Volledig geïntegreerd of altijd een beetje buitenstaander?

Ik woon nu ruim een jaar in Perth, en ik voel me echt geen buitenstaander.

Misschien dat het aan de stad ligt, waar naar zeggen nog maar 25% van de mensen hier echt geboren zijn, van de overige 75 % de helft uit andere staten van australie en de helft van overseas.

Op mijn werk in mijn sectie zijn er van de 12 welgeteld 5 australiers, waarvan 2 oorspronkelijk uit Perth en de rest zuid afrika, duitsland, engeland.

Wat betreft mijn vriendengroep: ik heb niet echt vermeden om nederlanders in mijn vriendenkring te hebben, maar uiteindelijk, voor de integratie, heb ik een hoop moeite gedan om ozzie vrienden te maken en te leren kennen. Hoewel, in de groep waar ik mee omga zijn er ook van overseas: duitsland, switserland, UK, zuid afrika. De rest zijn ozzies uit sydney en canberra die naar perth zijn verhuist. en uiteindelijk 3 die in Perth zijn geboren en getogen.

wat betreft de taal: ja ik mis wel eens de grap, of ik kan niet zo adrem zijn als in het nederlands, of ik zeg het helemaal verkeerd....niemand die mij er raar op aan kijkt, sterker nog ze vinden het erg grappig. Het is nu ook al zelfs zo dat ze vragen of ik een keer nederlands voor ze wil koken, en ze willen weten wat wat voor woord in het nederlands is. Ook hebben ze veel respect voor mijn keuze: zij verhuizen vanaf de andere kant van australie en hebben geen language barrier, ik ben verhuist vanaf de andere kant van de wereld, heb hier geen familie of vriendin in het begin en spreek een andere taal. Kortom ik denk dat ik erg blij mag zijn met de vrienden die ik hier heb, die allemaal wederzijdse belangstelling voor elkaars achtergrond tonen. En uiteindelijk, op die 3 na, zijn we allemaal "nieuw" hier in onze vriendengroep... :wink:

En ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk mee te leven in de aussie way: surfen, duiken, vissen (wil nog nie zo goed lukken :grin:), weekendjes weg met de 4wd off the road, slapen in swags, een grote 6 burner bbq in de tuin, potje cricket spelen in het park (geen flauw benul van de regels, ben al lang blij als ik de bal raak, ha ha!), probeer rugby en AFL te volgen, politiek en kranten en wat er in australie en WA gaande is. Probeer er ook op te letten dat nederlanders nogal eens "direct" worden gevonden, denk hier wat langer na voor ik iets zeg om te voorkomen dat ik mensen voor het hoofd stoot...

Het enige waar mensen altijd nog moeite mee hebben is mijn naam, Sabien. Dat wordt Sabynee....of als nickname is het inmiddels sabs, sabbo of sabby  :cool:

Gr. Sab
 
Mijn ervaring met Ozzies is; Repecteer hun gewoontes en ze zullen jou ook respecteren. Of je nu raar praat of niet, of je slang praat of niet, enz. Ze zullen in het algemeen bereid zijn om je te helpen met voor jou "vreemde woorden" of uitdrukkingen.
De tijd van "another bl***y foreigner" is gelukkig al lang voorbij. De emigrant wordt steeds meer geaccepteerd.
En als je hun plagerijtjes kan accepteren en af en toe terug kan plagen, dan zit je helemaal goed (dat word "ribbing" genoemd) "just ribbing ya mate".
 
Back
Top