Voorstellen + een vraag

JanWillem

Member
Dag allemaal - ik had al een aantal vragen in een andere category geplaatst maar had me nog niet voorgesteld. Mijn naam is Jan Willem, ik woon met mijn gezin op Curacao en ben bezig met de visa aanvraag (482). Gisteren heb ik de uitslag van de Toefl test gekregen (een ruime 8) en nu kan de relocation agent de visa aanvragen. Ik word gesponsord door een bank in Australië en mijn echtgenote en ik hopen zo snel mogelijk te kunnen verhuizen.

We oriënteren op wonen in Sydney ten Noord - Oosten van CBD (Balgowlah, Manly Beach, Queenscliff) maar vooral omdat er collega's wonen. Welke buurt / wijk kunnen jullie aanraden voor een gezin met kinderen van 8 en 9?

Van de relocation agent kreeg ik vannacht bericht dat de visa aanvraag wel 3 tot 5 maanden kan duren. Dat klinkt als erg lang. Waarom duurt het 3 tot 5 maanden? Zijn er mogelijkheden om toch eerder met mn nieuwe baan te beginnen zonder 3 tot 5 maanden te wachten?

Alvast dank, Groet,
Jan Willem
 
Last edited:
Hoi Jan Willem, welcome!

Mooie kans om in dit fantastische land terecht te komen, en alle is relatief. 3-5 maanden, daar had men wij voor getekend. Bij ons duurde de aanvraag 14 maanden... (ander visum dan jij aanvraagt hoor)

Enne, je doet het waarschijnlijk niet expres. Maar er zijn meer steden dan Sydney hoor :p ( je zegt dat je NO van CBD wilt wonen maar niet welke stad ;) )
 
Hoi Jan Willem, welcome!

Mooie kans om in dit fantastische land terecht te komen, en alle is relatief. 3-5 maanden, daar had men wij voor getekend. Bij ons duurde de aanvraag 14 maanden... (ander visum dan jij aanvraagt hoor)

Enne, je doet het waarschijnlijk niet expres. Maar er zijn meer steden dan Sydney hoor :p ( je zegt dat je NO van CBD wilt wonen maar niet welke stad ;) )
Bedankt voor je opmerking en helemaal terecht: ik heb Sydney toegevoegd. Ik deed het niet expres ..
 
Welkom! Wij wonen in the Inner West ( Marrickville). Ga je kijken naar huren of kopen? Kijk eens op www.realestate.com.au daar kun je je een beetje orienteren. Zowel huur als koop is daar te vinden. Als je in de buurt van Manly zoekt, is het denk ik wel belangrijk waar je gaat werken ivm de commute.

Geloof ons allemaal hier maar.....3-5 maanden that's a breeze (gewoon hopen dat het ook lukt in die tijd)
Succes
 
Welkom! Wij wonen in the Inner West ( Marrickville). Ga je kijken naar huren of kopen? Kijk eens op www.realestate.com.au daar kun je je een beetje orienteren. Zowel huur als koop is daar te vinden. Als je in de buurt van Manly zoekt, is het denk ik wel belangrijk waar je gaat werken ivm de commute.

Geloof ons allemaal hier maar.....3-5 maanden that's a breeze (gewoon hopen dat het ook lukt in die tijd)
Succes
Hoi Katja - dank voor je bericht. Ik zou wel willen kopen maar begrijp tot dusverre dat ik dat niet mag met een 482 visa. Klopt deze info niet? Hoe het ook zij, initieel zullen we gaan huren en we willen in de buurt van de kust zitten - gewoon omdat we dat prettig vinden (we wonen nu ook aan de kust - op Curacao).

Ik hoor heel verschillende berichten over de duur van de aanvraag - sommigen krijgen m in een week en bij sommigen duurt het maanden. Het voorbereiden van alle documentatie heeft me 6 weken gekost (en een boel geld want ik moest er speciaal voor naar Europa vliegen), nu zou ik graag asap die kant op willen anders moet ik weer een nieuw schooljaar betalen voor de kids hier en ik maak me ook zorgen om de houdbaarheid van de baan waarvoor ik ben gevraagd.

Afijn, we gaan het zien natuurlijk.
 
Los van het feit of je mag kopen op een 482, moet je ook denken aan de Foreign Investor Review Board. Als jullie beiden geen Aussie zijn, en je koopt in de eerste 6 maanden, dan krijg je een extra stamp duty opgelegd. De stamp duty is 4% over de aankoop som. De extra stamp duty van 8% komt daar dan bovenop!
Dus even wachten loont wel; geeft je ook wat tijd om de diverse wijken te verkennen en te proeven aan de commute tijden in de spits. Zeker vanuit Northern Beaches is het pittig omdat er geen treinen of snelwegen zijn.
 
Los van het feit of je mag kopen op een 482, moet je ook denken aan de Foreign Investor Review Board. Als jullie beiden geen Aussie zijn, en je koopt in de eerste 6 maanden, dan krijg je een extra stamp duty opgelegd. De stamp duty is 4% over de aankoop som. De extra stamp duty van 8% komt daar dan bovenop!
Dus even wachten loont wel; geeft je ook wat tijd om de diverse wijken te verkennen en te proeven aan de commute tijden in de spits. Zeker vanuit Northern Beaches is het pittig omdat er geen treinen of snelwegen zijn.
Dank je wel Frits - als de commute zo pittig is, wat voor wijken raad je ons dan aan eens te onderzoeken? grt JW
 
Heb 1x de ochtendspits mogen doen vanuit Dee Why. Ik was gelijk genezen van Sydney ;) De A8 die zo mooi ingetekend is op Google Maps is gewoon een opgewaardeerde stadsstraat...
 
Je zou eens kunnen kijken in de buurt van Coogee en Randwick, ook aan de kust en dichter bij de stad. Bussen genoeg en ze zijn op het moment een lightrail (vreselijk project, maar dat is slechts mijn mening) aan het bouwen die Randwick met de stad verbindt.
 
Out of the box thinking: Lower Blue Mountains! Betaalbaar, vriendelijk, groen en minder vol dan Sydney. En toch met trein in een uur op Sydney Central station. Helaas geen strand, maar het is maar waar je voor kiest. Mijn ex collega woont in Maroubra vlakbij het strand en doet er met de bus 45 min over naar Wynyard.
 
Mijn neef woont in Paddington, best leuk wijkje en vlak bij de city. wel enigzins prijzig..
 
Ah 482, is het de short of de medium versie? Afhankelijk daarvan is de volgende overweging. Is het namelijk short, dan heb je geen mogelijkheid op PR aka dan mag je hier niet blijven....is het de medium versie dan heb je de mogelijkheid voor PR na 3 jaar. Het is de opvolger van de 457 geloof ik en is vooral bedoeld als tijdelijk visum.
Als je geen Permanent Resident visa hebt, dan zitten er wat haken en ogen aan het kopen van een huis en dan wat @FritsC al heeft geschreven.
 
Als je geen Permanent Resident visa hebt, dan zitten er wat haken en ogen aan het kopen van een huis en dan wat @FritsC al heeft geschreven.
Ik had gelijk een PR visum en ook ik zou de extra stamp duty moeten betalen, zelfs met mijn Australische citizen vrouw.
 
Ah 482, is het de short of de medium versie? Afhankelijk daarvan is de volgende overweging. Is het namelijk short, dan heb je geen mogelijkheid op PR aka dan mag je hier niet blijven....is het de medium versie dan heb je de mogelijkheid voor PR na 3 jaar. Het is de opvolger van de 457 geloof ik en is vooral bedoeld als tijdelijk visum.
Als je geen Permanent Resident visa hebt, dan zitten er wat haken en ogen aan het kopen van een huis en dan wat @FritsC al heeft geschreven.
Ja klopt - zoiets had ik al begrepen. Het is de short version dus een pr zit er helaas niet in, eenmalig verlenging met nog eens 2 jaar wel. Het is jammer dat een pr er niet in zit maar ik ben al blij dat deze kans voorbij komt.
 
Hoofdkantoor van de 4 grote banken zijn in Darling park, City of in Barangaroo... ligt eraan voor welke je gaat werken. Ik heb 2 jaar voor Westpac gewerkt in Barangaroo en zou niet iedere dag de trip naar Manly willen maken.
Ik zou vooral de eerste 6 maanden centraal gaan wonen. Waterloo, Zetland, Darlinghurst ofzo... Bondi Junction is ook wel leuk als je iets dichterbij de kust wilt wonen en toch redelijk centraal.

Denk ook aan kosten... dichterbij de kust des te hoger de huur.
Bijvoorbeeld, een 2 persoons apartment rondom het centrum is toch al snel 700-900 per week.
 
Back
Top