Vraagje over skills assessment

Maike

New Member
Misschien een rare vraag, maar ik las laatst iets waar ik niet helemaal wijs uit kan worden.
Mijn man en ik hebben een skilled independent visum, aangevraagd door mij, Registerd Nurse.
Mijn man lift mee, heeft geen skills assessment gedaan.
Hij is loodgieter, kan hij nu gewoon met zijn diploma's aan het werk?
Ik weet wel dat een license soms nodig is (vooral als je voor jezelf werkt, maar dit zal voorlopig niet het geval zijn),  maar dat zal met zijn diploma's en werkervaring niet moeilijk zijn, dit kan ook binnen een paar dagen geregeld worden, maar is vaak ook niet nodig als je voor een bedrijf werkt. (begreep ik van mijn neef de timmerman uit australie).
Maar kan hij nou wel aan het werk zonder skills assessment? Of moet hij toch bij TRA zijn skills laten assessen?
Hij hoeft niet geregistreerd te worden zoals bijvoorbeeld verpleegkundigen. Maar ik hoorde dat "tradesmen" toch hoe dan ook een skills assessment moeten laten doen voor ze aan het werk kunnen, ook al is dit voor het visum helemaal niet nodig!! Dit is toch niet waar he......
Het lijkt me vreemd aangezien hij als backpacker gewoon als loodgieter (zonder license) kon werken.
Wie o wie helpt ons! We vertrekken over drie weken al!
Bedankt
Groetjes Maike
 
Hoi Maike,

Voor de emigratie hoeft je man geen skills assessment te laten doen.
Wat wel het geval kan zijn is, eenmaal in Aus, dat hij een of ander TAFE certificaat moet halen. Ze zijn hier erg op certificaten, vooral Australische. Dat kan betekenen dat ze de Nederlandse diploma's van je man niet erkennen. Maar aangezien hij al eerder als loodgieter in Aus heeft gewerkt, zal het allemaal wel loslopen.
Ducee
 
Ja vorige keer was hij unlicensed plumber. Als licensed plumber (dan moet je dus naar tafe voor een eenmalig examen indien ze niet al je diploma's accepteren) verdien je ook maar 9 dollar per week meer! En hij wil toch nog niet voor zichzelf beginnen meteen.
Thanks!
Groetjes Maike
 
Hij zal geen skillassessment hoeven te doen, maar ik zou wel aanraden om z'n diploma's te vertalen en mee te nemen, zeker als je daar nog verdere certificaten wil halen.
 
Ja dat hebben we al laten doen, ik heb ook al geïnformeerd bij de plumbers&drainers board in Queensland.
Als hij daar is kan hij proberen een license te krijgen, wijzen ze dit af (op basis van diploma's en werkervaring) dan is een praktijkexamen bij TAFE voldoende om alsnog een license te krijgen.
Het zal wel loslopen allemaal denk ik. Het tekort aan loodgieters in regional Queensland schijnt vrij groot te zijn, dus...
Iedereen bedankt voor de tips.
Groetjes Maike
 
Back
Top