Vraag over visum, aantoonbare werkervaring in eigen bedrijf

Martien

New Member
Hallo,

Wij (moeder 40/dochter 12) zijn nog niet gestart met de aanvraag van een visum. Ik verkeer nog in de oriënterende fase. Punt is dat mijn CV nogal afwijkt van anderen (tenminste, dat dénk ik), waardoor ik niet precies weet wat nou handig is, om voor wélk visum te gaan. In Augustus gaan we 3,5 week naar de oostkust, en daarna zal ik met een Migration Bureau (niet die in A'dam...) gaan praten over wat wijsheid is. Maar wie weet kan ik voordien al a.h.v. tips van jullie een stapje verder komen.

Situatie is deze:

Ik heb sinds ruim 5 jaar een eigen arbeidsbemiddelingsbureau, waarin alleen ikzelf werkzaam ben. Ik heb géén opleiding in Human Resource o.i.d.. Dit bedrijfje loopt redelijk tot (soms) erg goed.

Opleidingen: HAVO, typdiploma, 3 jaar Tolk-Vertaler Engels en Portugees, 1-jarige cursus landbouw & veeteelt (Portugal), en nog wat kleine cursusjes her en der.

Werkervaring: secretaresse/office manager (nimmer leidinggevend), boerin  (eigen landgoed van 210 ha in Portugal beheerd), met ex-man eigenaresse van makelaar- en aannemersbedrijfje, telemarketeer, en dus sinds 5,5 jaar zelfstandig ondernemer.

Ik heb géén partner (al 11 jaar niet), dus die 15 punten moet ik ergens anders vandaan zien te halen... Mijn Engels is redelijk goed, en ik pik - zeker als ik in een land verblijf - snel de draad op en spreek de taal in no time als een "native".

Wie denkt mee over wat in mijn situatie het meest logische visum zou zijn?

Skilled: tsja, ik ben zelfstandig ondernemer/arbeidsbemiddelaar. Maakt mij dat tot een Human Resource manager...?? Vast niet. Zou het zinvol zijn om nog even Human Resource te studeren, hetzij hier in Holland op HBO-niveau, hetzij via long distance in Brisbane? Of zou het handiger zijn mezelf als office manager neer te zetten, óf als vertaler (en dan nog even hier het papiertje behalen; heb dáár alleen weer geen aantoonbare werkervaring in...). Óf makelaarsopleiding doen hier (heb ik wél werkervaring in)? Het gaat er natuurlijk om dat ik zo veel mogelijk punten binnenhaal!!!

Business: mijn omzet is niet groot (gemiddeld zo'n € 20.000,= per jaar) maar aangezien mijn winst vrijwel gelijk is aan mijn omzet, kan ik hier goed van leven, daar ik ook nog wat andere - vaste - inkomsten heb uit vermogen. Ik zou het liefst eenzelfde arbeidsbemiddelingsbureau dáár opzetten. De opstartkosten bedragen maar zo'n € 2.000,=. Ik dacht dat ze willen dat je iets van AUD 200.000,= investeert als op business visum gaat??? Dat zou dan in mijn geval niet echt handig zijn.

Student: is een optie. Weliswaar tijdelijk, maar zou kunnen. Dan kan ik m'n dochter meenemen, en kan zij daar op school (toch?). Kan je op student visum ook activiteiten ontplooien aldaar, zoals - bijvoorbeeld - een  beginnetje maken met het opstarten van mijn bedrijfje, of moet je dan allerlei andere formaliteiten doorlopen hebben en dús over een ander visum beschikken?

Meegaan op student visum van mijn dochter: zou ook kunnen. Dat zij bijvoorbeeld daar naar school wil gaan, en dat ik als parent meereis. Maar dat beperkt wellicht mijn mogelijk tot thuisblijven/niet studeren/niet werken????

Kortom: het is lastig. Het emigreren op zich is voor mij niet zoiets als mezelf in een groot avontuur storten, daar ik eerder al 7 jaar gewoond en gewerkt heb in Portugal, dus ik maak me niet druk om aanpassen e.d.. Het is meer: hóe komen wij op een legale manier Australië - waarvan ik denk dat het echt hét land is voor ons - binnen!!!

Wie roept!
 
Hoi,

Misschien kan je dit beter voor leggen, bij een bureau. de eerste keer is het toch gratis of je neemt contact op met Mathilda, dat is een goed en gedegen bureau. Verder kan je kijken op de skilled lijst of je voor jou beroepen in aanmerking komt en hoeveel punten het oplevert en dat je de rest van de punten ook zo uitrekend, je leeftijd, je engels etc.

succes jacky
 
Zo maar een gedachte maar heeft hier iemand ervaring met het emigreren van Nieuw Zeeland naar Australië. Wellicht dat je als eerste naar Nieuw Zeeland toe kan gaan welke, zo heb ik me laten vertellen soepeler is met het opzetten van bedrijven en dat als je je daar eenmaal gesettled bent naar Australië kan emigreren, vanuit Nieuw Zeeland.
Misschien dat je dit ook kunt voorleggen bij een emigratiebureau, als je dat er voor over hebt?

Succes,

Koen
 
Back
Top