vraag!

lisanne

New Member
Hallo!

Ik ben Lisanne en ik en mijn australische vriend verhuizen naar australie in 2008! Hij vertrekt 13 mei naar Perth en ik 19 juni. Op 11 januari ga ik mijn visum ophalen als alles goed verloopt in Berlijn.

Ik heb een paar vragen waar jullie me misschien bij kunnen helpen.
1. Hoe zit het met het regelen van mijn belastingen, pensioendingen enz. Ik hoorde dat je een gat in je pensioen krijgt als je de dingen niet goed regelt.
2. Ik ben jurist en momenteel bezig met een coaching en counselling opleiding. Ik wil heel graag aan het werk in Perth en eigenlijk ook nog een master doen. Een master in australisch recht kost voor een buitenlander 30.000 dollar dus het liefst zou ik ergens gaan werken waar ze willen bijdragen aan de kosten van mijn studie. Hebben jullie een idee hoe ik vanuit Nederland me al kan orienteren om de arbeidsmarkt en misschien zelfs solliciteren? Met google kom ik niet echt ver.

Dank je alvast voor de reacties.

Groeten Lisanne

Hoi Lisanne,

Wat je in iedergeval moet hebben voordat je hier een opleiding kan gaan doen is je IELTS op academisch niveau.
Deze is volgens mij maar een half jaar geldig, dus misschien is het handig om deze te doen als je al hier bent, voordat je je opgeeft voor je opleiding.
Weet niet hoe het zit met werkgevers die willen betalen, maar je spouce visum is in eerste instantie voor 2 jaar geldig, dus misschien willen ze eerst meer zekerheid (permanent residence)??

Succes met alles, groetjes
Wendy

Voor banen zijn de grootste sites:
www.careerone.com.au
jobs.seek.com.au
www.jobsearch.gov.au (overheidsbanen)
mycareer.com.au

Wat de andere vragen betreft kan ik je niet helpen. Dat hangt van de werkgever af.

Hoi Lisanne,

Wat betreft vragen over je pensioen kun je het beste terecht bij je werkgever of eigen pesioenverzekeraar en over belastingen die je via je werkgever betaald of bij je werkgever zelf of bij de belastingdienst.
Het is ook zaak om bij de belastingdienst uit te zoeken of je, als je weg bent, nog wel belstingplichtig blijft. dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je in Nederland nog wel inkomen krijgt of bijvoorbeeld een spaarrekening met een bedrag boven de belastingvrije grens. Sowieso moet je in 2009 nog wel de belastingaangifte van 2008 doen omdat je nog een half jaar in Nederland hebt gewoond en gewerkt.
Wanneer het niet zeker is of jullie je voor altijd in Australië gaan vestigen is het wellicht ook verstandig om te kijken naar het vrijwillig bijverzekeren van je WAO. Als je dit namelijk niet doet en je gaat na bijvoorbeeld 4 jaar weer terug naar Nederland dan heb je een groot gat in je WAO wanneer je 65 wordt. Als je wel in Australië blijft dan is dit natuurlijk geen probleem. Als je 65 wordt en in Australië woont dan krijg je je opgebouwde WAO wel gewoon uitgekeerd.

Succes!

Back