Vraag over family visum

Pancake

New Member
Ik ben een zo links en rechts aan het lezen over wat er allemaal op je af komt als je zou willen emigreren naar Oz (erg lastige materie en we willen onszelf eerst goed voorbereiden voordat we een poging wagen om een visum te bemachtigen). Gezien de leeftijd en het aantal punten (we komen net iets te kort) vrees ik dat een skilled visa niets wordt, maar toen las ik iets over een family visum.

Ik ben 39 jaar (civiel-technische HBO en werkzaam als akoestisch adviseur), mijn vrouw is 45 (secretaresseopleiding en als zodanig werkzaam bij grote Nederlandse bank). We zijn aantoonbaar 3 jaar getrouwd en daarvoor 2 jaar via geregistreerd partnerschap samen. Mijn vrouw heeft van haar 7e t/m haar 16e in Australië gewoont. Haar moeder is daar gebleven (woont er dus al 38 jaar, maar heeft nog steeds een Ned. paspoort), evenals haar beide broers die ondertussen Aussie zijn en er ook al 38 jaar wonen.

Zoals gezegd, voor een skilled visa komen we (een handvol) punten te kort (10 en 20). Ik ben bekend met mogelijkheid van sponsoren door familie, maar komen wij ueberhaupt in aanmerking voor een family visum gezien onze leeftijd en punten? Of staat dat los van elkaar?

Hai Pancake,

Ik denk het wel, mits jouw beroep op de SOL of MODL lijst staat. Bij een sponsoring via familie (moeder is great!!) ga je om de puntentelling heen: maar HAAST is geboden want na je 45ste houdt het helemaal op, ik weet niet helemaal zeker of je al 45 mag zijn, of dat het ophoudt zodra je 45 bent. Dus, als ik jullie was zou ik als de wiedeweerga een migratieagent benaderen en info zoeken (en als je echt wilt, de boel op de mat hebben voordat je missus 46 wordt!).

Good luck!

Kathleen

Hmmm.... eigenlijk wilden we nog drie jaar wachten totdat onze (stief)dochter afgestudeerd is. Zij vindt Australië verschrikkelijk (......), maar dat ligt volgens mij meer aan het feit dat ze met haar oma in Oz geen oma/kleindochter-band heeft maar meer een meisje/lastig_oud_mens-band (althans zo ziet zij het dus).

Maar begrijp ik goed dat zowel mijn vrouw als ik onder de 45 (of max. 45) moeten zijn? Ik heb nl. ook iets gezien dat je mee zou kunnen "liften" op het visum van je partner.....

Maar goed, gezien de opleiding van onze (stief)dochter heb ik in ieder geval nog even de tijd om wat onderzoek te doen. Heb zojuist ook iets gelezen over een soort family-visum dat geldt als je van de eerste 18 jaar van je leven er 9 in Australië hebt gewoond als een permanent resident, maar a) weet ik niet of mijn vrouw toentertijd een perm. resident was en B) of ze die 9 jaar wel helemaal gehaald heeft.

"m, voor het meeliften met een partner, moet je nog steeds wel aan alle vereisten voldoen. Een daarvan is behoorlijk 'hard': jonger zijn dan 45. Ik geloof zelfs dat je na je 45ste verjaardag, al te laat bent.

Als je serieus bent, zou ik in ieder geval niet afwachten totdat je dochter haar opleiding heeft voltooid. Je visumaanvraag duurt enorm lang en als je 'm eenmaal hebt, hoef je ook niet direct te vertrekken. De eisen en de tijd, daarentegen, tikken genadeloos door. Nogmaals, don't waste time!!

Veel wijsheid en succes!

De 45 jaar is als in Booklet 6 (skilled visa) omschreven als "you must be under 45 years" . Dat betekent dat je aanvraag moet zijn ingediend vóór je 45e verjaardag of de 45e verjaardag van je 'spouse'. En over de mogelijkheid een visum te krijgen op grond van het feit dat je vrouw in Australië heeft gewoond: ook daar is de eis dat ze onder de 45 jaar is op het moment dat het visum wordt aangevraagd.  :-(
Dit is natuurlijk niet wat je wilt horen ....

Waarschijnlijk heb je hier niks aan, maar in de categorie family visa heb je ook nog de 'last remaining relative' visa. Dat kan alleen als je vrouw de laatste van de naaste familie is die nog in NL is, en wanneer jij ook geen naaste familie hebt in NL. 

Succes! (en ik ben het met Kathleen eens: haast is geboden!)
Ak

Ik heb vandaag een aantal booklets gedownload en na een paar pagina's lezen wist ik al genoeg...... (en inderdaad niet hetgeen wat ik wilde lezen). Veelal is het "under 45"....

Probleem is een beetje dat we vijf maanden geleden in Australië op familiebezoek zijn geweest en toen we terugkwamen allebei iets hadden van "daar kun je goed oud worden". Op dát moment vonden we emigreren een hele grote stap (mede gezien onze studerende dochter) en eigenlijk zijn we aan dat idee nog niet eens gewend. En gezien de info in de booklets lijkt het me een kansloze missie....

Sorry!!!

Je kunt nog proberen of een migratieagent een briljant idee heeft??

Anyway en hoe dan ook, veel geluk (waar dan ook)

Kathleen

Bedankt voor de info. Mocht ik nog wat meer willen weten dan meld ik mij wel weer. Jullie in ieder geval veel geluk en succes in Oz. Wij houden de toko hier wel draaiend. :wink:

Kijk eens in het draadje van Annelies en Jan50+ goes down under, trek er een uurtje voor uit en lees hoe de volhardendheid van sommige mensen toch nog kan leiden tot het vervullen van een droom!

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2281.225

Heel veel succes!

Groetjes Lin

Ik kwam dat draadje (wat heet....) vanmiddag toevallig tegen en heb (in hoofdlijnen) de posts van Annelies gelezen. Inderdaad zeer vasthoudende typjes, al heb ik zelf het idee dat ze een beetje "onbezonnen" de stap gewaagd hebt. Anders gezegd, ik zou mijzelf beter ingelezen hebben alvorens ik de stap zou maken. Maar goed, het is goed afgelopen.

Omdat ze 50+ waren en toch een visum kregen waarin ze in ieder geval meer dan 20 uur per week mochten werken ben ik nog wat verder gaan graven. Wat ik begrijp is dat wanneer je gesponsord wordt door een Australische werkgever, zij voor jou een visum kunnen regelen (of je er in ieder geval bij kunnen helpen) én dat die leeftijdsgrens dan blijkbaar niet zo strikt is (maar dat ga ik nog eens goed uitpluizen).

Ik doe zo af en toe nog wel eens wat in mijn vorige functie (ontwerp van infrastructuur met een softwarepakket dat MX heet) en als je daar op googled kom je zo een stuk of wat advertenties tegen waarin a) een leuk salaris tegenover staat :wink: en B) waar ze aanbieden je te helpen met je visum :lol:

Ik ga nu weer ff aan het werk en ga dit weekend eens spitten.... :cool:

Back