Voorbereidingen op een rijtje

Wenden

Active Member
Hallo Australia forum maatjes ;)

Ik ben nieuw op dit forum en aangestoken door een soort van koorts die sinds vorig jaar alleen maar erger wordt en niet te stoppen is.
Ik vind het machtig interessant om over dit forum te struinen en informatie op te doen.
Ik en mijn vriend zijn de laatste tijd veel bezig met Australië we zijn er nog nooit geweest maar het lijkt ons erg interessant om te emigreren naar OZ.

Wel willen het eerst proberen om met een independent visa te gaan. Maar dat zal nog wel een aantal jaren duren en we willen geen overhaaste beslissingen maken. En er is nog een kinderwens die we graag nog in NL willen volbrengen. En dat is ook niet in te plannen dus je raad het al. Het duurt nog even.......

We zijn er veel over aan het nadenken en dan kom je al snel met veel gedachtes tegelijk en op gegeven moment draai je overuren en droom je zelfs van Australië En inderdaad ik ben er nog nooit geweest.
Daarom hebben we nu eerst besloten om over 2 jaar een reis te gaan maken om eerst nog tijd en geld te sparen daarvoor.

Nu ik die reis al een beetje aan het voorbereiden ben en de emigratie in het achterhoofd heb gaat het snel over naar dingen die je dient te regelen voor emigratie.

Nu probeer ik enkele lijsten te maken om alles overzichtelijk te maken. En het gaat nogal door elkaar.
Dus een paar vragen op een rijtje:

1 Wat zijn voor jullie de belangrijkste overwegingen geweest om de stap te nemen welke voor en nadelen waren het meest belangrijk? (Het is voor iedereen persoonlijk maar de vraag voor levenskwaliteit verschil NL en AU zal aardig overeen komen.)

2 Heeft iemand een lijst met wat je uitzoekt voor een emigratie toevallig nog ergens opgeslagen?
Ben niet lui maar is altijd handig ;p

3 Zijn er forum leden die in NSW wonen en hoe is de ervaring daar?

4 Natuurlijk is over 2 jaar de oriëntatie reis heeft iemand nog tips?

Ik heb al aardig wat uitgezocht en vind het echt heel leuk om alle verhalen van jullie te lezen!! Alvast bedankt daarvoor. En vooral blijven doen!!!!

Groetjes,

Wendy
 
Welkom Wendy!
Fijn dat je zo'n goed gevoel hebt bij Australië. Ga lekker in de voorbereiding op je reis, dus boeken lezen, kaarten checken en plannen.
Heerlijk genieten van je vakantie daar en misschien krijg je de klik die velen van ons forumleden al hebben, misschien ook niet.
Je moet zelf wat maken van je leven, waar dat ook is!
 
1 Wat zijn voor jullie de belangrijkste overwegingen geweest om de stap te nemen welke voor en nadelen waren het meest belangrijk? (Het is voor iedereen persoonlijk maar de vraag voor levenskwaliteit verschil NL en AU zal aardig overeen komen.)
De natuur en de ruimte geeft (ons) rust, alleen al het idee dat je in een uurtje even helemaal weg kan zijn geeft al een goed gevoel... Als ik hier een uur rij sta ik nog op een ringweg rond een stad :(
Weer (zon) is natuurlijk erg fijn. Als ik kijk hoeveel blijer je al bent met een dag zoals vandaag :)
Etc...


2 Heeft iemand een lijst met wat je uitzoekt voor een emigratie toevallig nog ergens opgeslagen?
Ben niet lui maar is altijd handig ;p

Wat je uitzoekt... Ja dat is per visum verschillend. Wat je altijd uit kunt/moet zoeken is:
- Wat denk ik daar te kunnen verdienen (check job websites zoals Seek enz.)
- Wat denk ik daar te gaan uitgeven aan Huis, Auto, Boodschappen enz. (het internet biedt al veel mogelijkheden om prijzen te vergelijken)

3 Zijn er forum leden die in NSW wonen en hoe is de ervaring daar?
Vast wel. Wij niet. Maar NSW is huge en het verschil tussen de kust en het binnenland is enorm. Al woont 95% langs de kust schat ik zo. NSW is mooier/rustiger dan ik van te voren gedacht had. Bijna elke staat is rustiger dan NSW maar vergeleken met Noord-West Europa is NSW leeg ;)

4 Natuurlijk is over 2 jaar de oriëntatie reis heeft iemand nog tips?
Zoek van te voren uit welke regio je wilt wonen. Zoek uit welke wijken je passen (qua kosten en ligging) rij er rond. Stop eens, loop een rondje EN bezoek de local mall op zaterdag. Dan weet je wie er wonen :) Schrijf je eventueel in bij een makelaar voor de zaterdagse huizen optocht. Kun je even binnen rond kijken :)
Geniet van het weer, de natuur enz. maar laat je niet misleiden. Op vakantie is alles mooi(er) ;)
In Australia moet je ook werken voor je geld en het sociale stelsel is anders dan in NL. Meer op je zelf aangewezen. Dit heeft zo zijn voor en nadelen, net in welke situatie je terecht komt.

Enjoy!
 
Bedankt voor de reacties.

@afterbang Bedankt voor je uitgebreide reacties. Het geeft toch meer inzicht en ideeën
punt 1 en 2 had ik inderdaad ook zo in kaart gebracht.

Het leek ons inderdaad erg druk in NSW vergeleken met de rest van Australië daarom eerst maar even kijken hoe en wat.
De tip om in te schrijven voor een zaterdag huizen optocht daar ben ik erg blij mee.
Ik had daar nog helemaal niet aan gedacht. Dank je wel!!
We gaan in ieder geval 6 weken en kunnen niet wachten.
We hebben ook al het een en ander uitgezocht wat het visum betreft willen als eerst voor een independent 190 gaan.

Heel erg bedankt :)
 
Zomaar een plaatje genomen tussen Amsterdam en Almere.... euh.... ik bedoel Sydney en Canberra (en nee dit zijn niet de Blue Mountains ;) )

Waarmee ik dus bedoel te zeggen dat het vrij eenvoudig is om de relatieve drukte te ontsnappen. Als je hier rechtdoor wandelt kom je de eerste paar dagen 0,0 tekenen van 'beschaving' tegen. En als je niet oplet kom je jezelf wel tegen en zien ze je nooit meer terug. Zo leeg kan het in NSW zijn.


DSC_1330.jpg


(ter info, dit is Kanangra Boyd, krap 4 uur van Sydney maar dan ben je ook al door de geheel niet vervelende Blue Mountains gekomen)
 
Zomaar een plaatje genomen tussen Amsterdam en Almere.... euh.... ik bedoel Sydney en Canberra (en nee dit zijn niet de Blue Mountains ;) )

Waarmee ik dus bedoel te zeggen dat het vrij eenvoudig is om de relatieve drukte te ontsnappen. Als je hier rechtdoor wandelt kom je de eerste paar dagen 0,0 tekenen van 'beschaving' tegen. En als je niet oplet kom je jezelf wel tegen en zien ze je nooit meer terug. Zo leeg kan het in NSW zijn.


DSC_1330.jpg


(ter info, dit is Kanangra Boyd, krap 4 uur van Sydney maar dan ben je ook al door de geheel niet vervelende Blue Mountains gekomen)
Niet echt tussen Sydney en Canberra dan, is it?:p
 
Nou.... Kan er toch weinig anders van maken :)
Als je naar ACT rijdt via Katoomba > Goulburn of via de M31, je rijdt er aan beide kant langs :)

Screen%20Shot%202014-03-14%20at%2012.15.12.png
 
Oké dan ff serieus antwoord op je vragen...
1 Sinds mijn eerste bezoek aan Oz, 1994, ben ik alleen nog hier thuisgekomen. Iedere keer weer als ik terugkwam, kwam er rust over me en voelde ik me op mijn plaats. It hit me, big time.
Ik kan hier mezelf zijn. En begrijp me niet verkeerd, ik weet dat Nederland helemaal niet slecht is, sterker nog er zijn genoeg dingen beter geregeld dan hier. Ik heb 40 hele mooi jaren in Nederland mogen opgroeien, wonen en werken en ik hoop dat de komende 40 jaar hier net zo mooi zullen worden. Uiteindelijk moet je er zelf wat van maken. Voor het weer moet je niet gaan, dat is geen reden, Spanje heeft ook heel veel zon en is een stuk dichterbij voor het geval je heimwee krijgt. Of ga dan gewoon lekker op vakantie. Bedenk wel dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen, zonder familie en vrienden.

2Visum, tja er zijn genoeg bureaus die je op weg kunnen helpen. Zij kunnen een beoordeling maken van de kansen die je hebt op een visum en als dat positief is, op welk visum. Ik heb het al vaker aan de hand gehad en moet zeggen dat ik het heel lastig vind, om het allemaal zelf te doen. Ik weet uit ervaring dat ze heel moeilijk kunnen doen over iets heel kleins. En ben dan ook zeer blij met het door ons ingeschakelde bureau, hoe lastig ook soms. Ze hebben het wel voor elkaar gekregen en binnen een ongekend snelle tijd....maandag laatste documenten aangeleverd en woensdag het visum toegekend.....ik geloof het nu nog steeds niet....ongekend!

3NSW is het voor ons geworden, omdat Max daar zijn sponsor heeft. Voor alsnog super hier in Sydney, maar wel heel erg duur om te leven.
Plannen hebben we wel, maar de komende 2 jaar zitten we hier (457 Visum) en we zullen zien hoe het gaat. Ik moet ook eerst aan het werk zien te komen natuurlijk en je weet gelukkig niet wat er op je pad gaat komen.

4 Ik sluit me aan bij atfterbang. Je moet je goed bedenken, dat je leven in Nederland niet hier gewoon doorgaat. Het is hier anders, dus zul je je moeten aanpassen.

Heel veel succes met de voorbereidingen!
 
Een kleine update mag wel na 1 jaar inderdaad @Katjavdl bedankt voor je antwoord en stimulans :)

We hebben de tickets geboekt en onze campervan geregeld voor onze emigratie verkenningstocht / vakantie.
We zullen 26 november vertrekken richting Adelaide.
En zo langs de kust naar Melbourne, Canberra, Sydney en eindigen in Brisbane.
Aangezien onze voorkeuren verschillen gaan we gewoon de oost kust af.
We gaan 7 weken en hebben nog niet veel vast staan (Dat zullen we ook pas kort van te voren doen) behalve voor Adelaide.
We gaan van de zomer eventuele werkgevers contacten om daar langs te kunnen komen om informatie in te winnen enz.
Verder willen we inderdaad woningen gaan bezichtigen, locale mensen bezoeken, evt forum leden bezoeken als we in de buurt zijn.
Maar vooral genieten natuurlijk.

In november zullen we al we deel gaan nemen aan een IELTS test om zo al enige voorbereidingen te kunnen treffen als we een leuke werkgever vinden tijdens de vakantie.
We hopen dan ook om na de vakantie de knoop te kunnen door hakken en dan een emi bureau in de handen te nemen.
 
Hé wat leuk om weer eens wat te horen! Goed in de voorbereiding voor de reis? Maar houd wel opties open hoor, je kunt hier alle kanten op, dus niet te veel vast leggen, dat zou jammer zijn.
Ik vond het altijd leuk om te weten dat je op een bepaald moment ergens van moet vertrekken, maar daar tussen in is alles open. Dus gewoon kijken wat er op je pad komt, dat is zo leuk.
Mag ik vragen wat jullie doen qua werk, heb je al een idee welk visum inmiddels? Je praat zo gemakkelijk over een werkgever vinden, ben benieuwd!
 
Haha nou makkelijk om een werkgever te vinden zal het zeker niet zijn hoor!!
Mijn vriend is civil project manager en ik werk in de toerisme als PR medewerker.

Wij laten ook veel open staan in onze vakanties. Zo gaan we in de zomer altijd op pad met de caravan zonder een nachtje ergens gereserveerd te hebben in het hoog seizoen.
Dus alleen Adelaide zullen we van te voren wat afspraken vast leggen en dan kijken we wel hoe lang we waar zullen blijven.

We zullen alles gaan richten op een 189 visum. Dus zal allemaal nog wel even duren.
Je weet nooit van te voren welke knelpunten je zal tegen komen heb ik hier wel geleerd.
 
Hi Wenden, civil project manager: bedoel je daarmee civil engineer? Ik heb al heel wat vacatures hier gezien voor die tak van sport (Sydney e.o.). Er gaat ten westen van Sydney flink gebouwd en ontwikkeld worden de komende jaren, waaronder een nieuwe airport. Misschien in gedachten houden als je rondreist. En vergeet af en toe niet van de kust af te wijken, wij wonen een uurtje ten westen van Sydney en hier is het echt behoorlijk dorps en groen, maar met goede verbindingen naar de stad. Veel succes met de voorbereidingen.
 
Hey, ik ben steffie, nieuw hier op het forum, getrouw, zoontje van 7, altijd fan geweest van Australië,nu beginnen we toch meer en meer erover na te denken te emigreren naar Australië, ik weet dat het niet zo gemakkelijk is om in Australië te settelen, hoe zijn jullie aan dit avontuur begonnen?
Ik weet niet waar gestart?
Mijn man is actief als it'er , ik in het onderwijs, heb al gezien dat dit wel gewenste jobs zijn, maar wat met onderwijs daar voor de zoon? Waar begin je mee? Lees dat er een puntensysteem is waar je aan moet voldoen?
Hebben jullie enkele tips om mij op weg te helpen? Thx everybody
 
Hi Stefanie, welkom op het forum! Of je droom te verwezenlijken is, valt en staat met het verkrijgen van een visum. Dus daar zul je eerst naar moeten kijken. Verder helpt het enorm als je je even voorstelt in de rubriek 'Even voorstellen' en heel concrete vragen stelt. Dan krijg je zeker antwoord, want het barst hier van de hulpvaardige emigranten (to be). Veel succes!
 
Back
Top