Volledig geïntegreerd of altijd een beetje buitenstaander?

AnSteveTomas

XPdite Sponsor
Hallo,

wat ik mij afvroeg is hoe de Australiërs staan ten opzichte van emigranten.
Ik ben zelf met een Brit getrouwd en merk toch telkens we in Wales zijn, ik een beetje buitengesloten word als buitenlander. Ik denk niet dat het bewust gebeurt en het is zeker ook niet kwaad bedoeld.
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Misschien kan ik het beter omdraaien om het begrijpbaar te maken, als  ik bv met iemand praat die Nederlands als 2de taal heeft, zeg maar 90% Nederlands spreekt, merk ik dat ik onbewust trager praat en moeilijke uitdrukkingen uit de weg ga. Maar dat houdt het voluit gaan dan weer tegen waardoor je toch een beetje de boot afhoudt. En dat is dus zeker ook niet kwaad bedoeld.
Ik zou zelf zeggen dat mijn Engels vrij tot zeer goed is (om bescheiden te blijven... :cool:) - had overall 8 op de IELTS - maar toch zullen er altijd woorden en uitdrukkingen blijven die ik niet ken. Ik vind het soms frustrerend dat hoe meer ik leer, hoe meer ik besef dat het nooit 100% zal worden.

Hetgeen het moeilijkst is ,denk ik, het accent dat je als buitenlander verraadt, de 'slang' waarmee je niet mee bent, het niet kennen van media-,cultuur-, politieke figuren en bepaalde typische Australische achtergronden...
Krijg je daar soms (negatieve/positieve) reactie op? Staat dit mogelijk diepe vriendschappen in de weg?

Misschien heb ik nog niet het juiste perspectief omdat ik enkel nog maar in België gewoond heb, misschien ga ik mij wel beter aanpassen dan ik denk eens we in een volledig Engelstalig land wonen.

Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes,
An
 
Ik heb totaal geen problemen of rare blikken gehad hier,alleen toen ik me voorstelde.
How's it goin...I'm Sander
Sorry...who?
Sander!...you know....like the tool...belt sander...orbital sander
En dat ik Cricket niks aan vind en niet snap...dat vinden ze hier ook raar
Maar verder niks hoor.
Tis in mijn ogen een kwestie van integreren,je aanpassen aan Australische normen en waarden, en dan komt 't vanzelf goed,ook met vrienden en kennisen.
Net als in Holland eigenlijk...als een ethnische minderheid zich niet aanpast is men er ook niet blij mee....logisch.
Ik ga dan ook expres niet zoeken naar Hollanders in de omgeving om een voorbeeld te noemen.
Het verschilt denk ik ook per persoon,de een " blend" beter in dan een ander.

did all that make sense?
 
Tot dusver: Inderdaad zoals Sander zegt niet speciaal op zoek gaan naar Nederlanders. Wel moet ik zeggen dat NLs toch de meerderheid van onze vrienden uitmaken. Ook al neem je je nog zo goed voor om zeker niet op zoek te gaan, je hebt toch een gezamenlijke achtergrond en ervaring (de emigratie ervaring), waardoor het toch 'trekt'.
Verder is het ook zo dat het de vraag is wat nu precies de Australier is, zeker in de grote steden zijn er zoveel immigranten dat je goed moet zoeken om een echte 'born and bred' Ozzie te vinden. Het niet supergoed zijn in slang e.d. is geen probleem, dat geldt voor heel veel mensen.

Alles bij elkaar: gewoon jezelf zijn, en integreren gaat vanzelf. Verwacht alleen niet dat je dat in een half jaar kunt.
 
Het heeft mij geen enkele moeite gekost om hier te integreren in de 1,5 jaar die ik nu in Oz ben. Het heeft heel veel, zo niet alles, te maken met je eigen instelling. Gewoon aanpassen aan de gewoontes hier en niet alles hetzelfde willen hebben als in je land van herkomst en dan komt het allemaal wel goed.

Erna
 
We wonen hier nu bijna acht jaar en de meeste van onze vrienden en kennissen gaan er van uit dat we Ozzie zijn (slechts een enkele weet dat we dat - nog - niet zijn). Ik merk niks van discriminatie tegenover ons. Ik kan aardig meekomen met de taal , dus houdt niemand rekening met me. Met mijn vrouw gaat dat iets minder, maar dat houdt men dan ook in de gaten.

Wat is volledig geintegreerd....? Mensen die binnen NL verhuizen van Amsterdam naar Achterveenseopslagen zullen ook hun best moeten doen om in de gemeenschap thuis te raken. In zo'n dorp kijken ze tegen die stadse mensen ook aan met "Oe zolt wel geliek 'ebb'n" als die weer eens een eigenwijze opmerking maken.
Als oud-nederlander in Australie ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik veel meer van andere mensen kan leren dan zij van mij. Beter veel vragen dan veel vertellen....
Al met al gaat het best leuk en ben ik al weer een paar jaar geleden - na enkele jaren als bestuurslid - een jaar voorzitter geweest van onze plaatselijke Rotary Club, en volgend jaar moet ik aan de bak als "bulletin editor".
 
[quote author=-+henk+- link=topic=6753.msg84828#msg84828 date=1174294541]
Als oud-nederlander in Australie ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik veel meer van andere mensen kan leren dan zij van mij. [/quote]

That's gold  :up:
 
Nou, ik zit nog midden in het integratie proces moet ik zeggen.
Wat me wel meevalt is dat je vrij snel wordt geaccepteerd in het land. En zodra je in plaats van "Good Morning" tegen iedereen "How are you" zegt dan gaat het in een rap tempo een stuk beter.
Er zijn aardig wat verschillen maar naar mijn mening zijn ze niet moeilijk aan te leren. Proberen te praten met een australisch accent is raadzaam. Tuurlijk, een australier zal je wel ontmaskeren dat je geen australier bent maar je ziet ze nadenken over waar je dan eigenlijk vandaan komt. Ze hebben mij nog niet ontmaskerd dat ik uit Nederland kwam. De meesten denken dat ik een canadees ben.
Tenminste, dat zeggen ze vaak.
 
(Effe een beetje off-topic): Hawk, de nationaliteiten die we tot nu 'toegewezen' hebben gekregen zijn meestal Duits, Zwitsers of Deens ;-) Meestal niet Hollands, tenzij ze andere Hollanders kennen of in de familie hebben...
 
[quote author=hawk link=topic=6753.msg84846#msg84846 date=1174300349]
Tuurlijk, een australier zal je wel ontmaskeren dat je geen australier bent maar je ziet ze nadenken over waar je dan eigenlijk vandaan komt. Ze hebben mij nog niet ontmaskerd dat ik uit Nederland kwam. De meesten denken dat ik een canadees ben.
Tenminste, dat zeggen ze vaak.
[/quote]

Dat heb ik ook al veel meegemaakt, in Australië 6 jaar geleden was ik Canadees, op reis in Canada Zuid-Afrikaans en na 6 jaar met een Welshman ben ik Welsh. De dame van het mondelinge gedeelte bij IELTS vroeg me achteraf of ik een Welshe leraar heb gehad. Ik blijk te zingen in het Engels... :grin:
Dat belooft voor Australië: een Australische Welshbelg.
Wat ik mij ook afvroeg is of je jezelf blijft voorstellen in je Nederlandsklinkende naam of je die op den duur zelf gaat verengelsen. Het wringt nu soms als ik mijzelf voorstel als 'hi, I'm Eènn' ipv 'hi, I'm An'. Ik denk niet dat ik het ga kunnen blijven volhouden.

Ik ga er in ieder geval van uit dat het aan mij is om aan te passen, om te leren en te integreren.

groetjes,
An
 
Hiya

maar toch zullen er altijd woorden en uitdrukkingen blijven die ik niet ken. Ik vind het soms frustrerend dat hoe meer ik leer, hoe meer ik besef dat het nooit 100% zal worden.
 Komt allemaal helemaal goed.......kost gewoon even tijd! Enneh......er zijn in het Nederlands ook vast nog wel wat woorden of uitdrukkingen die je zelden of nooit gebruikt?

wat ik mij afvroeg is hoe de Australiërs staan ten opzichte van emigranten
Het is hier een gigantische mengelmoes en Australiers komen in alle kleuren, geuren en smaken. Waar ze hier echt niet op zitten te wachten is mensen die vertellen hoe geweldig alles in "the old country" was maar als je je hier en daar wat aanpast en gewoon lekker meedraait is er geen probleem :up:

Hetgeen het moeilijkst is ,denk ik, het accent dat je als buitenlander verraadt, de 'slang' waarmee je niet mee bent, het niet kennen van media-,cultuur-, politieke figuren en bepaalde typische Australische achtergronden...
Krijg je daar soms (negatieve/positieve) reactie op? Staat dit mogelijk diepe vriendschappen in de weg?
Wij wonen hier ruim 10 jaar en ik heb na al die jaren nog steeds een accent...geen probleem!! :up: :smile:  en al die andere zaken, die "leer" je vanzelf. Politieke figuren, Australische muziek waar je nog nooit eerder van had gehoord maar die iedereen ineens keihard meebrult op een feestje, komt vanzelf.....voor je het weet zing je mee.

Groetjes
Syl
 
[quote author=Syl link=topic=6753.msg84861#msg84861 date=1174304926]
 Komt allemaal helemaal goed.......kost gewoon even tijd! Enneh......er zijn in het Nederlands ook vast nog wel wat woorden of uitdrukkingen die je zelden of nooit gebruikt?[/quote]
Klopt! Ik leer hier als Vlaming elke dag nieuwe uitdrukkingen van jullie, Nederlanders. bvb, flappen tappen, eurie's, bakkie doen. Dat maakt een taal ook zo interessant!

groetjes,
An
 
[quote author=AnSteveTomas link=topic=6753.msg84853#msg84853 date=1174303626]

Het wringt nu soms als ik mijzelf voorstel als 'hi, I'm Eènn' ipv 'hi, I'm An'. Ik denk niet dat ik het ga kunnen blijven volhouden.

[/quote]

Hmm, ik moet nog even bedenken hoe ik de naam Femke ga verengelsen...
 
[quote author=Catkin link=topic=6753.msg84878#msg84878 date=1174312140]
Hmm, ik moet nog even bedenken hoe ik de naam Femke ga verengelsen...
[/quote]

Weinig probleem bij jou zou ik zeggen. Ik denk dat een 'Joke' het erger zou hebben...
 
[quote author=AnSteveTomas link=topic=6753.msg84892#msg84892 date=1174320094]
[quote author=Catkin link=topic=6753.msg84878#msg84878 date=1174312140]
Hmm, ik moet nog even bedenken hoe ik de naam Femke ga verengelsen...
[/quote]

Weinig probleem bij jou zou ik zeggen. Ik denk dat een 'Joke' het erger zou hebben...
[/quote]

:grin: Dat is best te doen...
 
Ik woon nu al een paar jaar in Oz, en ben nog steeds een foreigner. Met trots. Ik ben graag een tikkie anders, maar er zijn genoeg mensen die denken dat ik 'born en bred' Ozzie ben. Komt ook omdat ik een Ozzie hubby heb, en hij slaat me constant met grappige Ozzie gezegden om de oren. Heb mijn collega's (die toch echt 100% Oz zijn) al een aantal dingen kunnen leren..  :grin:

En ja, ik stel me hier voor als Inacar, en niet als Ineke. Toch weten ze dan meteen dat ik een buitenlander ben, en dan kan ik met een gerust hart vragen wat in godsvredesnaam het woord 'convoluted' betekent, bijvoorbeeld.  :|
Ik vergelijk nog steeds gewoonten en politiek etc tussen NL en Oz, maar dat houdt het interessant. Heb daarbij wel als kanttekening dat ik al zo lang niet 'echt' in NL heb gewoond, dat ik niet weet hoe de zaken nu staan..

En dat het wennen is, en dat het een hele tijd duurt voor je 'one of us' bent in je nieuwe omgeving, dat is inderdaad hetzelfde wanneer je binnen Nederland verhuist.

Trouwens, ik vind one-day cricket ondertussen interessant, support een Footy-club, en ben verbaasd dat er in Brissie geen Sunday-sesh is. Een echte Sandgroper op klompen dus!

Inacar
 
Nou, ik heb mijn eigen naam al vanaf dag 1 verengelst. Nooit geen Koen meer maar "gewoon" Ken. Dat gedoe altijd van die mensen die mijn naam uit "proberen" te spreken en daar gigantisch in falen. Nee hoor, gelijk veranderen zou ik zeggen.

Maar goed, daar heb ik op zich weinig problemen mee gehad. Behalve dan met die ONGELOFELIJKE TEUT van de bank die mijn naam niet 1, geen 2 maar wel 3 keer achter elkaar verkeerd intikte. Ook al legde ik mijn paspoort voor haar neer waar het met getikte letters stond geschreven  :grin:

Ach ja, sloddervossen zijn er overal. In Nederland, Australie, Belgie, letterlijk overal. Gelukkig komen dat soort dingen achteraf altijd goed. Het hoort erbij  :up:
 
Ik woon in Sydney en het zit hier vol met emigranten - Engels, Libanees, Nieuw Zeeland, China, Sri Lanka, etc. Niemand is een buitenstaander en iedereen hoort erbij. Misschien dat het in dorpjes anders in maar niet in Sydney.

Ik voel me totaal geen buitenstaander.

Wat is volledig geintegreerd? Dat is allemaal maar relatief. Gewoon jezelf zijn en open staan voor nieuwe ervaringen.
 
He Ken,

Wel jammer.Want ik vind het rijmpje van Koen bij de schoenmaker altijd zo leuk en als die eindigt met:" dag Ken zonder schoen" dan rijmt het niet meer!

Ja ook ik probeer mij tussen de hier geboren Australiërs te begeven. Valt niet mee. Onze beste vrienden zijn  momenteel Een Oostenrijker die met een Colombiaanse hier lekker leeft en een Zweed die met een Nederlandse/Australische is getrouwd.
M.a.w heerlijk land toch!!

groeten Wim
 
Ach ja,

In Nederland veel mensen die rijmpjes gingen maken. Hier in Australie een aantal mensen die (gezien mijn lengte) vragen of ik een basketballer ben. Allemaal prima  :up:
 
Back
Top