Voorstelrondje voor Lyft en partner!

Lyft

Member
Hallo allemaal,

Mijn forumnaam is Lyft en ik ben 26. Samen met mijn partner, eveneens 26, zijn we ons aan het verdiepen in emigreren naar Australië. Mijn moeder is er geboren en mijn opa en oma hebben er een tijd gewoond. Sinds ik jong was hebben ze altijd gezegd dat de mooiste tijd die ze hebben gehad in Australië was. Helaas was het werk er te zwaar voor mijn Opa en zijn ze uiteindelijk naar Nederland verhuisd.

De drang om terug te gaan naar het geboorteland van mijn moeder is groot. Ik heb daar ook nog familie wonen (ooms en tantes) en onze beste vrienden wonen in Perth Australië.

Naast mijn drang om ernaar toe te gaan spelen ook de mogelijkheden en kansen hier in Nederland een grote rol. Mijn partner wil graag naar een land waar ze tot rust kan komen met genoeg vrijheid en de mogelijkheden om een leven op te bouwen en een plek waar je niet scheef wordt aangekeken omdat je graag zelfstandig en zelfvoorzienend wilt zijn. Dit hopen we samen in Australië te vinden :).

Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden over visums is voor onze situatie niet echt positief. Mijn beroep (facility/eventmanagement HBO) staat niet op skilled workers lijst en mijn partner heeft alleen de HAVO afgerond. Ze heeft inmiddels wel 2 HBO certificaten maar ook geen beroep die op de lijst staat (klantenservice medewerker zorgverzekering).

We gaan in ieder geval wel Move2Australia benaderen om te kijken of er andere mogelijkheden zijn, dat schept in ieder geval meer duidelijkheid.

Mocht het wel allemaal lukken, dan willen we ons vestigen in WA, preferabel Perth omdat daar onze vrienden wonen en vanwege de warmte haha. Mijn partner houdt niet van de kou!

Welkom op het forum. Wat een leuk uitgebreid verhaal om je voor te stellen. Ik weet niet zoveel van visa, maar daar kunnen ze jullie bij M2A veel meer over vertellen. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken. Succes met alles!

Welkom!! Leuk voorstelrondje! Succes met de kansbeoordeling. Ben jij/zijn jullie al eens hier in Oz geweest?

Mocht het wel allemaal lukken, dan willen we ons vestigen in WA, preferabel Perth omdat daar onze vrienden wonen en vanwege de warmte haha. Mijn partner houdt niet van de kou!
Mag je wel zorgen dat je meteen een kachel koopt. het kan hier behoorlijk koud zijn :eek:

Dank jullie wel voor het warme welkom! :)

@Katja: Nee we zijn helaas nog niet in Aussie geweest. We waren in eerste instantie wel van plan om er op vakantie te gaan en dan te kijken of het ons beviel maar vonden het uiteindelijk niet zo'n strak plan. Ten eerste omdat het nogal wat kosten met zich meebrengt en ten tweede omdat je vaak niet een goed beeld krijgt van het land. Tenzij je natuurlijk een werk vakantie ervan maakt maar omdat wij een koophuis hebben, is dat niet te doen qua kosten.

Mijn partner zei ook dat geen enkel land meteen een paradijs is, het is wat je er zelf van maakt. Australië heeft bij ons hierin dan de voorkeur omdat het het beste aansluit bij wat wij willen en onze vrienden hebben ons al helemaal gek gemaakt met de vraag wanneer we nu eens eindelijk vertrekken haha!

@Tekkel: Pfff koud, zolang het geen -12 wordt of kouder haha! Een houtkachel lijkt me echt super.

Hoi Lyft, Welkom!

Perth en koud... Tsja, Tekkel woont er al te lang (een jaar of 4 schat ik?) die is al verpest ;)
Er naar toe gaan voor vakantie is een dure hobby, ik ben blij dat wij wel de kans hebben gehad om wat verschilllende regio's te zien. Maar op zich is er helemaal niets mis met Perth (al is het voor mij juist wel te warm ;) ) En ja, vakantie is niet leven en werken.

M2A is een hele goede, als die het niet weten dan weet niemand het volgens mij. Succes en keep us posted!

@afterbang: hahaha! Zo te horen wel ja!

We hebben familie in Adelaide wonen en dan onze vrienden in Ballingup. Zij raadde ons ook aan om niet in de stad te gaan wonen maar wat meer in de subburbs. Perth zal denk ik ons start punt worden en wellicht gaan we vanuit daar wel ergens anders naartoe. Alles kan :). Mijn partner is helemaal gek op warmte en zon, alleen ziet ze eruit als een kreeft als ze geen zonnebrand opsmeerd haha. Dusja voorwaarde was dat als ik haar mee zou slepen, het er warm zou zijn.

Meteen maar even een update:
We hebben toenstraks een berichtje ontvangen van iemand op het forum die onze droom ineens heel dichtbij heeft gebracht! Volgens hun zou het mogelijk zijn om een visa te krijgen omdat mijn moeder in Australië is geboren (ze heeft daar 10 jaar gewoond). Ik dacht na de visum lijst te hebben doorgespit, dat het niet mogelijk was maar schijnbaar wel. We moeten daarvoor contact opnemen met Australia House in London. Als ik het goed begrijp kan ik dan een visum krijgen en mijn partner meeslepen op een partner visum.

Zit eigenlijk al de hele avond stuiterend voor de PC! Onwerkelijk gewoon om te bedenken dat het dus wel mogelijk is.

Ik zag je opmerking over je moeder staan maar aangezien je er zelf niet op door ging dacht ik dat daar een kink in de kabel zat.
Ik ben niet helemaal thuis in die hoek van de Visa regels maar ik hoop van harte dat het OZ paspoort van je moeder doorstroomt naar jou.
Het partner visum voor je vriendin hoeft dan geen issue te zijn al jij eenmaal een visum hebt.

Benieuwd, jammer dat je nu tot maandag moet wachten om te bellen :eek:

Ik heb de website van Australia House doorgenomen en het lijkt erop dat het allemaal mogelijk zou moeten zijn. De benodigde documentatie is aanwezig voor zover ik weet.

Haha maandag al bellen gaat wel heel erg snel :eek:. We zullen eerst ons huis hier op moeten knappen en door moeten verkopen voordat we weg kunnen. Heb geen zin om in Oz al met schulden aan te komen zetten. Maar ja..maandag horen we in ieder geval al iets! Nou, zo denk je nog 3-4 jaar bezig te zijn en dan gaat er een deurtje open waardoor het misschien veel sneller kan gaan. Ik blijf erbij, het is echt onwerkelijk! Zal vannacht wel moeilijk slapen!

Last edited:
Dat klinkt voorspoedig, ik hoop dat het lukt. Over huizen verkopen kun je hier nog wel wat vinden (vooral drama) op het forum. Alhoewel ik net lees, dat één van onze forummers een bod heeft gehad, maar nog niet klaar is voor vertrek.
Ach, wanneer maak je de juiste keuze? no one knows.....
ennieweej keep us posted!

Welkom op het forum! Ik zou niet weten hoe men een visum kan verkrijgen puur doordat 1 ouder in een bepaald land is geboren, maar het zou wel super gaaf zijn als dat inderdaad zo werkt! Laat het ons zeker weten maandag :).

Perth is absoluut geweldig! Als je van je natuur houdt en iets meer zelfvoorzienend wil zijn zoals je aangaf, dan zou ik niet in de suburbs gaan wonen maar in de Perth Hills! Mijn grote liefde, haha. Het is er geweldig mooi, een amazing community, het gevoel dat je ver van de stad zit, maar toch nog dicht bij de stad!

@Katja: Inderdaad, wat is wijsheid. We hebben het nu zo in gedachten: eerst het huis opknappen zodat het er mooi uitziet. Dit opknappen grotendeels zelf doen en als het kan zo goedkoop mogelijk. Denk aan zelf verven(binnenshuis), zelf houten afdak maken met hulp vrienden, tuin op orde maken enz. Als het huis volgend jaar of het jaar erna goed uit ziet, op de markt zetten en kijken wat het doet. In de tussentijd kunnen we ook goed sparen, de visums in orde maken en verder dingen afhandelen. We willen graag eerst het huis verkopen en dan een zak geld meenemen richting Australië. Heb geen zin in een restschuld maar aangezien we meteen aflossen op onze hypotheek lijkt me niet dat dat gaat gebeuren. Alles kan natuurlijk, geen idee hoe de economie eruit ziet over 2-3 jaar.

Mocht het bovenstaande nu allemaal goed lukken dan blijven we eerst een tijdje bij onze vrienden in Balingup wonen of we huren een huisje. Qua werk nemen we alles aan, fruit plukken,fabriekswerk, werken in de horeca of in winkels, allemaal prima. Hopelijk lukt het ons na een tijdje om er werk in ons werkveld te vinden, zo niet, moeten we kijken of het zo redden.

Het is me aangeraden door iemand van hier op het forum. Zij zijn ook op die manier binnen gekomen. Voor de zekerheid wil ik maandag dan toch even bellen. Anders zijn we ons dadelijk helemaal voor aan het bereiden en gaat het alsnog niet.

Net even Perth Hills opgezocht en daaaamn!!! wat een schitterende locatie!!! :eek: Die gaan we zeker in ons achterhoofd houden! We proberen hier al zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven, eigen groente/fruit en kruiden telen, zelf plantenvoeding maken, zelf brood, ijs, yoghurt, jam, taarten, koekjes, cake, thee, zeep, allesreiniger enz maken. Voor de rest zoveel mogelijk zelf gerechten maken from scratch ofcourse :p. Heerlijk om zo bezig te zijn, alleen snappen de mensen hier er helemaal niks van en maken het meer belachelijk dan wat anders.

Last edited:
Ha, al iets meer dan 6 jaar :)
En koud hadden we het na 4 weken al hoor.
Onverlaten hadden onze kachel al gestolen in de nacht voordat we het eerste huurhuis in gingen :-(

Damn. Time flies... Maar dat betekent dat ons eerste bezoek aan de emigratie beurs ook alweer bijna 7 jaar terug is...? :confused:

Daar heb ik jullie nog gezien voor je vertrek naar het tintelend frisse Perth. :p

Nope, in Nederland zijn ze nog niet zo bewust aan het leven helaas. Dat zie je hier veel meer terug. Als je op FB zit kun je lid worden van de 'Perth Hills Chat Forum' FB Pagina. Kun je een beetje zien wat voor soort community het is :)

Om je even in de juiste sfeer te brengen.. Wat mooie plekjes in de Hills:

Mundaring Weir
pano-resized-trial.jpg

Lesmurdie Falls:
lesmurdiefalls.jpg

Nobel Falls:
waterfalls-noble-falls-bushwalk-toodyay1.JPG

Araluen Botanical Gardens:
262562e5646d2e083260c1b8b01a47.jpg

Uitzicht over Perth vanuit de Hills, at night:
17036697_76f1b8061f.jpg

Mijn partner zit op Facebook dus ik heb haar even laten kijken. Haar eerste reactie was: OMG dat ontbijt!!!! gevolgd door: Woooow!!! Kom we gaan! hahaha. Ontzettend bedankt voor de foto's, echt een schitterende omgeving!

Ik denk dat ik even een Lastavaza topic aanmaak voor de verdere updates, dat maakt het wat makkelijker en dan raakt mijn voorstel topic niet helemaal offtopic :).

Ja er staat een foto op de FB van Perth Hills (niet het chat forum maar de community pagina) van een ontbijt met pannekoeken, maple syrup, fruit compote, maple butter and cream. Mijn vriendin zei zojuist: Het ziet er asociaal lekker uit en dit zou gewoon verboden moeten worden. Veel te verleidelijk zo!

Welkom hier en veel succes! Ik ben momenteel ook bezig met de aanvraag van een Australisch paspoort, daar mijn moeder ook in Australie is geboren. Ze heeft hier slechts
twee jaar gewoond maar doordat zij de Australische nationaliteit had tijdens mijn geboorte hebben ik en mijn zusjes ook allemaal recht op de Australische nationaliteit. Als je moeder
haar nationaliteit dus niet vrijwillig heeft opgegeven zou jij ook automatisch recht hebben op de Australische nationaliteit :D
Veel succes met alle papier en regelwerk de komende tijd ;)

Als ik het goed heb begrepen verlies je de Australische nationaliteit niet. Mijn moeder is geboren in Australië en heeft daar 10 jaar gewoond vandaar dat ik ook aanspraak maak op de australische nationaliteit. Hoop gelees en geregel verder en het blijft ingewikkeld haha!

Ik moet wel zeggen, het voelt een beetje als valsspelen. Ik zie hier op het forum zoveel leden die ontzettend veel tijd/moeite/energie en geld erin steken om maar een visum te bemachtigen en met ons zou het dan een heel stuk makkelijker gaan. Ik zie het ook echt als een golden ticket voor ons en zal het nooit voor lief nemen.

Jullie ook heel veel succes met de papierhandel! Hopelijk lukt het jullie ook. :)

Back