Vraagje m.b.t. van WHV naar Spouse visa

ton/lizzy

New Member
Mijn dochter heeft een relatie met een Australiër ( via internet vorig voorjaar leren kennen ) 
2 July vorig jaar is ze daar naar toe gegaan ( Adelaide )Nu loopt haar WHV in July af omdat ze daar dan samen een jaar hebben samengewoont, en zij willen eigenlijk verder daar samenwonen
Ze heeft daar zelfs sinds een maand haar rijbewijs gehaald en verschillende banen gehad
Door het forum verder uit te spitten kom ik zelf tot de conclusie dat ze voor een De Facto moeten gaan
Ik lees eigenlijk nergens wat precies een De Facto inhoud
Ben je dan verplicht om te gaan trouwen? Of is het meer een samenwonings visum of zoiets
Moet haar vriend dan als sponsor zijn of kan het ook iemand anders zijn ( bijv wij als ouders of Familie van hem in Aus )
Ze leven namelijk het meeste van mijn dochter's inkomen
Ze hebben ook heel veel bewijsmateriaal dat ze vanaf het begin af aan samenwonen
Wie kan mij daarin aan een duidelijk antwoord helpen
Of zou ze weer naar NL terug moeten komen en hier weer een WHV aanvragen
Ze willen anders samen als het niet anders kan tijdelijk hier naar NL willen komen
Wij zelf gaan daar op 1 April heen op vakantie

Ik hoop dat ik hierop veel antwoord krijg zodat wij , als we daar zijn veel kunnen regelen
Dan nog een vraagje:

Ik heb deze vragen ook gesteld in Temporary Visa maar hoop overal antwoorden vandaan te krijgen

Beste Ton & Lizzy,

Ben geen expert op dit gebied, maar ik weet wel dat

bij een De Facto visum het van belang is dat je aantoond dat het een echte en duurzame relatie betreft. Dit kan door zo veel mogelijk bewijzen aan te leveren. Gezamelijke bankrekening, contracten (huur?), (vlieg)reizen, foto's met datum, correspondentie/emails etc. Echt zo veel mogelijk om aan te tonen dat er sprake is van zo'n echte en duurzame relatie. Trouwen is zeker niet noodzakelijk of verplicht (defacto staat immers voor feitelijke relatie, spouse voor echtgenoot), maar slechts een extra bewijs van een dergelijke relatie.

Dat ze veel bewijsmiddelen hebben van het samenwonen is dus gunstig!

Bij mijn weten is bij een de facto visum een sponsorship niet nodig, je krijgt immers als partner een visum en gaat niet voor een skilled visum. Mocht dit wel zo zijn dan is er misschien een garantstelling nodig van de zijde van haar vriend (in de praktijk stelt dit niks voor), wat inhoud dat hij garant staat voor haar onderhoud, mocht ze daar zelf niet in kunnen voorzien.

Ik weet niet hoe lang er voor staat om een De Facto visum aan te vraag, waarschijnlijk niet zo lang, maar als haar WHV in juli afloopt zou ik daar snel mee zijn. Als die afloopt moet ze namelijk het land uit, ook al loopt haar aanvraag voor een De Facto (ze heeft in afwachting van haar visum immers geen geldig visum meer).

Als ik jullie dochter was zou ik zsm haar de facto aanvragen voordat haar WHV verloopt. Dit scheelt toch weer een paar tickets naar NL heen en weer.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Succes met alles en fijne vakantie!

Groet, Rog

[quote author=Rog link=topic=8615.msg114636#msg114636 date=1206539422]
Beste Ton & Lizzy,

Ik weet niet hoe lang er voor staat om een De Facto visum aan te vraag, waarschijnlijk niet zo lang, maar als haar WHV in juli afloopt zou ik daar snel mee zijn. Als die afloopt moet ze namelijk het land uit, ook al loopt haar aanvraag voor een De Facto (ze heeft in afwachting van haar visum immers geen geldig visum meer).

[/quote]

Volgens mij hoeft ze het land niet uit als de WHV afloopt en haar aanvraag voor een defacto loopt al. Je krijgt dan namelijk een bridging visa met dezelfde rechten en plichten als je voorgaande visum. Tenminste dat is wat ik ervan weet...

Hoi,

In een defacto relatie/visum moet de "partner" wel degelijk de applicant sponsoren, maar dat is geen probleem als ik het zo hoor.
Als ze er maar voor zorgen dat ze een gezamelijke bank rekening hebben, foto's emails van toen zij nog in nederland zat en hij hier etc.

Ik zelf ben hier op een defacto visa gekomen en heb net mijn permanente visum ontvangen, als je vragen hebt, laat haar dan even contact met me opnemen, en dan kan ik haar zoveel informatie geven als nodig is.

Groeten,

Koen

[quote author=Rog link=topic=8615.msg114636#msg114636 date=1206539422]

Bij mijn weten is bij een de facto visum een sponsorship niet nodig, je krijgt immers als partner een visum en gaat niet voor een skilled visum. Mocht dit wel zo zijn dan is er misschien een garantstelling nodig van de zijde van haar vriend (in de praktijk stelt dit niks voor), wat inhoud dat hij garant staat voor haar onderhoud, mocht ze daar zelf niet in kunnen voorzien.

[/quote]

Een de facto visa is vrijwel hetzelfde als een spouse visa en daarvoor moet de partner als sponsor optreden. Dit houdt in de praktijk in dat je een vaste baan moet hebben, een contract van minimum een jaar (misschien zelfs twee) of een bepaald inkomen uit een eigen bedrijf. Als buitenlands partner heb je nl. de eerste twee jaar geen enkel recht op welk soort van uitkering dan ook en de sponsor moet zijn/haar partner dus financieel kunnen onderhouden.

Groetjes,
Rixta

[quote author=Rixta link=topic=8615.msg114756#msg114756 date=1206670137]
Een de facto visa is vrijwel hetzelfde als een spouse visa en daarvoor moet de partner als sponsor optreden. Dit houdt in de praktijk in dat je een vaste baan moet hebben, een contract van minimum een jaar (misschien zelfs twee) of een bepaald inkomen uit een eigen bedrijf. Als buitenlands partner heb je nl. de eerste twee jaar geen enkel recht op welk soort van uitkering dan ook en de sponsor moet zijn/haar partner dus financieel kunnen onderhouden.

Groetjes,
Rixta
[/quote]

Weet je dit zeker? Ik dacht namelijk dat dit sponsorship minder streng was... Dus geen jaarcontract o.i.d. Dit is in Nederland overigens wel het geval, maar voor zover ik weet in Australië niet...

Dank jullie wel voor de vele antwoorden
Daar hebben we tenminste gelukkig veel aan , en helpt haar hiermee

Koen:
Woon je toevallig in Adelaide , want daar woont ze momenteel?

Back