Visum granted, first entry, en dan ...?

rahoo

New Member
Vast een heeeeeeeeele domme vraag, want vast al heeeeeeeeeeeeeeel veel over geschreven, maar ik ben op zoek van een to-do lijstje van dingen die ik moet doen na eerste binnenkomst in Australie. Natuurlijk, auto kopen, huis en baan zoeken, ... maar ook:

- medicare regelen (even binnenlopen bij een medicare kantoor?)
- evt. aanvullende verzekering
- inschrijven in gemeente (ja? hoe?)
- sofi/BSN nummer oid aanvragen (ja? hoe?)
- ...

Wie helpt me met aanvullen van deze lijst?
Alvast bedankt!
 
Immigration heeft zo'n soort to-do lijst maar de ervaring van de mensen hier zal het vast wel ruim aangevuld kunnen worden. :p

-> http://www.immi.gov.au/living-in-australia/settle-in-australia/to-do-first/
 
Wij zijn ook bezig met zo'n lijst, aangezien we over precies vijf weken in het vliegtuig naar Adelaide zitten :)
Moeten jullie je niet binnen een bepaalde periode melden nog? Denk verder (voor zover je dat al niet had bedacht) aan een mobiel nr en abonn/pre paid halen,  internetaansluiting regelen, verzekeringen regelen (kan vaak via de bank), rijbewijs omzetten, evt huis inrichten, doorgeven nieuw adres, weblog starten etc etc...
Heel veel te doen dus, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk om direct te gaan GENIETEN!!!!!
 
[quote author=The Jolly Jumbucks link=topic=10398.msg146480#msg146480 date=1252775185]
Heel veel te doen dus, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk om direct te gaan GENIETEN!!!!!
[/quote]

Shit hey, moet dat ook nog? :lol:
 
[quote author=rahoo link=topic=10398.msg146466#msg146466 date=1252749729]
Vast een heeeeeeeeele domme vraag, want vast al heeeeeeeeeeeeeeel veel over geschreven, maar ik ben op zoek van een to-do lijstje van dingen die ik moet doen na eerste binnenkomst in Australie. Natuurlijk, auto kopen, huis en baan zoeken, ... maar ook:

- medicare regelen (even binnenlopen bij een medicare kantoor?) binnenlopen of bellen
- evt. aanvullende verzekeringhoeft niet, kan wel, net waar jij je beter bij voelt, let wel zonder aanvullende verzekering moet je zelf je 'bedkosten' betalen in  het ziekenhuis
- inschrijven in gemeente (ja? hoe?)nee, bestaat niet. Je rijbewijs, huurcontract, rekeningen waar je adres opstaat zijn allemaal primary, secondary en tertiary bewijzen van je identiteit en adres.
- sofi/BSN nummer oid aanvragen (ja? hoe?)ja, www.ato.gov.au kan online maar pas als je echt fysiek door de douane hier bent gegaan, dan ben je geregistreerd als zijnde in het land
- ...
Rijbewijs
bankrekening kan je openen via internet vanuit NL als je wilt bij bijv. Westpac, er zullen ook vast nog andere banken zijn die dat doen. Pasje kan je ophalen als je in Australië bent. De 1e 6 weken na aankomst kan je dat doen met alleen je paspoort, daarna heb je meer bewijzen nodig van je identiteit, dus rekeningen op je naam, rijbewijs etc. dus beter in de 1e paar weken regelen. Maak even een afspraak, net zo makkelijk

Wie helpt me met aanvullen van deze lijst?
Alvast bedankt!
[/quote]
 
Je Tax file nr zo snel mogelijk aanvragen zodra je het kan. Het verwerken kan 28 dagen duren.Zoals bij ons.

Registreren bij Centrelink, zeker met kinderen, je kan recht hebben op een soort kinderbijslag (zover ik weet bij een PR visum).En dit krijg je op het moment dat je het TFN nr doorgeeft.met terugwerkende kracht tot de datum dat je bent geregistreerd. En de dame die ons hield zei dat we recht hebben op een soort huursubsidie ????

Na het openen van een bankrekening/spaarrekening je TFN nr doorgeven. Als je dit niet doet betaal je 46% (dacht ik) belasting van de rente die je opbouwd. Je kan het deel wat teveel betaald is naderhand weer terugkrijgen met de aangifte.

Wij hebben ruim vantevoren een gewone en spaarrekening geopend en er geld op gestort en bij aankomst was legitimeren met het paspoort genoeg (zoals Tum al schreef) en we konden gelijk geld opnemen. De bankpassen kregen we binnen 2 weken thuisgestuurd en in de tussentijd konden we aan de balie met ons paspoort zo geld afhalen.

Bij pre-paid internet hebben wij ervaren dat Telstra software niet op een europese computer geinstalleerd kon worden. Vodafone is geen probleem en is goedkoper nad Telstra.


In ieder geval is er meer dan genoeg om aan te denken en te doen.

Heel veel succes,

Axel
 
Die huursubsidie kan je krijgen als je inkomen beneden een bepaalde grens is (weet niet precies hoeveel maar dat weten ze wel bij de family assistance office). Je moet dan een 'rent certificate' aanvragen en invullen bij family assistance office en daarbij je huurcontract doen (een kopie geloof ik of invullen weet het niet precies) en dan wordt dat neergezet bij je gegevens. Die kinderbijslag is ook afhankelijk van je inkomen. Hou er rekening mee dat als je je inkomen te laag inschat dat je geld terug moet betalen. Aan de andere kant, als je het te hoog opgeeft (moet je zelf weten) dan krijg je aan het einde geld terug. Wil je alles in 1 x aan het einde van het jaar kan ook,maar je moet je wel registreren bij family assistance office anders kunnen ze je belastingaangifte aan het einde van het jaar niet cross reference (als je dat zo zegt :)) met je family assistance nummer.  :up: Oh en als je dus kinderopvang regelt moet je ook een nummer aanvragen bij family assistance, je eigen nummer wordt dan gekoppeld met dat van je kind/kinderen en ook hier weer afhankelijk van je opgegeven inkomen krijg je een bijdrage in die kosten.
 
Back
Top