Voorstellen

Pietje78

New Member
Hoi allemaal,

Geen originele titel, maar wel duidelijk... ;)

Ik ben Marit, vorige maand 40 jaar geworden en kom sinds mijn 21e regelmatig in Australië. Mijn zus woont hier en is PR. Op dit moment woon ik samen met mijn man bij haar. Wij zijn hier nu op een toeristenvisum en zochten naar mogelijkheden om langer te kunnen blijven. Mijn man kon een sponsorship krijgen maar vindt de Engelse test erg lastig. Omdat de tijd begon te dringen heb ik de test gedaan en me als student ingeschreven (visum moet nog ingediend worden). Ik heb op aanraden van het instituut waar ik ga studeren een agent in de arm genomen omdat het studentenvisum lastiger schijnt te zijn als je een partner meeneemt. Ik begin een beetje zenuwachtig te worden, de agent lijkt niet op te schieten. Ik kwam bij dit forum omdat ik google op ervaringen van andere mensen. Ziet er uit als een leuk en interessant forum, vandaar mijn aanmelding hier.

Groetjes!
 
Last edited:
Welkom Marit! Best een lastige weg zo denk ik? Succes met het vinden van een definitieve route! (studenten visum is niet voor eeuwig natuurlijk enneh, wat ga je studeren?)
 
Hooi!

Ik neem aan dat je man Nederlander is en je zus ook? Heeft je zus een Australische partner? Je zou eens kunnen kijken in de rubriek Family Visa, er zijn bepaalde carer visa, zorg voor familie in Oz, maar ik weet er het fijne niet van.

Hoe veel langer willen jullie in Oz blijven?

Je kunt in principe onbeperkt tourist visa aanvragen, maar behalve dat Home Affairs over je rug meekijkt of je niet illegaal zit te immigreren, kunnen jullie nevernooitnietmeer werken op tourist visa. Je moet dus of een stinkende bak spaargeld meebrengen (en dat kunnen bewijzen) of 1 of beiden moet een werkvisum versieren. Ook een student visa is beperkt geldig en studeren kost meer dan het oplevert. Hebben jullie een idee waarvan jullie graag zouden willen leven? Werken zonder werkvisum is een absolute afrader, als het al lukt. Als je wordt betrapt, word je zonder pardon gedeporteerd en mag het land jarenlang niet meer in

Ik denk dus, zonder verdere informatie, dat jullie enige kans op een permanent visum een werkvisum is (in principe kan de partner dan meeliften). Als je man kans maakt op sponsorship maar tegen het Engels op ziet, dan zit daar iets scheef, of niet? Ik bedoel, als je hier wil werken zul je je op professioneel niveau in het Engels moeten handhaven. Dan lijkt me een paar keer een IELTS doen juist belangrijk om te zien of je het aan kunt en wilt.

Veel wijsheid! En als het bureau je niet bevalt, zoek gerust een ander. Alles is onderhandelbaar.
 
Bedankt voor jullie reacties en het kritisch meedenken. Daar heb ik echt iets aan! :)

Ja het is misschien een lastige weg (waarom eigenlijk?). Het studeren op zich niet, het is een hobby van me, ik heb drie afgeronde studies (HBO, Ba en Ma). De IELTS academic test vond ik vrij eenvoudig. Mijn Ba en Ma zijn helaas niet relevant hier. Het kan zijn dat mijn HBO relevant is maar ik heb er maar een half jaar werkervaring in.

Via mijn studie kunnen we meerdere opties aftasten.

1) Mijn man heeft langer tijd om zich voor te bereiden op het doen van de test. In de praktijk redt hij zich prima, stapt overal op af en heeft absoluut geen moeite zich verstaanbaar te maken maar officiele testen vindt hij lastig. Wordt snel zenuwachtig. Hij heeft IELTS geprobeerd, misschien moet hij in de loop van de tijd een andere test proberen.

2) Via mijn studie zou ik zelf kunnen proberen een sponsorship te vinden. Ik ga twee jaar Information Technology op vocational level doen en een certificaat, diploma en advanced diploma behalen. Daarna zou ik eventueel door kunnen stromen naar een bachelor IT op een universiteit en de helft vrijgesteld kunnen krijgen.

Ik kan 20 uur werken, mijn man kan 20 uur werken. We hebben behoorlijk wat spaargeld. Werk vinden we wel, daar ben ik van overtuigd. We hebben al contacten. We verblijven bij mijn zus in huis die gescheiden is. Ik help haar mee met de kids en huishouden, zij onderhoudt ons gedeeltelijk (kost en inwoning).

Nogmaals, dank voor het meedenken! Het is een zenuwslopend proces dit...
 
Last edited:
Een studentenvisum heeft wel de nodige beperkingen. Aantal uren werk is al genoemd, daarnaast betaal je als foreign student de hoofdprijs voor de universiteit. Je bent volgens mij ook beperkt met betrekking tot het kopen van een huis en andere zaken die als PR een stuk eenvoudiger zijn.
 
Inderdaad, aan de uni betaal je heel veel, heeft mijn zus ook gedaan. Tegenwoordig is het ook mogelijk om een route via vocational studies af te leggen, die zijn behoorlijk goedkoper.

Jaren geleden waren er heel veel dubieuze vocational instituten die diploma’s afgaven met als enige doel PR voor de student. De overheid heeft toen opgetreden en nu is de kwaliteit gelukkig verbeterd. Ik heb flink wat instituten vergeleken, research gedaan en die ik heb uitgekozen lijkt goed.

Wat ik nog vergeten was te vermelden: ik heb ook een oproepje gedaan laatst in de facebook-groep Dutchies in Australia om te kijken of er Nederlanders waren die de weg via vocational hebben afgelegd. En die zijn er inderdaad. Of ze allemaal al PR hebben weet ik niet maar ze wonen en werken in Australië.
 
Overigens heeft het kopen van een woning voor ons helemaal geen prio. We wonen bij familie in en dat gaat gelukkig prima.
 
Een studentenvisum heeft wel de nodige beperkingen. Aantal uren werk is al genoemd, daarnaast betaal je als foreign student de hoofdprijs voor de universiteit. Je bent volgens mij ook beperkt met betrekking tot het kopen van een huis en andere zaken die als PR een stuk eenvoudiger zijn.
Ja, dat dacht ik ook qua studiegeld. Zelfs met PR moet je in sommige gevallen internationale fees betalen. @Marit78 heeft het over vocational certificaat, diploma en advanced diploma. Dat kan TAFE zijn en daarmee iets betaalbaarder dan de universiteit, maar ik vind de internationale fees van TAFE ook best nog hoog.
Ik doe momenteel zelf een Graduate Certificate via een universiteit. Slechts 4 vakken, maar wel rond de $9000 totaal. Ka-ching...

Maar als dat een betere kans maakt op wonen/werken in Australie dan het halen van een IELTS of soortgelijks....

Overigens - bedenk ik net, voordat ik de 'post reply' knop indruk - internationale studenten moeten ook aantonen dat ze de taal dusdanig beheersen, dat ze de gewenste opleiding kunnen volbrengen en niet door de taal blijven hangen. Bij TAFE moeten de meeste studenten een literacy & numeracy test doen als onderdeel van hun SATAC application.
Voor mijn Cert IV TESOL bij TAFE was het niet nodig, omdat tijdens het intakegesprek met de docente duidelijk was dat mijn Engels goed was. Bij het aanmelden bij de universiteit heb ik ze wel een kopie van mijn IETLS moeten sturen (en bewijs van mijn HBO in NL). Ik neem aan dat internationale studenten hun IELTS of soortgelijks moeten laten zien.
 
Ja klopt hoor, ik heb IELTS moeten afleggen voor ik geaccepteerd werd voor de studie. Ik moest minimaal gemiddeld een 5,5 halen en geen onderdeel lager dan een 5. Daar zit ik ruim overheen, dat was verder niet zo’n probleem (voor mijn man dus wel).

Mijn studie valt niet onder TAFE maar is wel vergelijkbaar.
 
Ik kan hier de plank royaal misslaan, maar is zelfstandig ondernemerschap iets voor jou, je man of allebei? Ik vraag dat omdat ik met mijn doctoraat hier geen kant op kan zonder Oz certificering, wat maandelijks een vermogen kost en ik met geen mogelijkheid kan terugverdienen. Ik heb de application voor dat license dus gestopt, en in plaats daarvan een TFN (burgerservicenummer) en een ABN (BTW-nummer) aangevraagd bij het Australian Taxation Office. Ik ben al aardig op weg met mijn bedrijfje en heb al eerste klanten. Daarmee ook geen gezeur met IELTS of PTE.

Het andere gedonder zoals health checks, VOG, police checks en andere kostenvretende eisen hebben niks te maken met je werk of studie, maar zijn vereisten voor je visum. Daar ontkom je dus helaas niet aan.
 
Ik kan hier de plank royaal misslaan, maar is zelfstandig ondernemerschap iets voor jou, je man of allebei?.

Toevallig dat je daar over begint, had het er vanochtend nog over met mijn zus. Ja absoluut. Mijn man is in Nederland zzp’er en heeft enkele jaren heel goed geboerd voor we vanwege familieomstandigheden hierheen moesten. Ik hielp hem met alle dingen erom heen (rapporten schrijven en administratie). Voor mij is het ook zeker wel een optie! Ik wil straks als ik mijn certificaat heb ervaring gaan op doen in de IT. En mijn zus heeft ook voor zichzelf gewerkt tijdens haar studie. Ik wilde nog even gaan uitzoeken of dat nog steeds kan...
 
Het hangt van je type visum af wat je wel en niet mag doen aan werk. Maar ik ken een paar mensen die online voor Nederlandse klanten werken en dus niet afhankelijk zijn van een Oz werkvisum. Ik heb ook af en toe een klein klusje in NL, mag geen naam hebben, maar sommigen hier kunnen er goed van leven en zitten gewoon nog op een toeristenvisum. Het wordt anders als je Oz-klanten wil/moet aantrekken. Je moet wel een (ten minste tijdelijk) verblijfsvisum (resident for tax purposes) hebben om een TFN en ABN te kunnen aanvragen, dat lukt niet op een toeristenvisum. Ik heb een Bridging A Visa, een verblijfsvisum in afwachting van mijn 820, jullie komen daarvoor niet in aanmerking. Maar ik zou even op de visalijst van Home Affairs kijken welk tijdelijk visum voor jullie haalbaar is, en raadpleeg zeker ook een immigration agency, die hebben veel kennis van de loopholes en extra mogelijkheden die wij gewone stervelingen niet weten. Oh, ik werk als teacher/trainer/consultant en ben net begonnen om naast dat uurtje-factuurtjewerk wat concept-projecten te ontwikkelen, dus meer aan de aanbod- dan de vraagkant . Ik heb me wel aangesloten bij wat overkoepelende organisaties om wat ruimer in het netwerk te komen. Als je online (op afstand) kunt werken is het vaak makkelijker en goedkoper qua investering, maar ik doe ook wat werk waarvoor ik moet reizen. Het is allemaal nog maar net begonnen.
 
Waar ik aan zat te denken ook: mijn Oz achterbuurvrouw/vriendin heeft 40 jaar in de administratie gewerkt en haar kennis opgebouwd tot niveau accountant. Omdat ze geen officiele diploma's had, studeert ze nu 1 jaar aan RMIT om die diploma's ook daadwerkelijk te halen, en dat doet ze met al haar ervaring en kennis met 2 vingers in haar neus, het gaat alleen om het papiertje. Zij verhuurt zich als een soort dagloner, werkt 2 dagen in de week als vaste administrateur in een bedrijf, maar doet ook projecten met een begin en eind, zoals het opstellen van jaarrekeningen. Is dat een interessante gedachte wellicht?
 
Last edited:
Het hangt van je type visum af wat je wel en niet mag doen aan werk. Maar ik ken een paar mensen die online voor Nederlandse klanten werken en dus niet afhankelijk zijn van een Oz werkvisum. Ik heb ook af en toe een klein klusje in NL, mag geen naam hebben, maar sommigen hier kunnen er goed van leven en zitten gewoon nog op een toeristenvisum. Het wordt anders als je Oz-klanten wil/moet aantrekken. Je moet wel een (ten minste tijdelijk) verblijfsvisum (resident for tax purposes) hebben om een TFN en ABN te kunnen aanvragen, dat lukt niet op een toeristenvisum.

Dit klinkt vrij dodgy. Ik weet dat sommigen ( @afterbang ?) voor Nederlandse klanten werken maar je moet dan volgens mij wel een visum hebben dat werken toestaat. Op een toeristenvisum komen en dan werken voor Nederlandse klanten (en dan ook geen tax betalen?) ..mehhh.
 
Dit klinkt vrij dodgy. Ik weet dat sommigen ( @afterbang ?) voor Nederlandse klanten werken maar je moet dan volgens mij wel een visum hebben dat werken toestaat. Op een toeristenvisum komen en dan werken voor Nederlandse klanten (en dan ook geen tax betalen?) ..mehhh.

Nee volgens mij heb je gelijk @FritsC. Je betaald belasting waar je meer dan 180 dagen per jaar woont. Het doet er niet toe dat je klant dan in NL zit.

Mijn klant heeft zijn HQ in NL maar in mijn geval zit er een OZ payrolling company tussen. Dus ik ben 100% OZ werker. Miss Bang had haar eigen zaak in NL en runde die vanuit hier. Maar zelfs die betaald gewoon belasting hier voor het salaris wat ze uit de zaak haalt.
 
Ja, ik zat in 2017 in een overgangsjaar en heb een accountant voor dat M-formulier ivm met gedeelde belastingen NL-AUS. Ben sinds 2018 resident for tax purposes in Oz. Mijn klusjes in NL vallen in de categorie E 100 per jaar en vallen ook hier buiten de belastingen, maar ik geef ze wel op. Als dat zou toenemen betaal ik over beide landen verdeeld belasting (zie wet). Zet allemaal nog geen zoden aan de dijk, maar de belastingdienst NL weet dat ik hier zit (blijkt uit de blauwe enveloppen). Hoe fishy het is wat anderen doen weet ik niet. Vroeg me af, ivm @Marit78, of er een mogelijkheid is om voor 1 of beiden als expat hier te werken voor een NL organisatie.
 


OFX
Back
Top