Voorstellen Amanj en Joyce

Joyce85

New Member
Hi allen,

Mijn man en ik zijn net terug van familiebezoek Australie-Melbourne. Het zou een familiebezoek zijn zonder een plan om verliefd te worden op een land.. Want ach.. ik heb alles hier in Nederland ;-).
Maar toch is het gebeurd. Het weer, de rust, de natuur, de voeding, de mensen, verschil aan natuur etc.. Heeft ons wereld doen veranderen..
We zijn net 1 dag terug. Zo nuchter als ik was stelde ik in OZ voor om maar te kijken hoe we ons voelen in NL als we terug zijn. Misschien was het wel alleen het vakantiegevoel.
Maar ook ik heb het gevoel dat NL anders is dan voordat wij weg gingen. (Het is natuurlijk andersom).
Dus in OZ hadden we al voor 80% besloten om onderzoek te doen om te emigreren en iig 1 jaar het in Melbourne te proberen.
Nu dat wij terug zijn in NL wordt die 80% met de dag groter en dus ook mijn interesse in de kans voor een visum. Misschien heel naïef maar ik denk dat wij beide vrij snel aan werk kunnen komen. Ik ben financieel planner, tussenpersoon verzekeringen, project manager.. Vrij veel van de diploma's die ik heb en werkervaring staan in een van beide lijsten. Mijn man heeft HBO afgerond en heeft 4 jaar werkervaring als UX designer. Dit is iets lastiger want OZ is nog niet zo ver in de internetwereld. Maar webdesigner is hij ook en dat valt ook onder zijn diploma. Ook dit beroep heb ik op de 2e lijst gezien. En als we hier in geen werk vinden zoeken we wel iets anders.
De eerste test voor de aantal punten voor een visum slagen we goed in. Mijn man haalt 125 punten.

Mijn vraag voor nu.. Ik kan alles zelf uitzoeken of een bedrijf inhuren. Nu lees ik af en toe hier dat als je geen bijzonderheden hebt, je het zelf ook kan doen. Een emigratiebedrijf inhuren kost dan alleen maar meer geld. Ik ben benieuwd of er een soort van afwerklijst is die ik kan volgen met basis stappen die je nodig hebt om een visum aan te vragen en wat er bij komt kijken? Misschien dat mensen die al eens zelf doorlopen hebben en hier een lijstje van hebben gemaakt?
Ik heb geprobeerd te zoeken in dit forum maar krijg het niet naar voren.

En wat zijn de voordelen van een emigratiebureau?
Ik heb bijvoorbeeld Ziekte van Crohn waar ik periodiek dure medicijnen voor nodig heb. Ik heb gehoord dat de eerste 2 jaar je geen zorgkosten vergoed krijgt. Voor mij zou dit betekenen dat dit mij minimaal 65.000 euro kosten alleen al aan medicijnen. Dit excl. check ups e.d. Ik heb nog niet gekeken naar mogelijkheden vanuit NL. Helpt zo'n bureau je hiermee?

Ik ben nog echt startende met het onderzoek.. vandaar mijn oorspronkelijke vraag over een afwerklijst.. Ik hoop het hiermee iets makkelijker en overzichtelijker te maken.
 
Welkom.

Wow, je bent hier even op vakantie geweest en je weet al precies wat er in het internetwereldje gebeurd. Of toch niet? Waar ik werk is een heel team rondom UX opgezet. En de persoon die dat managed heeft dat ook al in amdere rollen gedaan. Het mag misschien niet zo'n hot topic zijn als in NL, maar er wordt wel degelijk aan gedaan.

Als je een permanent visum hebt dan krijg je Medicare net als iedereen. Of jouw ziekte daar ook door gedekt wordt weet ik niet maar volgens mij zijn er geen uitsluitingen voor de eerste 2 jaar (in tegenstelling tot werkloosheidsuitkeringen). Wat je wel goed moet uitzoeken of je met een dergelijk kostenplaatje wel door de medische test gaat komen.

Succes.
 
Ha Joyce,

Welkom op het forum, en inderdaad als je eenmaal het Australie virus te pakken hebt dan wil je maar 1 ding.... :)

Naast natuurlijk de positieve dingen, heeft Australia natuurlijk ook z'n minpunten, zoals het afscheid van de vertrouwede vriendenkring, sociale zekerheid (alhoewel daar in Nederland ook weinig van over is), en alles is natuurlijk nieuw en je moet je weg vinden naar de verschillende instanties. Maar het helpt natuurlijk dat je al familie down under hebt!
Maar het leven is ook risicos durven nemen en het avontuur aangaan!

Om het een jaar te proberen lijkt mij wel vrij kort. Niet alleen is de hele overstreek vrij kostbaar, ik denk ook dat je langer nodig hebt om echt je draai te vinden, vriendenkring op te bouwen enzovoorts. Geef het minstens 5 jaar de tijd zou ik zeggen.

Ik denk inderdaad dat je de visum aanvraag zelf kan proberen, dus zonder een bureau. Zeker al je al weet dat jullie beroepen op de lijst staan en je al 150 punten hebt.
Voor wat betreft je ziekte...kijk eens op het forum want er zijn meer mensen met een visum aanvraag die een chronische ziekte hebben. Wellicht zijn daar wat handige tips.

Dit forum biedt veel informatie en zeer hulpvaardige lotgenoten, maar het is ook zeer de moeite waard om op de Immigratie website de visa-wizard te doorlopen, en ook de documentatie te lezen die voor het betreffende visum voor handen is.

Heel veel succes.
 
welkom!
wauw, 150 punten, ik wist niet dat het kon ;) en ja NL is top, Oz is geweldig, je moet er gewoon je draai kunnen vinden, waar je ook terecht komt!
 
Dank jullie.
Mijn man heeft overigens 125 punten die we vooraf ingeschat hebben, geen 150. Volgens mij kan dat niet nee ;-).

M.b.t. het werk in de internetwereld, we hebben gesprekken gehad in Australië. Vandaar deze eerste inschatting. Dit is ook een van de redenen waarom we in ieder geval 1 jaar er heen willen om te kijken of de verhalen kloppen. En 1 jaar zal vast te kort zijn, maar dit geeft mij een soort van zekerheid dat ik een back up plan heb. Wellicht zal dit veranderen de aankomende maanden in onze onderzoek voor vertrek.. Maar voor nu geeft het mij een zekerder gevoel ;-).

Ik zal nog verder zoeken voor chronische zieken en de medische keuring, dank voor de tip.
Maar weten jullie ook of er al eens lijsten zijn gemaakt en waar ik deze zou kunnen vinden?
 
ik zit al een jaar of 3 in de online marketing in Perth. In Perth lopen ze nog eens 5 jaar achter op het oosten. In Sydney/Melbourne/Brisbane denk ik niet dst je een probleem hebt om werk te vinden. Perth wat lastiger, maar genorg werk voor designers en als je dan bij een bureau gaat wat ook digital marketing doet dan kan je er zo tussenin gaan zitten als UX'er.
 
UX-er, ik had er nog nooit van gehoord. Dacht eerst aan een variant van Unix, maar even googlen en ik zie nu wat het betekent. Weer wat geleerd!
 
zo te horen hebben jullie genoeg back up om voor een visum te gaan wat veel geld kost, ook al is het maar voor een jaar. Das alleen maar heel prettig!
Ik hoop voor jullie wel dat ze bij immi weer een beetje gas op de plank gaan gooien, want de wachttijden lopen de spuigaten uit op het moment. Al hoewel, misschien vinden jullie het niet erg om een jaartje in de wachtstand te staan, het leven in NL gaat gewoon door ondertussen :p
 
Back
Top