vraagjes ivm IELTS, Skills assessment en leeftijd

Jerden

Active Member
Hoi

we hebben onlangs beslist dat we willen proberen te emigreren met een skilled sponsored visum (subklasse 176). Om kosten uit te sparen willen we dit doen zonder emigratiebureau  :?. Maar na heel veel lezen zijn er toch nog een aantal zaken onduidelijk. Hopelijk is er iemand op dit forum die ons kan verder helpen!

1) Jeroen is de enige die aan alle voorwaarden voldoet dus hij is de main applicant. Zijn beroep komt voor in de SOL en in de MODL, hij werkt al meer dan 10 jaar in de ICT-sector. Maar hij is eigenlijk afgestudeerd als ingenieur electrotechniek, wel met optie informatietechnologie maar dat was niet zijn major. We vragen ons nu af of dat een probleem kan zijn en vooral hoe we dat te weten komen. Moeten we dan toch al een assessment aanvragen bij ACS, en zijn zij het die daarover beslissen? Zijn zij het ook die bepalen voor welke categorie je assessed zal worden (heeft ervaring in meerdere domeinen), en moet je als je in aanmerking wil komen voor extra punten van MODL dat al bij het begin van je assessment aanvragen?

2) ik zou meegaan als secondary applicant maar vraag me af of mijn leeftijd dan een rol speelt (ik ben dit jaar 45 geworden, dus ik kom niet meer in aanmerking om punten te vergaren). Ik kan er niet echt iets over terugvinden. Bovendien vraag ik me af of ik een spouse of een interdependent partner ben (zijn niet getrouwd, wonen al 8 jaar samen en hebben 2 kinderen)

3) hoe weet je op welk niveau je de IELTS-test moet afleggen: academic of general?

Ik hoop dat iemand ons hierop wat antwoorden kan geven. Alvast bedankt!  :smile:

Jerden (Jeroen en Denise)
 
Hoi Jerden,

Als je voor zeker wil spelen, contacteer dan Move2Australia (M2A) en laat een kansbeoordeling doen. Dit kost je 175 euro, maar kan je veel ellende en geld besparen.

Wij hebben vandaag de uitslag hiervan gekregen en ik ben blij dat ik deze kansbeoordeling heb laten doen, anders hadden we waarschijnlijk veel moeite voor niets gedaan. Uiteindelijk wel een positief advies van M2A, maar dan moeten we de aanvraag voor een skilled visa van mijn vrouw doen.

Groet,

Roland
 
Hoi,



1) Lastig, je moet je opleiding laten 'assessen' maar dat ondersteun je met relevante ervaring. Hoe jullie dit moeten doen weet ik niet, maar als je het opstuurd, stuur dan echt alles wat je maar kan verzinnen. De uitkomst vd assessment bepaald welke punten je kan claimen.

2) Ik kan zo gauw niks vinden over de leeftijd vd partner. Net als bij ons (175) lift Denise mee en claimd geen punten, dus wordt er (dacht ik) ook niet naar je leeftijd gekeken. Spouse ben je alleen als je getrouwd bent.

3) http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/176/eligibility-english-family.htm
    Denise moet dus een 4.5 op alle onderdelen halen van IELTS general.

Succces
 
Zover ik weet het volgende:

De aanvrager moet een bachelor degree hebben (HBO, universitair), maar het maakt dan niet uit ofdat dit richting de IT sector is en 5 jaar werkervaring in de IT voor een minimaal aantal uren. Ik dacht 20 per week.
Wanneer je geen Bachelor degree hebt, dan heb je 8 jaar werkervaring in de IT nodig en moet je een RPL schrijven en deze laten assessen door ACS.

Volgens mij mag de aanvrager ook niet boven de 45 jaar zijn ten tijde van het indienen van de visumaanvraag bij de DIAC

Wat Rens zegt bij punt 3 klopt. De Aanvrager zou dan waarschijnlijk minimaal een 7 op alle onderdelen moeten scoren en voor Denise is een 4.5 voldoende.

groet
 
Hoi Rens en Quinox

bedankt voor jullie antwoorden en tips. Hij heeft een bachelor en hij is net 40 geworden dus dat zou in orde moeten zijn.

Nog een paar kleine vraagjes waar jullie (of iemand anders) mss ook een antwoord op weten:

- als het ACS het diploma en de ervaring erkent, krijg je dan al een positief assessment, of moet je zoals blijkbaar voor veel beroepen, ook nog een rapport oid schrijven? (ik probeer een beetje zicht te krijgen op de tijdsinvestering voor iedere voorwaarde, en wat we wanneer moeten doen)
- we moeten ons inschrijven voor de Ielts. Kunnen we ons dan gewoon voor de "general" test inschrijven, of is het mogelijk dat de ACS of een andere instantie achteraf nog gaat zeggen dat het de academic level moet zijn, zodat Jeroen de test dan opnieuw zou moeten doen?

grtjs
Jerden
 
Hoi Jerden,

Ik heb mn skill laten 'assessen' bij de TRA, dus ik kan alleen daarvan uit gaan.
Ik hoefde alleen mn diploma's en ervaring opsturen. Als alles volgens de ACS/TRA klopt met een voor hun vergelijkbare skill, dan krijg je positief bericht voor die betreffende skill.

Omdat Jeroen een bachelor heeft moet hij denk ik de IELTS op academic doen, Denise nog steeds op general
 
oké, hopelijk blijft ons een RPL bespaard ...

We hebben besloten om toch maar een kansberekening te laten doen. Roland, gebeurt de communicatie met M2A in het Nederlands? Ik heb hen nl 2 dagen geleden een mailtje gestuurd in het Nederlands, maar nog geen antwoord gekregen, en vraag me nu af of ik dat in het Engels had moeten doen. Ik wil nu wel liever even Nederlandse uitleg krijgen, want ik wil geen misverstanden met vertalingen meer (neef, nephew, cousin, etc....).

grtjs
Jerden
 
[quote author=Jerden link=topic=9524.msg129398#msg129398 date=1229983739]
oké, hopelijk blijft ons een RPL bespaard ...

We hebben besloten om toch maar een kansberekening te laten doen. Roland, gebeurt de communicatie met M2A in het Nederlands? Ik heb hen nl 2 dagen geleden een mailtje gestuurd in het Nederlands, maar nog geen antwoord gekregen, en vraag me nu af of ik dat in het Engels had moeten doen. Ik wil nu wel liever even Nederlandse uitleg krijgen, want ik wil geen misverstanden met vertalingen meer (neef, nephew, cousin, etc....).

grtjs
Jerden
[/quote]
Met Rob en Marijke kan je in het Nederlands communiceren hoor (heeft Alie in je andere draadje ook al geschreven :up:).
Meestal zelfs op Nederlandse tijd, ondanks dat ze in Adelaide wonen.
Je zult waarschijnlijk wel snel antwoord krijgen, hoewel ze het ongetwijfeld erg druk hebben.

Bart
 
Jerden:

Als de opleiding NIET IT-gerelateerd is, maar je hebt wel de werkervaring in de ICT sector, dan zul je helaas via een RPL moeten aantonen dat je tijdens je werkervaring hebt geleerd wat je anders via de opleiding te weten zou zijn gekomen. (Mits je dus de skills assessment bij de ACS doet) Gelukkig heb ik zelf geen RPL hoeven schrijven, want van velen hoor ik hier dat het een behoorlijke opgave is om een RPL te schrijven.

IELTS kan op "General" afgenomen worden, omdat de ACS geen "Academic" vereist.

Maar als ik jullie was zou ik wachten met het aanvragen van de IELTS totdat de RPL is goedgekeurd. Wij hebben dus wel die fout gemaakt. IELTS gedaan, Skills Assessment aangevraagd, eerste keer afgeketst vanwege te weinig werkervaring (vonden ze) en toen was de IELTS ook al weer verlopen...alhoewel ik nu begrepen heb dat de geldigheid van de IELTS test wel verlengd is met 1 jaar (dus nu 2 jaar).
 
Hoi

tja, dat is juist de onduidelijkheid. Zijn diploma is Electrical Engineer maar zijn afstudeerrichting is information technology. Ik vraag me af of we dan kunnen zegen dat dat zijn major is. Volgens de info die ik ondertussen bijeen geraapt heb is dat wel zo en zou er geen probleem mogen zijn.

Nu, ik heb ondertussen van M2A gehoord (sorry Rob voor mijn ongeduld...  :wink:) en we gaan daar een kansberekening laten doen, dus ik neem aan dat we dan meer weten. Ik moet alleen leren wat geduld te hebben... (zou het liefste vandaag al alles regelen)

Ik denk dat we idd best wat wachten met de Ielts en eerst die ACS afhandelen. Trouwens, Jeroen zal nog heel wat moeten studeren voor die Ielts, spreken en lezen gaat wel maar schrijven is een ramp. Zo erg zelfs dat hij vreest dat hij de minimum score niet haalt ! (last van dyslexie). Dus dat wordt ook nog even spannend ...
 
[quote author=Jerden link=topic=9524.msg129427#msg129427 date=1230031681]
Ik moet alleen leren wat geduld te hebben... (zou het liefste vandaag al alles regelen)
[/quote]

Oei, oei, oei, als je iets nodig hebt voor emigreren naar OZ is het wel geduld.
Pas daarna komt kennis :p

Bart
 
[quote author=Jerden link=topic=9524.msg129535#msg129535 date=1230238856]
Daar ben ik ook al achter aan het komen ja... :|

Ik ben al volop bezig met oefenen...!
[/quote]
Je hebt ieder geval het juiste emigratieburo al gevonden :wink:

Bart
 
Hoi,

Nog even een antwoord op jullie vraag 2:

Als je niet getrouwd bent, ben je 'de facto partner' volgens mij.

Je moet dan je relatie aantonen: huis op beider naam, bankrekening op beider naam, fotos, kinderen van jullie beiden,...

Ook wij zijn niet getrouwd maar samenwonend en hebben ondertussen een skilled independent 175.

Groetjes,
Teekay
 
[quote author=teekay link=topic=9524.msg129554#msg129554 date=1230292036]

Je moet dan je relatie aantonen: huis op beider naam, bankrekening op beider naam, fotos, kinderen van jullie beiden,...

[/quote]

Hoi Teekay

hoever gaat dat dan, die relatie aantonen? Is het voldoende om bewijs van huis op beider naam, erkenning kinderen en gezamenlijke bankrekening voor te leggen? Om moet daar nog vanalles anders bij?

grtjs
Jerden
 
Wij hebben er gewoon foto's van ons samen bijgedaan (verschillende jaren) en
brieven/kaarten die naar ons allebei gestuurd zijn (dus alletwee jullie namen/zelfde adres)
creditcardbetaalbewijzen op beider naam etc. etc. Beter teveel dan te weinig, gasrekening,
ozb etc. Succes! O en gewoon zelf kopietjes gemaakt daarvan hoor, niet gecertificeerd.
 
Wat betreft de dyslexie heb ik ooit gelezen dat je een examen met meer tijd kunt aanvragen. Waarschijnlijk moet je wel iets van bewijs via je huisarts o.i.d. overleggen maar dat zal dan geen probleem moeten zijn. Als ik me goed herinner las ik dat op de site van BLTC (www.bltc.nl) waar de IELTS test in Amsterdam wordt afgenomen.

Succes!

Marika
 
Inderdaad:

If you have a disability or another condition which might require special arrangements, you should let the test centre at which you will be doing your test know as soon as you can. Each case is considered individually, so they will need a medical certificate from you to put arrangements in place.

Test centres require three months’ notice to put special arrangements in place. They need to confirm arrangements with Cambridge ESOL, and modified versions of the test may need to be prepared (for example, in Braille).

http://www.ielts.org/candidates/find_out_more/special_circumstances.aspx

Learning difficulties (eg: dyslexia)

You can apply for up to 30 minutes extra time to complete the Reading and Writing Modules, and can also apply to write your answers using a typewriter or word-processor, if you normally write this way.


Gr & succes !
Johan
 
Marika en Johan

hartelijk dank voor deze tip! Dat zou ons (Jeroen) wel een heel stuk kunnen helpen, hij ziet er enorm tegenop en is er nu al bijna van overtuigd dat hij het niet gaat halen. Helemaal de verkeerde instelling natuurlijk, maar ja, ik weet niet hoe het is om dyslexie te hebben en ik kan me voorstellen dat hij zich zorgen maakt, alles hangt immers ook van hem af. Ik ga hem meteen deze tip doorgeven en meer info zoeken errond.  :up:

grtjs
Jerden
 
Hoi,

via de BLTC kan je ook een cursus volgen van een week.
Dit is een erg goede voorbereiding voor de test zelf. Verder heb ik via http://www.scottsenglish.com/ielts/pages/home.asp een online cursus gedaan. Dit is wel op Academic niveau maar wel een goede voorbereiding en het geeft je veel tips en tricks voor de test.

Houd moed en heel veel succes ermee.

Gr,
Johan
 
Back
Top