Vraagje over voorwaarden SIR 495

Aussiegirl

New Member
Hi everybody!

Sinds kort hebben we ons visum voor SIR 495 binnen. Ik ben de hoofdaanvrager en mijn vriend gaat mee als mijn "spouse".

In de voorwaarden voor de SIR staat dat het visum voor 3 jaar geldig is, dat je 2 jaar in het aangewezen gebied (in ons geval SA) moet wonen en dat je 1 jaar gewerkt moet hebben, om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor permanent visum.

Ik heb hier toch een paar vraagjes over, misschien kunnen mensen die ook dit visum hebben mij helpen:

1)
Hoeveel uur per week moet je werken om hiervoor in aanmerking te komen? Is er een minimum?

2)
Moeten wij allebei 2 jaar in het gebied wonen en allebei 1 jaar werken in het gebied? Of is het werken van 1 jaar in SA voor een van ons voldoende?

3)
Moeten wij beide apart een permanent visum aanvragen, na afloop van je SIR 495 of kan dit ook weer door 1 van ons gedaan worden?

4)
Welk visum hebben jullie aangevraagd na afloop van je SIR 495? Ik zit zelf te denken aan STNI 137, maar volgens mij moet je daarvoor ook weer een sponsorship aanvragen voor een bepaald gebied, waardoor je in het aangewezen gebied moet blijven wonen en werken, ook met je permanente visum.

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen!

Groetjes van Aussiegirl

(Nog 1 jaar in NL en dan op naar Oz)  JOEPIE!  :up:
 
Hoi,
Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen:
1) ik dacht 35 uur, mag in 1 full-time baan of 2 part-time gecombineerd?
2) wonen wel voor beide, werken is volgens mij maar voor 1 nodig (maakt niet uit of het de main applicant is of spouse)
3) weet ik niet, ben ik ook benieuwd naar......
4) Het STNI visum veranderd na 1 sept in een Skilled Regional, volgens mij heb je inderdaad nog sponsoring nodig  voor 2? jaar en dus moet je ook in SA blijven. Hoe streng dit in de praktijk is weet ik ook nog niet.
Zie deze PDF van immigratie SA, maar let op: wijzinging na 1 september staan hier nog niet in!!!!
http://www.immigration.sa.gov.au/pdfs/SIR%20Permanent.pdf

Hopelijk is er iemand die verder alles weet.

Groetjes
Ineke
 
Ik weet de antwoorden denk ik wel, wij hebben namelijk bijna het stadium bereikt dat we voor het permanente visum kunnen gaan.

1. Je moet minimaal 35 uur per week werken in een vaste baan, geen casual dus. Het werk mag inderdaad gedaan worden in 1 full time job of meer part time jobs om aan die 35 uur per week te komen.

2. Jullie moeten beiden 2 jaar in een regionaal gebied hebben gewoond en 1 van jullie beiden moet 12 maanden gewerkt hebben. Mocht de hoofdaanvrager NIET diegene zijn dan wordt degene die wel 12 maanden heeft gewerkt de hoofdaanvrager.

3. De aanvraag voor het permanente visum hoeft maar door 1 van jullie beiden gedaan te worden.

4. Er zijn drie visa (http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/495/index.htm). Ons is geadviseerd het STNI visum aan te vragen. Daarvoor moet weer sponsorship van de staat worden aangevraagd. Je mag, met dat sponsorship overigens best in een andere staat gaan wonen, mits de staat die je sponsort daarvan op de hoogte is gebracht (is bij ons het geval, we wonen in NSW en VIC is onze sponsor). Ik geloof wel dat je met een STNI nog 2 jaar in een regionaal gebied moet blijven wonen maar dat kan inmiddels ook wel weer veranderd zijn.

Ik hoop dat ik je vragen naar tevredenheid heb beantwoord. Mocht je meer vragen hebben hierover, laat maar weten. Binnenkort moeten wij ons er helemaal in gaan verdiepen en weten er vast alles van aan het eind van het jaar.


Groetjes,
Erna
 
Hoi Erna en Ineke!

Hardstikke bedankt voor jullie duidelijke antwoorden en links. Hier hebben we echt wat aan. Ik print ze uit en bewaar de gegevens, voor als het zover is!  :grin:

En, mochten jullie nog meer info hebben over de overgang van SIR naar permanent (STNI) dan hoor ik het graag!  :up:

Greetzz

Aussiegirl
 
[quote author=bono link=topic=6986.msg88879#msg88879 date=1178177157]
Het STNI visum veranderd na 1 sept in een Skilled Regional, volgens mij heb je inderdaad nog sponsoring nodig    voor 2? jaar en dus moet je ook in SA blijven. Hoe streng dit in de praktijk is weet ik ook nog niet.
Zie deze PDF van immigratie SA, maar let op: wijzinging na 1 september staan hier nog niet in!!!!
http://www.immigration.sa.gov.au/pdfs/SIR%20Permanent.pdf
[/quote]


Ik wist niet dat er vanaf 1 september veranderingen optreden in het STNI visum  :?. Weet iemand waar er hierover informatie te vinden is?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Brecht
 
Dit staat op de site van DIAC:
I currently hold a SIR (subclass 495) visa. What are my options when the new visa structure is introduced on 1 September 2007?From 1 September 2007, SIR visa holders seeking to extend their visa for 12 months should apply for a Skilled – Regional Sponsored (subclass 487) visa. Applicants for this visa must be in Australia at the time they apply and at the time the visa is granted.
SIR visa holders applying for a permanent visa should apply for a Skilled – Regional (subclass 887) visa. Applicants for this visa will need to have complied with the conditions of their provisional visa and have lived for two years and worked full-time for one year in regional Australia.

Het hele verhaal:
http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/changes/_pdf/GSMchange_options.pdf

Volgens mij zijn de eisen nog hetzelfde maar heet het visum anders, omdat er een heleboel visa's gaan verdwijnen en/of samengevoegd worden.
Succes ermee..

Groetjes
Ineke
 
Hey Ineke,

Bedankt voor die info. Wellicht kan Rob Breumelhof ook nog wat duidelijkheid verschaffen over de tweede fase van het SIR visum?

Erna
 
Volgens mij hoef je maar 30 (of 32) uur te werken en maakt het contract helemaal niet uit. Iedere 3 weken die je werkt worden meegeteld.

Wij gaan in Jan 2008 het visum permanente visum aanvragen.

Heeft iemand dit al gedaan?

Groeten Carmen
 
Hardstikke bedankt voor de nuttige info allemaal!

Voor ons is het nog niet zo ver, maar het is altijd handig als je van te voren weet waar je rekening mee moet houden als je verder wilt gaan voor je permanente visum.

Carmen zegt in haar reactie dat het maar 30-32 uur moet zijn en dan 3 weken per maand voor een periode van een jaar?
Maar in de info die ik kan vinden van DIAC wordt overal gesproken over 35 uur per week voor de periode van 1 jaar.  :?

Hoe wordt dit gecontroleerd? Moet je dan geen loonstroken met de gewerke uren kunnen overleggen?

Zijn er meer mensen die inmiddels hun permanente visum hebben aangevraagd na afloop van het SIR? En welke bewijzen hebben jullie allemaal verzameld?
En dan bedoel ik ook: moet je alles weer via VETASSESS doen, Medicals, bewijs van relatie (als jij en je spouse niet getrouwd zijn), bewijs van bewoning, verklaring omtrent gedrag, werkgeversverklaring etc?  :evil:

Daar ben ik heel benieuwd naar. En ook hoe lang het duurt vanaf het moment van aanvragen tot het moment van je permanente visum. Ik neem aan dat On-Shore je STNI visum aanvragen sneller gaat dan het Off-Shore aanvragen van SIR.    :?

GReetzz

Aussiegirl
 
Hoi Aussiegirl,

Ik denk niet dat er al veel mensen zijn die van SIR naar permanent zijn gegaan want toen wij ons SIR visum kregen toegewezen was dat nog een heel nieuw soort visum. Wij kunnen in december voor ons permanent gaan en wat ik heb begrepen van DVC is dat het ongeveer 6 maanden duurt voordat de aanvraag is afgehandeld.

Opleidingen hoeven voor de tweede fase niet opnieuw geassessed worden en volgens mij zijn Medicals en bewijs van relatie e.d. ook niet meer nodig. Wel moet je kunnen aantonnen dat je 12 maanden full time hebt gewerkt en 2 jaar in een regional area hebt gewoond.

Erna
 
Back
Top