vraagje

Mel

New Member
Hey allemaal,

Tijdens de laatste 2mnd van mijn backpackers reis heb ik vorig jaar mijn vriend Geoff (australier 32 jaar) ontmoet. Afgelopen drie maanden is hij bij mij geweest, sinds gisteren is hij jammer genoeg weer in terug Perth.

Ik weet dat je heel veel info op  Dimia site kan krijgen, maar ik ben alvast opzoek naar jullie die hier al wat ervaring mee hebben. Er wordt namelijk gesproken dat je 12 maanden samen moet zijn. Dat zijn wij wel, maar helaas we wonen niet samen en delen dus ook geen rekeningen ed. In augustus 2004 moest ik weer terug naar NL en vanaf die datum heb ik wel de telefoonrekeningen met de smsjes van elke dag. Afgelopen drie maanden heeft hij dan ook bij mij in huis gezeten, hebben diverse reizen gemaakt, dus die foto's heb ik ook.

De bedoeling is dat ik in augustus weer naar hem toe ga voor ongeveer 3 maanden. Heeft iemand van jullie ervaring met partnerschap visum aanvragen zonder dat je verloofd bent of nu direct al in de planning hebt om te trouwen?

Nou, bedankt alvast!

Mel
En iedereen die al bezig is met het visum aan te vragen, heel veel succes ermee!

Hoi Mel,

Klinkt allemaal heel herkenbaar jouw verhaal........ Heb zelf 2 jaar geleden tijdens het backpacken ook een Australier ontmoet en zat met een soortgelijk probleem. Als je niet 12 maanden hebt samengewoond (en dit uitgebreid kunt aantonen met gezamenlijke (bank)rekeningen, leningen, huur/koopovereenkomsten etc.) blijven er weinig mogelijkheden over. Je kunt natuurlijk elke 3 maanden een tripje naar Nieuw Zeeland of Fuji maken en steeds terug komen op een toeristen visum tot je 12 maanden hebt samen gewoond. Vonden wij allemaal veel te onzeker en te lang duren en wij zijn uiteindelijk getrouwd om het allemaal iets te vergemakkelijken. Wij wisten zeker dat we samen oud willen worden en nadat ik de beslissing had genomen om voor hem naar de andere kant van de wereld te verhuizen en alles en iedereen achter te laten in Nederland was trouwen voor mij geen enorme stap meer.

Succes!

Hoi Mel,

Welkom op het Forum  :-D, er zijn hier zeker een paar mensen met een soortgelijke situatie te vinden die je verder kunnen helpen.
Je kunt ook kijken of je met een ander visum naar Australie kunt, op basis van je eigen kwalificaties. Het ligt er aan wat voor beroep je hebt, je leeftijd enz. is misschien de moeite waard om even naar te kijken. Wij hebben afgelopen woensdag ons visum gekregen in Berlijn. (voor ons erg makkelijk, wonen al 7 jaar samen). Maar ook voor ons moesten we met genoeg bewijs komen dat we echt al zo lang samen zijn en van plan zijn dat zo te houden.

Maar als ik zo je mailtje lees dan zijn jullie dus nog maar 5 mnd samen, dat wordt erg lastig lijkt mij.....zoeken naar alternatieven zou ik zeggen.

Succes!

Eric

Hoi,

Zolang jij kan aantonen wanneer jullie elkaar hebben ontmoet en dat jullie elkaar geregeld bezocht hebben en contact gehouden hebben, zou het niet al te moeilijk moeten zijn. Ik woon nu in australie en heb mijn vriend in april 2003 ontmoet, tijdens het backpacken. Wijhebben samen rond gereist en hadden helemaal geen rekeningen of bewijs van samen woning etc. Wel veel foto's en tickets van onze reizen en dat soort dingen. Ik heb hier mijn visum aangevraagd, ben op een toeristenvisum binnen gekomen. Wij hebben ze alles gegeven wat ook maar van een klein beetje belang kon zijn, en onze caseofficers keek er bijna niet naar, het was te veel werk denk ik.... Het enige waar ze naar keek was de forms!
Succes en als je meer vragen heb hoor ik het wel.

Hoi hoi
Als ik dit zo lees ben ik toch erg nieuwsgierig.
Als je op een toeristen visum maar 6 maanden mag blijven. Hoe kan je dan ooit minimaal 12 maanden samen wonen. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen.
Of vraag ik nou iets heel raars.?

[quote author=Bear link=topic=1654.msg15599#msg15599 date=1116569465]
Als je op een toeristen visum maar 6 maanden mag blijven. Hoe kan je dan ooit minimaal 12 maanden samen wonen. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen.
Of vraag ik nou iets heel raars.?
[/quote]

Hoi Bear ! Nee hoor.. een vraag niet stellen is pas raar ! Je kunt in Australie maximaal 12 achtereen gesloten maanden op een toeristen visum verblijven. Je kunt wel binnen de geldigheidsduur van je visum bij iedere "re-entry" drie maanden verlenging krijgen !  :evil:

Voor zover ik me heb laten vertellen is de eis van een jaar samenwonen keihard en is het bijzonder lastig om hier een uitzondering op te krijgen (volgens mijn migratie-consultant). Tevens vertelde hij dat de eisen voor alle partner-visa redelijk zijn opgeschroefd in de laatste paar maanden en dat ze sinds maart 2005 strenger dan ooit controleren. Natuurlijk kan dit onzin zijn, want hij probeerde mij als klant binnen te slepen… Maar ik woon op dit moment in Australie, en in de krant staat zowat dagelijks wel een berichtje van iemand die weer het land is uitgezet…De eis van een jaar samenwonen vervalt volgens mij (maar weet ik niet 100% zeker) als je getrouwd bent, maar je dient dan nog wel je relatie aan te tonen (op de eerder genoemde manier met alle bewijzen enz.)

De optie van een eventueel skilled-visa is hier al genoemd en ik weet niet of dat een oplossing voor jou is.
Nog een optie zou zijn om een bedrijf te vinden die bereid is om je te sponsoren door je een baan aan te bieden (employer-sponsored visa). Het zal alleen lastig zijn om een bedrijf te vinden die dit wil doen (zie ook het hiervoor bedoelde forum).
Ik weet niet of je nog studeert, maar als dit het geval is, waarom probeer je niet via je studie naar Australie te gaan? Zo ben ik hier via een uitwisselinsgprogramma van een jaar gekomen en ben ik inmiddels hier ook aan het afstuderen (maar sta dus gewoon nog ingeschreven op een Nederlandse universiteit). Als je meer info hierover wilt hebben, dan weet je me te bereiken.

Er zijn vele wegen die naar Oz leiden, je moet alleen even de juiste weten te vinden, dus SUCCES!

Groet,

Vincent

Hey Zwelgje,

heel erg bedankt! dit geeft mij weer een beetje hoop, dat het misschien ook wel iets anders (makkelijker met een beetje geluk dan) kan gaan. Ik probeer rond 12 juli weer naar mijn vriend in Perth te gaan, dit keer voor 2 maanden. Ik neem al onze foto's, emails en telefoonrekeningen, kaarten en brieven mee. IK kan jammer genoeg niet langer weg van mijn werk. Omdat alles nog een beetje onduidelijk is kan ik nu ook nog niet mijn baan/ flat opgeven. Ik ga in Perth kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik studeer niet, dus via study is geen optie. Ik heb 7 jaar in het leger gewerkt en ben nu fitness instructeur en dat is ook niet te gebruiken voor skilled visa. Ik kan misschien proberen een sponser te krijgen al sik in Perth ben, maar ik denk dat dat niet makkelijk zal gaan.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie. En ook van de anderen.
Enjoy Mel

Back