Voorstellen en vragen

Monique0513

New Member
Hallo allemaal,

Ook ik zou me graag even voorstellen. Ik ben Monique, 34 jaar, getrouwd en 2 kinderen (10 en 7). Momenteel wonen wij alweer ruim 2 jaar op expat-basis in Ho Chi Minh City, Vietnam. Een geweldige ervaring waar we volop van genieten! Van jongs af aan heb ik iets met Australie en vastbesloten zodra ik 18 werd er te gaan backpacken. Maar de liefde hield me in NL en ik ging het "standard" leven leiden (huisje, boompje, beestje).. Maar het buitenland bleef toch roepen. Dus toen mijn man 3 jaar geleden via zijn werk de kans kreeg om voor 3 jaar naar Vietnam te gaan, grepen we die kans met beide handen aan! Hoewel mij Vietnam als land niet echt aan trok en ik zeker ook veel twijfels had, voelde het voor mij als een sort "proef" emigratie. Ik had het lef niet om vanuit NL direct naar Oz te emigreren zonder enige backup en niet wetende of ik het echt zou kunnen. Maar als expat voelde het voor mij toch iets safer.

Nu loopt het contract van mijn man hier deze zomer af, maar terug naar NL willen we niet. Dus afgelopen voorjaar begonnen met het visa traject (met behulp van NLs visa bureau) voor Australie! Sinds we in Vietnam zijn ook 2 mooie reizen gemaakt in Oz, vanuit hier een stuk dichterbij dan vanuit NL ;)
Mijn man is mechanical engineer en werkt hier voor Bosch. Helaas via Bosch geen mogelijkheid om in Australie aan de slag te gaan dus moeten we zelf op zoek naar werk. En dat is dan ook meteen mijn vraag; in welke steden is er het meest kans op een baan als engineer? Echt voorkeur voor een bepaalde stad hebben we niet (als het maar een stad in Australie is). En hebben jullie misschien tips hoe en waar we online kunnen zoeken en solliciteren naar een baan? Heb zelf uiteraard al het nodige speurwerk gedaan maar meerdere tips/adviezen zijn meer dan welkom! En als we een beetje weten waar de werkgelegenheid het gunstigst is dan kunnen we ons op die plek orienteren, zoekt ook net iets makkelijker.

Alvast bedankt!!

Een warme groet vanuit Ho Chi Minh City
 
@Red dust, jouw hubby zit in een iets andere hoek, maar weet hij wellicht waar mechanical engineers uithangen in OZ?

Ik weet dat er tot voor kort veel automotive industrie in Adelaide en Melbourne/Geelong zat. Dat is allemaal 'dood'. Dus wellicht dat daar nu juist een overschot is aan mechanical engineers? Verder is er nog wel mining in vrijwel elke staat. Niet zo booming als een paar jaar terug maar toch nog steeds een grote werkgever (BHP, Rio Tinto, Woodside, maar ook honderden kleinere bedrijven en toeleveranciers)

Het is toch een beetje Seek.com.au, een snufje LinkedIn om te zien wat waar leeft gok ik? Op Seek staan veel vacatures drie dubbel of meer. Dus kijk goed, als je 100 vacatures open ziet staan voor bijvoorbeeld Perth, goede kans dat er maar 30 uniek zijn. Bedrijven zetten hun vacatures vaak uit via 2 of meer recruitment bureaus en zelf ook nog eens.

Wat doe jezelf? Wellicht ben jij wel makkelijker te plaatsen ;)
 
Mijn man is mechanical engineer en werkt hier voor Bosch.

Mmm, da's grappig. Ik heb een maand geleden onze wasmachine verkocht aan een Nederlander die net was geemigreerd naar Sydney en voor 'Bosch Rexrog' werkte. Is dat dezelfde Bosch als jouw hubby?
 
@afterbang dank voor je tips! Om nog even wat specifieker te zijn; mijn man is senior process and product engineer. Ikzelf heb in NL jarenlang in de kinderopvang gewerkt (iets wat ik niet meer zou willen oppakken) en een aantal jaren horeca. Nu, heb ik sinds ons vertrek uit NL niet meer gewerkt. En ben nu behoorlijk zoekende in wat ikzelf zou willen doen. Ben hier met de opleiding Natuurgeneeskunde begonnen, meer uit eigen interesse maar niet zo zeer om daar echt iets mee te doen. Van mijn kant dus ook niet echt makkelijker te plaatsen ;)

@FritsC Nee dat is niet dezelfde Bosch als mijn hubby... Mijn hubby test duwbanden van auto's. Maar vrijwel iedereen associeert Bosch direct met wasmachines, gereedschap etc maar hun levering van duwbanden is (dacht ik) veel groter.
 
Hi Monique,
Welkom! Mijn hubby is inderdaad mechanical engineer. Hij is werkzaam in product development (consumer products). Hij heeft heeft eerst een jaar voor zijn oude werkgever gewerkt vanuit Oz en daarna dik 3 jaar bij een bekend Australisch bedrijf in consumenten producten als portfolio manager. Hij is net een maand geleden gestart in China en doet nu dus fly in, fly out. Niet omdat er hier geen werk is voor mechanical engineers , maar in zijn vakgebied van consumer product development is het aanbod zeer beperkt omdat er wel ontwikkeld wordt in Australia maar bijna niet geproduceerd. En hij had al veel ervaring met productiebegeleiding in China. Wat hem vooral tegenvalt/aan moest wennen is het gemiddelde niveau van de engineer en de ongestructureerde manier van werken. Hij heeft zich nooit aangemeld bij Engineers Australia (vakorganisatie), dus zonder dat lidmaatschap moet het ook wel lukken om werk te vinden. Het ligt een beetje aan het soort bedrijf dat je zoekt, maar voor consumer products moet je echt in Melbourne en Sydney zijn.
 
Hi Monique,
Welkom! Mijn hubby is inderdaad mechanical engineer. Hij is werkzaam in product development (consumer products). Hij heeft heeft eerst een jaar voor zijn oude werkgever gewerkt vanuit Oz en daarna dik 3 jaar bij een bekend Australisch bedrijf in consumenten producten als portfolio manager. Hij is net een maand geleden gestart in China en doet nu dus fly in, fly out. Niet omdat er hier geen werk is voor mechanical engineers , maar in zijn vakgebied van consumer product development is het aanbod zeer beperkt omdat er wel ontwikkeld wordt in Australia maar bijna niet geproduceerd. En hij had al veel ervaring met productiebegeleiding in China. Wat hem vooral tegenvalt/aan moest wennen is het gemiddelde niveau van de engineer en de ongestructureerde manier van werken. Hij heeft zich nooit aangemeld bij Engineers Australia (vakorganisatie), dus zonder dat lidmaatschap moet het ook wel lukken om werk te vinden. Het ligt een beetje aan het soort bedrijf dat je zoekt, maar voor consumer products moet je echt in Melbourne en Sydney zijn.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! We gaan het verder uitzoeken :)
 
ethicaljobs.com.au is niet zo commercieel als Seek (de helft van de vacatures daarop bestaat ofwel niet, of wordt geplaatst uit verplichting maar intern ingevuld). Op Ethical Jobs veel overheidsbanen waar we niet voor in aanmerking komen zonder PR of citizenship, maar heel veel leuks in de goede hoek waar je wel op kunt solliciteren. Natuur, sociaal werk, stichtingen, milieu, poverty, kinderen. Ze splitsen het in volunteer jobs en betaalde banen. En het eerste blijkt in veel gevallen een opstap naar het laatste.
 


OFX
Back
Top