vragen over goede woonwijken en secundary schools in Melbourne

Froukje

New Member
Hallo,

Wij zijn een familie uit Friesland en van plan om eind van dit jaar te emigreren naar Melbourne omdat mijn man daar gaat werken. Wij hebben drie tieners, 2 van 15 jaar en 1 van 13 jaar. Wij zijn nog op zoek naar een geschikte wijk om te wonen, in de buurt van de wijk Sunshine West, omdat daar het bedrijf staat waar mijn man gaat werken. Ook zijn we op zoek naar een goede school voor onze kinderen. Graag horen we van Nederlanders die in Melbourne of omgeving wonen, welke wijken en scholen aan te raden zijn. Alvast hartelijk dank voor jullie reacties !!

Hartelijke groet,
Froukje
 
Welkom mede-Friezen! Ik kom uit Lemmer en woon nu in Brunswick wat een wijk is in het Noorden van Melbourne. Ongeveer een half uur naar het oosten van Sunshine West.

Wij hebben geen kinderen, dus qua scholen kan ik je niet heel veel nuttigs vertellen. Ze werken hier met catchment areas, wat betekent dat je in een bepaald gebied moet wonen als je je kunt naar een bepaalde school wilt sturen. Daardoor zie je vaak dat rond goeie scholen, de huizen duurder zijn. Er zijn ook veel private schools en er heerst in mijn ervaring wel een beetje snobisme rondom naar welke private school kinderen gaan. Bijna alle scholen hebben uniformen en wat ik qua prijzen hoor van vrienden gingen bij mij de oren wat klapperen, maar ik weet totaal niet wat dingen in Nederland kosten.

Qua suburbs daarentegen heb ik iets meer ervaring. Ik weet niet of jullie al eens in Melbourne zijn geweest en wat jullie voor Melbourne heeft doen kiezen, maar als wat algemene informatie: Je kunt Melbourne ruwweg in twee delen zien. Below the Yarra and above the Yarra. De Yarra is een rivier die dwars door de stad loopt. Onder de rivier is het allemaal wat meer mensen met geld. Grote zonnebrillen, cocktails, muren om huizen en dure auto's.
Ten noorden van de rivier en dus wat verder weg van de baai wordt doorgaans gezien als de wat progressievere buurten. Meer jonge en creatieve mensen, meer cafeetjes, meer fietsen, etc. Maar huizen zijn ook kleiner en het voelt doorgaans alsof je iets meer op elkaar zit. Beide kanten vinden de andere kant eigenlijk maar niks, haha.

Hoe verder je het centrum uit gaat, hoe goedkoper de huizen worden en hoe minder sterk de boven/onder de rivieren verschillen worden, maar je komt er ook meer in industriegebieden terecht en de mensen die er werken, die werken vaak in die industriën. Je vindt in Sunshine West bijvoorbeeld alle grote sorteer centra van Australia Post, DHL en Fedex, er zitten grote transport bedrijven en veel bedrijven die werken met bijvoorbeeld het vliegveld.
Ik wil niet de negatief overkomen, maar Sunshine West heeft niet de allerbeste reputatie in Melbourne.

Dat gezegd hebbende, wat ze hier beschouwen als een slechte buurt moet ik als ex-Amsterdammer altijd wat om lachen. Mensen zijn hier ongelovelijk vriendelijk en open, huizen zijn ronduit gigantisch en het leven is veel meer buiten en je kunt vanaf Sunshine West in een kwartier in het water liggen en in anderhalf op een surfplank staan in golven waar wereldkampioenschappen gehouden worden.

Maar je hoeft helemaal niet in Sunshine West te wonen als je daar werkt. Het is hier volkomen normaal om met de auto naar werk te gaan en overal zijn altijd ruim voldoende (gratis) parkeerplaatsen. Talloze mensen zitten gerust elke ochtend een uur in de auto. Fietsen daarentegen zou ik verre van blijven in die omgeving. Fietspaden heb je hier vrijwel niet en mensen houden geen rekenig met fietsers.

Hoop tekst. Laat maar weten als je iets anders wilt weten!
 
Last edited:
Back
Top