is erg voordelig!

En ook niet geheel onbelangrijk; de verbinding is gewoon super. Ik heb heel vaak met skype/viber dat de verbinding toch niet helemaal lekker is, maar Lyca/Lebara zijn echt goed.

Back