Visum voor singles

Mirte

New Member
Hoi,

Ik ben een single vrouw van 38. Altijd veel gereisd, maar Australie is en blijft all time favourite. Zijn er mogelijkheden om als single een visum te krijgen voor dit fantastische land? Ik heb er geen familie wonen, ben hier in NL werkzaam als docent Nederlands (niet echt een tekortberoep Down Under).
Wat zou ik kunnen doen om mijn droom te verwezenlijken?
 
Hoi,

Ik ben een single vrouw van 38. Altijd veel gereisd, maar Australie is en blijft all time favourite. Zijn er mogelijkheden om als single een visum te krijgen voor dit fantastische land? Ik heb er geen familie wonen, ben hier in NL werkzaam als docent Nederlands (niet echt een tekortberoep Down Under).
Wat zou ik kunnen doen om mijn droom te verwezenlijken?

Welcome Mirte! Single is geen probleem, een Ozzie partner vinden maakt het leven makkelijker ;)
Maar een skilled visa is je beste weg (en dan graag indienen voor je 40 wordt = want meer punten)
Ik denk dat ze niet echt zijn op zoek naar docenten Nederlands. Maar wellicht staat het gewoon als Docent op de visa lijsten?

@Janneke61 Jij nog tips?
 
Ik ben docent Nederlands (PhD). Er is wel werk, maar een reguliere aanstelling bij public of charter institutions vergt een Permanent Residency Visa (of citizenship, maar dat gaat je 5 jaar of meer kosten) en de benodigde licenses van de state waar je wil werken (peperduur en langdurig proces om te verkrijgen). Je kunt zonder license wel het particuliere circuit in via sites als Airtasker en Tutoroo, maar dan moet je wel een visum met werkrechten hebben. Zie daar maar eens aan te komen.

Ga eerst eens snuffelen in de honderden visamogelijkheden van Home Affairs om te zien of je ergens voor in aanmerking komt.

ETA. Je kunt eens googlen op Nederlandse scholen in de grote steden (er staat mij iets bij van de Duijfken School in Brisbane, en er zijn er meer in Perth, Melbourne en Sydney). Misschien is het mogelijk voor je dat ze je sponsoren voor een visum.
Een ander contact dat ik aanraad is Madelief Debeij Simons op Facebook. Zij is geen Neerlandicus maar drama teacher, maar ze geeft een aantal uren per week Nederlandse les aan zgn. playgroups, jonge kinderen van expats die tweetalig worden opgevoed. Ze is ook docent aan de CAE in Melbourne (volwassenenonderwijs).

 
Last edited:
Ik ben destijds meegelift op het gesponsord visum van mijn man, dus ik heb weinig ervaring op het gebied van visa. Ik kan je misschien wel tips geven voor je registratie als docente, maar dat heeft natuurlijk geen zin als je niet in aanmerking komt voor een visum. De Duyfken school in Brisbane en De Kangoeroe in Sydney zijn geen fulltime scholen en alleen op woensdagmiddag en misschien zaterdagochtend open en zitten krap bij kas vanwege inkrimping van subsidies, dus weinig kans dat zij je kunnen sponsoren. Mijn ervaring is dat het met de werkgelegenheid in de grote steden ook best tegen valt. In de rural areas en outback is er wel vraag naar docenten. Overigens is het vak van leraar hier algemener is dan in NL. Je bent hier allereerst docent en het vakgebied is daaraan ondergeschikt. Maar kijk eerst maar eens of je in aanmerking komt voor een skilled visum op de website van de immi.
 
Ik ga altijd in cirkeltjes als ik de Job lists wil vinden op de immi site.
Volgens mij staat voor het 189 visum teacher op de lijst: https://www.legislation.gov.au/Details/F2019L00278
Medium and Long‑term Strategic Skills List

The occupations set out in the following table are the Medium and Long‑term Strategic Skills List:

76secondary school teacher241411AITSL
 


OFX
Back
Top